KULT
A Rovatból

„Kipipálnak minket egy Fölszállott a pávával az év 7-8 estéjén, és aztán azt mondják: Mit akartok még?”

Egyetlen művészeti ág vagy sport sem mozgat meg annyi embert, mint a népzene, állítja Agócs Gergely, a Kecskeméti Népzenei Találkozó művészeti vezetője.


Idén rendezik a 30. Kecskeméti Népzenei Találkozót. A nagy múltú rendezvény középpontjában ezúttal a pásztorok állnak.

- A pásztorzene a népzenén belül is egy külön fogalom. Mik a legfontosabb jellemzői?

- Valójában a pásztorzene, mint olyan nem létezik. Inkább azt mondhatjuk, hogy a pásztorságnak a többségi társadalomtól elkülönülő életvitele volt, ami az ő hagyományos kultúrájukban konzerválta a zenei régiségeket.

Ez azt jelenti, hogy a népzenekutatók a pásztorok körében találták meg azokat a dallamokat, amelyeket a falu társadalma már nem használt.

A pásztorok révén hangszerek is fennmaradtak. Olyan hangszerek, amelyek korábban nem kizárólag a pásztorokra voltak jellemzőek,

bár a duda, a furulya, a tárogató már akkor is leginkább a pásztorok kezében szólalt meg.

Talán abban a tekintetben beszélhetünk pásztorok zenéjéről, hogy egyes, a pásztoréletre utaló szövegek olyan régi stílusú népzenei dallamokkal együtt maradtak fenn, amely dallamokat egy idő után a népzenekutatók is a pásztorok sajátjának kezdtek tekinteni.

- A 70-es 80-as években nagyon népszerű volt a népzene, különösen a táncházmozgalomnak köszönhetően. Ma hány embert mozgat meg ez a zenei irányzat?

- Annyiban helyesbíteném a megállapítását, hogy a hetvenes években megjelent a médiában az autentikus népzene, mert azt a táncházmozgalom felfedezte magának.

De azóta is a népzene és a néptánc vonzza a legtöbb embert Magyarországon. A Központi Statisztikai Hivatal adatait tudnám idézni. Ezek arról tanúskodnak, hogy hazánkban ma szervezett formában közel 200 ezer ember foglalkozik népzenével és néptánccal.

Semelyik más művészeti irányzatnak, de talán semelyik sportágnak sincs ekkora tömegbázisa.

Tehát azt tudom mondani, hogy a népzene köszöni szépen, jól van, annak ellenére, hogy

a média messze nem a társadalomban betöltött szerepéhez méltó helyet biztosít neki.

- A fiatalokat könnyű megszólítani? Mert sok területen panaszkodnak, hogy egyre nehezebb bevonni őket.

- A népzenei mozgalmunkban a legaktívabb réteget a fiatalok alkotják. A különféle folkkocsmák és táncházak tele vannak fiatal résztvevőkkel. A zeneiskolákban, művészeti iskolákban ezrével tanulnak mai magyar gyerekek dudálni, furulyázni, tekerőzni, hegedülni, brácsázni, cimbalmozni és citerázni, vagy éppen népdalt énekelni. Tényleg ezrével!

Nemrég a Zenetudományi Intézet Népzenei Osztályának munkatársai végeztek egy átfogó felmérést az országban, és kimutatták, hogy

az aktív zenei tevékenységet végző fiatalság legnagyobb része Magyarországon a népzene műfajával foglalkozik.

Évről évre dugig megtöltjük a Papp László Sportarénát a táncháztalálkozóval. Tavaly is volt a MüPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében egy teltházas előadásunk. De ennek kevés nyoma van a médiában!

Kipipálnak minket egy Fölszállott a pávával az év 7-8 estéjén, és aztán azt mondják: Mit akartok még?

- Ha a népzenéről beszélünk, akkor általában egyfajta hagyományőrzésre gondolunk. Van a népzenének élő része? Születnek új népzenei alkotások?

- Vajon elhangzik-e ilyen kérdés a barokk zenével kapcsolatban? Releváns-e Bachot játszani a mai, rohanó világunkban? Sosem hallottam ilyen kérdést a médiában.

Mindig jönnek ezzel, hogy ez valamiféle múltnak a kultúrája,

holott azok a hagyományőrző mestereink, akiktől eltanuljuk ezt a zenét, ma is élnek.

- Elnézést, ha félreérthetően kérdeztem. Egy percig sem kérdőjelezem meg a népzene létjogosultságát. Csupán arra gondoltam, hogy mint ahogy sokan nem tudjuk, milyen nagy a népzene tömegbázisa, ugyanígy könnyen előfordulhat, hogy léteznek még olyan közösségek, ahol a mai napig születnek például népdalok, csak esetleg nem hallottunk róluk.

- Sajnos nem születnek. A népdalok születésének társadalmi feltételei megszűntek. Szétporladtak a közösségek. A közösségek helyén a magyar falvakban ma olyan tömegremetéket találunk, akikkel a verőfényes vasárnap délutánokon nem tudunk találkozni az utcán, hiszen otthon ülnek, és nézik a televízióban a szappanoperákat.

Nincsenek közösségek, és ez egyre nagyobb társadalmi gondot jelent. Itt van most ez a vírus, és azért van ilyen nagy pánik, mert azt hiszik az emberek, hogy nem bízhatnak egymásban. Egyedül érzik magukat.

Az állam nem tudja betölteni a közösségek régi helyét a társadalom életében.

Nem lehet elvárni az államtól, hogy úgy segítsen, mint ahogy 100-150 évvel ezelőtt segítettek egymáson a szomszédok és a rokonok.

- Hamarosan kezdődik a 30. Kecskeméti Népzenei Találkozó.

- A Kecskeméti Népzenei Találkozó még Kodály Zoltán életében indult útjára. Rengeteg sok érték vonult fel 53 év alatt ezen a rendezvényen, amelyet eleinte kétévente szerveztünk meg.

Idén a pásztorok kultúrája kerül reflektorfénybe, ezért aztán meghirdettük a pásztorhangszerek első kecskeméti versenyét, ahol furulya és duda kategóriában fogják összemérni tudásukat a 16 és 36 év közötti versenyzők.

A fesztivált csütörtök este az Egyszólam együttes nyitja meg. Azért az Egyszólam, mert

ők voltak talán az elsők, akik a pásztorhangszerekre építve, a pásztorok zenei örökségét felhasználva alakították ki a saját ars poeticájukat.

A péntek esti gálaműsorban szokásunkhoz híven a hagyományőrzőket szerettük volna megmutatni. Azokat, akik nem zeneiskolában, szervezett keretek között tanulták meg a hangszerjátékot, vagy a népzenei dallamokat, hanem azokat családi örökségül kapták.

Tehát ez volt az eredeti terv, de a szervezőkkel úgy döntöttünk, nem tesszük ki idős mestereinket a járvány veszélyeinek. Ezért Farkas József kollégámmal végiglátogattuk őket, és videokamerával rögzítettük az egyes dalaikat, üzeneteiket, s ezeket fogjuk levetíteni. A műsort pedig azok a fiatalok adják, akik tőlük tanulták meg a muzsikálást.

A szombati gálaműsorban az összetartozást szerettük volna kifejezni, ezért egy trianoni műsort állítottunk össze.

Négy határon túli magyar színészt kértünk föl, hogy adják elő határon túli költők szülőföldről szóló verseit, mi pedig ezekhez a versekhez illő, az adott tájegységek dallamhagyományát tükröző zenei összeállításokat fogunk játszani.

Fotó: Román Péter és Zsugonits Gábor

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Perzselő érzelmek és látványos táncok: jön a Duna Művészegyüttes új előadása
A Szerelemkert című előadás a szerelem különböző formáit mutatja be néptánccal, egy látványos és érzelemdús estét ígérve a Nemzeti Táncszínházban.


Ha szereted a táncot, a színpadi varázslatot és az érzelmek sodró erejét, akkor van egy program, amit semmiképpen ne hagyj ki! Október 3-án a Nemzeti Táncszínház színpadán debütál a Duna Művészegyüttes legújabb produkciója, a „Szerelemkert”, amely a szerelem színes világát tárja elénk, mindezt a néptánc varázslatos formanyelvén. Ez az előadás nemcsak a romantikáról szól – sokkal mélyebb, összetettebb és univerzálisabb. A szerelem ugyanis nem csak két ember között létezhet. Lehet az a művészet, a hagyomány, a néptánc, vagy akár az élet iránt érzett rajongás is.

Miről szól a Szerelemkert?

Az előadás központi témája a szerelem, de messze túlmutat a megszokott kereteken. Juhász Zsolt, az együttes művészeti vezetője és a válogatás műsor megálmodója szerint a szerelem az életünk meghatározó része, egy olyan érzés, ami fiatalságunktól időskorunkig végigkísér minket. A „Szerelemkert” nem csak a férfi és nő közötti szerelmet mutatja meg, hanem azt az érzelmet is, amit az előadók és alkotók a néptánc és a hagyományok iránt éreznek. Ez a tisztelet és szeretet minden mozdulatban, minden koreográfiában megjelenik. A táncok, amelyeket láthatsz majd, régi, nagynevű koreográfusok művei, akiket már régóta nem láthattunk színpadon – most új köntösben térnek vissza, izgalmas, friss értelmezésben.

Klasszikus koreográfiák újragondolva

A „Szerelemkert” nem pusztán egy válogatás korábbi sikerművekből. Az előadás célja, hogy új fényben mutassa meg a régi koreográfiákat, és olyan látványvilággal, új interpretációval tárja a nézők elé, ami frissességet és kortárs érzetet visz a produkcióba. A koreográfiák mind a szerelem különböző formáit és megélését mutatják be, ugyanakkor tükrözik az alkotók és az előadók szenvedélyes kapcsolatát a tánchoz, valamint a néptánc iránti elkötelezettségüket.

A műsorban több nagynevű koreográfus rég nem látott művei kerülnek bemutatásra. Köztük lesz Kiss Ferenc és Mosóczi István Szerelem című koreográfiája, amely már önmagában is egy érzelmi hullámvasút, valamint Ifj. Csoóri Sándor és Szigeti Károly Botoló című alkotása. Emellett Pál Lajos és Juhász Zsolt Fehér pár, Kiss Ferenc és Mucsi János Amazonok, Kiss Ferenc és Foltin Jolán Kalitka, Vajda János és Györgyfalvay Katalin Just for you, Kiss Ferenc és Juhász Zsolt Tavasz, tavasz című darabja, valamint Lajkó Félix és Juhász Zsolt Kézfogó című koreográfiája is színpadra kerül.

Miért lesz különleges ez az előadás?

Az előadást nemcsak a válogatott koreográfiák teszik különlegessé, hanem az is, ahogyan ezek összekapcsolódnak egy egységes, tematikus produkcióvá. A látványvilág, az új jelmezek, a fények mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egy igazán korszerű, izgalmas művet láthasson a közönség. Az előadás egyetlen történeti szálra fűzi fel ezeket a koreográfiákat, mégpedig egy varázslatos szimbólum, a szerelem istennője, Aphrodité alakja által, akit a Junior Prima díjas Fekete Borbála énekesnő jelenít meg. Az ő csodálatos hangja és karizmája adja meg az összekötő elemet a különböző művek között, mintha maga Aphrodité vezetne minket végig a szerelem különböző állomásain.

Kinek szól?

Mindenkinek szól, aki szereti a táncot, a művészetet és a kultúrát. A „Szerelemkert” olyan produkció, ami egyesíti a hagyományt és a modern művészetet, így akár a néptánc rajongója vagy, akár csak egy szép estét töltenél el, garantáltan megtalálod benne azt, amit keresel. A szerelem mindenki számára ismerős érzés, ezért az előadás könnyen kapcsolódik a közönséghez, kortól és ízléstől függetlenül.

Jegyek és további információk

Az előadásra a jegyek már kaphatók, ide kattintva tudod megvenni őket.

A premier október 3-án 19 órakor lesz a Nemzeti Táncszínházban.Ne hagyd ki a Duna Művészegyüttes legújabb produkcióját, ahol a szerelem, a tánc és a művészet egyesül egy lélegzetelállító előadásban!

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Akármilyen szar, sose adjátok fel!” – a Sztárbox legőszintébb mondata hangzott el Schóbert Larától
Kemény női bunyó, hantázó mentalista és technikai KO a Sztárboksz második adásában.


A Sztárbox második adásában DJ Yamina szolgáltatta a – hát, jobb híján mondjuk így – zenét. Nem hallottam még a művésznőről, a nevét meghallva először azt hittem, talán egy békéscsabai DJ-ről van szó, ott van Jamina városrész (más néven Erzsébethely). Utóbb kiderítettem, hogy Győrben született.

Érdekes dilemma ez. Értem én, hogy a fiatal közönséget szeretnék a tévé elé csábítani ezzel, de kérdés, mennyire sikerül.

Ugyanis a 30 év alattiak egész egyszerűen nem kapcsolják be a tévét, minden tartalmat elérnek a neten, de azt sejtem, ott is előbb kattintanak a közösségi médiára és a videómegosztókra, mint az RTL honlapjára.

A három műsorvezető összeöltözött, meg sem kísérlem eltalálni, hogy hívják ezt a kék árnyalatot. Csobot Adél kicsit olyan volt, mint egy cowboy showgirl a Jégvarázs világából, csak a kalap hiányzott.

Ahogy minden szappanoperához illik, elmondták, mi volt az előző részben. Aki esetleg lemaradt róla, a múlt héten igyekeztem összefoglalni, itt.

A Sztárbox azért zavarba ejtő műsor, mert laikusként nehéz megítélni, ténylegesen mekkora a sportértéke. Egy bokszedző ismerősömet megkérdeztem, ő meglehetősen negatívan nyilatkozott róla, de hát az is csak egy vélemény, nem tudtam reprezentatív kutatást végezni. Persze műsorkészítői szempontból ez nem is fontos amíg a népnek tetszik a show.

A hölgyek összecsapása volt az első, ezúttal pehelysúlyban. Pap Dorciról annyit tudtam előzőleg, hogy influenszer és az Exatlon Hungary második helyezettje. Mondjuk ennyi már elég ahhoz, hogy ne akarjak szkanderezni vele. Belepörgettem az Instájába, de így sem vált világossá előttem, hogy pontosan mivel is foglalkozik amúgy. Ez persze nem az ő problémája, habár én sem élem meg annak.

Később Szujó Zoli jóvoltából azért megtudtam róla még pár dolgot: sportos családból származik, nyolc évig komoly szinten röplabdázott, de szertornázott és gumiszalagozott is.

Ha már ott tartunk, hogy ki kit ismert, a Kokó mellett szakértősködő Szépréthy Roliról sem tudom, mi predesztinálja erre a szerepre, de legalább képes elmondani két bővített mondatot, ami manapság már önmagában is kiemel valakit a médiamunkások tengeréből.

A másik női versenyzőről, Schóbert Laráról azért legalább hallottam már ezt-azt, és nem csak híres-hírhedt szülei révén. Emlékszem például, hogy szerepelt az Álarcos énekesben, ráadásul egy iskolába járt a gyerekeimmel. Sőt, most már azt is tudom, hogy hosszú ó-val kell írni a nevét.

Csobot Adél persze meginterjúvolta Schóbert Norbit és Rubint Rékát. Az Update guru elmondta, bár természetesen félti Larát, de látta felkészülni, és bármennyire is nagyszerű sportoló Dorka is, szerinte neki van félnivalója.

Lola, aki maga is ringbe lép majd a későbbiek során, szeme alatt monoklival érkezett, hogy Pap Dorcinak szurkoljon.

A mérkőzést kicsit Dorcit kezdte jobban, de fölénye nem tartott soká. Mindkét hölgy nagy tempót diktált, talán még nem is láthattunk itt női meccsen ilyen ütőerőt.

A harmadik menetre Lara megtáltosodott, és keményen letámadta Dorcit. A negyedik menetben rá is számoltak az influenszerre. Nem okozott meglepetést, hogy a bíró végül Lara kezét emelte magasba annak ellenére, hogy a közönség szavazás alapján a többség korábban Dorcit várta győztesnek.

A mérkőzés után hangzott el Lara szájából a címben is kiemelt idézet, amely úgy vélem, a Sztárbox történetének legőszintébb mondata, ezért megérdemli, hogy még egyszer idézzem:

"Akármilyen szar, sose adjátok fel!"

Köszi, Lara. Falvédőre vele!

Következett Danny Blue és Szecsei Valter összecsapása. A rapper másfél hónapja készül komolyan. Ugyanis akkor lépett vissza a versenytől Pápai Joci egy sérülés miatt.

Danny Blue-nál műmájerebb versenyző aligha szerepelt a Sztárboxban, pedig ilyen szempontból is erős a mezőny. Közölte, hogy az eredmény előre meg van írva, nincs mit tenni, de persze azt nem árulta el, mi is az. Aztán láthattuk, ahogy otthon bokszkesztyűben nézi a tavalyi meccseket és a mérkőzéssel együtt élve illegeti magát. Néha kicsit egyébként felébredt bennem a gyanú, hogy nem

Somogyi Andrist

látom-e, mert a mentalista rendre átcsúszott önmaga paródiájába.

A kisvideójában azt is láthattuk, hogy Danny előre kitalálja, hogyan és hányat üt az edzője az edzésen. Ilyen előkészítés után az ember azt gondolná, ha Danny Blue tényleg az, akinek mondja magát, pontosan előre tudni fogja ellenfele minden mozdulatát, Valternak esélye sem lesz.

Ehhez képest a rapper derekasan megsorozta ellenfelét. Az első három menetet egyértelműen nyerte. Egyedül az utolsót tudta megnyerni Danny Blue, de a fordításhoz ez már édeskevés volt annak ellenére, hogy egyszer rá kellett számolni Szecseire.

Végezetül álljon itt két idézet a magyar Uri Gellertől. Az elsőt a kisvideója végén mondta.

„Én tudom, hogy győzni fogok. Hogyha valamiben eldöntöttem, hogy győzök, akkor győzök. Pont.”

Az elvesztett mérkőzés után ez bírta elhagyni fogai kerítését:

„Igazából, ahogy mondtam, ez meg volt előre írva, úgyhogy én azzal a hittel és tudattal jöttem ide, hogy ne kapjak annyi ütést, és azért kiosszak egy jó párat.”

Ezek szerint eldöntötte, hogy nem fog győzni? Héder Barnának szemmel láthatóan nagyon nehezére esett, hogy ne röhögje körbe.

A két mérkőzés közti szünetben Szujó Zoli Valkusz Milánt faggatta, az X-Faktor újdonsült mentorát, akivel én is beszélgettem nem olyan rég. Milánnak nagyon tetszett a hangulat, de arra nem adott egyértelmű választ, hogy volna-e kedve ringbe szállni.

A férfi nehézsúlyban is egy rappernek szurkolhattunk, a nyelvtörő nevű Lmen Pralának (született Grósz Bence), aki Németh/Kertész Kristóf/Gézával szállt szembe. A rapper egy papírgalacsint küldött ellenfelének Adéllal, Kristóf barátok közt beli anyukája, Magdi néni halálára utalva.

Kristóf keményen készült az összecsapásra, még Orbán Viktorral is összeállt egy fotóra, gondolom azért, hogy gyűjtse a narancsenergiát. Ezen a ponton elfogultságot kell bejelentenem. Németh Kristóf tulajdonképpen „direktorom” olyan értelemben, hogy ő mutatta be Szentendrén a Fórum Színházzal az Aki túsz, aki nem, jövök című vígjátékot, amelyet Ürmös Zsolti barátommal jegyzünk szerzőkként. Így nyilván neki szurkoltam.

Sajnos nem hoztam szerencsét. Talán ez volt a férfi nehézsúly legrövidebb mérkőzése a műsor történetében. Lmen Prala kemény oldalütésekkel sorozta Kristófot, akit elég hamar sikerült megfognia. Olyannyira, hogy a második menet közepén a bíró úgy ítélte, Kristóf egészsége érdekében megszakítja a mérkőzést. Így technikai KO-val a rapper jutott tovább.

A jövő hét még inkább a pasikról fog szólni, mivel nem lesz női mérkőzés. Dóri Béla Varga Viktorral, Veréb Tamás Törőcsik Danival, Pulai Imre Király Petivel száll szembe.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt James Earl Jones, Darth Vader és Mufasa szinkronhangja
A színész 93 éves volt.


93 éves korában elhunyt James Earl Jones amerikai színész, szinkronszínész, Broadway-sztár – erősítette meg a Deadline értesülését a művész ügynöksége.

James Earl Jones 1931-ben született Mississippi államban, első komolyabb szerepét Stanley Kubrick Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni című filmjében kapta 1964-ben. Később szerepelt A názáreti Jézusban, a Conan, a barbárban, az Amerikában jöttem-ben és a Szentivánéji álomban is.

Legendásan mély hangja juttatta pályafutása minden bizonnyal legismertebb szerepeihez:

ő volt Dart Vader hangja a Csillagok háborújában, de szintén ő szinkronizálta az öreg Mufasát a Disney 1994-es klasszikusában, Az oroszlánykirály című rajzflimben.

Jonest pályafutása során több Emmy- és Tony-díjat, valamint Screen Actors Guild-életműdíjat is kapott. 2022 szeptemberében a Shubert Organization átkeresztelte a 110 éves Cort Színházát The James Earl Jones Színházra, az átadási ceremónián részt vett többek között Samuel L. Jackson és New York polgármestere is.

James Earl Jones 1931 - 2024

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, csak most ő Zeusz, mindenek atyja – KAOS kritika
Új, egyedi tartalom a Netflixen, ami nem feldolgozás és folytatás? Milyen évet élünk? A görög mitológia egy hálás téma, amit a streaming óriás ügyesen, stílusosan és szórakoztatóan modernizált.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 10.



Nagyon nehéz a KAOS helyzete. Egyrészt egy kreatív, egyedi ötlet ügyes megvalósítása, másrészt sajnos annyira nem szórakoztató, mint amennyire szeretnék az alkotók.

Charlie Covellnek több népszerű sorozat forgatókönyvét köszönhetjük, talán a legismertebb közülük a 2017 és 2019 között futó A ki***tt világ vége.

A szintén Netflixen futott hangulatos, 18+-os young adult fekete komédia megtalálta a közönségét. Egy ügyes és kerek széria volt, szép lezárással. Covell megkapta a lehetőséget, hogy a KAOS showrunnere legyen és teljesen a saját szájíze szerint készíthessen egy sorozatot.

Mi is a KAOS? A görög mitológia egyedi, stílusos és nagyon hangulatos modernizálása. Több mítoszt egybegyúrtak, és egy csavaros történetet ígérve, a három főszereplő köré írt szériában bemutatják a görög istenek bukását. Annyira megkapó a sorozat, hogy első ránézésre behúzza a nézőt. Különleges az atmoszféra, az istenek köztünk élnek és tényleg kényük-kedvük szerint átgyalogolnak a halandókon. Mindeközben nekik is olyan belső viszályaik vannak, mint egy átlagos Barátok közt epizódszereplőnek. Kicsit ugyan parasztvakítás, de erről majd később.

Három főszereplőt nevez meg a történet (vagyis Prométheusz), Eurüdikét (Riddy… az egyszerűség kedvéért), Ariadnét (Ari) és Caeneust.

Riddy (Aurora Perrineau) és Orpheusz (Killian Scott) drámája az egyik fő szál, Riddyt baleset éri és meghal. Orpheus nem hajlandó elengedni szerelmét, ezért nem adja oda neki a pénzérmét, amivel átjuthat a túlvilágra, így Hadész világában ragad 200 évre, amíg ledolgozza adósságát. Riddy eleve el akarta hagyni Orpheuszt, amikor a baleset érte, az pedig, hogy a férje nem adta oda neki a pénzérméjét teljesen kiábrándította a férfiból, miközben Orpheusz egy isten segítségével próbál lejutni az alvilágba, hogy visszahozza Riddy-t. Ahogyan említettem, a klasszikust modernizálták, így kissé szappanoperára hajaznak az események.

Riddy az alvilágban találkozik Caeneus-szal (Misia Butler), aki szintén nem tudott eljutni az újjászületésig, mert nem volt érméje. A két hasonló sorsú elveszett lélek egymásba szeret a halál földjén. A harmadik fontos szereplő Ariadné (Leila Farzad), Minósz király lánya, Kréta szigetén. Amit a görög mitológiából Minószhoz tudunk kapcsolni, szinte minden képviselteti magát, van itt Daidalosz, Minótaurosz, labirintus.

Arinak is fontos szerep jut a történetben, de az egész szinte eltörpül a háttérben munkálkodó isteni hatalmak mellett.

Zeusz (Jeff Goldblum) az őrület szélére kerül egy jövendölés miatt, ami megjósolja az istenek bukását. Ezért, többször is felkeresi Prométheuszt (Stephen Dillane), hogy segítsen neki, nem sejtve, hogy minden galádság mögött a börtönbe vetett titán áll. Az egész sorozatot egyébként Prométheusz narrálja, kicsit Guy Ritchies-hangnemben. A széria folyamán a görög mitológia több ismert alakja is feltűnik, mint Dionüszosz (Nabhaan Rizwan), Héra (Janet McTeer), Hádész (David Thewlis) és Poszeidón (Cliff Curtis) is.

Charlie Covell próbálta a történetet nagyon csavarosnak beállítani, ami egy ideig működik. Aki szereti és ismeri a mítoszokat, az rengeteg utalással fog találkozni, de a KAOS egyértelműen egyedi történet, nem csak a klasszikus drámák modernizálása és egyvelege.

A probléma ott kezdődik, amikor ezeket az amúgy nagyon kegyetlen és drámai alapanyagokat Covell összefűzi.

Valahogy az egyik szál izgalmasabb, mint a másik. Orpheusz utazása például teljesen jellegtelen, gondolkodtam azon, hogy áttekerem ezeket a részeket. Pláne úgy, hogy közben tudjuk Riddy szíve már másé, és sokkal érdekesebbek az alvilági történések. Prométheusz bosszúja egészen a végéig izgalmas marad, de ahogy közeledik a szezonzáró egyre zavarosabbá válik. Mintha senki nem tudná merre akarnak haladni a történettel. Ha ezeken túllép a néző, akkor a sorozat abszolút szórakoztató.

Ebben természetesen a legnagyobb segítségünkre a színészek vannak. A mindig zseniális Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, amit tőle megszokhattunk, csak most nem mellékszereplő, hanem ő a mindenség atyja. Janet McTeer mint Héra kegyetlen és kiszámíthatatlan.

A Trónok harca Stanniszaként ismert Stephen Dillane Prométheusza is ügyes, de engem mégis Nabhaan Rizwan vett le a lábamról mint Dionüszosz.

Az emberek oldaláról a Riddyt alakító Aurora Perrineau vitte a prímet, párja a transznemű Misia Butler, mint Caeneus is egész megnyerő. Érdekesség, hogy a szerepe szerint is transznemű amazont alakít a színész. Vicces, hogy a görög tragédiáknak mennyire jól áll ez a 2024-es modern megközelítés. Valószínűleg, mert ők is nagyon nyitottak voltak, mindenre.

A kérdés, hogy hibái ellenére jó sorozat-e a KAOS? Ha nem is kiemelkedő darab, legalább nem egy feldolgozás, vagy folytatás. Egyedi és szórakoztató lett a Netflix legújabb műve. Nem mondanám maradandónak, de jó szívvel tudom ajánlani.

Különleges élmény, még akkor is, ha az egész forgatókönyv egy nagy blöffre épült és nem hibátlan a széria.

A sikerét elnézve lesz második évad, úgyhogy készülhetünk merre fog hajózni majd Covell. Találkozhatunk majd Odüsszeusszal, Athénével, vagy tovább követhetjük majd Zeusz bukását. Ki tudja? A KAOS megtekinthető kiemelkedő színészekkel teli magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: