News here

KULT
A Rovatból

Így áll bosszút fiain a halála után egy apa – kritika a Raymond & Ray című filmről

Annak, aki szereti a minőségi szórakozást és nem tud választani a streaming-szolgáltatók között, van egy jó hírem: az AppleTV+-on vannak legminőségibb sorozatok és filmek. Ezzel nem lehet vitatkozni.

Link másolása

A Raymond & Ray egy apró személyes történet két elidegenedett féltestvérről, akiket szörnyű apjuk még halála után is kínoz. Rodrigo García írta és rendezte a filmet, a két címszereplőt pedig Ewan McGregor és Ethan Hawk alakítja. Főszereplőink apja a történet elején meghal, Raymond pedig féltestvéréhez siet, hogy segítségét kérje a temetésre való eljutáshoz, ugyanis elvették a jogosítványát.

Ray hallani sem akar a temetésről, nem kér apja kegyetlenkedéseiből többet.

Végül Raymond ráveszi, hogy vigye el és vegyen részt az eseményen. Ekkor elkezdődik egy utazás, amely megváltoztatja a szereplők hozzáállását halott apjukhoz.

Hihetetlenül jó a film forgatókönyve. Apránként csepegteti a részleteket a testvérekről, az apjukról és annak életéről. Ahogy a két címszereplő betekint a kegyetlen és gonosz Harris mindennapjaiba, hogy jobban megismerjék, az tanítani való.

Apjuk még halála után is kísérti őket: azt kötötte ki végrendeletében, hogy fiai ássák ki a sírját és ők is temessék be saját kezűleg.

Ezzel egy bizarr és morbid csapatépítő program veszi kezdetét, ahol Harris fiai egymásra találnak és gyűlöletük tárgyát közösen elhantolják. Több csavart is tartalmaz a történet, nem nevezném fekete komédiának, ahogyan a zsánerleírásban látni a streaming-szolgáltatónál, inkább keserédes drámának, zseniális forgatókönyvvel.

Vicces az is, ahogy az információkat csepegteti a film: csak azokat tudja a néző, melyeket egy reális párbeszédnél hallana. A két fiú neve tűnik fel először, ugyanaz a keresztnevük, azért, hogy Harris direkt keverje őket és megfossza őket az identitásuktól, vagy attól, hogy Raymond és Ray miben és hogyan hasonlítanak elhunyt apjukra. Ezeket az információkat sokszor nem osztja meg a forgatókönyv, hanem

a nézőnek kell összeraknia a képet.

Hasonlóan jár el Harris halála utáni tervével, melyben sokan, köztük főszereplőink is a kegyetlenkedést vélik felfedezni, holott az egész inkább hasonlít egy poszthumusz bocsánatkérésre.

A rendezés is nagyon ügyes, de egy ennyire jó szövegkönyvből nehéz is lett volna rossz filmet készíteni.

A színészek elsőrangúak,

Ewan McGregor játssza a visszafogottabb, racionális testvért, aki persze érzékenyebbnek tűnik, mint az Ethan Hawk alakította szabadszájú nőcsábász. Ki szeretném emelni, a „tűnik” szót. Bár Raymond karaktere sokkal sebesültebbnek látszik első benyomásra, mint Ray, több váláson van túl, épp szétesőben van az élete, de Ray a kemény külső mögött ugyanolyan sebzett lélek, akivel kegyetlenül elbánt a sors. Folyamatosan ismerjük meg ezeket az elképesztően részletesen megírt, reális és fantasztikusan eljátszott karaktereket,

majd azon kapjuk magunkat, hogy a kezdeti status quo teljesen megváltozik.

Lehet, hogy mégsem úgy voltak a dolgok, ahogy azt mindenki gondolja? Nem félreértendő, a film nem bocsát meg a kegyetlen apának, nem ez az üzenete, hanem egy utazásról szól, ami megváltoztatja az emberek nézőpontját. Egy gonosz apáról, aki változni akar.

A zene melankolikus, lassú és atmoszférikus, sokszor használ jazz és blues elemeket, melyek aztán egy zenei koncertben csúcsosodnak.

Az alkotók ügyesen játszanak a képekkel, sokszor használnak hosszú snitteket, közelképeket,

van ideje a szereplőknek megmutatni, mit éreznek, ami nagyon fontos egy ilyen drámai filmben. Nem is értem a negatív nemzetközi kritikákat, mert engem nagyon megérintett az alkotás.

Nem nagyon lehet mást elmondani spoilerek nélkül a filmről. Viszont utána rengeteget lehet róla beszélgetni és úgy érzem, kell is. Tanítandó forgatókönyv, ügyes rendezés, zseniális színészekkel. Ethan Hawkot mindig is szerettem, és ebben a filmben megmutatja, miért. Apró arcmozdulatokkal, gesztusokkal képes leírni egy életre elegendő fájdalmat. Míg Ewan McGregor drámai múltja is visszaköszön, ugyanis jóval több van ebben az emberben, mint egy Obi Wan Kenobi.

A Raymond & Ray-t hosszú ideig nem fogom elfelejteni és tiszta szívből tudom ajánlani azoknak, akik egy kis drámára vágynak.

Tipikus „nem az úticél a fontos, hanem az utazás” típusú film, csak nem fizikailag utazunk, hanem a szereplőink látszólag mindennapi problémáiba, hogy aztán megismerjük azokat és rájöjjünk, hogy nem csak a mi családunkban lehetnek problémák. Emelem kalapom Rodrigo García előtt, elismerésre méltó munka. A Raymond & Ray megtekinthető magyar felirattal az AppleTV+ kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
Neki köszönhetjük Brad Pittet, a Gladiátort és a rendezői változatot – Ridley Scott 85 éves
Gladiátor, Szárnyas fejvadász, Alien – csak három film a rendezései közül. Egy élő legenda, aki máig nem állt le.

Link másolása

Ridley Scott Hollywood egyik élő legendás állócsillaga többek között Spielberg, Scorsese, és George Lucas mellett. A karrierje másképp építkezett, mint új hollywoodi kollégáié, de érdemes végignézni a filmográfiáján, és elismerően rácsodálkozni, hogy 85 évesen még mindig milyen színvonalat hoz - és mit tett le az asztalra. Összegyűjtöttünk róla pár érdekességet:

Színészmániás

Scott alázatosan a színészi játék hangsúlyozásának rendel alá számos szegmenst, így híres arról, hogy V-felállásban, két kamerával rögzítse a jeleneteket, hagyja, hogy a színészek folyamatában reagálhassanak egymásra, és nem állítja le állandóan a felvételt "Ennyi" felkiáltással. Az utolsó párbajban gyönyörű példákat láthattunk erre.

Zene, képek fontossága

A Ridley Scott-filmek egyik kiemelkedő erőssége a zene, a másik  a látványvilág. Nem akárkikkel dolgozik együtt mindkét oldalon: gyakran kollaborál Hans Zimmer zeneszerzővel és Dariusz Wolski operatőrrel. Az 1492-ben minden ott van, ami a vizualitásban fontos neki: a gazdag, organikus hátterek, történelmi hűségre való törekvés, mindez drámai vizuális és zenei alátámasztása, felfokozása.

Szeret ragaszkodni színészeihez

Russell Crowe például egy ideig a vesszőparipája volt, ha castingra került a sor. Crowe játszott a Gladiátorban, a Bor, mámor, Provence-ban, az Amerikai gengszterben, a Hazugságok hálójában és a Robin Hoodban. Mostanság a rendezőt Adam Driverhez is nagy szerelem fűzi, A Gucci-házban és Az utolsó párbajban is kiaknázta a színész sokszínűségét.

Ő a rendezői változat szülőatyja

Scott a "rendezői változat" elnevezésű végső filmverzió atyja, Hollywoodban ugyanis a nagy stúdiófilmek utolsó verzióját legtöbbször a stúdióvezetők/producerek hagyják jóvá. Scott volt az egyik első rendező, aki rendezői változatot hozott vissza a mozikba: az 1982-es Szárnyas fejvadász saját változatával hatalmas sikert ért el.

Ez az irány aztán népszerű lett mind a közönség, mind a direktorok körében, a stúdióvezetők szájízéről csak ők nyilatkozhatnak. Azóta Scott számos saját rendezői változatot adott ki DVD-n és BluRayen is, illetve filmjei hosszabb, általa jobbnak tartott verzióit.

Beszédes hátterek

A tájak és hátterek mozgó, élő, beszédesen megrendezett, önmagában is működő vizuális ábrázolása különleges Scottnál, akkor is érdemes rájuk odafigyelni, sőt, ez egyfajta vizuális rendezői kézjegy nála, ha egy karakter közelképét látjuk. A Gladiátor és a Robin Hood is remek példa erre.

Erőszak, gyorsan

A Robin Hoodtól Az utolsó párbajon át a Gladiátorig Scott filmjei nem szűkölködnek az erőszakban, de nem öncélúan ábrázolja azt. Sőt, a kevesebb több elvén alapulva sokszor egészen gyorsan elvágja a grafikus, véres képeket, úgyis tudja, hogy bement az információ, ráadásul a szaggatott, gyors ritmusú vágással a jelenet feszültségét is növeli. Még olykor be is gyorsítja a szerelők mozgását utólag, a vágószobában, ha jól odafigyelünk, észrevehetőek ezek az okos trükközések sok akciójelenetében.

Alkalmazkodó karakterek

Jellemző az is a Ridley-Scott-filmekre, hogy gyakran kibillenti a komfortzónájukból a színészeket. És ez még egy enyhe kifejezés, ha belegondolunk abba, hogy Matt Damon karakterének például a saját széklete segítségével kellett krumplit termesztenie a Marson a Mentőexpedícióban, hogy életben maradjon, mire odaérnek érte. A hősei gyakran a legzordabb körülményekhez is kénytelenek adaptálódni. Különben meghalnának, az adott mozi pedig két órás helyett kisjátékfilm lenne.

Családtagjainak dedikálja a filmjeit

Több Ridley Scott-mozit is egyes családtagok emlékének ajánlotta a rendező: a Szárnyas fejvadászt testvérének, Franknek, A Sólyom végveszélybent édesanyjának, A jogászt és az Exodus: Istenek és királyok című filmeket tragikusan elhunyt testvérének, a szintén rendező Tony Scottnak. Róla a 2016-os Golden Globe-díjátadón is megemlékezett, miután a Mentőexpedíció a legjobb musical vagy vígjáték kategóriájában megnyerte a legjobb film díját. Veszteségeiről mindig őszintén nyilvánul meg.

(Még) nincs Oscarja

A filmes szakma vagy a nagyközönség teljesítmény/siker-fokmérője gyakran az Akadémiai díj, melynek eddig Ridley Scott, akit a Ranked magazin pár éve a legnagyobb élő rendezők sorában az ötödiknek jelölt meg, még nem tulajdonosa. Vajon ő is arra a sorsra jut, mint Scorsese, akinek már muszáj volt adni egy Oscart olyan klasszikusok után, mint a Dühöngő bika, a Taxisofőr vagy a Nagymenők, melyekért sokak szerint jobban kijárt volna, mint A tégláért? Scott több filmje is a klasszikus huszadik századi filmkánon része, kezdve az Aliennel, ami megújította a scifi-horror műfaját. Négy Oscar-jelölése van, filmjeiért azonban a színészeket többször jutalmazták Oscarral, sőt, a jelölések száma is feltűnően sok, elég, ha önmagában csak a Mentőexpedíció - ami pedig nem feltétlenül a legjobb filmje - hét jelölését nézzük.

Neki köszönhetjük Brad Pittet is

Na azért nem teljesen, de tény, hogy az 1991-es Thelma és Louise után kapott Pitt igazán nagyobb mozis szerepeket, addig csak téblábolt a kisebb filmes és tévés produkciók között. A szépfiú, aki elcsábítja Jeena Davist, jól megmaradt a nézőknek, és innentől Pittnek nem volt megállás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Megérkezett a Harry hercegről és Meghan Markle-ről szóló dokusorozat előzetese
Azt viszont még továbbra sem tudni, hogy pontosan mikortól láthatjuk majd a Harry és Meghan című szériát.

Link másolása

Megjelentette a Netflix annak a dokumentum-sorozatnak az előzetesét, amely Harry hercegről és Meghan Markle-ről fog szólni. Ebben bemutatják a hercegi pár szerelmét és a királyi családból való kiválásuk történetét is.

Bár továbbra sem tudni, mikor láthatjuk a Netflixen, az előzetes már csepegtet némi információt arról, mire számíthatunk. A kicsivel több mint 1 perces videó elején romantikus képeket vetítenek Harryről és Meghanról lírai zenei aláfestéssel. Közben a háttérben a herceg arra a kérdésre, hogy miért vállalta el ezt a dokusorozatot, így válaszol:

„Senki sem tudja, mi zajlik a zárt ajtók mögött.”

Majd azt is elmondta, hogy mindent meg kellett tennie, hogy megvédje a családját. De Meghan is megszólal az előzetesben:

„Ha ilyen nagy a tét, nem logikusabb, ha tőlünk hallják a sztorit?”

Harry és Meghan – előzetes

A sorozatnak továbbra sincs premierdátuma, az előzetesben is csak annyit ígérnek, hogy hamarosan látható lesz a Netflixen. Októberben az a hír terjedt el, hogy idén december helyett valamikor jövőre mutathatják be. A csúszásnak állítólag több oka is van: a streamingóriás el akarta kerülni a nagysikerű A korona című sorozat november 9-én érkező új évadával az ütközést, ráadásul a királynő szeptemberi halála miatt a hercegi pár újra akarta vágni az elkészült epizódokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Premier: 10 éves a Müller Péter Sziámi AndFriends – Jubileumi, egész estés koncertfilm a Kobuciból
A telt házas májusi bulin olyan vendégek is felléptek a zenekarral, mint Bárdos Deák Ágnes, Kamondy Ágnes és Másik János.

Link másolása

Az egyébként a "Sziámi" kifejezést a nevükben hordozó zenekarok történelme már vagy 38 éve zajlik, de ezen az időhorizonton a legutolsó lényeges változás akkor történt, amikor a névadó szövegíró-énekes Müller Péter és a más formaciókból ismert Kirschner Péter gitáros zeneszerző-producer úgy döntöttek, hogy közös munkába fognak, új dalokat írnak és a legjobb régieket is a programba emelik.

A Bródy János zenekarát is vezető Kirschner működése egyenletes minőséget, fegyelmezett munkát és modernebb szellemet hozott a zenekarba, a Sziámi Andfriends koncertek pedig szakmai szempontból is kérlelhetetlen színvonalat értek el, a zenekar minden méretű színpadon kiválóan meg tud szólalni és nagy erejű koncerteket ad. A szerzőpáros közösen írt dalai egy játékosabb, optimistább világot mutatnak a korábbi, depressziós hangvételű Sziámi darabokkal szemben, talán emiatt is lehet, hogy a zenekar közönsége jelentősen megfiatalodott.

A Sziámi AndFriends erős klubszezont valósított meg idén az NKA támogatásával, a Kobuciban 2022 májusában felvett koncertfilm is ennek segítségével valósult meg. Kirschner Péter szervezésében, irányításával és hang-utómunkájával készült a film, a képrögzítést Bikali Sándor (ex-Intim Torna Illegál) vezette, részt vett még benne Korom Dávid is, a vágó pedig szintén zenész, Zsoldos Dávid volt.

Müller Péter Sziámi így ír a filmről:

„A buli előtt mindig kell izgulni. Kicsit, nem túl. Ez most is megvolt, és pont jó, mondhatni (tízévente lehet érzelgősnek lenni, hogyha az időérzékkel párosul) boldog izgalomnak tűnik a koncertfilm elején a backstage-miniwerkben. Mindenki vidám és koncentrált, még az apukám meg a kórházból kicsalt Pistike főbarátom is feltűnik – és ez még csak az előzmény. A film szerintünk olyan lett, amilyennek lenni kell, jók a képek, feszes, de nem kapkodós a vágás, Kirschner Péter kiváló hang-utómunkát produkált.

Ritka, hogy jó egy koncertet visszanézni, pláne, hogy eltelt fél év, és volt azóta már egy halom jobbnál jobb, meg elég jó. Ezt most kivételesen jólesett. Húz az egész, és mind a telt háznyi barátunk nagyon velünk van elejétől a végéig.

Nem vagyok szövegcentrikus (bocs!), de kifejezetten meghatódtam, ahogy Marci dobost néztem, aki végig kívülről énekli a dalokat. Az állandó- és a vendéghölgyek (a két Ági = Kamondy és Bárdos Deák) lenyűgözőek, újraértelmeződik tőlük minden, Másik János barátunk nem kevésbé hatékonyan turbózza fel a Bétaville-t.

Külön öröm látni, hogy a neo-knak (lásd még: fiatalabb korosztály) tök mindegy, hogy a dal, amit velünk énekelnek 42 éves-e, vagy 4 napos. Mit számít? Nekik új. Nyugodt lelkem üzeni, hogy egy estét rádobhattok filmnézés gyanánt. Örülök, hogy megvagyunk vele. Örökítve. És mostantól így, s eképp tovább... Például december 27-én a Gödör Klubban.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Vérapó – Hogyan rúgja szét a Mikulás a gonosz rablók fenekét? Kegyetlenül!
Pat Cassey és Josh Miller írók, a norvég Tommy Wirkola rendező segítségével megálmodták a véres karácsonyi családi-akciófilm zsánerét. Ha elkap a karácsonyi stressz, nincs is jobb nézni, ahogy a Mikulás szétszed egy-két rablót, tolvajt.

Link másolása

Valószínűleg ez a film is azzal az ötlettel megtámogatva készült, hogy mi lenne, ha a Reszkessetek betörők egy 18+-os akciófilm lenne, hiszen a Macaulay Culkin nevével fémjelzett karácsonyi remeket is a Die Hard-nak köszönhetjük. Ezt a logikát követve az alkotók

összegyúrták a két filmet, vettek egy csipet karácsonyi varázslatot és megalkották a Vérapót.

Aki kíváncsi, mi történne, ha Kevin csapdái ténylegesen megesnének Marv-val és Harry-vel, azok imádni fogják a filmet.

Főszereplőnk a Mikulás. Mármint az igazi Télapó, akit David Harbour alakít egyszerre szerethetően és tekintélyt parancsolóan. Északi viking háttértörténetet kapott az öreg Mikulás, és ez nagyon jól áll neki. Nem gondoltam volna, hogy 2022-ben egy pirosruhás öregúrnak fogok drukkolni véres karácsonyi trancsír közepette.

David Harbour szerintem hozza John McClane átlagát, mind véres ruha, mind rosszfiúgyilkolászás szinten.

Az akció jól követhető, ügyesen fényképezték, néha kicsit sok a kézikamera, de megbocsájtható ez a kaszkadőrtrükkök elrejtése végett. A kivégzések nagyon 18+ -osak, azt ajánlom mindenkinek, hogy még az előzetest se nézze meg senki, legyen minden elhullott rabló karácsonyi meglepetés.

A többi szereplő eltörpül Miki mellett, de azért akadnak emlékezetes szereplők is a túszok között.

Akik egy szörnyen diszfunkcionális család, köztük van Leah Brady, a család egyetlen rendes tagja, Trudy, illetve az ő éppen válófélben lévő édesapja, a Boys-ból ismert Alex Hassell, valamint édesanyja Alexis Louder.

Ők a család legnormálisabb tagjai, a többiek büntetendően klisék: elkényeztetett, tenyérbe mászó tini unokatestvér, irritáló, alkoholista nagynéni és az aranyásó, idióta barátja, valamint család leggonoszabb tagja a Beverly D'Angelo által alakított nagymama. Az ő biztonságukért kellene izgulnunk, de

igazából csak Télapó és Trudy van a rendes karakterek listáján, mindenki más feláldozható a forgatókönyv oltárán és mennek az elhullathatók listájára.

Emelem a kalapom, mert ugyan kitalálható a legtöbb csavar és halál, az alkotók bátran nyúlnak az erőszakhoz – a mellékszereplők kárára.

A rendezés ügyes, Tommy Wirkola már a Náci zombikkal és a meglepően szórakoztató 2013-as Boszorkányvadászokkal bebizonyította, hogy viszonylag kis költségvetésből is tud ütős, véres és szerethető filmet készíteni. Itt sem teszi másként, nem gondolom, hogy nagy volt a film költségvetése,

az effektek közepesek, az akciójelenetek nem grandiózusok, de mégis összeállt egy komplex moziélménnyé.

Persze ha nagyon szeretnék kukacoskodni, a forgatókönyv több sebből is vérzik: a felénél kicsit leül a film, az amúgy elég jó ritmust megtörik nem kevés szenvedéssel, ami 5-10 felesleges perccet jelent a játékidőből.

Azonban később mindenért kárpótolnak egy olyan akciójelenettel, ami után minden John Wick- és John McClane-rajongó megnyalja mind a tíz ujját.

Talán a film legvégét is rövidíthették volna, egy stabil 90 perces játékidőben is bosszút állhatna a Mikulás.

John Leguizamo talán a Spawn, az Ivadék óta nem volt ennyire szórakoztatóan ripacs főgenyó, valamint az egész rabló kompániája imádnivaló.

Egy piti tolvaj karaktere emlékezetesebben van megírva, mint a túszok összesen.

A rablók közül mindig pontosan tudjuk, melyiket teszi épp el válogatott módszerekkel láb alól Miki. Ebből is látszik, hogy a film nem veszi túl komolyan magát és ez nagyon jól áll neki. Rengeteg az utalás, főleg Reszkessetek betörők és a Drágán add az életedre, illetve, ha már karácsonyi film: Beverly D'Angelo miatt akarva-akaratlanul is eszembe jutott a Karácsonyi vakáció is.

Nem mondanám gyermekbarát filmnek a Vérapót, mert kimondottan véres és szabadszájú, de mégis zsánereként a családi film jutott eszembe,

mert mindennek ellenére tele van szívvel, karácsonyi varázslattal és szeretettel. Ki szeretném emelni a magyar szinkront, és nem negatív aspketusból. Speier Dávid magyar szövege nagyon illik a filmhez, rengeteg kreatív szóviccet és jó pár apuviccet is hallunk a karakterek szájából, melyek nem izzadságszagúak, hanem vicceseken bénák.

A korhatár miatt nem tudom mindenkinek ajánlani a filmet, de ha a gyermek már látta a Die Hard, vagy Schwarzenegger-filmeket a 80’-as, 90’-es évekből, akkor bátran válthatunk jegyet eme műremekre is.

Szórakoztató karácsonyi vérfürdő az egész családnak.

David Harbour szuper és nagyon remélem, hogy megtalálja a közönségét Wirkola Vérapója. Boldog Ünnepeket mindenkinek! Ho-Ho-Ho...


Link másolása
KÖVESS MINKET: