KULT

Hol a határ a tanári bizalmaskodás és egy diáklány zaklatása között? - megnéztük az Oleannát a Centrál Színházban

Az amerikai David Mamet drámája egy fura tanár-diák kapcsolatról szól, és olyan máig fontos kérdéseket boncolgat, hogy honnantól zaklatás a zaklatás, hogy szűrődik be észrevétlenül életünkbe a szexizmus és az elitizmus, és milyen kevésen múlhat egy élet.


A cikk spoilereket tartalmaz!

Ritkán fordul elő egy dráma, különösen egy kortárs darab esetében, hogy néhány éven belül két magyar színház is műsorára tűzze. Márpedig David Mamet 1992-ben bemutatott Oleannájával ez történt. Előbb a Thália Színház mutatta be a Télikertben 2-3 évvel ezelőtt Egy jobb világ címen Valló Péter rendezésében, Totth Benedek fordításában. Ott Zayzon Zsolt és Mentes Júlia Virgil játszották John az egyetemi tanár és Carol, a tanítvány szerepét. Bár színvonalas előadás volt, nem futott túl sokáig.

Most a Centrál Színházban láthatjuk ugyanezt a darabot Szabó Kimmel Tamás és Hermányi Mariann előadásában.

A darab érdekessége, hogy bár 1992-ben mutatták be eredetileg - film is készült belőle -, a témája nagyon frissnek hat, hiszen a #meetoo mozgalom aktuálissá teszi. A darabban egy sajátos zaklatási történetet láthatunk, ahol Carol azért keresi fel egyetemi professzorát, Johnt, hogy tisztázza vele, miért lett rossz a szemináriumi dolgozata

Johnnak imponál a szituáció, Higgins professzor szerepében tetszeleg akinek lehetősége nyílik felemelnie a pallérozatlan, kicsit talán autisztikus Eliza Doolittle-jét, Carolt. Fölényes szónoklatokkal igyekszik csillogtatni tudását, szellemességét.

Olyan lózungokkal próbálja elkápráztatni, hogy a felsőoktatás fölösleges, csupán egy hosszú beavatási szertartás.

Végül gálánsan felajánlja a lánynak, hogy ha néhány alkalommal felkeresi őt a szobájában, hogy újból átvegyék együtt a tananyagot, megadja neki az ötöst.

John élete csúcsán van, bármelyik percben véglegesíthetik az egyetemen, mint professzort, ami nem csak presztizzsel, de magasabb fizetéssel is jár. Annyira zsebében érzi a kinevezést, hogy lefoglalóz egy házat, ahová feleségével és kisfiával készül beköltözni. Joggal érzi úgy, hogy ő az élet császára.

Ám az események nem várt fordulatot vesznek, amikor Carol panaszt tesz a tanára ellen zaklatásért. Hirtelen a tanár-diák kapcsolatot oldó bizalmaskodás, a rossz hangulatot megtörni hivatott anekdota, a csítítónak szánt érintés mind-mind más értelmet nyer. John értetlenül áll a történtek előtt, hisz benne nem volt semmi ártó szándék. De vajon elég ez?

Mi nyom többet a latban, hogy milyen szándékkal közeledünk valakihez, vagy hogy az az illető minek látja ezt a közeledést?

John minél jobban kapálódzik, hogy kikerüljön az örvényből, amibe került, annál mélyebbre süllyed és a szerepek szép lassan megfordulnak. A tanár válik kiszolgáltatottá és a diák kezébe kerül a hatalom miközben végig meg van győződve róla, hogy ő az igazságot képviselve szembeszállt egy szörnyeteggel.

Puskás Samu rendező jól tette, hogy egyben tartotta az előadást - a Tháliában két részben játszották -, így sokkal feszesebb a történet. Az áttűnéseket kísérő vészjósló effektek ugyan kicsit szájbarágósnak tűntek, de tényleg ez az egyetlen, amibe bele tudok kötni.

Pontosabban volna itt még valami. A rendező-fordító, Puskás Samu megtartotta az eredeti címet. Az Oleanna egy 19. századi norvég népdalra utal, amely angolra fordítva lett népszerű, és egy utópisztikus, szép világ utáni sóvárgásról szól. Miután a dal nálunk ismeretlen, így nem képes ugyanazokat az asszociációkat elindítani a magyar nézőben, mint az amerikaiban.

A cím egy nagy kérdőjel, amit az előadás semmilyen formában nem magyaráz meg, szerencsésebb lett volna megváltoztatni.

Hermányi Mariann érzékenyen játssza az értetlen diákból vélt vagy valós felelőssége és hatalma tudatába kerülő Carolt. Szabó Kimmel Tamás számomra új arcát mutatta, bizonyítva, hogy egyike legsokoldalúbb színészeinknek.

A darabbal kapcsolatban viszont zavarban vagyok. A tháliás és a mostani változattal kapcsolatban is ugyanazok a benyomásaim támadtak, ezért hajlok rá, hogy amit problémának érzek, az a darabba van kódolva. Adott két ember, akik nagyon hasonlóak. Mindketten sziklaszilárdan biztosak a saját gondolkodásuk és értékítéleteik helyességében. Mindkettőjüknek vannak igazságai, van amikor tévednek, és olyan is, amikor kifejezetten rosszul cselekszenek.

Mert lehet mondani, hogy Johnnak esze ágában sincs szexistán viselkednie, de mégis lekezelően, atyáskodva bánik a diáklánnyal, az egyetemi szabályzattal ellentétes engedményeket kész adni neki csak mert “kedveli”, ahogy fogalmaz, és atyaian megsimogatja a fejét. Az óráin kedveskedő megjegyzéseket tesz a diáklányoknak, amiről tényleg csak megítélés kérdése, hogy átlépi-e a flörtölés határát vagy sem. És annyira öntelt, hogy bár még nincs aláírva a kinevezése, ő már előre elszórja a még nem létező anyagi és erkölcsi tőkéjét.

Carol pedig kicsit olyan, mint Othello. A velencei mór attól fogva, hogy Jago meggyőzi, Desdemona megcsalja, mindenben ennek az igazolását látja.

Carolban kialakul a meggyőződés, hogy a tanára egy ragadozó szörnyeteg, és ezen a szemüvegen keresztül nézve valóban a legbanálisabb apróság is felértékelődik és perdöntő bizonyítékká válik.

Sokkal izgalmasabb lenne, ha a dráma nem akarná eldönteni, hogy ki itt a bűnösebb. De a színházban nem éreztem ezt a kiegyenlítettséget, az előadásban számomra egyértelműen arra billent a mérleg, hogy van egy talán gyarló, de jószándékú ember, aki egy humortalan, korlátolt gondolkodású személy áldozatául esik, és John az őt ért méltatlanságok hatására válik aztán mégis azzá az erőszakos szörnyeteggé, akinek a diákja tartja, mint egy önbeteljesítő jóslatban.

Ezek persze az én benyomásaim, mindenkit biztatok, hogy nézze meg az Oleannát, mert egy színvonalas, súlyos témákat feszegető előadás, amely arra ösztönöz, hogy tegyük helyre a saját értékrendünket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Békés Itala Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész
A Madách Színház és az Örkény Színház egykori tagja 97 éves volt.


Január 13-án, 97 éves korában meghalt Békés Itala Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő - közölte kedden az Örkény Színház.

Békés Itala 1927. március 23-án született Debrecenben. Művészcsaládban nőtt fel: édesapja Békés István író, édesanyja Rita Furlani színésznő volt. Nővére Békés Rita Jászai Mari-díjas színésznő, ikertestvére Békés András Kossuth-díjas rendező.

Pályáját az Úttörő Színházban kezdte, 1958-tól négy évtizeden át a Madách Színház tagja volt, majd az Örkény Színházban dolgozott. 95 éves koráig játszott.

„Több, mint hetven évet felölelő, gazdag művészi pályáján különleges, sokoldalú, játékos személyisége mindvégig arra ösztönözte, hogy keresse az újat, a váratlant, a még nem ismertet.

Elsők között játszott Magyarországon pantomimet, tágította ki a pódiumműfaj kereteit kabarétól versműsorokon át a női esélyegyenlőség képviseletéig, elsőként közelítette meg a színjátszást, mint személyiségfejlesztő pedagógiai esélyt fiatalok számára, és természetesen számtalan színpadi, filmes, televíziós, rádiós szereppel gazdagította a művészi életünket. Tagja volt az Úttörő Színháznak, a Madách Színháznak, élete utolsó két évtizedében pedig az Örkény Színházban játszott”

– írták a színház közleményében.

„Alakításait kivétel nélkül tudatosság, összetéveszthetetlen eredetiség, a színpadi munkát tisztelő elhivatottság formálta. Könyveiben szellemesen, szenvedélyes őszinteséggel beszél önmagáról, családjáról, a Békés színházi dinasztiáról, éles szemmel látott kortársairól, eredeti életfelfogásáról” – tették hozzá.

Békés Italát a Madách Színház és az Örkény Színház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nyolc nő vádolja szexuális zaklatással a világhírű írót
Nyolc nő vádolja szexuális visszaéléssel Neil Gaimant. A New York Magazine cikke rántotta le a leplet a megdöbbentő részletekről, amelyek 2024 júliusában kezdtek napvilágot látni.


A New York Magazine cikke szerint nyolc nő állítja, hogy Neil Gaiman szexuális visszaéléseket követett el ellenük. Az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzője ellen először 2024 júliusában jelentek meg vádak, amikor a Master című podcastban öt nő mesélt a vele kapcsolatos tapasztalatairól.

Az egyik nő azt mondta, hogy Gaiman ötéves gyermekére vigyázott, amikor az író felajánlotta neki, hogy használja a kertjében lévő kádat. A nő állítása szerint Gaiman később meztelenül csatlakozott hozzá, megkérte, hogy üljön az ölébe, és szexuálisan bántalmazta.

A cikk szerint Gaiman vágyainak kielégítésében az érintett nők egy része valamilyen szinten részt vett, például „mesternek” szólították őt, és később is tartották vele a kapcsolatot. A nők azonban hangsúlyozták, hogy köztük nem volt szó beleegyezésről, és a konkrét BDSM-aktusokat sem beszélték meg előre.

Gaiman képviselője korábban a Tortoise nevű lapnak nyilatkozott az ügyről. „A szexuális lealacsonyítás, a rabság, a dominancia, a szadizmus és a mazochizmus talán nem mindenki ízlése szerint való, de beleegyező felnőttek között a BDSM törvényes” – mondta.

A New York Magazine cikke után az író ismét tagadta a vádakat. A blogján így reagált:

„Messze nem vagyok tökéletes ember, de soha senkivel nem folytattam beleegyezés nélküli szexuális tevékenységet. Soha.”

2023 januárjában rendőrségi feljelentést tettek Neil Gaiman ellen szexuális zaklatás vádjával, de a hatóságok a nyomozást végül megszüntették.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Tíz év után vége: lelépett a Mamma Mia! sztárja a Madáchból
Molnár László több mint tíz év után távozott a Madách Színházból, ahol a Mamma Mia! egyik emlékezetes szereplőjeként volt. Itt ismerte meg párját, Ladinek Juditot is.


Több mint tíz év után elhagyta a Madách Színházat Molnár László, aki eddig a Mamma Mia! című musical egyik főszereplője volt, tudta meg a story.hu. Bár a színház továbbra is számított volna a munkájára, a színész úgy döntött, nem hosszabbítja meg a szerződését. A távozás okáról nincs hivatalos információ.

Molnár László és kedvese, Ladinek Judit kapcsolata szintén a Mamma Mia!-hoz kötődik, hiszen itt ismerkedtek meg. A közös próbák során szorosabb kapcsolat alakult ki közöttük, és a színpadon szerettek egymásba. Molnár korábban így nyilatkozott a kapcsolatukról:

„Egy műfajban dolgoztunk, így láttuk egymást a színpadon többször is. Megkaptam egy szerepet a Mamma Mia!-ban, ott ismerkedtünk meg jobban Judittal. Ő éppen akkor jött ki a házasságából, és én is szabad ember voltam. Egymásba szerettünk, és azóta is kiválóan működik a kapcsolatunk.”

Ladinek Judit szintén mesélt a kapcsolatukról:

„Laci a kapcsolatunk első évében megkérte a kezem, de aztán mindig közbejött valami, ami miatt nem házasodtunk össze… Annyira nem is vágyom rá. Szerintem mi már örökre menyasszony és vőlegény maradunk” – mondta korábban, hozzátéve, hogy a papírok nélkül is férjeként tekint párjára.

Molnár László távozása után Ladinek Judit továbbra is a Madách Színház meghatározó színésze marad, ahol az évek során számos főszerepben láthatták a nézők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elhunyt Joan Plowright a 101 kiskutya és a Dennis, a komisz sztárja
A híresség, Laurence Olivier özvegye 95 éves korában, szerettei körében hunyta le örökre szemeit.


95 éves korában, szerettei körében hunyt el Joan Plowright, a legendás színésznő, akinek hat évtizedes karrierje alatt olyan filmekben tündökölt, mint a Dennis, a komisz, a 101 kiskutya és a Tea Mussolinivel. Dame Joan az utolsó éveiben megvakult – számolt be róla a Mirror.

A színésznő halálhírét családja nyilatkozatban közölte a nyilvánossággal. A közlemény szerint:

„Dame Joan Plowright családja nagy szomorúsággal tudatja, hogy 2025. január 16-án békésen elhunyt családja körében Denville Hallban, 95 éves korában”.

A színház, a film és a televízió ikonikus alakja, Joan Plowright közel hetven évig ragyogott a színpadon és a képernyőn, mielőtt vaksága miatt visszavonult. Sussexben töltötte utolsó tíz évét, ahol barátok és családtagok társaságában, nevetéssel és emlékekkel gazdagon búcsúzott a világtól.

Plowright olyan emlékezetes alakításokkal írta be magát a filmtörténetbe, mint a Sztálin vagy az Elvarázsolt április, amelyekért Golden Globe-díjat is kapott, sőt, utóbbiért még Oscar-díjra is jelölték. Különlegessé tette, hogy ő volt a második színésznő, aki egy évben két Golden Globe-ot is hazavihetett.

Filmes karrierje során olyan művekben láthattuk, mint a Dennis, a komisz, a 101 kiskutya, az Equus, Az utolsó akcióhős, vagy a Spiderwick krónikák.

1961-ben Broadway-darabja, az Egy csepp méz Tony-díjat hozott neki, később pedig a Brit Birodalom Rendje parancsnoki fokozatával és lovagparancsnoki címmel tüntették ki.

A család arra kérte a rajongókat, hogy tartsák tiszteletben a magánéletüket, és hozzátették, mennyire büszkék Joan életművére és személyére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: