KULT
A Rovatból

Gengszter vagy pap akart lenni, végül rendező lett – Martin Scorsese 80 éves

Martin Scorsese maga a mozi. Az alvilág, a vezeklés, az ellentmondások és a hit könyörtelen elbeszélője ma 80 éves.

Link másolása

Ha Woody Allennek a filmkészítés olyan, mint egy pszichoterápia, akkor Martin Scorsese számára egy spirituális aktussal ér fel. Az Oscar-díjas direktor New Yorkban, a manhattani Little Italyben nevelkedett, a gengszter- és a papi karrier közül pedig végül a filmkészítést választotta. Mindenki jól járt.

A hollywoodi reneszánsz egyik legfőbb ikonja a filmjeivel az erőszak és a kapzsiság legmélyebb bugyraiba, a felszín alatti, láthatatlan világokba merül alá, antihősei pedig gyakran Robert De Niro és Leonardo DiCaprio arcát öltik magukra.

Szervezett bűnözés, pergő párbeszédek, feszültség: a Nagymenőktől a Casinóig, a New York bandáitól A téglán keresztül Az írig.

Főként ezek a filmjei ugranak be, ha meghalljuk Scorsese nevét, pedig a filmográfiája jóval sokszínűbb ennél, nem csak gengszterfilmekből vagy komor urbánus történetekből áll, hiszen folyamatosan új műfajokkal és a műfaji meghatározásokon túlmutató kihívásokkal állítja magát szembe: ha kell, egy frusztrált anya megpróbáltatásait meséli el, aki arról álmodik, hogy énekesnő lesz az Alice már nem lakik itt (1974) című filmben, esetleg egy dühös, ambiciózus bokszoló izzadtságban fürdő portréját festi meg a Dühöngő bikában (1980), netán a 19. századi New York-i társadalom fojtogató konvencióit mutatja be Az ártatlanság korában (1993), vagy az amerikai álmot eleveníti fel a hataloméhes és tehetséges vállalkozó és filmproducer, Howard Hughes rögeszméit követve az Aviátorban (2004), ha pedig úgy tartja kedve, a pénz és a mértéktelenség kíméletlen tragikomédiájában is élvezettel dagonyázik A Wall Street farkasában (2013).

Aztán ott vannak a vallási ihletésű filmjei: a botrányokkal és bojkottal tarkított Krisztus utolsó megkísértésében (1988) a Willem Dafoe által alakított, nagyon is emberi Jézus Krisztus gyötrelmeit vizsgálja, a Némaságban (2016) pedig Andrew Garfield kíséretében hosszú spirituális utazást tesz olyan bonyolult és örök témák között, mint a hit és a kétség.

Az örökmozgó

Scorsese többször beszélt már arról, hogy a forgatókönyvek kidolgozása, a nagyszerű színészek instruálása és a kamerabeállítások megkomponálása is egyaránt fontosak, de szerinte a vágás során kel valóban életre egy film: "El lehet nyújtani az időt. Mindig meglepődöm, amikor a vágószobában vagyok. Szorosan együtt dolgozom Thelmával (Thelma Schoonmakerrel - a szerk.), és még mindig izgalommal tölt el, amikor az egyik felvételt a másik mellé vágjuk, és ott van a mozgás. Ez az a mozgás, amit a vágás a fejedben előidéz. Ez számomra spirituális élmény.”

Az olasz származású Martin Charles Scorsese (avagy ahogy mindenki hívja: Marty) Elizabeth Street-i fiúként csak két lehetőséget látott maga előtt: vagy gengszter lesz vagy pap.

Megpróbált csatlakozni egy bandához, de apró termete és egészségügyi problémái megakadályozták ebben. Majd elvégzett egy évet egy papi szemináriumon, amikor rájött, hogy a mozi lesz az ő megváltása. S talán nem véletlen az sem, hogy ennyi filmet szentelt a bűn és a hit tematikájának.

Scorsese robbanásszerűen érkezett a '70-es években, amikor az Aljas utcák (1973), az Alice már nem lakik itt és a Taxisofőr (1976) szentháromsága Amerika egyik új, meghatározó rendezőjeként tette őt ismertté. Ez a sikerszéria a Dühöngő bikával csúcsosodott ki, a nyolcvanas évek és a Reagan-korszak beköszöntével azonban világossá vált számára, hogy a nagy stúdiókat jobban érdeklik a folytatások és a különleges effektekkel teli kalandok (Star Wars, Indiana Jones stb.), mint a Vietnám utáni korszakban virágzó brutális, igaz drámák.

„Az iparág megváltozott, és a személyes filmek napja lejárt” – panaszolta Scorsese, aki ezeknek az éveknek a nagy részét állandó stresszben töltötte, mert meg volt győződve arról, hogy rendezőként a napjai meg vannak számlálva.
Tudta, hogy újra bizonyítania kell, ezért belevetette magát különféle kisebb költségvetésű és szűkös határidőkkel rendelkező projektekbe, amelyekből a legmerészebb, legváratlanabb filmjei születtek: például egy-két kíméletlenül vicces New York-i rémálom (A komédia királya 1982-ből vagy a Lidérces órák 1985-ből), egy harsány és kegyetlen biliárddráma (A pénz színe 1986-ból); sőt, még egy Michael Jackson-videoklip (Bad, 1987) is.
Scorsese azonban végül szerencsésen túlélte a nyolcvanas éveket, és újra eljött az ő ideje, az 1990-es évtizedet például kapásból a Nagymenőkkel kezdte, ami ismét a legnagyobbak közé repítette.

Sőt, megkapta érte harmadik rendezői Oscar-jelölését (a Dühöngő bika és a Krisztus utolsó megkísértése után). Egyébként sokáig mellőzte őt az Akadémia, hiszen a negyedik (New York bandái, 2002) és az ötödik (Aviátor) rendezői jelölését sem válthatta díjra, erre egészen 2007-ig kellett várnia, amikor A tégla (2006) című remake-ért (a Szigorúan piszkos ügyek című 2002-es hongkongi krimi újrája) Steven Spielberg, George Lucas és Francis Ford Coppola együtt nyújtották kezébe a régóta megérdemelt szobrocskát. A díja óta egyébként további három Oscar-jelölést begyűjtött e kategóriában (a 2011-es A leleményes Hugóért, A Wall Street farkasáért és a 2019-es Az írért), vagyis már összesen 9 direktori nominációval rendelkezik, ezzel pedig a második helyen áll a tizenkétszeres Oscar-jelölt William Wyler után. Hihetetlen karrier!

A filmmegőrző

Martin Scorsese amellett, hogy kiváló filmrendező, filmtörténet-megszállott is, aki eredeti filmképeket, filmtekercseket és filmplakátokat gyűjt, emellett sokat tesz azért, hogy konzerválják a a filmeket az utókornak, és persze a művészek jogainak ékes szószólója is. Vagyis ő valóban maga a mozi.

"A filmek megérintik a szívünket, felébresztik a kíváncsiságunkat, és megváltoztatják a látásmódunkat. Más helyekre visznek minket. Ajtókat és elméket nyitnak meg. A filmek életünk emlékei. Életben kell tartanunk őket” – magyarázta Scorsese anno, és szerencsére 80 évesen is rendkívül aktív.

Több éve dolgozik már új filmjén, egyben első westernjén, a Killers of the Flower Moonon (a könyv, amelyből készült, Megfojtott virágok címmel jelent meg itthon), ami Az írhez hasonlóan óriási költségvetésből készült (kb. 200 millió dollárt szavazott meg neki az Apple főnöksége), amit a jelenlegi tervek szerint a 2023-as Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon mutatnak majd be, és amelyben egyszerre lesz látható két múzsája, Robert De Niro (akivel ez a tizedik közös munkája) és Leonardo DiCaprio (vele pedig a hatodik). A sztori szerint az 1920-as évek Oklahomájában járunk, ahol az olajmezőkben gazdag rezervátumban élő Osage Nemzet több indián tagját meggyilkolják. Eric Roth társszerző (Forrest Gump, A bennfentes, München, Benjamin Button különös élete, Csillag születik, Dűne) azt ígéri: „Ilyet még soha nem láthattunk. Ez a film véleményem szerint sokáig megmarad majd az emlékezetben.” Úgy legyen!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: