KULT
A Rovatból

Egy igazi rejtett gyöngyszem a Netflix mélyén! - Só, zsír, sav és hő!

Samin Nosrat egy varázslatos világ körüli gasztrotúrára invitál minket. Nemcsak megismerünk egyszerű, ám egzotikus ételeket, de elkészítési módjukat és a kultúrát is felfedezhetjük, amiből érkeznek. Erre a sorozatra mindenkinek szüksége van! Csak ne éhesen vágjunk bele!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 01.



2024-ben újra kiadták 2018 egyik legolvasmányosabb szakácskönyvét. Samin Nosrat 2018-ban jelentette meg a Só, zsír, sav, hő című könyvét, amiről mindenhol csak jót lehet olvasni. Ezen fellendülve nekiültünk, hogy a 2018-ban készített netflixes minisorozatot megnézzük.

Ám nem találtuk sehol a streaming szolgáltató katalógusában.

Pedig az internet szerint a mai napig megtalálható a széria a Netflixen. Meglett a megoldás: a sorozat csak eredeti nyelven, magyar felirat nélkül van fent, ezért akinél magyar a Netflix app, az meg sem találja ezt a gyöngyszemet. Nem jelenik meg még a keresőben sem, ahhoz, hogy elérjük, át kell állítani angolra az applikációt. De megéri!

De ki is Samin Nosrat? Egy iráni származású amerikai szakács, aki leegyszerűsítve tárja elénk a főzés folyamatát négy alapfogalomra bontva. A négyrészes minisorozat, a cím négy elemét állítja középpontba, és példákon keresztül mutatja be a tézist: ha jól kezeljük a zsírt, a savakat, a sót és a hőt, akkor bármilyen étellel megbirkózunk. Az első fejezetben megismerhetjük a sütés alapját, az elengedetlen zsiradékokat.

Az olasz konyhán át kalauzol bennünket Itáliába, autentikus olaszokkal együtt főz.

Mintha a szakácssorozatból egy dokumentumfilmbe csöppennénk. Bemutatják a folyamatát az olívaolaj készítésének. Samin eközben mindent megmagyaráz, mi miért történik. Ugyanis a világ összes nemzetnél megtalálhatóak a főzőolajok/zsírok, gondoljunk csak az amerikai baconre, a francia vajakra, vagy esetünkben az olasz olívaolajra. Samin szinte helyettünk kérdezi a szakembereket, érdekes kérdéseket tesz fel, majd meg is magyarázza nekünk a válaszokat. Kipróbálja, megkóstolja az ételeket… jaj, szinte ott akarok lenni Samminnal. Járja a világot, érdekes emberekkel találkozik, jókat főz, és finomakat eszik. A sorozat egész struktúrája, szerkezete tökéletes.

Elindulunk az olajtól, majd áttérünk a focaccia készítésén át a pesztóig. Ezt követően egy híres vágóhíd vezetőjétől megismerkedünk a különféle olasz sonka és húskülönlegességek közti különbségekkel. A parmezán sajt érlelésének a folyamataiba is betekinthetünk.

Mindeközben recepteket is kapunk dögivel, ragut készítenek házitésztával.

Végül az epizód fontosabb szereplőit Samin megvendégeli a látott finomságokkal. Szép, letisztult a sorozat forgatókönyve, és mégse tűnik nagyon műnek. A folytatásban az ízesítés alapja, a só kap főszerepet. Akkor irány Japán! A szigetország gasztronómiájának szerves részét képezi a só és annak mindenféle formája. Ugyanis nemcsak a só ezerféle változatával lehet a sós ízt elérni, hanem sok alternatív módszer is van rá, amiket a készítők szépen bemutatnak nekünk. Megtudjuk, a szigetország hogyan tesz szert a sóra hínár segítségével. 15 tonna tengervízből 1 kiló sót állítanak elő. Ez a fűszer a lelke mindennek, ha ki akarod hozni az ételek igazi ízét, akkor egy csipetnyi sót kell csak hozzáadni, minden más csak utána jön.

Végigkövetjük a tradicionális szójaszósz gyártást, ami nem más, mint szójabab-fermentálás.

Mikroorganizmusok segítségével két évig erjesztik a szójababpépet. Ez, a tömeggyártásban lecsökken alig 3 hónapra. Itt végre értelmet nyer, mi is az umami: ez az úgynevezett ötödik íz a sós, édes, keserű, savanyú mellett.

A harmadik rész a savakat vesézi ki, itt Mexikóba kalauzol minket a szakácsnő. A lime, gránátalma, joghurt, citrom és tejföl világába. Az erős, édes és savanyú egyensúlyát követve eljutunk az úgynevezett Yucatán-félszigetre, a citrusövbe. Itt látjuk az itt élők kreativitását, hogyan dolgozzák össze ezeket az amúgy össze nem illő ízeket. Megismerjük a savak kezelésének legelterjedtebb formáit, olyanokat, amikre nem is gondolna az ember!

A helyiek több ételt is elkészítenek nekünk, mint Escabeche (egyfajta pulyka egytálétel), vagy a tortilla.

Illetve egy helyi meliponas méhészetbe is ellátogatunk Saminnal. Ezek olyan méhek, amelyek nem csípnek, nincs is fullánkjuk, ezért nagyon vigyázni kell rájuk, védeni kell őket a parazitáktól és más ízeltlábúaktól. Egy hónap alatt egy liter mézet tudnak szállítani kaptáranként. Samin megmutatja gyakorlati példákon keresztül, mi is a salsa. Mert nem csak a mozikban kapható paradicsom-alapú szósz létezik, bármilyen alapú mártás lehet salsa.

Végül az utolsó fejezetben visszatérünk Samin otthonába, Kaliforniába. Pontosabban a Chez Panises étterembe, ahol kitanulta a szakmát. Mire jó a megfelelő hőkezelés? Nem csak azért van rá szükség, hogy a nyersből főtt, vagy a puhából kemény legyen. Nem mindegy, mennyi hővel dolgozunk, és hogy adagoljuk az ételünkhöz. Például számomra is teljesen új információ volt, hogy a sütő nem egy pontosan beállított hőforrás. Ha felvesszük 150 fokra, nem biztos, hogy annyi marad, mert amikor kinyitjuk a sütőt, csökken a hőmérséklet, és amikor újra felmelegszik, nem biztos, hogy megáll 150 foknál.

Megismerjük a különféle steakek közötti különbségeket, ahol is újra visszatérünk a zsír fontosságára.

Hogyan ad az intenzív, erős hő ropogós külsőt és puha belsőt, míg a gyenge, de hosszan kitartott meleg puha és szaftos állagot. Az utolsó fejezetben is barátainak főz Samin, és az eddigi ismereteket összegyúrja a vacsora főzése közben. Találkozunk a 2018-as eredeti szakácskönyv illusztrátorával is, aki az egész epizódot rajzaival színesíti nekünk pont, mint a könyvben.

Mindenkinek csak ajánlani tudom a Só, zsír, sav és hőt (Salt, Fat, Acid and Heat). Mind könyvformában, mind sorozatformában.

A Netflixen nehézkesen megtalálható és csak eredeti nyelven nézhető.

Ám a szakácskönyv magyar nyelven is megvásárolható, és hasonlóan olvasmányos, kedves, pozitív és jó hangulatú, mint a sorozat. A Só, zsír, sav és hő megtekinthető eredeti nyelven, eredeti nyelvű felirattal a Netflix kínálatában, ha angolra állítjuk a streaming szolgáltató nyelvét. De higgyétek el, megéri!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Csuja Imre a kelenföldi erőműben talál rá a klasszikus zenére – így újít a Liszt Ferenc Kamarazenekar
Várdai István művészeti vezetőt a kisfilm bemutatója kapcsán a 2024/2025-ös évad egyik újításáról, a 60 perces koncertekről és a bérletes sorozat vendégszólistáiról is megkérdeztük.


Csuja Imre a kelenföldi erőműben csodálkozik rá a Liszt Ferenc Kamarazenekarra az együttes új imázsfilmjében. Várdai István művészeti vezetőt a kisfilm bemutatója kapcsán a 2024/2025-ös évad egyik újításáról, a 60 perces koncertekről és a bérletes sorozat vendégszólistáiról is megkérdeztük.

- A Liszt Ferenc Kamarazenekar imázsfilmjében a rozsdaövezetben feltárul egy ajtó, és megszólal Grieg magával ragadó zenéje. Mit üzentek ezekkel a képsorokkal?

- Ami a film képi világát illeti, a kelenföldi erőmű indusztriális környezete, a belső terek megkopott, de még mindig csodálatos art deco stílusa ragadott meg minket. A vezérlőterem az ólomüveg ablakokkal, a futurisztikus kapcsolóasztalokkal tökéletes helyszín volt a mi zenekarunknak. Remélem, hogy Grieg g-moll vonósnégyesének ez az energikus részlete, ami az imázsfilmben elhangzik, egy pillanat alatt életet visz a már nem működő erőmű falai közé, ahol valaha áramot termeltek. Csuja Imre egy portást alakít, aki a Sokol-rádión zenét hallgat, aztán a távolból hangokat hall, kinyit egy ajtót, és ott vagyunk mi, teljes létszámban. Ezzel a filmmel az új tagjainkat is szeretnénk megmutatni.

- Rendkívül sokat utazik a zenekar. Milyen visszajelzéseket kaptok a turnékon?

- Mindenhol, ahol az elmúlt években jártunk, szívesen fogadták és várják vissza a zenekart.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar vonzerejét – a szép játékon túl – a szokottól eltérő, kísérletező műsorpolitikája jelenti, úgy látom, a szervezők és a közönség is hálásan fogadja, hogy valami újat viszünk nekik ahhoz képest, amit a legtöbb kamarazenekar nyújtani tud.

Épp most készítettünk egy lemezfelvételt Pablo Barragán klarinétművésszel és Sárközy Lajos zenekarával a német Accentus kiadónál Szinergia címmel, ami máris pozitív visszajelzéseket kapott. Csaknem öt év telt el, mióta átvettem a zenekar művészeti vezetői pozícióját, és a legfontosabb mérföldkőnek tekintem, hogy kiforrott egy új repertoárunk, és ezt megmutathatjuk a világnak.

Már a harmadik éve rendszeres résztvevői vagyunk a Musik der Meister-sorozatnak a bécsi Musikvereinban. Az előző évi svájci utazásaink eredménye, hogy 2026-ban visszalátogathatunk Genfbe, és nem először járunk Kronbergben, ami párezres kisváros létére nagy találkozási pontja az európai klasszikus zenének Németországban. Ha minden jól megy, sikerült megszerveznünk egy kínai turnét is, hiszen az ázsiai országban nagyon erős és „versenyképes” koncertélet alakult ki az elmúlt bő évtizedben. De jártunk Dél-Amerikában – Chilében és Brazíliában – az elmúlt évben, ahol nagyon lelkesen fogadták a magyar zenét, valamint Norvégiában, ahová ritkán hívnak külföldi együttest. Hamarosan erdélyi körútra indulunk, november elején négy koncertet adunk.

A képen: Várdai István / Fotó: LFKZ Gordon Eszter

- Az új évadban indul a „60 percben” című koncertsorozat. Mi inspirált erre a koncepcióra?

- Ezek a szünet nélküli, egy órás hangversenyek megengedik, hogy egyetlen lendülettel megragadjunk egy-egy témát, zenei korszakot vagy motívumot. Mindenkinek ajánljuk, akár kezdő zenehallgatóknak is, bárkinek, aki nyitott a felfedezésre és szeretne többet tudni a zenetörténet korszakairól. A „60 percben” ötlete akkor merült fel bennünk, amikor a 45-50 perces gyerekkoncertek után visszahallottuk a fiataloktól, hogy szívesen eljönnének a hangversenyeinkre. Az első alkalomra október 19-én kerül sor a Pozsonyi úti református templomban, ahol barokk műveket adunk elő Bachtól Händelig, én pedig Vivaldi egyik csellóversenyét játszom. Később pedig a klasszika, a romantika és a kortárs zene kincseit mutatjuk be.

Fotó: LFKZ Kőhidai Szabolcs

- Ihlet és forma címet viseli az évad. Kiket lát vendégül a zenekar?

- Minden évben igyekszünk olyan szólistákat meghívni, akiket a hazai közönség talán még nem ismer, de mi már tudjuk, micsoda értéket képviselnek. Nagyon örülök minden egyes alkalomnak, amikor egy olyan darabban muzsikálhatunk, mint Schumann csellóversenye. Vendégünk lesz Roman Simovic, aki a Londoni Szimfonikus Zenekar koncertmestereként és szólistaként is fantasztikus muzikalitással rendelkezik, és a miénkhez hasonló izgalommal nyúl hozzá az olyan ritkaságokhoz, mint Sosztakovics hegedűszonátája, amit vonószenekarra és ütőhangszerekre szabott átiratban adunk elő. A meghívásunkra jár először Magyarországon a francia trombitaművész, Lucienne Renaudin Vary, akit üstökösként üdvözöltek pár éve a szakmában. Abouzahra Amira és Abouzahra Mariam hegedűművészek mellett régi ismerősünk, Dmitry Sitkovetsky is itt lesz az általa átdolgozott Goldberg-variációkkal. Várjuk a közös munkát az Anima Musicae Kamarazenekarral, Bartók Zenéje különleges feladat lesz. Az évad lezárásaként Fejérvári Zoltán a magyar zene egyik kevéssé ismert mestere, Veress Sándor Zongoraversenyével lép fel május 14-én. Muszorgszkij darabja, az Egy kiállítás képei pedig az Everest lesz számunkra, és úgy néz ki, saját átiratban adjuk elő.

Jegyvásárlás ide kattintva!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Kiderült, ki nyerte Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban második évadát
A végére Hevér Gábor maradt az egyetlen áruló. A színész nagyon gáláns volt az utolsó szavazásánál, de ez hibának bizonyult.


Csütörtök este az ártatlanok győzelmével ért véget Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban második évada. Hevér Gábor a végére egyedül maradt árulóként, végül őt is lebuktatták.

A szerdai adásban egy újabb árulót buktattak le az ártatlanok, Bíró Bea divatmodellt, így a játék végére Hevér maradt az egyetlen közülük.

Rajta kívül még hárman maradtak a kastélyban: Muri Enikő, Hadas Kriszta és Url Izabella. Árpa Attila még egy utolsó próbatétel elé állította a kastély megmaradt lakóit, ennek tétje pedig egy tőr volt, amely két szavazatot ér a kerekasztal-beszélgetésen.

A játékosoknak egy fáraót kellett felszabadítaniuk az átok alól, a feladat pedig több részből állt, és alaposan megdolgoztatta őket. Végül a megmaradt egyetlen áruló, Hevér Gábor nyerte el az értékes tőrt. Az elmúlt hetekben 15 millió 100 ezer forint halmozódott fel, már csak azt kellett kideríteni, hogy ezt ki, vagy kik vihetik majd haza.

A kerekasztal-beszélgetés után jöhetett is a szavazás, ahol

Hevér úgy döntött: nem használja az utolsó próbatétel során elnyert tőrt. Ez azonban hibának bizonyult, ugyanis a három ártatlan rá tette voksát, így ők vehettek részt a tűz ceremónián.

Muri Enikőnek, Hadas Krisztának és Url Izabellának már csak arról kellett szavaznia, hogy van-e köztük még áruló. ŐK kétkedés nélkül hozták meg a döntést, hogy érjen véget a játék, majd felfedték egymás előtt, hogy mindannyian ártatlanként élték túl a műsort.

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Dalolászás az elmegyógyintézetben – A Joker: Kétszemélyes téboly merész, mocskos és gyönyörű, mégis sokaknak lesz csalódás
Nem azt kapjuk, amit várunk, Joaquin Phoenix és Lady Gaga őrült románcában azonban sokkal több van, mint ami elsőre látszik.


2019-ben bombaként robbant be a filmvilágba és a köztudatba Todd Phillips Joker című filmje a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon. Nem sokan számítottak arra, hogy a Másnaposok-trilógia, a Terhes társaság, a Cool túra, a Sulihuligánok és a 2004-es Starsky és Huch rendezőjének képregényfilmje megnyeri a fesztivál fődíját, a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánt. Ráadásul teljesen jogosan. A Joker ugyanis minden volt, csak nem egy konvencionális képregényfilm.

Inkább egy Martin Scorsese nyomdokain járó „psziché-thriller”, az emberi lélek – jelen esetünkben egy Arthur Fleck nevű, az édesanyjával a létminimumon élő, súlyos mentális problémákkal élő férfi (Joaqin Phoenix) – komoly és komor vizsgálata, ahogy új identitást felvéve menekülni próbál a való élet nyomasztó mindennapjai elől.

A Joker szinte mindent elért, amit egy film elérhet: 11 Oscar-díjra jelölték, amelyből kettőt meg is kapott (Phoenix lett a legjobb férfi főszereplő, és a film zenéje is szobrot kapott), ráadásul ahhoz képest, hogy a divatos Marvel-filmektől annyira különbözött, amennyire csak lehet, és egyáltalán nem próbálta kielégíteni a széleskörű nézői igényeket, óriási kasszasiker lett, több mint egymilliárd dolláros bevételre tett szert világszerte.

A film egyébként kerek egésznek tűnt, alapvetően nem igényelt folytatást, az ilyen Oscar-matériák története amúgy is ritkán kap továbbgördítést. A Jokerről sem feltétlenül gondoltuk, hogy lesz második része, de úgy tűnik, ez egy ilyen franchise, folyton meglep. Minden bizonnyal azért a Warner stúdió presszionálta Phillipséket, hogy dobjanak már össze még egy etapot ebből az egymilliárdos projektből. Az alkotók elmondása szerint pedig végül azért jött létre a Joker: Kétszemélyes téboly, Joaquin Phoenix pedig azért vállalt el a már több mint 40 éves karrierje során először egy folytatást, mert kiokoskodtak hozzá egy olyan felfogást, ami megért egy újabb menetet.

A fentiek tükrében pedig talán egyértelmű, hogy ez a szellemiség minden, csak nem tipikus. Méltó a Jokerhez.

Phillips és forgatókönyvíró-társa, Scott Silver ugyanis azt találták ki, hogy beemelik Arthur Fleck történetének elmesélésébe a musical műfaját is. A Kétszemélyes téboly tehát továbbra sem feltétlenül keresi a nézők kegyeit, sőt, talán még inkább megosztó lesz, hiszen egyrészt a musical jelen korunkban nem épp a legnépszerűbb zsáner, másrészt szinte az egész film az Arkham Elmegyógyintézetben (inkább börtön az) és egy tárgyalóteremben játszódik…

A sztori szerint az első részben a talkshow-házigazda Murray Franklint (Robert De Niro) élő adásban lelövő, és ezzel Gotham utcáin súlyos zavargást szító Arthurt letartóztatják, és az Arkhamba csukják. Éppen a tárgyalására vár, miközben persze továbbra is médiaszenzáció, sok rajongója akad, sőt, egy filmet is forgattak róla. Az intézetben láthatjuk a mindennapjait, többek között a nem túl kedves őrök (élükön Brendan Gleesonnal) ténykedéseit, akik saját szórakoztatásukra („Mondj egy viccet, kapsz egy cigit!”) használják Flecket. Az itteni körülmények persze erősen megviselik őt, ám találkozik a szintén bentlakó Lee Quinzellel (Lady Gaga), aki élénk érdeklődést mutat iránta, és hamarosan egymásba szeretnek. Majd jön a tárgyalás, amely kiemelt médiafigyelmet élvez, százak tombolnak a bíróság épülete előtt bohócmaszkokban/-sminkekben.

Vajon sikerül-e Arthurnak az oldalán Lee-vel megúszni a villamosszéket, az ellene dolgozó ügyész, bizonyos Harvey Dent (Harry Lawte) ugyanis halálbüntetést kért az öt gyilkosságért.

A Joker: Kétszemélyes tébolyról már most látszik, hogy többségében csalódást okoz a nézőknek és a kritikusoknak egyaránt. Senki nem ezt várta ugyanis a folytatástól. Ha egyáltalán várt valamit. Mert abban azért igazuk van, hogy alapvetően nem volt szükség rá. Illetve azzal vádolják még sokan, hogy az egész sztori lényege annyi, hogy az első rész történéseit magyarázza. Ebben is van valami. A Kétszemélyes tébolytól nagyjából azt várhatjuk, hogy Arthur megússza-e a halálbüntetést vagy nem, esetleg sikerül-e megszöknie Lee-vel, és átvenni az uralmat a gothami bűnbandák felett. Aki azonban csak ennyire számít, valóban csalódni fog

Ez a Joker továbbra sem az a Joker, akit a Batman-filmekből ismerhetünk. A Kétszemélyes téboly ezúttal is Arthur lelkivilágát helyezi a reflektorfénybe, a musicalbetétekkel pedig az ő elméjében zajkló lelkiállapotokat igyekszik érzékeltetni.

Joaquin Phoenix ismét parádésan alakítja őt, minden egyes rezdülése, a két énje, a visszafogott, akár gyámoltalannak és tehetetlennek is mondható Arthur és az elsöprő karizmájú Joker (akit igazán egy csodás tárgyalótermi jelenetben láthatunk, amúgy a film játékideje alatt nem túl sokat) közötti őrlődés, valamint az életnek nevezett poklából számára kiutat jelentő Lee iránti érzelmei egyaránt tisztán leolvashatók az arcáról. Lady Gaga pedig tökéletes partnere ebben.

Nehéz a Kétszemélyes tébolyt spoilerek nélkül elemezni, hiszen legfőbb ötlete és vélhetően elkészítésének legnyomósabb oka épp az utolsó snitt, amelynek a hátterében látható valami, ami jelentősen átformálja e franchise-ról alkotott képünket, felfogásunkat. Figyeljünk oda, mert nem érdemes lemaradni róla!

Phillips filmje tehát még annyira sem ismer kompromisszumot, mint az előd, nagy költségvetése tükrében pedig egy kifejezetten bátor és ambiciózus vállalkozásnak tekinthető, amit nem vesz majd be mindenki gyomra, pedig egy kifejezetten sokatmondó és metaforákkal teli, szépen megénekelt sztori többek között a média szenzációhajhász erőszakéltetéséről, és arról, hogyan romanticizáljuk a bűnt. Az egész egy feltartott középső ujj azoknak, akik félreértették az első részt, és menőnek gondolták mindazt, amit Arthur Jokerként véghezvisz. Reméljük, idővel megkapja azt a figyelmet és elismerést, amit megérdemel!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Sztárbox vasárnapi meccseinek legerősebb képei
Óriási izgalmakat hozott a Sztárbox: a 6. versenynapon két negyeddöntőt és egy elődöntőt rendeztek. Noszály Sándor kiütéssel jutott tovább.


Ismét hatalmas izgalmakat hozott a Sztárbox: a 6. versenynapon két negyeddöntőt és egy elődöntőt rendeztek.

A férfi könnyűsúly negyeddöntőjében Pachert Balázs és Sánta Laci lépett ringbe. Utóbbi négy menetben egyhangú pontozással jutott ez elődöntőbe.

A férfi középsúlyban Herceg a negyedik menetben technikai KO-val búcsúztatta Király Viktort. Férfi henézsúly elődöntőjében Noszály Sándor Pulai Imrével mérkőzött meg. Kettőjük csatája az első menetben dőlt el, amikor Noszály Sándor kiütötte ellenfelét, így ő jutott tovább a Sztárbox november 3-i döntőjébe.

Íme a legerősebb képek az estéről.

Link másolása
KÖVESS MINKET: