News here
hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Deák Kristóf: „Az unokázós csalóknak szerintem külön hely van fenntartva a pokolban”

Az Oscar-díjas rendezővel most bemutatott mozifilmje, Az unoka kapcsán beszélgettünk sikerről, tervekről, döntésekről, az elnyomó hatalommal szembeforduló ember hőssé emelkedéséről, bosszúról és alkotásról.

Link másolása

hirdetés

- Öt év telt el azóta, hogy Oscar-díjat nyertél a Mindenkivel. Most, hogy bemutatták itthon az első mozifilmedet, hogyan látod az öt évvel ezelőtti győzelmet?

- Egy ilyen siker csodálatos, ugyanakkor sokkszerű élmény. A pszichológusok szerint azok a folyamatok, amik lezajlanak ilyenkor az emberben, egy kicsit a traumára hasonlítanak, persze pozitív előjellel, de mégis. Akkora változást hoz egy effajta elismerés az ember életében, amit akkor fel sem lehet mérni, nem lehet előre képzelni.

Ha most elmesélném az öt évvel ezelőtti önmagamnak, hogy mi minden fog történni velem, és mi minden történik majd máshogy, mint korábban gondoltam, akkor biztosan tátva maradna a szám.

A Mindenki győzelme teljesen új irányokba vitte az életemet. Rengeteg kalandot, tanulást, tapasztalást, új ismeretségeket és szakmai kapcsolatot hozott, és ennek még nincs vége. Most, öt évvel a díj után is azt érzem, hogy épp csak elkezdődött, a hatása a mai napig tart.

- A Mindenki után egy egészestés tévéfilmet készítettél, az ötvenes években játszódó Foglyokat, az első mozifilmedben pedig az unokázós csalásokat mutatod be egy nagyon személyes történetbe ágyazva. Mikor döntötted el, hogy ezzel a témával filmként szeretnél foglalkozni?

- Az amerikai ügynökömön keresztül rengeteg forgatókönyv futott be hozzám az Oscar-díj után. Volt köztük sok jó könyv is, de ahogy olvastam őket, végig az motoszkált a fejemben, hogy mi köze van ezeknek a történeteknek hozzám. Hol vagyok én ezekben? Biztosan ezt akarom megcsinálni első filmnek? Egy ötletben mindig azt nézem, hogy elég erős-e benne az érzelmi motiváció számomra ahhoz, hogy igazán akarjam. Hogy menni tudjak vele előre legalább két évig, amennyi idő egy nagyjátékfilmes projekt elkészültéhez kell.

hirdetés
Olyan történetet kerestem, amibe őszintén bele tudok állni, amiről szenvedéllyel tudok beszélni a kollégáknak, a színészeknek és majd a közönségnek is.

És egyszer csak rájöttem, hogy akkor kapom meg ezt a kapcsolódást, ezt a kellő viszonyulást, ha abból csinálok filmet, ami engem a leginkább foglalkoztat. Így lett az első mozifilmem Az unoka.

- Ami kiindulópontját tekintve nagyon is hasonló témát jár körül, mint a Mindenki vagy a Foglyok. Mondhatjuk, hogy tudatosan keresed azokat a történeteket, amikben a főszereplő szembeszáll egy felsőbb hatalommal, legyen szó egy autokratikus kórusvezetőről, az Ávóról vagy éppen az unokázós csalásokat bonyolító bűnözőkről?

- Biztosan nem véletlen, hogy ezek a történetek fognak meg. Azt hiszem, a legnagyobb hőstett, ha az ember meg tudja találni magában azt a bátorságot, amiről korábban nem is sejtette, hogy megvan benne. Engem ezek a dolgok érdekelnek.

Szabó István mondta, és ezt a véleményt osztom én is, hogy azok a jó filmek, amik segítenek élni. És az segít élni, ha látunk embereket, akik képesek meghozni egy nehéz döntést egy olyan helyzetben, amiben nem létezik jó lehetőség, mert mindkét opció rossz, mégis választani kell. Ilyenkor válik hőssé az ember.

Nyilván az is nagyon izgalmas tud lenni, hogy Pókember hogyan menti meg Ben bácsit vagy May nénit, de számomra sokkal érdekesebb az, hogyan működik az átlagember egy ilyen kiélezett szituációban.

- Most egy olyan történetet dolgoztál fel, amit személyesen is átéltél. Mesélnél erről egy kicsit?

- Nem akarom magamnak kisajátítani, mert nem csak a saját történetünket írtam bele a filmbe, hanem rengeteg más ember tapasztalatát is. Inkább azt mondanám, hogy a saját Nagypapámmal történteken keresztül értesültem ennek a jelenségnek a létezéséről. Csak azután döbbentem rá arra, hogy nem vagyunk egyedül, miután őt kirabolták. Ahogy elkezdtem ezzel foglalkozni, akkor esett le, hogy az unokázós csalás egy nagyon is létező dolog, ami egész iparággá nőtte ki magát az utóbbi években nem csak itthon, hanem az egész világon. A sikeres csalások számát nézve csak Magyarországon tízezres nagyságrendről beszélhetünk, és a százezres nagyságrendet is eléri a próbálkozások száma. Minden egyes eset mögött ott van egy személyes tragédia és egy család. Hátborzongató volt ezzel szembesülni.

- Mondhatjuk, hogy Az unokával volt benned egyfajta késztetés a saját traumád feldolgozására vagy valamiféle vágy arra, hogy emléket állíts a nagypapádnak?

- Ha csinálunk egy filmet egy ország adófizetőinek a pénzéből, az első és legfontosabb kötelességünk, hogy egy szórakoztató, jó filmet tegyünk az emberek elé. Hogy a nézők azt érezzék, ezalatt a két óra alatt történt velük valami és akarjanak még beszélni róla utána is. Ha közben sikerült ezzel a filmmel emléket állítanom a nagypapámnak, annak nagyon örülök, de nem ezért nyúltam vissza a mi kapcsolatunkhoz, hanem azért, mert ebből az alapanyagból tudtam dolgozni. Ezt a nagyszülő-unoka kapcsolatot ismerem, a film építőanyaga volt mindaz, amit tőle kaptam, ami hozzá köt.

- Hogyan lett a személyes családi ügyből forgatókönyv, majd film?

- Lassan három éve kezdtem el ezzel a történettel filmként foglalkozni, de már jóval előtte ott bujkált bennem, hogy kezdenem kellene vele valamit. Hosszas kutatómunka előzte meg a forgatókönyv megírását. Először is megpróbáltuk megtalálni az összes létező forrást. Rengeteg hangfelvételt kutattunk fel és a rendőrségtől is segítséget kértünk, ahol addigra alakítottak egy unokázós nyomozócsoportot, kimondottan ezekre a bűncselekményekre szakosodva. Az volt a cél, hogy minél jobban megismerjük a bűneseteket és a károsultakat. Emellett pedig beszéltem egy pszichológussal is, aki kifejezetten pszichopatákkal foglalkozik, mert nagyon izgatott, hogyan működik azoknak az embereknek a pszichéje, akik képesek arra, hogy idős, beteg embereket átverjenek.

- Íróként és rendezőként mi izgatott téged leginkább ebben a történetben?

- A pitiáner kegyetlenség, ugyanúgy, ahogy a Mindenkinél. Amikor annak idején elmesélték nekem azt a történetet a kis kóristalányokról, iszonyú dühöt éreztem. Milyen ember az, aki képes megcsinálni gyerekekkel, hogy egyesével azt mondja nekik, te nem vagy elég jó, ezért ne énekelj, csak tátogj? Ugyanezt éreztem az unokázós csalásokkal kapcsolatban is.

Hogyan lehet megtenni egy idős emberrel, hogy húsz percig abban a hitben tartod, hogy meg fog halni a gyereke vagy az unokája? A párnacihában összespórolt pénz elvesztése semmi ehhez a traumához képest. Az ilyen embereknek szerintem külön hely van fenntartva a pokolban.

- Elég konkrét véleményt fogalmaz meg a filmed egyik szereplője a call-centerekkel kapcsolatban is.

- Igen, az az én hangom is a Döbrösi Laura által játszott Zsuzsin keresztül, aki egyszer csak rádöbben arra, hogy az, amit ők ott csinálnak, gyanúsan közel áll a szervezett bűnözéshez. A call-centerek tevékenységéből nagyon hiányolom a társadalmi hasznosságot. Pont akkortájt, amikor a nagyszüleimmel történt a csalás, egy országos telefonos politikai kampány futott.

Szöget ütött a fejembe, hogy ha már ilyen sok pénzt elköltöttek marhaságokra, nem lehetett volna azt is hozzátenni a szlogenhez, hogy és egyébként tessenek vigyázni az unokázós csalókkal?

- Az unoka mennyiben tekinthető klasszikus bosszúfilmnek? Tudatosan ebben a műfajban gondolkodtál?

- Ha műfaj felől nézzük, tulajdonképpen a Mindenki is bosszúfilm. Szeretem is meg nem is ezeket a címkéket. Szeretem, mert segítenek eladni a filmet, ugyanakkor Az unoka sok szempontból más vagy több, mint egy szimpla bosszúfilm. Kezdettől célunk volt, hogy bizonyos szempontból kiforgassuk a bosszúfilmes kliséket és egészen más irányba toljunk el egy-egy jelenetet és magát a történetet is, mint ahogy azt az előzetes nézői elvárások diktálnák. Azt hiszem, annál könnyebb játszani ezekkel az elemekkel, minél erősebb az érzelmi szál, ami a történet gerincét adja.

- Van valami, amit most így visszanézve máshogy csináltál volna Az unokában?

- Persze. Van ez Az unoka című film, amit most látnak a nézők, az én fejemben pedig van egy idealizált változat, ami még ennél is sokkal jobb (nevet). Legtöbbször azért inkább hálás voltam a kis véletlenekért, amikor valami máshogy alakult, mint képzeltem.

Rengeteget tanultam ebből a folyamatból, persze, hogy van, amit máshogy csinálnék. De ha egy film hat az emberekre és megmozdít bennük valamit, akkor talán nem is baj, ha nem tökéletes.

Szerencsére nagyon sok tanulnivalóm van még az életről és a filmrendezésről, úgyhogy biztosan nem fogok unatkozni a következő negyven évben sem.

- Öröm volt újra látni mozifilmben olyan színészlegendákat, mint Jordán Tamás, Pogány Judit, Papp János, Hámori Ildikó, Tordai Teri vagy Mikó István, ráadásul nagyon erős szerepekben. Milyen volt velük együtt dolgozni?

- Elsöprően pozitív élmény volt a közös munka. Megdöbbentő volt megtapasztalni, hogy mennyit tudtak hozzáadni a filmhez, olyasmiket, amikről sejtelmem sem volt előtte.

- Most, hogy Az unoka a mozikban, hogyan tovább?

- Az unokát egy szélesebb közönséget megmozgató filmnek szántuk. Az volt a legfontosabb, hogy minél előbb eljusson a magyar közönséghez, de azt hiszem, lett annyira univerzális, hogy egy külföldi fesztiválon is megállja a helyét. Még keressük, hol van az a közönség, aki értékelni fogja külföldön. Egyébként pedig sok vasat tartok a tűzben, rengeteg ötlet versenyez egymással a fejemben. Meglátjuk, hogy melyik lesz a legerősebb inspiráció, amit ezután megint évekig képes leszek vinni magam előtt. Van tervben musical, vígjáték és dráma is, és nem csak mozifilmben gondolkodom, hanem sorozatban is. Ez egy drága műfaj, sok tüzes karikán kell átugrania még egy tapasztalt rendezőnek is ahhoz, hogy megvalósulhasson valami a tervei közül.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
Ukrajna nyerte az Eurovíziós Dalfesztivált
Volodimir Zelenszkij a győzelem után úgy fogalmazott „Mindent megteszünk azért, hogy egy napon az ukrán Mariupolban láthassuk az Eurovízió résztvevőit és vendégeit”.

Link másolása

hirdetés

Az ukrán Kalush Orchestra nyerte az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét, ezzel szimbolikusan demonstrálva az európai közvélemény kiállását Ukrajna mellett az orosz invázió árnyékában - írja a BBC.

A zsűri szavazatai után Ukrajna 192 ponttal még a negyedik helyen állt. Ekkor a brit Sam Ryder vezetett 283 ponttal, a másodikon Svédország 258 ponttal, a harmadikon Spanyolország 231-gyel.

A pontok másik felét azonban a közönségszavazás adta, itt viszont taroltak az ukránok.

A Kalush Orchestra ugyanis 439 pontot kapott a közönségtől, így végül 631 ponttal nyerte Ukrajna az Eurovíziót.

A második helyen az Egyesült Királyság, a harmadikon pedig Spanyolország végzett.

hirdetés

A 2022-es Eurovízión eredetileg 41 ország indult volna, Oroszországot azonban kizárták az ukrajnai háború miatt.

A Kalush Orchestra tagjai csak külön engedéllyel utazhattak külföldre, ugyanis a harcra fogható ukrán férfiak nem hagyhatják el jelenleg Ukrajnát. Egyik tagjuk azonban így is otthon maradt és a fronton harcol.

A torinói döntőben az előadást a Kalush Orchestra frontembere Oleh Psziuk úgy fejezte be:

"Kérlek, segítsetek Ukrajnának, Mariupolnak! Segítsetek az Azovsztalnak most!"

A győzelem hírére Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Telegram-oldalán reagált.

"Bátorságunk lenyűgözi a világot, zenénk meghódítja Európát! Jövőre Ukrajna ad otthont az Eurovíziónak, története során már harmadszor. És hiszem, hogy nem utoljára. Biztos vagyok benne, hogy az ellenséggel vívott csatában sincs messze a győzelmi akkordunk. Mindent megteszünk azért, hogy egy napon az ukrán Mariupolban láthassuk az Eurovízió résztvevőit és vendégeit"

- fogalmazott Zelenszkij.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
A lebombázott Ukrajnában forgatták az Eurovízió győztes dalának a klipjét
Romokban álló városokban adják elő a győztes dalt, ami sokak szerint „Ukrajna anyjának” szól.

Link másolása

hirdetés

Ahogy arról beszámoltunk, az ukrán Kalush Orchestra nyerte az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét szombat este.

A zenekar azóta közzétette "Stefania" című dalhoz készült hivatalos videót is, amelyet Buha, Irpiny, Borodjanka és Hosztomel városaiban forgatták.

Videó: A dal hivatalos klipje

„Eredetileg ezt a dalt édesanyámnak címeztem, de amikor kitört a háború, a dal új jelentéseket kapott. Bár egy szó sincs benne a háborúról, sokan elkezdtek Ukrajna anyjára asszociálni” – írta az énekes, hozzátéve, hogy „a 'Stefánia' most a háborúnk himnusza, de szeretném, ha a győzelmünk himnusza lenne”.

A videoklipet egy nap alatt már több mint 5,5 millióan nézték meg.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Pikáns jelenetek és spanyol gitár: 2021 felfedezettje, Hadas Alfréd új nyári dallal debütál
A Táncolj című dal egy lüktető, nyári felvétel, amelyhez egy rendkívüli helyszínekkel és szereplőgárdával megspékelt kisfilm is csatlakozott.

Link másolása

hirdetés

A legutóbbi Sztárban sztár leszek! egyik legkiemelkedőbb tehetsége, Hadas Alfréd új, „Táncolj” című szerzeményében a latin ritmusé és a különc előadó védjegyének számító, ikonikus rapbetéteié a főszerep. A fülledt hangulatú újdonság egy eseménydús videóklippel együtt érkezik, amiben többek közt Alfréd szerelmét, Mardollt is láthatjuk nem akármilyen szerepben.

Féktelenül kreatív és frappáns karakter Hadas Alfréd, aki legutóbbi, TikTokon is népszerű, komolyabb hangvételű zenéje, az „Engedj el” után a sajátságos humor és határtalan szabadság kapott helyet.

A „Táncolj” egy lüktető, nyári felvétel, amelyhez egy rendkívüli helyszínekkel és szereplőgárdával megspékelt kisfilm is csatlakozott. Egy mexikói bár parodisztikus western ihletésű képsoraitól, medencés bulin keresztül, a barlang legmélyén át egészen egy repülőgépes katasztrófát kísérhetünk szemmel.

A képkockákon olyan előadók szerepelnek, mint Pribelszki Norbit, Fehér Hollót, Závodi Marci, sőt Alfréd kedvese hűtlen szeretőként tűnik fel.

„A videóklipben Mardoll velem csalja meg filmbéli párját. Bizarrnak bizarr volt! De a legjobb a mi kapcsolatunkban, hogy mindketten őrültek vagyunk kicsit… lehet nagyon J Főleg úgy, hogy Cathie fiktív partnere, Roland egy nagyon jó barátom. Úgy fogjuk fel, mint egy nagy poént, ha hárman találkozunk, biztosan felemlegetjük és éveken keresztül nevetünk majd!” – mesélte Alfréd a kisfilm hátterét.

VIDEÓ: Hadas Alfréd - Táncolj

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Így rázza Lois Griffin a Szegedi Dómnál: Magyarország nevezetes helyszínein táncolnak a Family Guy szereplői
Május 16-án a 20. évadjára készülő animációs sorozat szókimondó figurái megrohamozták a nevezetes hazai helyszíneket, hogy ott táncrevü keretében ünnepeljék a legújabb szezon érkezését.

Link másolása

hirdetés

Magyar nagyvárosok főterein szúrták ki a Family Guy szereplőit.

A huszadik évadjára készülő animációs sorozat színes és szókimondó karakterei szabályosan megrohamozták a nevezetes hazai helyszíneket, hogy ott táncrevü keretében ünnepeljék a legújabb szezon érkezését.

A Comedy Central promóvideójában láthatjuk a Griffin család fékevesztett vakációját, amely során bejárták az ország szinte minden szegletét.

Jubileumi 20. évadra készül Seth MacFarlane ikonikus rajzfilmsorozata a Comedy Centralon május 16-án. A Family Guy az ezredfordulót követő legnépszerűbb animációs szériák közé tartozik, pozícióját pedig töretlenül tartja azóta is: Magyarországon a humorcsatorna nyomán vált széles körben ismertté. A sorozat promója most elhozta a rajzolt családot úgy, ahogy még sosem láthattuk őket: ismert magyarországi nevezetességeket látogattak meg a táncoslábú Griffinék.

Miközben a família kutyája, Brian és a gyilkos kedvű kisbaba, Stewie utcazenéléssel töltötte idejét a pécsi Széchenyi téren, a legvonzóbb rajzfilmanyukák Mt. Rushmore-ján helyet kapó Lois Griffin játszotta a csábítót a Szegedi Dóm közvetlen közelében. A 20. évad kampányplakátjain továbbá a családfő, Peter és egyetlen kislánya, Meg látható a Győri Balett tagjaiként, de Griffinéknek még arra is volt ideje, hogy egy Diósgyőr meccsre is kilátogassanak.

A Family Guy 20. évadja május 16-án 22:00-tól startol a Comedy Centralon magyar szinkronnal.

hirdetés

VIDEÓ: A beharangozó


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: