KULT
A Rovatból

Chadwick Boseman is büszke lenne rá – Mindenkit meghat majd a Fekete Párduc 2

2020-ban elveszítettünk egy szuperhőst és egy remek színészt, a Marvel azonban megtalálta a módját, hogyan lehet az öröksége előtt tisztelegve méltóképp folytatni egy sikersztorit.

Link másolása

A Fekete Párduc filmtörténelmet írt. Nemcsak abban, hogy a Marvel mozis univerzumának (MCU) 18. darabjaként végre egy fekete szuperhőst tett meg főszereplőnek, akivel óriási sikert aratott, s csak az Egyesült Államokban 700 millió, világszinten pedig összesen 1,34 milliárd dollárt kaszált a mozikban, hanem azért is, mert ez lett az első képregényfilm, amit Oscar-díjra jelöltek a legjobb film kategóriájában. S bár a legfőbb elismerést nem tudhatta végül magáénak, így is elhappolt három Oscar-szobrocskát (a zenéért, a jelmezekért és a látványtervezésért), nem mellesleg pedig megváltoztatta a szakma e sokáig lenézett műfajhoz való hozzáállását. (Erre jó példa, hogy a Fekete Párduc után egy évvel a Jokert is jelölték a legjobb film Oscar-kategóriájában.)

Egy ekkora sikert (az MCU-n belül a 6. legnagyobb bevétellel rendelkezik jelenleg, a nem Bosszúállók-filmek közül pedig a másodikkal) viszont nehéz megismételni, pláne, ha a stáb elveszíti a főszereplőjét.

A Fekete Párducot, vagyis T’Challát alakító Chadwick Boseman ugyanis 2020. augusztus 28-án elhunyt vastagbélrákban, mindössze 43 éves volt.

A betegségét titkolta a világ előtt, csak a legközelebbi hozzátartózói tudtak róla. Bizony, még a Fekete Párduc alkotóit, a Disney és a Marvel stúdiók fejeseit sem avatta be abba, mennyire nagy a baj. Boseman tragikus halála után természetesen azonnal felmerült, hogy a folytatásban esetleg egy másik színész vegye át T’Challa szerepét, hiszen már az MCU-n belül is volt példa színészcserére (pl. James ’Rhodey’ Rhodes ezredest, alias Hadigépet, Tony Stark jó barátját a 2008-as Vasemberben még Terrence Howard alakította, a 2010-es Vasember 2-től kezdve azonban már Don Cheadle), igaz, főszereplő kapcsán még soha. A Marvel atyúristene, Kevin Feige és csapata azonban úgy döntöttek, szó sem lehet erről.

Chadwick Boseman egybeforrt Vakanda királyának szerepével, nélküle vagy mással nem működne ez a karakter, hiszen a világ fekete közösségeinek hőse már négy filmben (Amerika Kapitány: Polgárháború, Fekete Párduc, Bosszúállók: Végtelen háború, Bosszúállók: Végjáték) is megformálta őt, méghozzá remekül.

Vagyis úgy határoztak, hogy Chadwickkel együtt T’Challa karakterétől is elbúcsúznak, s így másnak kell magára öltenie a Fekete Párduc kosztümjét éppúgy a történetben, mint a forgatáson.

Hogy ki, azzal kapcsolatban persze ment a találgatás hosszasan, bár a megoldás nem meglepő, erről aztán a film posztere és előzetesei nem sok kétséget hagytak. Ám a közönség által éppúgy jól ismert másik karaktert megtenni Fekete Párducnak éppoly kockázatos, mintha egy új színészt alkalmaztak volna T’Challa szerepére. Nem tudni, hogyan fogadja őt a közönség, képes lesz-e betölteni az űrt.

Ryan Coogler író-rendező (A megálló, Creed – Apollo fia, Fekete Párduc) azonban nem ijedt meg, s forgatókönyvíró-társával, Joe Robert Cole-lal (már az első részt is együtt írták) alaposan megágyaztak az új Fekete Párducnak. Nem azzal indulunk ugyanis a folytatásban, hogy már más a király s más Vakanda védelmezője.

Sőt, konkrétan T’Challa halála és temetése a nyitójelenet, majd az eddigi legmeghatóbb Marvel-logó után máris azon kaphatjuk magunkat, hogy alig telt el 5 perc a filmből, mi már a könnyeinket törölgetjük.

Persze nem T’Challának szól ez a búcsú, hanem Chadwick Bosemannek, aki így méltó megemlékezést kap a Fekete Párduc 2-ben.

Ezután pedig bele is csapunk a lecsóba, T’Challa anyja, Ramonda anyakirálynő (Angela Bassett) lesz Vakanda uralkodója, a legnehezebben pedig a húg, vagyis Shuri (Letitia Wright) viseli a király halálát. Egy évvel később azonban Vakanda újfent egy fenyegetéssel nézhet szembe, amikor a zseni tinimérnök, egy bizonyos Riri Williams (Dominique Thorne) által feltalált vibrániumkereső gép veszélyt jelent egy eddig nem ismert, víz alatti nép számára. A vezetőjük, a szupererőkkel rendelkező mutáns, Namor (Tenoch Huerta) Riri megölését tűzi ki célul, és Vakanda segítségét kéri a „felszíniek” elleni harcban, Shuriék azonban persze hallani sem akarnak erről, s ezzel magukra haragítják a tengerek urát.

A Fekete Párduc 2-n tehát nagy volt a nyomás, szerencsére azonban Ryan Coogler képes volt összetartani egy ennyire (rajta kívül álló okok miatt) széteső projektet, és átlendíteni a közönséget a karaktercserén. Szellemiségében a második rész hűen követi az elsőt, vagyis ez még mindig talán a legdrámaibb, legkomolyabb hangvételű franchise az MCU-n belül, és természetesen Shuri főszerepre emelésével új témákkal is foglalkozik a forgatókönyv. Például a gyásszal, a bosszúval, a háború hiábavalóságával vagy a hagyományok tisztelete és a modern felfogás közti szembenállással. A karakterek kidolgozottságával most sincs gond, minden fő figura megkapja a maga motivációit és árnyalását.

Itt senki sem feltétlenül jó vagy rossz, Shuriban éppúgy munkálkodnak a fivéréhez nem méltó, sötétebb indulatok, mint ahogy Namor sem könyvelhető el szimplán gonoszként, hiszen csupán egy szeretett népét (rossz eszközökkel) védő uralkodóról van szó.

Namor és a talocaniak egyébként annak ellenére is üdítő ellenlábasok, hogy nagyban emlékeztetnek Aquamanre és az atlantisziakra, csak most marveles felfogásban. De a dizájnjuk, a parafaktoruk, a harci módszereik kifogástalanok, s nem is gondolnánk, milyen könnyen veszik fel a harcot a szuperfejlett vakandaiakkal és gőgjükkel. Vagyis nem is feltétlenül a jó és a gonosz harcára koncentrál a sztori, hanem csupán két szemben álló félre, s a nézőn múlik, kivel szimpatizál inkább.

Az akciók is látványosak a Fekete Párduc 2-ben, kétségtelenül akad némi vizualitásban pompázó csinnadratta, de ezek talán éppúgy kevésbé emlékezetesek, mint az első rész vonatkozó csörtéi. Szerencsére Ludwig Göransson nagyszabású muzsikája és a parádés kiállítás most sem hagyják unatkozni füleinket és szemeinket, s talán épp ezek miatt lesz meglepő, hogy az igen súlyos, 161 perces játékidő is hamarabb elszáll, mint gondolnánk. Ryan Coogler tehát egy eléggé lehetetlen helyzetből hozott ki egy korántsem tökéletes, de abszolút működő és átélhető kalandot s egyben Chadwick Boseman örökségének méltó továbbgondolását.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk