KULT

Brad Pitt, Margot Robbie és a hollywoodi orgiák – A Babylon botrányos óda a mozihoz

Gazdagok és sztárok tivornyája sok meztelenséggel, szexszel és testnedvekkel, magyarul káromkodó feleség, kokainhegyek, bulielefánt… Na ilyet még nem láttunk!

Link másolása

Az 1920-as években a némafilmek sztárjai voltak a leghangosabbak. Dívott a dekadencia, a hedonizmus, a mértéktelen drogozás és piálás, a féktelen partik, ráadásul a filmforgatásokat sem úgy kell elképzelni, mint manapság: fejetlenség, zűrzavar, életveszély, káosz. Mégis volt benne valami szép, valami varázslatos.

Damien Chazelle ezt az érát nézte ki magának, hogy vászonra álmodja a mozi mágiáját, a mozgóképek iránti csodálatát.

Ha hinni lehet az alkotói berkekből érkező infóknak, régi vágya volt e sztori elkészítése, sőt, minden eddigi filmjére szükség volt ahhoz, hogy ezt elkészíthesse, nem kezdhette ezzel a rendezői karrierjét. Nos, ez a bizonyos „felkészítés” nem is sikerült olyan rosszul, ha azt vesszük, hogy a 2014-es Whiplash három Oscar-díjat kapott, és a legjobb film kategóriájában is jelölték, a 2016-os Kaliforniai álom pedig már hat szobrot érdemelt ki, Chazelle ugyanakkor 32 évesen minden idők legfiatalabb Oscar-díjas rendezője lett. A 2018-as Az első ember némileg kilóg a sorból, hiszen ott nem a zene és a film volt a fókuszban, mindenesetre azután sem lett író-direktorunk karrierje kevésbé fényes.

S lám, eljött az idő, hogy elkészüljön a szerelemprojekt, amelyhez olyan nagyágyúkat nyert meg Chazelle, mint Brad Pitt és Margot Robbie, akik mellé egy Diego Calva nevű fiatal, mexikói sztárjelöltet is szerződtetett.

Ők hárman adják Babylon savát-borsát (mindhárman elképesztőek, de Robbie óriási energiáira emlékszünk majd leginkább), az ő sorsukon, örömeiken, bánataikon, sikereiken, bukásaikon keresztül tárul elénk a ’20-as évek hollywoodi miliője.

Azé a korszaké, amikor még a filmforgatásokon élőben zenéltek a jelenetek alá, hogy megfelelő hangulatba hozzá a színészeket, amikor nem számított, hogy ki vagy mi zajong a háttérben a „Tessék!” és az „Ennyi!” között, amikor simán előfordulhatott, hogy egy eltévedt dárda szíven talált egy statisztát, vagy a jelenet közben égett le egy díszlet. A munka ráadásul semmi, a sikeres forgatási napok végén indult csak az igazi haddelhadd a sztárok orgiáin.

Majd a ’20-as évek végén felütötte fejét a hangosfilm, ami óriási népszerűségre tett szert villámgyorsan, így mindenkinek alkalmazkodnia kellett a változó világhoz. Persze a legtöbben nem tudtak. Aki addig sztár volt, senki lett, egy pillanat alatt kellett átadni a helyet új neveknek, akik beszélni, hangsúlyozni, memorizálni is tudtak. A forgatásokra csend borult, és a közönség szemében is fontos lett az erkölcs. A régóta népszerű filmsztár, Jack Conrad (Pitt), az újdonsült díva, Nellie LaRoy (Robbie) és a mindenes-asszisztensből filmstúdió-vezetővé előlépő Manny (Calva) is kénytelenek haladni a korral, ami nem éppen zökkenőmentes.

A Babylon mindjárt az első 20 percével sokkolja a nézőt. Egy rosszabb Adam Sandler-film altesti poénjával startolunk, majd betekintést kapunk egy fékevesztett tivornyába, amelyben minden folyik, még az is, amire nem gondolnánk. Chazelle egy pillanat alatt bevisz minket a sűrűbe, egy Baz Luhrmannhoz fogható nyitánnyal kápráztat el, csak keményen 18-as karikával. Ebben a filmben a csúcs és a mély is egyfajta pokolnak tűnik egy átlagember számára, az élvezetek ilyetén hajszolása és a dicsőség elmúlása miatti leépülés egyaránt elidegenítő hatásúak, Chazelle mégsem egy kiábrándult bírálatot mutat a showbusiness és a benne élők iránt.

Illetve benne van ez is, a Babylon mégis inkább egy óda, himnusz, tisztelgés a művészet, a film és a mozi nagysága, hatása és sokoldalúsága előtt.

Megspékelve az Oscar-díjas Linus Sandgren (Kaliforniai álom) csodás képeivel és az Oscar-díjas Justin Hurwitz (Kaliforniai álom) fülbemászó és sokrétű zenei aláfestésével.

Bár a 189 perces játékidő embert próbálónak tűnik, a film mégsem lassú (talán csak a második felében Jack Conrad szomorú elmélázásai kapcsán ül le valamennyire), annyi mindent pakolt bele író-rendezőnk. Kétségetelen, hogy túl sok az, ami a vásznon zajlik, és ezzel sokan nem tudnak majd mit kezdeni.

Chazelle valósággal bombázza az érzékeinket és az érzelmeinket: nevetünk, meghatódunk, szörnyülködünk, sírunk, felfordul a gyomrunk, izgulunk, rettegünk.

Igen, rettegünk is, ebbe a csodás és botrányos műfajmixbe, amit Babylonnak hívnak, még egy kis horror is belefért egy alagútmélyi illegálbulis jelenet erejéig, Tobey Maguire pedig sosem volt ennyire para…

Na meg az a finálé, te jó ég! Chazelle-re bizonyosan hatott Az édes élet, a Cinema Paradiso és az Ének az esőben (ez utóbbiból nem is csinál titkot), a végén mégis valami olyasmit látunk, amire bizton nem számítottunk. Ami egyszerre leugrik az addig látottakról (nem is nyeri majd el mindenki tetszését), egyúttal pedig felemeli a filmrajongó nézőket sosem látott magaslatokba. Az elborzasztással inspirál, ha ennek van értelme… De miért ne lehetne? A „szokatlan” furcsa érzelmeket vált ki az emberből, így biztosan sokan lesznek, akik maguk is zavarba jönnek a végefőcím pergésekor, és nem tudják, mihez kezdjenek az érzéseikkel. Mert ez egy zavarba ejtő, mesteri film.

És hogy miért Babylon? Nos, ez egy olyan név volt, amelyet akkoriban Hollywood érzékeletes leírására használtak: egy kívülről ragyogónak tűnő, ám bűnös hely, a dekadencia és a romlottság városa, amely a pusztulás felé tart. Hollywoodot azonban nehéz lesz elpusztítani. Főként, ha ilyen filmek készülnek róla.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Sztárban sztár: Marics Peti vagy nagyon szerelmes, vagy nagyon nagy gázsit kap
Tóth Andi többször szembeszállt zsűritársaival a pontozásnál, két versenyző kiesett, de több remekül teljesítő sztár is veszélybe került.

Link másolása

Az ötödik adást az El Clásico tiszteletére Camila Cabello Don’t Go Yetjével indították a megmaradt versenyzők, majd belibbent a retinaégető öltönyben pompázó Tilla és indult az agyzsibbasztó bazsalygás a zsűrivel.

Ebből túl sok érdekeset nem tudok kiemelni, legfeljebb annyit, hogy Kökény Atilla megígérte, Valkusz Milán produkciója alatt felkéri lambadázni Tóth Andit, aki kegyesen felvette Attilát a táncrendjébe.

Egy tökéletes világban ez nem érdemelne említést, de a műsor első kb 10 percének ez volt a csúcspontja, ami azért sokat elmond.

Andit egyébként nem akarom bántani, egyre inkább úgy érzem, hogy ő az egyetlen a zsűriben, aki azt próbálja csinálni, amiért ott van, de erről majd később.

Ezzel együtt ki kell még térnem Andi öltözködésére: ezúttal csupaflitter sellőnek öltöztették. Azt már megszoktuk, hogy a stylistok imádnak hülyét csinálni a show műsorok hölgy szereplőiből. Az viszont új elem, hogy ott ül a szóban forgó hölgy párja is.

Szegény Marics Petit rendre Andihoz öltöztetik, ami önmagában nem is lenne baj, én is szeretek összeöltözni a feleségemmel. Meg hát nincs is beleszólásom. No de hogy Peti hajlandó volt flitterkesztyűt húzni, hogy passzoljon szíve választottjához… maradjunk annyiban, hogy ez a fiú vagy nagyon szerelmes, vagy nagyon nagy gázsit kap. (Persze a kettő egyszerre is igaz lehet.)

Volt szabálymódosítás is. Nem tudom, eredetileg is így tervezték-e, vagy a nézettségi adatok tükrében döntöttek úgy, felpörgetik kicsit a műsort, minden esetre ebben az adásban már nem egy, hanem két versenyzőt küldtek haza.

Kamarás Iván nyitotta az egyéni produkciók sorát. Karel Gott érdekes figura. Kíváncsi lennék, ki tud a Lady Karneválon kívül akár csak egy slágert említeni tőle. A nagyon tájékozottak még tudják, hogy ő énekelte a Maja a méhecske főcímdalát, de ennyi.

Iván hozta a kötelezőt. Nekem néhol kicsit paródiába hajlott a produkciója, nem vette teljesen komolyan magát, de azért itt is kiviláglott, mennyire remek színész. A hangutánzás sem volt tökéletes, de mindenképp jó hangulatot csinált.

A zsűri mindig fogadkozik, hogy szigorú lesz, ezért Iván „csak” 48 pontot kapott 50 helyett.

Amikor megtudtam, hogy Oláh Ibolya Pikotarót kapja, azt gondoltam, a szerkesztőknek végképp elment az esze.

Lássuk be, képtelenség annyira kitágítani az „énekes” és „zenész” szavak értelmezését, hogy Pikotarto beleessen.

Nincs is rászorulva, hisz a japán úriember alapjában véve komikus, PPAP című YouTube slágere óriási trollkodás.

No de mit tud kezdeni ezzel Magyarország egyik legjobb énekesnője? Mint kiderült, mindent. Ibi ugyanis nemcsak szuper énekesnő, de nagyszerű előadó is (a kettő nem minden esetben ugyanaz).

Nagyszerű humorral teljesítette a feladatot, nem csinált belőle paródiát, igaz, az előadása végégre becsempészett egy kis saját ízt, ami szigorúan véve kilóg a műsorból (amelyben az elvárás az eredeti előadó és klip szolgai leutánzása lenne), de az egész mégis annyira rendben volt, hogy le a kalappal.

Számomra Ibi jobb volt Kamarás Ivánnál, de a zsűritől csak 47 pontot kapott.

Kis kitérő. Alapjában véve nem értek egyet Sheldon Cooperrel és John Cleese-zel abban, hogy az etnikai humor a létező legviccesebb humor, ugyanakkor azt sem gondolom, hogy kivétel nélkül minden esetben muszáj megsértődni rajta.

Lékai-Kiss Ramóna azonban alighanem új rekordot állított fel az egyetlen megszólalással megsértett népek számában. Értékelését ugyanis azzal kezdte, hogy „ez se nem kici, se nem ócó”. Egyrészt a kínaiakkal kapcsolatban ez a poén már annyira elcsépelt, hogy közhelyszámba megy. Másrészt Pikotaro japán.

Oké, nem állítom, hogy egy távol-keleti úriemberről ránézésre meg tudom mondani, melyik országból érkezett, no de a zsűri nemcsak azért kapja a gázsiját, hogy ott üljön és heherésszen, hanem hogy felkészüljön egy-egy adás előtt.

Sipos Tomi igazán testhezálló feladatot kapott. Alice Cooper sem tartozik a sokslágeres előadók közé. Hey Stupid, és ha egy zenei szerkesztő nagyon fel akar vágni, akkor még ott a Poison. Slussz. (Tudom, van még sok nótája, de a rádiókban ezeket nem nagyon játsszák.) Andi szigorúnak bizonyult, csak 7 pontot adott. Figyelemreméltó tény, amire felhívnám a többi zsűritag figyelmét, hogy nem szakadt le az ég.

Kiss Ernő Zsolt Harry Styles alakításába nem tudok belekötni, megoldotta a feladatot. Amiért mégsem igazán tett nagy hatást rám, az nem Ernő hibája, hanem Harry Stylesé. Habár Marics Peti szerint Styles a mai kor egyik legnagyobb pop ikonja, számomra az As It Was tömény unalom, mind a dal, mind az előadásmód.

Ha Ernő nem tudott magával ragadni az csak azért van, mert visszaadta az eredeti fílinget.

Kökény Attila szerint ez volt Ernő eddigi legjobb produkciója. 47 pont röppent.

Molnár Tibi a műsor egyik nagy felfedezettje számomra, de szerintem nem vagyok ezzel egyedül. A Boney M együttes egyik arcát, Bobby Farrellt kapta feladatul, ami azt jelenti, valójában egyszerre két személyt kellett eljátszania, hiszen Farrell helyett valójában Frank Farian, a banda producere énekelt, mint az közismert.

A Raszputyinban a tánc alighanem nagyobb kihívást jelentett, mint az ének, de Trap kapitány mindenképp megérdemelten zsebelte be az 50 pontot.

Gubics Petra is az idei év egyik favoritja, ehhez kétség sem fér, bár kérdés, a múlt heti Rúzsa Magdi után hova lehet még emelni a lécet. Azariah-val nem sikerült, de ez aligha róható fel Petrának. Ez az a feladat, amit nőként nem lehetett ennél jobban megcsinálni.

Valkusz Milán Lambada előadása merüljön a feledés homályába. Szegénynek valószínűleg esélye sem volt, és itt meg kell jegyeznem, Kökény Attila valóban felkérte lambadázni Andit, de azért nem vitte túlzásba.

Soblocher Barbara Liza Minellije megosztotta a zsűrit. A többség nem győzött hozsannázni, és szórni a 10 pontokat. És itt kell visszacsatolnom Tóth Andira. Ő az egyetlen, aki próbál tényleg valós szakmai érveket mondani az értékeléseiben, és nem fél lepontozni.

Ő elmondta, hogy Barbara eddigi produkcióihoz képest ez bizony nem sikerült olyan tökéletesre, és árral szembe úszva 8 pontot adott.

Félreértés ne essék. Nagyon színvonalas Cabaret interpretációt láttunk és hallottunk, de Liza Minelli hangja és előadásmódja csak nyomokban volt felfedezhető.

Közeledett a vég. Gyorsan megtudtuk, hogy Oláh Ibi az adás első. Következett az első kieső. Kamarás Iván és Sipos Tomi kapta holtversenyben a legkevesebb pontot az összesítések alapján. Köztük végül az döntött, ki kapott több szavazatot a nézőktől – Tomi megmenekült.

Következett a másik kieső „megtalálása”. Itt már minden úgy ment, ahogy eddig. Az utolsó hármasból – Molnár Tibi, Schoblocher Barbara és Kiss Ernő Zsolt – a zsűri 4:1 arányban Barbit mentette meg, a nézők pedig Trap kapitányt. Így Ernőtől búcsúztunk.

Jövő héten újabb csavar következik, a szólóprodukciók mellett ugyanis párbajokban is színre lépnek a versenyzők. A párbajok részleteit hét közben fogják csepegtetni, addig is nézzétek meg, ki milyen feladatot kapott:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Döbbenten hallgatták az utasok, ahogy a Follow the Flow énekese a tömött 4-es metrón énekelni kezdett
A máris nagyon népszerű felvételen jól látszik, hogy a metrón utazók először meglepetten figyelik Gergő produkcióját, aztán nagy örömmel videózzák.

Link másolása

Már több mint egymillióan látták, két nap alatt 260 000 lájkot kapott TikTokon az a videó, amelyben először hallható a Follow The Flow hamarosan megjelenő albumának első dala.

Szakács Gergő a 4-es metrón, egy mini flashmob keretében mutatta be a Szélcsend című szám refrénjét – hangszeres kíséret nélkül, kórus segítségével.

A performanszról videósorozat is készült – ennek első darabja került most ki és máris elképesztően népszerű a TikTokon.

A kisfilmben jól látszik, hogy a metrón utazók először meglepetten figyelik Gergő produkcióját, aztán nagy örömmel videózzák.

VIDEÓ: Az ének

@followtheflowofficial Március végén érkezik a Szélcsend című dalunk, aminek a refrénjét itt épp a 4-es metrón adjuk elő ? #followtheflow #szelcsend #blr #furacse #szakacsgergo #singing #metro #m4 #chorus #flashmob ♬ original sound - Follow The Flow

A sorozat következő epizódjai hamarosan érkeznek az együttes TikTok-oldalára. A Follow The Flow új albuma májusban érkezik, a lemezbemutató koncert május 23-án lesz a Budapest Parkban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Baj lehet abból, hogy túl valósághűen mutatják be Diana halálos autóbalesetét A koronában
Előkerült egy fotó a forgatáson használt kocsi roncsáról, ami felkavaró lehet a nézők számára.

Link másolása

Sok kritika érte már A korona című sorozatot, amely a brit királyi család életét mutatja be többnyire valósághűen, de fiktív történésekkel keverve. A soron következő hatodik évadban jut el a cselekmény oda, amikor Diana hercegné halálos autóbalesetet szenved Párizsban. Ezeket a minden bizonnyal megrázó jeleneteket tavaly októberben vette fel a stáb a francia fővárosban, a filmezéshez pedig egy olyan fekete Mercedes autót használtak, amely tökéletes hasonmása annak a kocsinak, amelyben Diana, a párja és a sofőr utazott azon a bizonyos 1997. augusztus 31-én.

Miután a forgatásról több fotó is megjelent a sajtóban, a Netflix igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy A koronában nem fogják megmutatni az ütközés pillanatát.

Egy most kiszivárgott fotó alapján viszont már az is felkavaró lehet a nézők számára, ha meglátják a sorozatban a fekete Mercedes roncsát. A kép tanúsága szerint ugyanis teljesen valósághűen törték össze az autót: szinte pontosan ugyanúgy néz ki, ahogy Dianáék Mercedese a baleset után.

A fotót a Daily Mail hozta nyilvánosságra, ide kattintva megnézheted. A lapnak nyilatkozó forrás szerint ha a kocsi így jelenik meg a sorozatban is, probléma lehet belőle a nézők és a királyi család részéről is.

„Szerintem sokan undorítónak fogják tartani, hogy ennyire részletekbe menően rekreálták az autó összetörését. Sőt, ez a királyi családban is nagy felháborodást fog okozni. Ha más családról lenne szó, nem hiszem, hogy ezt megcsinálnák.”

A Netflix nem akarta kommentálni ezt a Daily Mail megkeresésére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Gáspár Laci két év után új dallal jelentkezett
Az Állj fel című dal klipje méltó a visszatéréséhez, Csapó Ádám kreatív rendező különleges képi világot és animációkat is álmodott bele.

Link másolása

Gáspár Laci két év kihagyás után jelentkezett új saját dallal. Az X-Faktor mentora egy nehéz időszak után fordult ismét a zene felé, és mint mondja, évek óta várt lendületet kapott az alkotáshoz.

Állj fel című új dalával és klipjével kezdte újra alkotói munkásságát Gáspár Laci két év után. Az X-Faktorban mindig humoros mentor nehéz időszakon ment át, az elmúlt évek nyomot hagytak zenei karrierjén is. Ez azonban a múlté, hiszen lelkesebb és termékenyebb mint valaha.

„Általában a dalaimnak csak a zenéjét írom, a dalszövegeket pedig másokra bízom. De néha van olyan, hogy ez a kettő együtt jön, egyszerűen kiárad belőlem a dallam a dalszöveggel. Ez a dal is így született. Reggel az edzőteremben kardióztam egy negyven percet és alatta megírtam a szöveget, szinte teljesen”

- mesélte az Állj fel születését Gáspár Laci énekes, dalszerző.

„Az utóbbi években kicsit eltávolodtam a zenétől, sok volt a munka, az X-Faktort forgattuk. Örültem, hogy a családommal tudtam időt tölteni. De inspirációm is kevesebb volt. Nem vagyok én olyan, aki időre, mechanikusan ír zenét. Én évek óta vártam azt az erőt, azt a lendületet ami most megjött. Tüzet kaptam, és az életembe visszaköltözött a zene. Ez a dal az első lépcsőfok. Ez nagyon fontos nekem” - árulta el.

Váratlan helyről kapott erőt

„Az életemben vannak szakaszok, amikor nehezebb, sok a munka, nincs úgy idő, vagy nem vagyok annyira motivált. Én mélyen hiszek Istenben és mindent neki köszönök. Amikor ilyen helyzetben vagyok, megkérdezem, hogy mit gondol, mi a válasza erre a helyzetemre. Most is ez történt, és úgy éreztem, hogy azt mondja: Állj fel! Porold le magad, menj tovább! Nem ennyi volt, nincs még vége. Ez nekem erőt adott. Elmondhatom, hogy én írtam ezt a szöveget, de mégis úgy érzem, hogy úgy kaptam ezt a dalt, mint egy ajándékot” - részletezte élményét Gáspár Laci.

Különleges animációkkal készült

A dalhoz készült egy nagyon különleges klip is, mely Csapó Ádám, a CLAP! Studio tulajdonosának, a klip kreatív rendezőjének és szakmai csapatának, valamint Gáspár Lacinak a közös munkáját dicséri.

„Nagyon erős a dal mondanivalója és alapvetően a klipben Laci van a fókuszban, de úgy lett megalkotva, hogy az animációs elemekkel kiegészülve bárki beleképzelheti magát. Szerintem nincs olyan ember a legfiatalabbtól a legidősebbig, akinek ez a dal ne szólna valamilyen formában. Stúdiónkban hetente 10-15 előadónak/klipnek segítjük a munkáját, nagyon sok vizuális megoldással találkozunk. A mostani animációs videóklippel kreatív megközelítésre törekedtünk, ezzel is kiemelve a dal mondanivalóját. Lacival több mint 20 éve ismerjük egymást, több közös projektünk volt már, idén is folytatjuk a munkát nagyon sok újdonsággal készülünk” - nyilatkozta Csapó Ádám kreatív rendező.

VIDEÓ: Gáspár Laci - Állj fel!


Link másolása
KÖVESS MINKET: