KULT
A Rovatból

„A hitelessége a Star Wars-témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk”

Gagyi történet és kivitelezés - amilyen jó volt a The Mandalorian, olyan csalódás Boba Fett visszatérése.

Link másolása

A kritika erős SPOILEREKET tartalmaz!

Közepesen fanatikus Star Wars rajongónak mondanám magamat. Az expanded universe-zel (kibővített univerzum) sosem foglalkoztam, nem olvastam a könyveket, képregényeket, és a rajzfilmekből is alig láttam valamit.

Az előzményfilmekről és a hálaadási különkiadásról legszívesebben nem is vennék tudomást, viszont oda vagyok a régi trilógiáért, szenvedélyesen gyűjtöm a vintage star wars figurákat – van néhány ritkább darabom is –, és szégyen vagy sem, nekem az új Disney filmek is bejöttek.

Igen, még Az utolsó jedi is.

A Mandaloriant kifejezetten szerettem, és izgatottan vártam "Boba Fett könyvét". Bár kicsit aggaszt, ahogy a Disney vérszemet kapott, és Mando sikerén felbuzdulva most futószalagon ontja a Star Wars sorozatokat, de Jon Favreau még sosem okozott csalódást nekem, ezért bizakodó voltam.

Sajnos azonban a Boba Fett sorozat első epizódja olyan sok szinten okozott csalódást, amire semmi sem készített fel.

Boba Fett ugyebár a Jedi visszatérben bezuhant Sarlaccba, hogy sorstársaival együtt ezer évig emésztődjön, bármit is jelentsen ez. Az azóta eltelt évtizedekben folyamatos vita tárgya volt, hogy Boba Fett vajon túlélte vagy sem a Sarlacc-gödröt.

Állítólag képregényben már feltámasztották, de arról is állandó a vita, hogy az mennyire mérvadó, főleg mióta a Disney közölte,

hogy az expanded universe nem része a Star Wars kánonnak.

Véleményem szerint, ha már a Disney – amúgy igen jó üzleti érzékkel – úgy döntött, Boba Fett él és virul, illett volna valami nagyon érdekes, izgalmas és hihető sztorival megmagyarázni, hogyan lehetséges ez.

Ehhez képest néhány képkockával elintézték a dolgot. Boba kicsit meglángszórózta belülről a csúnya szörnyet, majd valahogy kiásta magát a homok alól. Miért, amikor öt méterrel odébb ott a lény szája, amin nem mellesleg a háti rakétája segítségével ki is repülhetett volna? (Jó, tegyük fel, az nem működött, ezt akkor illett volna valahogy megmutatni.)

A Disney számára Boba megmenekülése szemmel láthatóan egy nyűg volt, amivel nem akartak sokat bajlódni.

Megmenekült, és kész, örüljetek neki. Hogy értsük:

ez körülbelül olyan, mintha kiderülne, hogy Elvis él, és a miérteket firtató kérdésekre csak annyit mondana, unta a hírnevet.

A következő – szerintem – megbocsáthatatlan tévedése a Disneynek, hogy egy szigorú, de igazságos nagybácsit csináltak Boba Fettből. Talán emlékeztek, a Mandalorian azzal ért véget, hogy Boba Fett és Fennec Shand hidegvérrel megöli Bib Fortunát, hogy Boba elfoglalhassa Jabba egykori trónját, és gengszterfőnökként uralkodjon Mos Espában.

Az epizód egyik fontos jelenetében Boba a trónon ülve, Fennec társaságában fogadja a környék bandavezéreit és elöljáróit, hogy leróják előtte tiszteletüket – és tejeljenek nekik. Amikor egyikük meglehetősen pimaszul felveti, hogy inkább Bobának kellene fizetnie, a nagy gengsztervezér egyszerűen elengedi.

Jó, talán a szemöldökét összehúzta, ezt a sisak miatt nem láttuk. De nincs az az alvilág, amelyik komolyan venne egy ilyen puha kezű főnököt. Fennec meg is jegyzi a pimasz twileknek: Ha Jabbának mondtál volna ilyen sületlenségeket, megetetett volna a házi kedvenceivel.

Boba ars poeticája: ő tisztelettel akart kormányozni, nem félelemmel. Amiről óhatatlanul is Ted Striker örökbecsű mondása jutott eszembe az Airplane-ből: „Tiszteld a…”

Jó dolog a politikai korrektség, de a Star Wars univerzum lehírhedtebb fejvadászától nem ezt várjuk.

Szerepet tévesztett, mint Süsü, amikor meggyógyította az apukája ellenségeit ahelyett, hogy felfalta volna őket. Csakhogy a Book of Boba Fett nem bábfilm.

Szemet szúr a Star Wars produkciókban szokatlanul gagyi kivitelezés. Mintha az Enterprise Űrhajó egyik epizódját látná az ember. A buckalakók ruházata egészen különleges változáson ment át, immár divatszínekben pompáznak. A twilekek hitelessége kb. a Star Wars témájú pornófilmeket idézi. Meghaltunk, és a cosplay pokolba kerültünk.

A zene is megér egy misét. Az eddig Star Wars produkciókban vagy John Williams volt a zeneszerző, vagy ha nem – például a spinoff filmekben –, akkor is próbálták az ő stílusát követni a komponisták.

A Book of Boba Fett esetén ezt teljesen elengedték, a soundtrack olyan, mint egy olasz spagetti westernné. Mondjuk Temurea Morrison tényleg olyan, mint Eli Wallach, és a sivatag homokjából előbújó kentaurgyík kicsit emlékeztet Lee Van Cleefre. De csak mert nagyon szeretnék valami pozitívat is bele látni a produkcióba.

Még egy apró pozitív érdekesség, a kaszinótulajdonos hölgy, Garsa Fwip szerepében Jennifer Bealst láthatjuk. Igen, őt:

Összességében a Book of Boba Fett számomra eddig a csalódásról és a kihagyott lehetőségekről szól. Kicsit érthetetlen, miért bízták Robert Rodriguezre az első epizódot, a Mandalorianban is az általa levezényelt rész volt talán a leggyengébb.

Azért követni fogom, hátha később javul a helyzet – bár abban nem reménykedem, hogy a minőség sokat javulna, hiszen mibe toltak volna bele pénzt és munkát, ha nem az első epizódba? De azt pletykálják, némi CGI rásegítéssel fel fog tűnni Harrison Ford is Han Soloként, amire azért kíváncsi vagyok.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: