KULT
A Rovatból

Azonnali műsorváltozás az RTL-en, itt vannak a részletek

Hosszabb lesz a Fókusz, emiatt később kezdődnek a hétköznap esti műsorok. A változás a hétvégéket nem érinti.


Újabb műsorváltozást jelentett be az RTL, ami minden hétköznap esti műsort érint, és október 3-tól, csütörtöktől lép életbe, írja a SorozatWiki. Szeptember 27-én, pénteken a csatorna már módosított a műsorán: a „Házasodna a gazda” helyett a „Gyertek át!” 7. évadát sugározták, amit még nem vetítettek a tévében. Azóta kiderült, hogy péntekenként is folytatódik ez a módosított rend.

Október 3-tól, vagyis csütörtöktől kezdve a „Fókusz” továbbra is 18:55-kor indul, de 10 perccel hosszabb lesz a reklámokkal együtt.

Ezért a „Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban” második évada 19:50 helyett 20:00-kor kezdődik. Az ezt követő „Házasodna a gazda” 21:30 helyett változó időpontban, 21:35 és 21:45 között kerül képernyőre.

Október 4-től, péntekenként a „Fókusz” szintén 18:55-kor kezdődik, 10 perccel hosszabb adásidővel. Ezt követi a „Fort Boyard – Az erőd”, ami 19:50 helyett 20:00-kor kezdődik. A „Gyertek át!” 7. évada pedig 21:30 helyett 21:40-kor indul majd.

A változás nem érinti a szombati és vasárnapi műsorokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Idén utoljára látható Molnár Ferenc klasszikusa, az Egy, kettő, három
A darab főszerepében Alföldi Róbert, a rendezői székben pedig Znamenák István várja a nézőket, hogy együtt élhessék át Norrison bankár humorral és társadalomkritikával átitatott, valós idejű versenyfutását az idővel.


November 12-én láthatja idén utoljára a közönség a RaM-ArT színpadán Molnár Ferenc egyfelvonásosát, az Egy, kettő, három című komédiát. A darab főszerepében Alföldi Róbert, a rendezői székben pedig Znamenák István várja a nézőket, hogy együtt élhessék át Norrison bankár humorral és társadalomkritikával átitatott, valós idejű versenyfutását az idővel.

A fergeteges vígjáték a modern pénz- és hatalomközpontú társadalmakat állítja reflektorfénybe.

A cselekmény középpontjában Norrison bankigazgató áll, akinek mindössze egy órája van arra, hogy kifordítsa sarkából a világot, ugyanis a családjánál vendégeskedő milliárdosházaspár lánygyermeke titokban férjhez ment és nem éppen a számára kívánatosnak tartott, gazdag férfihoz.

A gépezet beindul és mi szemtanúi lehetünk, ahogy a bankigazgató és csapata valós időben varázsol a külvárosi proliból hatvan perc alatt a szülők szemében is kifogástalan úriembert.

Fotó: Czibor Attila

Molnár Ferenc 1929-es darabja a személyes összefonódások, a hatalom és a pénz bonyolult kapcsolatáról szól – ma is aktuálisan.

A történet nemcsak egyéni, hanem társadalmi dilemmák elé is állítja a nézőt, mivel a humoros felszín alatt egy komoly kérdés húzódik: mi az, ami igazán értékes az életben?

Az Egy, kettő, három szatirikus humorával rámutat arra, hogyan formálhatják át a pénz és a társadalmi elvárások az embereket és sorsokat.

Az előadás egyik különlegessége, hogy Alföldi Róbert Norrison szerepében folyamatos jelenléttel, rendkívüli energiával tölti be a színpadot, miközben a színészek összhangja dinamikus gépezetként mozgatja a történetet. A Znamenák István rendezte előadás főbb szerepeiben Szatory Dávid, Fülöp Tímea, Lugosi György, Parti Nóra, Mertz Tibor és Debreczeny Csaba láthatók.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Árat emelt a Cinema City, ennyivel lettek drágábbak a mozijegyek
Jó hír is van: a mozihálózat bevezette a 16 éven aluliak számára a junior jegyeket.


November elsejétől emelte a jegyárakat a Cinema City mozihálózat, írja az IGN. Legutóbb tavaly decemberben drágultak a plázamozik jegyárai Budapesten.

A legtöbb jegy ára 200 forinttal lett drágább, de bevezették a junior jegyeket is, amelyeket 16 év alatti fiatalok válthatnak meg.

Ezek a jegyek 12 év alattiak számára ajánlott filmekre érvényesek. Továbbra is él a szerdai kedvezmény, amikor a mozikban 2200 forintért lehet jegyet venni a 2D-s filmekre, kivéve ünnepnapokon.

A budapesti Cinema City mozikban az új jegyárak így alakulnak, vidéken azonban más az árképzés:

  • 2D felnőtt jegy: 3100 Ft (korábban 2900 Ft)
  • 2D diák/szenior/fogyatékkal élő jegy: 2600 Ft (korábban 2400 Ft)
  • 3D felnőtt jegy: 3300 Ft (korábban 3100 Ft)
  • 3D diák/szenior/fogyatékkal élő jegy: 2800 Ft (korábban 2400 Ft)
  • 2D IMAX játékfilm: 3500 Ft (korábban 3200 Ft)
  • 2D IMAX diák/szenior/fogyatékkal élő: 3000 Ft (korábban 2700 Ft)
  • 3D IMAX játékfilm: 3700 Ft (korábban 3400 Ft)
  • 3D IMAX diák/szenior/fogyatékkal élő: 3200 Ft (korábban 2900 Ft)
  • 4DX 2D felnőtt jegy: 4600 Ft (korábban 4200 Ft)
  • 4DX 2D diák/szenior/fogyatékkal élő jegy: 4100 Ft (korábban 3700 Ft)
  • 4DX 3D felnőtt jegy: 4800 Ft (korábban 4400 Ft)
  • 4DX 3D diák/szenior/fogyatékkal élő jegy: 4300 Ft (korábban 3900 Ft)
  • ScreenX 2D felnőtt jegy: 4000 Ft (korábban 3600 Ft)
  • ScreenX 2D diák/szenior/fogyatékkal élő jegy: 3500 Ft (korábban 2500 Ft)
  • VIP 2D jegy: 10500 Ft (korábban 9500 Ft)
  • VIP 3D jegy: 10700 Ft (korábban 9750 Ft)

A junior jegyek árai pedig a következők:

  • 2D filmekre: 2300 Ft
  • 3D filmekre: 2500 Ft
  • 2D IMAX: 2700 Ft
  • 3D IMAX: 2900 Ft
  • ScreenX: 3200 Ft
  • 4DX 2D: 3800 Ft
  • 4DX 3D: 4000 Ft

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Pucéran kongázott az utcán, pizzát lopott, és bezárta magát bedrogozva egy oroszlán ketrecébe – Matthew McConaughey 55 éves
Eléggé vad volt a gyerek- és a fiatalkora (már 13 évesen ivott), a férj- és az apaszerepek azonban embert faragtak belőle.


Sokan ismerik ezt a nevet. Legalábbis leírva: McConaughey. Kiejtve már más tészta, abba sokaknak beletörik a bicskája (és a nyelve). Segítünk! Legjobb tudásunk szerint: Mekkánöhéj…

„Sosem gondoltam arra, hogy megváltoztassam a nevemet. A mai napig vannak a környezetemben olyan emberek, akik azt mondják, hogy Mekkánöhíí. De korán megtanultam egy trükköt, amivel megtanítom az embereket. Ez még 1998-ban történt, amikor egy dialektustrénerrel dolgoztam. Azt mondta: »Mindenki emlékezni fog a nevedre, ha ezt mondod nekik: a Matthew McConaughey rímel arra, hogy What did Madonna say? (Mit mondott Madonna? – a szerk.)« És ennyi. Most, hogy ezt elmondtam neked, eszedbe sem jut, hogy máshogy ejtsd ki a nevemet” – magyarázta a színész egy korábbi interjújában.

Amúgy meg, ha felmerül a neve, sokaknak sok más név juthat az eszébe róla: David Wooderson, Jake Brigance, Palmer Joss, Roger Sherman Baldwin, Steve Edison, Denton Van Zan, Benjamin Barry, Dirk Pitt, Jack Lengyel, Ric Peck, Connor Mead, Mick Haller, Killer Joe Cooper, Mud, Ron Woodroof, Mark Hanna, Rust Cohle nyomozó, Joseph Cooper, Kenny Wells vagy Michael Pearson.

Bizony, a legismertebb karakterei ők, akiket eljátszva McConaughey a karrierje immár több mint 30 éve alatt a világ egyik legnagyobb filmsztárjává nőtte ki magát.

(A karakterek sorrendjében a filmek: Tökéletlen idők, Ha ölni kell, Kapcsolat, Amistad, Szereném, ha szeretnél, 2020: A tűz birodalma, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Szahara, Több, mint sport, Trópusi vihar, Excsajok szelleme, Az igazság ára, Killer Joe, Mud, Mielőtt meghaltam, A Wall Street farkasa, True Detective 1. évad, Csillagok között, Arany és Úriemberek). Matthew azonban nemcsak a filmvásznon, hanem az életben is sokféle utat járt be, sok vihart átvészelt, és sok-sok életet élt.

A jóképű pizzatolvaj

1969. november 4-én született Matthew David McConaughey néven. Hosszú késéssel, szerencsétlen körülmények között és bevallottan véletlenül került a klánba, de ettől függetlenül ízig-vérig McConaughey volt. Az apja, Jim egy bárban nyelte egyik italt a másik után, amikor Matthew a világra jött, ugyanis meg volt győződve arról, hogy a gyerek nem az övé, ezért nem akarta elvesztegetni az időt a szülőszobán. A család a texasi Uvalde-ben élt, alig 100 mérföldre a mexikói határtól, és nem volt éppen kiegyensúlyozott életük. 1974-ben a szülei megpróbálták megölni egymást a konyhában (valami krumplipüré miatt). 1976-ban az idősebbik bátyja egy deszkával leütötte az apját. Azt hitte, hogy megölte őt, de szerencsére nem így lett. 1979-re a legfiatalabb McConaughey rájött, hogy az ember nem választhatja meg a családját. De ez nem számított. Elmondása szerint szerették egymást. Csak nem mindig.

A déli büszkeség viszont már korán beköszöntött Matthew életébe. 1977-ben az édesanyja, Kay benevezte őt a Little Mr. Texas nevű gyerekszépségversenyre. Matthew széles galléros inget és még szélesebb karimájú kalapot viselt, és hazavitte a fődíjat. A színész elmondása szerint édesanyja minden reggel a bekeretezett győzelmi fotóra mutatott. „Nézzenek oda” – mondta. „A győztes Kis Mr. Texas.”

Öt évvel később a család már a texasi Longview-ban élt, Kay pedig leültette a fiát a hetedik osztályos versmondó verseny előestéjén. Átnyújtott neki egy Ann Ashford-verset. Ha tetszik neki, mondta, nevezzen be vele. Matthew be is nevezett, és meg is nyerte a megmérettetést. Úgy tűnik, elindult valami…

1988-ban, a 18 éves McConaughey ellopott egy pizzát. Az apja rájött. Maga a lopás nem érdekelte, de amikor a fia ártatlannak vallotta magát, kiosztott neki egy nem túl kellemes hátbaverést. Matthew pedig megtanulta a leckét: a törvényen kívüliség és a hazudozás nem egy és ugyanaz.

Szóval át kellett még vészelnie a középiskolát. Lányokat hajkurászott, ötösöket szerzett, és 1988-ban a legjóképűbbnek választották. Amikor beiratkozott a Texasi Egyetemre, az volt a célja, hogy jogot tanuljon. „Hazudni a megélhetésért” – ahogy a mondás tartja. De a tárgyalóterem hidegen hagyta, szóval félbehagyta a tanulmányait, helyette pedig a trükközés egy sokkal csillogóbb válfaja felé fordult: a színészet felé. „A színészkedés számomra már korán értelmet nyert. Azt hiszem, már jóval azelőtt színész akartam lenni, hogy valaha is bevallottam volna magamnak. Mindig is történeteket írtam. És folyamatosan moziba jártam, hogy filmeket nézzek.”

Piakarrier

Az élete tehát rendesen pörgött. Lopott pizza. Texasi Egyetem. Szerepelt a Miller Lite reklámjában. Sőt, még az első hollywoodi kapcsolatát is piának köszönheti: egy Austin-i hotel bárjában Don Phillips producerrel közösen iszogattak vodka-tonikot.

És végül Phillips lett az, aki megszerezte McConaughey-nek első filmszerepét az 1993-as Tökéletlen idők című Richard Linklater-filmben. Majd jött egy ajánlat, hogy játsszon egy amerikai baseballsztárt az Angyalok a pályánban. Ekkor 1994-et írtunk, a tízhetes munkájáért pedig 48 500 dollárt fizettek. Nagy pénz, aminek köszönhetően egy másik bűnös szenvedélyének is hódolhatott: a szerencsejátéknak. „Ez nem egy garantált módja a pénzkeresésnek. De szeretek játszani nem kézzelfogható dolgokkal. Hadd lássam, mit tudok felmérni olyan információk segítségével, amelyek nem nyilvánvalóak. Mit tudok kezdeni azokkal az adatokkal, amiket nem mindenki lát” – mondta erről.

Matthew ügyesen és magabiztosan menedzselte magát: megszerezte a Skorpió forrás (1995) című filmben a spanyolul beszélő szerepét (anélkül, hogy ismerte volna a nyelvet). Kampányolt A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér (1994) főszerepéért, szinte nulla tapasztalattal. De sikerült neki, nevet szerzett magának. 1996-ban már főszerepet játszott a Ha ölni kellben Sandra Bullock és Samuel L. Jackson oldalán, s lám, egy ügyvéd szerepe ismertette meg őt a világgal. Majd olyan rendezők kapkodtak érte, mint Robert Zemeckis (Kapcsolat), Steven Spielberg (Amistad), Ron Howard (Ed TV) és persze Richard Linklater továbbra is (A Newton fiúk).

Oroszlánbűvölés, pucér kongázás

Sztárságának kezdeti éveiben Matthew bizony mindkét végén égette a gyertyát. A visszafogottság amúgy sem volt sosem a McConaughey-k erőssége. Már gyerekkorukban a bátjyaival is folyamatosan rosszalkodtak, a falopástól a versplagizálásig mindenféle csínytevést kitaláltak. Az apja pedig már 13 éves korában elvitte őt kacsavadászatra, és a hidegtől vacogó gyereknek Wild Turkey bourbont adott, hogy felmelegedjen…

Már felnőttként Mexikóban kipróbálta a peyote-ot (a pejotl kaktuszból kinyert, erősen hallucinogén drog), majd amikor felocsúdott, egy ketrecben volt egy pumával, afféle bátorság- és nyugodtságpróbaként. Az állat szerencsére nem marcangolta szét őt, elmondása szerint leheveredett mellé aludni.

1996-ban leúszott az Amazonas egy szakaszán ecstasy hatása alatt, és minden erejével azon volt, hogy ne fulladjon meg. 1999-ben betépve és meztelenül kongázott az utcán, és remélte, hogy megússza a letartóztatást. De nem úszta meg.

Az igazán dekadens napok azonban még csak ezután következtek. 2000-ben, miután megkapta a Szeretném, ha szeretnél című romkom főszerepét (Jennifer Lopezzel), kibérelt egy szobát a Los Angeles-i Chateau Marmontban. Vett egy Triumph Thunderbirdöt, és 120 000 dolláros számlát kapott a szállodától, miután két hosszú, szikrázó évig hajkurászta ott az élvezeteket. Kihasználta a független életét és szabadságát: piált, napozott a medencénél, és hajnali 3-kor belopózott a szálloda konyhájába, hogy steaket készítsen magának. Persze ezeknél még szaftosabb pletykák is napvilágot láttak, de ezek valóságtartalmát McConaughey már nem erősítette meg. „Ez nem tartozik rátok” – mondta nevetve. „De igen, tanúja voltam néhány vad dolognak. A legtöbb ártalmatlan móka volt, ahol mindenki jól érezte magát. Nem véletlenül lazulnak el ott általában az emberek. a Chateau mindig is olyan hely volt, amely elősegíti a csintalanságot…”

Romantika mindenütt

Matthew ekkor kezdett el belekényelmesedni a karrierjébe, és sorra vállalta el a gyengécske romantikus komédiákat, hollywoodi limonádékat (pl. Szeretném, ha szeretnél, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Anyám nyakán, Bolondok aranya, Hullámok ördöge, Excsajok szelleme). „Átvettem a stafétabotot Hugh Granttől” – mondta, de ez idő alatt már vett magának egy házat Hollywood Hillsben. Elkezdett egyenesbe jönni. 2007-ben ismerte meg a brazil modellt, Camila Alvest, akibe rögvest beleszeretett (előtte olyan celebekkel kavart hosszabb-rövidebb ideig, mint pl. Ashley Judd, Sandra Bullock, Janet Jackson vagy Penélope Cruz). Egy évre rá pedig már meg is született az első gyermekük, Levi. 2010-ben aztán Vida jött a világra, 2012-ben pedig Livingston. Ebben az évben került sor a mennyegzőjükre is.

„Még mielőtt gyerekeink lettek volna, Camila azt mondta: »Egy szabály lesz: ha te dolgozol, mindannyian dolgozunk. És bumm, így is lett! Másnap felhívtam az ügynökömet, és azt mondtam: mostantól az egész családom velem jön mindenhova. Nem számít, mi történik. Kell egy ház, néha még dadát is kell szereznünk. Az iskolákra is gondolni kell. De ebből nem engedtem. Persze mindez eleinte ijesztő volt számomra. Azelőtt mindig egyedül jártam dolgozni. Egy kis lakókocsiban éltem, és nem buliztam, ha másnap már dolgom volt. Magamnak főztem vacsorát, elolvastam a forgatókönyvemet, és 9 órakor már ágyban voltam. Majd hirtelen jött az egész család. Mi lesz az én kis gubómmal? Nos, kiderült, hogy ez egy nagy áldás. Mert a gyerekek teszik fel a legjobb kérdéseket, és ez sokkal több kreativitást indított be” – magyarázta McConaughey.

Vissza a valódi színészethez

Szóval, bár az élet szép volt Matthew számára, hiszen a kis limonádéi jól hoztak a konyhára, illetve már férj és apa is volt, rádöbbent, hogy már nem élvezi a munkát, és hogy sokáig hazudott magának. „A színészet iránti megbecsülésem egyre mélyebbre hatolt. Megtanultam, hogy mit is jelent valójában ez a szakma. És hogy mik a jogaim színészként. Tudtam, hogyan nem lehetek önelégült. És szerencsére kitaláltam, mit kell tennem, ha elveszettnek érzem magam, és hogy miként kell visszaterelnem magam a helyes útra.”

Szóval fogta magát, és visszautasított egy 14,5 millió dolláros ajánlatot egy újabb romantikus vígjátékért, majd nem kis munkával, de sikerült eljutnia a kritikusok által elismert drámai sikerek sorához.

Két éves melószünet után, 2011-ben indult útjára a megújult McConaughey. Egymás után olyan elismert filmekben tűnt fel, mint Az igazság ára (2011), a Börni, az eszelős temetős (2011), a Gyilkos Joe (2011), a Mud (2012), a Magic Mike (2012) vagy A Wall Street farkasa (2013), mígnem 2014-ben megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat a Mielőtt meghaltam (2013) című csodás drámáért. Vagyis végleg bebizonyította a kétkedőknek, hogy igenis tehetséges, vérbeli színész. De még ekkor sem állt le. Olyan további projektek következtek, mint a True Detective 1. évada, a Csillagok között, A fák tengere, a Harc a szabadságért vagy az Arany.

„Színészként az a dolgom, amit egész életemben csinálni akartam, hogy együtt érezzek az emberiséggel. Nem kell egyetértenem a karaktereimmel. Nem is kell elítélnem őket. Csak látnom kell az egyéniségüket és a nagyságukat – még akkor is, ha mások esetleg nem látják.” Ez a hozzáállás pedig nagy dolog volt egy olyan színésztől, aki 10 éven át nagyjából azzal gyűjtötte a rajongókat, hogy félmeztelenül mutogatta a kockás felsőtestét. De ez az élet – saját bevallása szerint – hazugság volt. Végül a mélységben és a drámában találta meg az igazságot.

6 év szünet

Aki pedig most azon gondolkodik, hogy de régen látta bármiben is őt, nem téved. Matthew McConaughey ugyanis utoljára még épp a Covid kitörése előtt, a 2019-es Guy Ritchie-féle Úriemberekben tűnt fel. Pontosabban azóta csak szinkronizált (pl. Énekelj 2), vagy rövidfilmekben, videóklipekben, reklámokban szerepelt. Kivett ugyanis egy szép nagy szünetet, amikor a családjára, önmagára (az időközben kiadott önéletrajzi könyvére) és más egyéb dolgokra koncentrálhatott.

De a rajongók megnyugodhatnak, a kedvencük nem ment végleg nyugdíjba. Olyannyira nem, hogy már két egész estés filmet is leforgatott:

a The Rivals of Amziah King című krimi-thrillert Andrew Pattersontól (Határtalan éj), és Kurt Russell oldalán, valamint Paul Greengrass (Bourne-filmek, A United 93-as) új filmjét, a The Lost Bust, amely egy iskolabusz-vezető (McConaughey) és egy tanár (America Ferrera) szemszögéből és kálváriáján keresztül mutatja be a nagy, 2018-as kaliforniai tűzvészt. Remélhetőleg mindkettőt bemutatják jövőre, és véget ér az addigra már 6 éves McConaughey-hiány.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Tilla új filmje nem tesz úgy, mintha az alkoholizmus egy apró jellemhiba lenne - És mi van Tomival? kritika
Ahogy Till Attila korábbi filmjeiben megszokhattuk, ismét egy fontos társadalmi problémát feszeget kendőzetlen nyíltsággal, nagyszerű színészekkel. Úgy, hogy minderre az állam egy fillért sem adott, mondván, a közönséget nem érdekli a téma.


FIGYELEM, A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZ!

Till Attila zavarba ejtő figura a magyar médiában. Talán nincs még egy sztár Magyarországon, aki ennyire simán járna ide-oda a gagyi bulvár és az igényes kultúra között. Bár első és máig futó műsora, a Propaganda üdítő kivétel, Tilla országos ismertségét a Big Brothernek köszönheti. Annak a valóság show-nak, ami tulajdonképpen megtestesít mindent, ami rossz a kereskedelmi tévézésben.

Azóta is folyamatosan képernyőn van olyan műsorok arcaként, mint a Megasztár, a Sztárban sztár, és még sorolhatnánk.

Ráadásul hűen kitartott a TV2 mellett, hiába a politikai hátterű tulajdonosváltás.

És Tilla mindezek ellenére valahogy nem lett „celeb”, legalábbis abban a kissé pejoratív értelemben, ahogy ezt a szót egy Győzikére vagy Kiszel Tündére használjuk.

Van valami hiteles és szerethető a személyiségében, amitől egyszerűen elfogadjuk úgy, ahogy van.

Talán ez lehet az oka, hogy amikor 2008-ban bemutatta első filmrendezését, a Pánikot, nem kapott a szívéhez senki. Pedig nincs kínosabb annál, mint amikor a kereskedelmi média botcsinálta sztárjai elhiszik magukról, hogy mindenhez is értenek, lásd az énekesi karrierről álmodó pornósztárokat vagy a könyveket ontó műsorvezetőket.

Tilla kifejezetten jó és népszerű filmeket készít, ráadásul mindig kényes témákhoz nyúl. A Pánikban a hétköznapi neurózist járja körül, a Csicskában a modernkori rabszolgatartást, a Tiszta szívvel fókuszában pedig kerekesszékes bűnözők állnak.

Mind olyan téma, amit nagyon könnyű ízléstelenül megragadni, és a színészek számára épp annyi buktatót rejt, mint az írónak és a rendezőnek.

Tillának többlé-kevésbé sikerül elkerülnie a sekélyességet, nem fulladnak olcsó poénkodásba a filmjei. Igaz, ebben fontos alkotótársai a remek színészek, akikkel körülveszi magát. Ilyen szempontból az És mi van Tomival? is a legjobb tillai hagyományokat folytatja.

Az új film - aminek az elkészítéséhez azért nem adott a Nemzeti Filmintézet egy fillért sem, mert szerintük "a közönséget nem érdekli a téma", - az alkoholisták komor világába kalauzol minket. Sanyi (Thuróczy Szabolcs) bábszínész, akinek egész pályafutására rányomja a bélyegét, hogy apja országosan ismert sztárszínész volt, és súlyos alkoholista. Felesége (Fodor Annamária) és lánya (Tóth Zsófia) az örökös rettegést megelégelve elhagyja őt, miután egy veszekedés odáig fajul, hogy a lány dulakodás közben hasbaszúrja az apját.

Sanyi nehezen, de szembenéz a problémájával, amiben nagy segítségére van új szerelme (Sodró Eliza). Segítséget kér, és hamarosan egy anonim alkoholista csoport tagja lesz. Egy alkalommal feltűnik neki és a liftszerető Palinak (Polgár Tamás), hogy napok óta nem látták egyik társukat, Tomit (Patkós Márton). Alkoholistáknál ez általában azt jelenti, hogy az illető visszaesett és újból inni kezdett.

Furcsa nyomozás veszi kezdetét, amiben nem csak Tomi hollétét nyomozzuk ki, hanem apró mozaikonként kiderül, hogyan alakult Sanyi élete az elmúlt években, és milyen az alkoholisták élete.

Az És mi van Tomival? nagyon kemény film, ami semmit nem akar szépíteni, nem romantizálja a témát.

Nem tesz úgy, mintha az alkoholizmus holmi apró jellemhiba lenne csupán, hogy könnyebb legyen szeretnünk a főszereplőket.

Sőt! Pont attól lesz olyan erős, hogy az amúgy aranyos, kedves, rejtői alakok egy pillanat alatt válnak fenyegető agresszorrá, tomboló örültté, aki mellett az ember az életét félti. Ráadásul a film minket sem ment fel a felelősség alól, szembesít vele, milyen nehéz egy őszintén megtisztulásra váló betegnek talpon maradni egy olyan társadalomban, ahol perceként éri a kísértés.

A barátkozni próbáló idegen, aki sértésnek veszi, amiért Sanyi nem akar inni vele egyet. Tomi anyja (Básti Juli), aki lazán odatol pármilliót a ficsakájának, hogy elszakítsa az anonim alkoholistáktól, mert szerinte nincs semmi baja. A barátnő aspiráns, aki Sanyi tiltakozását – nem szabad innom – semmibe véve győzködi, hogy „egy korty mit számít”?

Azt is láthatjuk, hogy ezek a súlyos alkoholisták mennyire a társadalom szélére sodródnak, Palinak például elég annyi, hogy szakít vele a barátnője (a nagyszerű Szilágyi Csenge), és már is a hajléktalanok közt találja magát.

Fontos eleme a filmnek az operatőri munka. Tilla most először nem Juhász Imrével dolgozott, hanem Győri Márkkal. A film „Jancsó-snittekkel” operál – bár Jancsó Miklós előtt többek között már Orson Welles és Antonioni is szívesen dolgozott ezzel a megoldással –, amitől sokkal életszerűbbek a jelenetek. Nem ringat a „mindenütt jelenvalóság” illúziójába. Úgy kerülgeti a kamera a színészeket a legpörgősebb jelenetekben is, mintha ott állnánk közöttük.

Thuróczy Szabolcs ijesztően hitelesen játssza az alkoholista főszereplőt annak minden fáziásban. Polgár Tamástól Tóth Zsófián át Sodró Elizáig mindenki hozza, amit kell, se többet, se kevesebbet.

A filmben apró szerepekben olyan óriási színészlegendák jelennek meg, mint a már említett Básti Juli, Cserhalmi György vagy Ujlaky Dénes.

Külön ki kell emelnem Fodor Annamáriát, akire sokáig nem figyeltem fel. Persze láttam a Munkaügyekben, sőt, egy időben a Rádiókabaréban is megfordult – habár sajnos az én jeleneteimben amennyire tudom nem játszott –, de nem szenteltem kiemelt figyelmet neki.

Pedig – ahogy a Pintér Béla társulat előadásaiban is – ebben a filmben is megmutatja, hogy a legjobb színésznőink egyike.

Egyetlen pillantásába bele tudja sűríteni a szerencsétlen sorsú nő minden szenvedését, aki nem egyszerűen egy tomboló állatot hagyott ott, amikor úgy döntött, minden kapcsolatot megszakít az alkoholista Sanyival, hanem a szerelmét.

Aki igazságtalanságnak éli meg, amikor megtudja, hogy férje tényleg felhagyott az ivással és új életet kezdett egy másik nő oldalán, aki hamarosan gyereket szül neki. Mellette miért nem tudott megtisztulni? Miért másnak jut az új életet kezdő Sanyi, aki talán most megint hasonlít arra az emberre, akit ő szeretett, és talán szeret a mai napig? Mindezt nem mondja ki, de ott van minden rezdülésében.

Az És mi van Tomival? nem hibátlan film. Például határozottan az volt az érzésem, hogy a forgatókönyvet jegyző Tilla és Kapitány-Föveny Máté egy ponton elfeledkezett Tomiról, aztán hirtelen ráébredt, hogy most már ki kéne találni, mi a válasz a film címétben feltett kérdésre. Az ő rejtélyes eltűnésének a feloldása bennem hagyott hiányérzetet.

Ezzel együtt, jó és fontos film született, ami talán segít abban, hogy megértsük, az alkoholizmus sem fekete-fehér történet. És talán néhány nézőt sikerül meggyőznie arról, hogy jobb nem megismerni, milyen az élet ebben a pokolban.

Link másolása
KÖVESS MINKET: