KULT
A Rovatból

A vesztes háború traumája szülte az első klasszikus vámpírfilmet - 100 éve mutatták be Murnau Nosferatuját

Báthory Erzsébet csejtei vára volt az egyik forgatási helyszín.

Link másolása

Jöhetnek háborúk, világjárványok, pusztító természeti katasztrófák, az emberekből semmi sem öli ki a félelem, az elborzadás iránti ősi vágyat. Ez élteti a mai napig a krimi, a horror műfaját mind az irodalomban, mind a filmművészetben. Vannak olyan korszakok az emberiség modern történelmében, amikor a fent említett csapások okozta traumák utóhatásai még inkább ihletőleg hatnak a művészekre és a közönségre egyaránt.

Nem kellett messzire menniük az 1920-as évek elején az alkotóknak, hiszen éppen csak véget ért az első világháború, majd az azt követő spanyolnátha-pandémia, amelyek összesen közel 100 millió halálos áldozatot követeltek. Németország még ezen belül is a legszerencsétlenebbek közé tartozott, hiszen vesztesként került ki a háborúból, összeomlott az alig 50 évet élt császárság, jelentős területeket csatoltak el tőle a győztes hatalmak, a belső viszonyokat is a bizonytalanság jellemezte.

Nem véletlen, hogy éppen itt talált egymásra a moziban amúgy is német eredetű, a külső-belső félelmekre extrém figurákkal, éles színkontrasztkkal reagáló képzőművészeti irányzat, az expresszionizmus és horror műfaja. Ezek a filmek a maguk kódolt nyelvén nemcsak a jelenre reagáltak, hanem baljós jövőt is sejtettek.

Már 1920-ban elkészült Robert Wiene Dr.Caligari című filmje, amely egyben egy illuzionista bőrébe bújt emberi szörnyeteg követtet el gyilkosságokat hipnotizált médiumával. A híres német filmesztéta, Siegfried Krakauer egyenesen Hitler előfutárát látta benne. Wiene néhány évvel később újra elővette az önkéntelen gyilkos témáját az Orlac kezeiben. Az emberi lélek manipulációjával keríti hatalmába áldozatait a korszak leghíresebb rendezője, Fritz Lang figurája, Dr. Mabuse. Ez utóbbi 1922-ben készült, egyidőben egy másik klasszikus rémtörténettel, Friedrich Wilhelm Murnau rendezte Nosferatu – a borzalom szimfóniája című filmjével, amely Bram Stocker Dracula regényének némiképp szabad feldolgozása volt.

Az erdélyi/havasalföldi vámpírmítosz diadalútjának számos magyar vonatkozása van. Egyes források szerint az ír szerző Vámbéry Ármintól hallott a legendáról, és első filmes feldolgozása Lajthay Károly 1921-ben készült, elveszett alkotása, a Dracula halála volt. Egy évvel később született meg a német rendező műve, amelyben megváltoztatta a főszereplők neveit és a cselekményt is. A címbeli Nosferatu Stocker szerint régi román nyelven azt jelenti: „meghalni nem tudó”. Murnau filmjében a vámpírt Orlock grófnak nevezi, de így sem tudta elkerülni, hogy az író özvegye be ne perelje a szerzői jogok megsértése címén. Murnaunak meg kellett semmisítenie filmjének kópiáit, szerencsére addigra már sok helyen bemutatták és néhány példány fennmaradt az utókornak.

A rendező maga is átélt valóságos borzalmakat, hiszen az I.világháború idején vadászpilóta volt. Gépével nyolcszor zuhant le, de mindig megúszta súlyosabb sérülések nélkül.

Őt is elkapta a háború utáni pszichózis, és nem a Nosferatu volt az első horrorja. 1920-ban forgatta a Janus-arcot Robert Louis Stevenson Dr.Jekyll és Mr.Hyde című regénye nyomán, melynek főszereplője a legendás színész, a dr.Caligari alvajárója, Conrad Veidt volt, egy kisebb szerepben pedig feltűnt egy magyar színész, bizonyos Lugosi Béla. A Nosferatuban, amelyben a nyomasztó, fekete-fehér fény-árnyék játékok, a szinte a néző fölé magasodó vámpír alakja már önmagában is rémületet kelt, a vérszívó úgy jelenik meg, mint a tömeghalál hozója. Koporsókkal megrakott hajóval utazik Wisborgba, út közben egymás után halnak meg a legénység tagjai, és amikor megérkeznek, a szintén koporsóban utazó gróf megöli a még életben maradottakat, majd pestist terjesztő patkányokat szabadít rá a városra. Kihagyja történetéből a vámpirölő Van Helsing doktor figuráját, a vámpír halálát kiszemelt okozza: míg Ellen feláldozza magát a város megmentésére, a gróf nem veszi észre a számára végzetes hajnali fényt.

Murnau azzal is fokozta a félelmet, hogy Orlock gróf csak a film 21.percében jelenik meg a vásznon. Ugyanakkor a korabeli nézők szemében a „rejtélyes, pusztító idegen” figurája rímelt arra a német életérzésre, hogy az ország „idegen hatalmak áldozata” lett. Később voltak olyan elemzők, akik szerint a film burkoltan a Németországban erősödő antiszemitizmusnak is hangot adott.

A főszereplő, a hórihorgas Max Schreck neves színházi színész volt, Max Reinhardt társulatának tagja, és rendszerint bizarr figurákat játszott, így Orlock gróf szinte „testhezálló” szerep volt számára. Schreck olyan hiteles volt, hogy még az is elterjedt róla, hogy a valóságban is vámpír. Ráadásul neve németül „rémületet” jelent, és volt olyan feltételezés, mely szerint csupán reklámfogás volt egy ilyen nevű főszereplő – pedig ez volt a színész igazi neve. Ami a forgatás helyszíneit illeti, Orlock gróf kastélyául a csejtei vár szolgált, ahol a nem kevésbé vérszomjas Báthory Erzsébet követte el rémtetteit, majd ennek falai között fejezte be életét, Wisborg pedig Lübeck ma is szinte érintetlen óvárosa volt.

A Nosferatu ma is elbűvöli a némafilm és a horror szerelmeseit egyaránt az első perctől az utolsóig fenntartott feszültségével, tökéletesen szerkesztett képeivel. 1979-ben Werner Herzog készítette el az alkotás színes remake-jét, ebben a grófot a szintén különc hírében álló Klaus Kinski személyesítette meg. 2000-ben pedig Elias Mehrige A vámpír árnyéka című filmjében felelevenítette a film készítésének történetét. Murnaut John Malkovich, Schrecket pedig Willem Dafoe alakította.

Murnau nem ragadt le a horror műfajánál. 1924-ben elkészítette Az utolsó ember című remekművét, egy előkelő szálloda öregedő, elbocsátott főportásának kálváriáját. Ezt az alkotását 1958-ban a Brüsszeli Világkiállítás alkalmával beválasztották minden idők 12 legjobb filmje közé. Miután megfilmesítette előbb Moliére Tartuffe-jét és Goethe Faustját, hollywoodi meghívást kapott, és 1927-ben elkészítette a Virradat című, krimibe ágyazott romantikus drámáját, amelyet 3 Oscar-díjjal tüntettek ki.

Amerikai karrierje azonban nem teljesedhetett ki, mert 1931. március 11-én Kaliforniában autóbaleset áldozata lett. Murnau mindössze 43 éves volt. Halála előtt néhány héttel mutatták be a horror amerikai királyának, Tod Browningnak Dracula-filmjét, Lugosi Bélával a címszerepben…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: