KULT
A Rovatból

A Terápia és ami mögötte van – Mácsai Pál mesélt a sorozat kulisszatitkairól

Van olyan pszichológusképzés, ahol egyenesen kötelezővé tették a hallgatóknak. De mi a közös Dargay Andrásban és az őt megformáló színészben? Ez is kiderült.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. március 09.


Link másolása

Az HBO-n futó Terápia az utóbbi évek egyik legnépszerűbb sorozata Magyarországon: mind az ősszel bemutatott harmadik évad, mind a korábbi kettő kiemelkedően sikeres lett, a laikus nézők mellett ráadásul a szakmabeliek is elismerősen beszélnek róla.

Annyira, hogy van olyan pszichológusképzés, ahol egyenesen kötelezővé tették a megtekintését a hallgatók számára.

Nem csoda, hogy a pár hét múlva esedékes Pszinapszis (Budapesti Pszichológiai Napok) ízelítőjeként megszervezett beszélgetés iránt is hatalmas volt az érdeklődés: a regisztráció során kevesebb mint 1 perc alatt minden hely betelt, a helyszínen szinte mozdulni se lehetett a tömegtől.

Mácsai a tőle megszokott fanyar humorral válaszolt Kővágó Pál pszichológus kérdéseire, sőt még abból a szituációból is jól jött ki – szabadkozásával nevetésre bírva a közönséget –, hogy egy félreértés miatt bő félórás késéssel érkezett.

Napi 12 óra ugyanabban a székben ülve

Rögtön az elején kiderült, hogy bár Dargay András személyisége alapvetően a forgatókönyvírók miatt olyan, amilyen, Mácsai azért nem keveset beleadott a saját habitusából is. Annyira, hogy az első négy részt újra is kellett forgatni emiatt: egyszerűen túl soknak bizonyult az a fajta irónia és egyéb rá jellemző gesztusok, amit a kamerák előtt megengedett magának.

Aztán persze ahogy telt az idő és egyre több részt forgatott, már sikerült megtalálnia a megfelelő arányokat, A felvételek szünetében azért volt alkalma kihülyéskednie magát, így végül is jól vette az akadályt, nem savanyodott be.macsai2

Mindazonáltal a monotonitás is erősen próbára tette a tűrőképességét. Lényegében egy lefüggönyözött sötét szobában kellett beszélgetnie napi 12 órát, egy helyben ülve. Ez derékfájósként különösen érzékenyen érintette. Végül kétféle, külön erre a célra gyártatott fotellel enyhítették a helyzetét, az egyik kemény volt, a másik puhább – ezeket váltogatva sikerült kibírnia valahogy.

Az otthonosságot segítette, hogy a rendelőben Mácsai saját személyes tárgyai is helyet kaptak, a harmadik évadban még édesapjának egyik festménye is felkerült a falra, méghozzá az eredeti. Ruhái szintén legalább felerészben sajátok voltak.

Maga a forgatás egyébként nagyon feszes tempóban zajlott: minden epizódra 4 nap jutott, az első kettőn csak próbáltak, a másik kettőn pedig a pszichológus és a páciens szemszögéből rögzítették a képeket. Tehát először csak Mácsait mutatta a kamera, másnap viszont az ő háta mögött volt, így csak a partnere látszott. A kettőből vágták össze a kész részt.

Bár nem volt célja, hogy szándékosan távolságot tartson a karaktertől, azt fontosnak tartja tisztázni, hogy ez mégiscsak egy szerep volt, nem több. Hiába hallgatott korábban ő maga is pszichológiát néhány évig, csak annyira tartja magát pszichológusnak, mint amennyire mondjuk egy vívót alakító színész vívó, vagy a Derricket megformáló Horst Tappert nyomozó..

Az elején már szóba került, hogy a sorozatot maga a pszichológusszakma is annyira hitelesnek tartja, hogy több képzésben bekerült a kötelező „irodalomjegyzékbe”, valamint a tanórákon is beszélnek róla. Vicces érdekesség, hogy sok terapeuta pont emiatt nem szereti, ugyanis olyan élmény számukra, mintha túlóráznának a munkájukban.macsai3

Bár sokan Mácsai zsenialitását emelik ki ezzel kapcsolatban, szerinte ez a lehető legkevésbé az ő személyes érdeme. Neki nem kellett huzamosabban elmerülnie a szakmában, mivel minden világosan le volt írva a forgatókönyvben – a konkrét szövegen kívül az is, hogyan reagáljon a páciens által generált helyzetekre. A konkrét viselkedésmódot pedig egy-két félresikerült epizód (például az újravett első négy) után fokozatosan sajátította el.

Az igazi dicséret eszerint tehát az Izraelben bemutatott eredeti verzió forgatókönyvíróját illeti, aki valóban gyakorló pszichoterapeuta, így tudott honnan meríteni. Minden más már csak színészi gyakorlat kérdése volt.

Ezzel nyilván bőségesen rendelkezik Mácsai is, de ez nem jelenti azt – hangsúlyozta többször is a beszélgetés során –, hogy adott esetben más ne tudta volna ugyanilyen jól eljátszani Dargay András karakterét.

Persze az biztos, hogy alkatilag hasonlítanak: ő például soha nem fog nagy bunyóst alakítani, aki lövések elől menekül, máshoz viszont azok az értelmiségi karakterek nem illenek, akiket ő rendszeresen megformál. Ezzel együtt négy-öt alternatíva biztosan lett volna a hazai színészszakmában a szerepre, például ha minden igaz, Kulka János is szerepelt a jelöltek között annak idején.

A 3. évad előzetese:

De mitől szólt ekkorát?

Az aprólékosan kidolgozott alapötlet mellett a magyar változat íróin is sok múlt: rengeteget finomítottak a kiinduló sztorin, hogy minél inkább a helyi sajátosságokat tükrözze. Például a második évadban a Nagy Ervin által játszott vállalkozó, aki nálunk azt nem tudja feldolgozni, hogy öngyilkos lett az egyik általa kirúgott alkalmazott, az eredetiben vadászpilótaként egy palesztin gyermekotthont bombáz le.

A harmadik évadban pedig a Vilmányi Benett által játszott börtönszál teljesen hiányzik az eredeti verzióból. Ez egy az egyben Gigor Attila munkája, aki a teljes hitelesség kedvéért ideiglenesen maga is beköltözött egy börtönbe. Nem aludt ott, de ébresztőtől takarodóig minden napot bent töltött két héten át, hogy minél inkább kiismerje a viszonyokat.

Mácsai szerint viszont a sorozat sikerének igazi titka az, hogy három műfajt ötvöztek benne mesteri módon.

Egyrészt tulajdonképpen „kukkolunk”: egy olyan helyzetbe látunk bele, amiben igazából semmi keresnivalónk nem lenne, ezt pedig imádják a nézők.

Ugyanakkor kalandfilm is, hiszen a szereplők mindegyike krízisben van a maga módján, minimum lelkileg, de több esetben valódi életveszély leselkedik rájuk. Így aztán lehet izgulni értük, beleképzelni magunkat a helyzetükbe.

terapia5

A 3. évad szereplői. Kép forrása: HBO

Mindemellett pedig krimi is, hiszen nyomozás zajlik benne. Igaz, a titok ezúttal konkrét bűnügyek helyett többnyire inkább a páciens múltjának, személyiségének egy rejtett szelete, de akkor is fokozatosan fel kell göngyölíteni.

Végső soron olyan az egész, mintha Columbo vagy Derrick kalandjait, Bruce Willis világmegváltását, valamint egy full extrás pornófilmet néznénk egybegyúrva.

Így tényleg nem csoda, hogy ekkora népszerűségre tett szert.

(Az HBO Go-n a Terápia mindhárom évada visszanézhető: KATT IDE)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Michael Douglas eszik, iszik, csajozik, mégis megvan az AppleTV+ első igazi bukása?
A Franklinnel az AppleTV+ elkövette az első nagy mellélövését? Eddig elég jó szériája volt, úgyhogy talán nem csorbít az amúgy nagyon jó renoméján, de sajnos látni az elpazarolt dollármilliókat a Franklin minden másodpercén.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 17.


Link másolása

Timothy Van Patten neve nem ismeretlen sorozatos berkekben. Rengeteg híres klasszikuson dolgozott már, mint rendező, ráadásul nem is kis címekben.

Olyan ikonikus szériákat tudok említeni, mint a Drót, a Deadwood, a Róma, a Maffiózók, The Pacific – A hős alakulat, a Trónok harca, a Fekete tükör, a Perry Mason, A levegő urai vagy a Gengszterkorzó.

Ilyen filmográfiával nem csoda, hogy az Apple TV+ rábízta a Franklin vezénylését. Nem tudom mennyire Van Patten hibája, de a Franklin nem lett túl jó.

Benjamin Franklin amerikai polihisztor, államférfi, diplomata, író, természettudós, filozófus, nyomdász és feltaláló életének 84 éve alatt több érdekes dolog történt vele, mint tíz férfivel történhet 200 év alatt.

A szegény családból származó 13. gyermek életrajza számtalan könyvet tölthetne meg.

Jópárat meg is töltött, a Franklin is egy ilyenen, Stacy Schiff, A Great Improvisation című könyvén alapszik. Nem olvastam az eredeti művet, de amit az AppleTV+-nak sikerült előadnia, az egy rettenetesen unalmas kis szelete ennek a hihetetlen élettörténetnek.

1776-ot írunk, az Amerikai függetlenségi háború alig egy éve zajlik, de a gyarmati erők sorra szenvednek súlyosabbnál súlyosabb vereségeket. A kongresszus helyzete egyre kilátástalanabb. Franklin fia is a britek háborús túsza lett.

Ezekből a harcokból meglepően nem látunk semmit, mert ezekben a sötét időkben Benjamin Franklin (Michael Douglas) átutazta az Atlanti-óceánt, hogy segítséget kérjen a francia nemzettől.

Unokája, Temple (Noah Jupe) kíséretében érkezik Passy kis falujába, amely viszonylag közel van Párizshoz. Itt szövi fondorlatos terveit, hogyan lehetne megnyernie magának a versailles-i támogatást Amerika britek elleni harcában. Igazi kémjátszma, sok-sok unalmas párbeszéd alá rejtve.

Nagyon hiteles az Apple-féle Franklin sorozat, már-már túl hiteles. Egy képkocka háborút kapunk ízelítőnek a harmadik részben, de ez a széria nem más, mint hosszú párbeszédek, partik, előadások és bálok sora, ahol úriemberek beszélgethetnek, miközben a kémek kihallgatják őket. Nem egyértelmű, ki kivel van valójában és mindenki csak a saját hasznát keresi. Van, aki pénzt, egyesek szerelmet, mások megbecsülést várnak Franklintől.

A megvalósítás elsőrangú, a kosztümök, a helyszínek, a tájkép és a díszletek elképesztően autentikusak.

A sorozat külön büszke lehet ezekre. Érezni, amikor szinte céltalanul mutogatják ezt a mozi-mágiát. Sokszor húzza a rendező az időnket egy-egy hosszúra hagyott nagytotállal. Természetesen hatalmas érdem és pirospont jár a történelmi hűségre, és az atmoszféra is páratlan, csupán annyi ezzel a probléma, hogy a tényleges tartalom, amit látunk, nagyon kevés.

Ahhoz képest, hogy Ben Franklinnek milyen érdekes élete volt, nagyon sokáig tartott, hogy egy ilyen nagy költségvetésű sorozatot készítsenek róla. Ez a szerep Michael Douglasnek szinte jutalomjáték. Látszik, hogy a nagy öreg élvezte a forgatást, hiszen jókat ehet, ihat és jól mulathat fiatal hölgyek társaságában, miközben csak beszélgetnie és néha színészkednie kell.

Nem érzem, hogy Douglas eltűnne a szerepben, inkább önmagát hozza, kicsit rájátszva Franklin szinte rocksztár szerepére, máskor meg aggódóan tűnődve.

Az unokáját alakító színész nekem kicsit túlságosan fiatal, de lehet pont ezért őt választották ki a szerepre, ő egy kis ártatlanság a megfáradt mester mellett. A többi színésszel sincs probléma, maximum annyi, hogy a teljes stábból ha öt karaktert fel tudok sorolni, azzal lehet, hogy sokat mondtam. Igazából alig van maradandó szereplő, de erről nem a színészek tehetnek, hanem a történészek… akarom mondani forgatókönyvírók.

Alig történik itt valami! Tényleg! Az egyik legnagyobb drámai csúcspont az első három részből az, amikor Franklin visszakapja a megjavított nyomdáját, miután azt ellenséges kémek összetörték. Értem, hogy így szimbolikusan visszakapta a hangját a feltaláló zseni, de ettől ez még gyenge tartalom, még streamingre is.

Egyáltalán nem szórakoztató, és nem érzem azt a „wow” faktort, amit az Apple álltalában képvisel.

Ez egy alapos történelemlecke, amely azt feltételezi, hogy van bőséggel háttértudásunk a korszakról, mert ha nem figyelünk eléggé, akkor bizony megkavarodunk a sok-sok francia név mellett. Mostanában sokadik sorozatnál látom, amelyben előszeretettel használják az eredeti nyelvet, tehát itt a franciák franciául beszélnek, nem francia akcentusos angollal – ez is a pozitívumok közé tartozik a szememben. Van rajta kellő mennyiségű pátosz, hab és csillámpor is az átlagamerikai nézőnek. Láthatunk hitelesnek érződő kémjátszmát, és három rész alatt azért megértjük, hogyan mozgatták a szálakat a háttérből a diplomaták, de attól még rém unalmas az egész.

Amikor egy függetlenségi háborús történetre gondolok, nem az van a fejemben, hogy a győzelmekről és vereségekről csak híreket hallok, miközben semmit nem látok.

Nem véletlenül vizuális médium a televízió. Sajnos az egész túl unalmas, metodikus és nem érdekes. A Franklin megtekinthető az Apple TV+ streaming szolgáltató műsortárában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: