KULT
A Rovatból

A Gladiátor II legnagyobb hibája, hogy nem tudni, melyik filmnek a folytatása…

A Gladiátor második része akkor működne, ha nem létezne egy előző rész, mert ez a folytatás olyan, mintha az eredeti halovány árnyékát látnánk. Minden egy kicsit nagyobb, szebb, feszesebb, és mégis semmilyen.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. november 13.



Egy dolgot tisztázni szeretnék. Nem volt a kedvenc filmem a 2000-es Gladiátor, mint oly sokaknak. Egy nagyon jó filmnek tartom, de inkább csak egy szórakoztató, epikus kalandfilm, mint korszakalkotó klasszikus. Minden érdemét elismerem, de ahogy Russell Crowe is fogalmazott, miután átvette a legjobb színésznek járó szobrocskáját: ez egy váratlan győzelem, mert ez egy tipikus „rendezői Oscar-film”.

Az eredeti is Ridley Scott gyermeke volt, és a második részt is a 86 éves brit mester vezényelte le.

Hihetetlen számomra, hogy Scott 86 évesen ennyire energikus, akciódús és jól megkomponált, feszes akciófilmet tett le az asztalra. Néhány fiatalabb rendező tanulhatna a mester lendületéből. Márpedig ez az egyik legnagyobb problémám is a filmmel: ez sajnos nem több egy jó akciófilmnél. Nem epikus, történelmi kalandfilm, amit az első rész után várnánk. Csak próbál az lenni.

A 2000-es film forgatása maga volt a pokol. Forgatás közben elhunyt Olvier Reed, aki Proximót alakította. A jelenetei többségét még nem vették fel, ezért teljesen át kellett írni a történetet, eredeti tervek szerint ellene harcolt volna Maximus (Russell Crowe) a császár helyett. Majd miután a végeredmény elképesztő siker lett, a stúdió producerei már fontolgatták is a lehetőségeiket.

Voltak elképesztően földtől elrugaszkodott ötletek, miről is szóljon a folytatás, de a projekt sosem állt össze.

Egészen 2023 májusáig, amikor is megkezdték a forgatást. A forgatókönyvírók között ott volt Scott régi tettestársa, David Scarpa, akivel a Napoleont is együtt készítették, illetve a 2022-es Batmant és Bad Boys 3-at jegyző Peter Craig. A történet alapvetően nem rossz. Az első részben valamennyire érzékelhető volt, hogy Maximus aggódott Luciusért, így gyorsan megtették őt a Gladiátor „elveszett” gyermekének. Commodus császár (Joaquin Phoenix) halálával Lucius lett volna a jogos trónörökös, ezt tudva, az anyja úgy döntött, kimenekíti fiát a birodalomból. Ám a menekülés közben Lucilla (Connie Nielsen) elvesztette a fiút, és az nem talált többet haza.

16 évvel az első rész történései után járunk, Luciussal (Paul Mescal), már Hano néven ismerkedünk meg, egy afrikai várost védelmező tisztként.

Róma megtámadja a várost, és Hano elveszíti feleségét, Arishatot (Yuval Gonen). A férfi egy római tábornokot, Marcus Acaciust (Pedro Pascal) okolja a történésekért, és vérbosszút fogad elvesztett szerelméért. Elfogják a rómaiak, és a gladiátor „szakmára” kényszerítik. Itt ismerkedik meg Hano a mesterével, Macrinussal (Denzel Washington), aki a tábornok fejét ígéri Hanónak, ha harcol az arénában a nevében. Innentől pedig elindulnak a véres és kegyetlen harci játékok. Ismerős? Vajon honnan?

Mindez leírva epikusnak hathat. Pedig nem az. Nagyon siet a film, pedig ideje lett volna a karakterfejlődésekre a 2 óra 28 perces játékidő mellett. Nincs egy pillanat se, amikor kifújhatnánk magunkat. Mindenki sürög-forog, egyik akciójelenet követi a másikat, és még azt sem értettem, hogy Hano miért lett „kiválasztott” a Gladiátorok között.

Maximus anno bizonyított az emberei előtt, barátságok szövődtek, lassan építkeztek, az új filmben viszont csak Hanóra emlékszem.

Senki sincs, akiért még izgulhatnánk, csak arctalan gladiátorok. Hano karaktere is átmegy egy gyors pálforduláson a film tetőfokán, ami szerintem kissé logikátlan, de ez nem a színész hibája volt. Paul Mescal elismerésre méltó a száműzött herceg szerepében. A probléma megint csak az, hogy ott van felette egy Russell Crowe, aki teljesen beárnyékolja az alakítását. Pedig a színész nagyon tehetséges, mindenkinek ajánlom a 2022-es Volt egyszer egy nyarat, abban brillírozik az ír színész. Itt ugyan csak nagyon dühösnek kellett lennie az első perctől az utolsóig, amit tisztességesen teljesített.

A rosszak oldaláról Washington karaktere olyan, mint amilyennek anno Scott megálmodta Proximót. A mindenkit kijátszó, kiszámíthatatlan rosszfiú, akinek sosem tudjuk, hogy pontosan mi a célja. Ő volt a legizgalmasabb karakter, még akkor is, ha a körülötte lévő többi „gonosz” szereplő aktívan idióta, így nem volt nehéz dolga. Az ikercsászároknak együtt sem volt annyi esze, mint korábban Commodusnak, ám kellőképpen őrülten hozzák a szerepeiket. Nem is értettem, hogy kerültek ezek a pszichopaták hatalomra.

Egyébként Joseph Quinn és Fred Hechinger minden pillanata arany volt a vásznon.

Látszott, hogy élvezték a gennyes, undorító, őrült császári szerepeket. Visszatérő szereplőként találkozunk még Gracchus szenátorral (Darek Jacobi) és Lucius anyjával, Connie Neilsennel, akin mintha nem fogott volna a kor. Még mindig gyönyörű Lucilla. Pedro Pascal pedig továbbra is a mindenki által szerethető „apuka” szerepét hozza, lassan valamit újítani kellene, mert be fogják teljesen skatulyázni, mint Ryan Reynoldsot.

Rosszul érzem magam, mert nem rossz film a Gladiátor 2. Csak az a baj vele, hogy ez a címe, és túlságosan közel helyezték magukat az első filmhez.

Ridley Scott gyakorlatilag újra leforgatta a 2000-es filmjét, az eredeti tervek szerint, kis modernizálással.

A gond az, hogy rossz dolgokat modernizált. A CGI sok esetben nagyon zavaró. Az első jelenetben a digitális víz botrányosan néz ki, a második akciójelentben a majmok rettenetesek, majd jön a Colosseum digitális pora és vize (igen, az előzetesekből is tudni lehet, van vízi ütközet a Colosseumban). Sokkal nagyobb próbált lenni, mint elődje, és ez nagyon nem sikerült. Az első film velőig hatoló harci jeleneteit meg sem közelíti a sok digitális effekttel teletolt habosbabos, véres akciójelenet. Zenei téren nem Hans Zimmert halljuk, hanem a szegényember Zimmere vette át a szerepét: Harry Gregson-Williamson, akivel többször dolgozott már együtt Scott.

Mondjuk itt sok dolga nem volt Gregson-Williamsonnak, újra keverte Zimmer eredeti témáit, és azokkal játszott. Ha volt is benne új téma, nekem csak az eredeti zenék maradtak meg most is.

John Mathieson visszatért, mint operatőr, és azt kell mondjam, ő az egyik legjobb dolog, ami történhetett a látvánnyal. A néha ronda vizuális effekteket félretéve minden akció jól követhető, és gyönyörű képekkel operál. Úgy gondolom, néhány technikai Oscar-jelölésre azért számíthat a film, főleg hangkeverés és operatőri oldalon, illetve egy legjobb mellékszereplő jelölés is valószínű Washingtonnak.

Többre is vihette volna a film, de a végeredmény sem rossz. A legnagyobb hibája, hogy egy olyan filmnek a második része, amit nem kellett volna folytatni. Ugyan tisztelettel nyúl az alapanyaghoz, de túltenni még legnagyobb igyekezetében sem tud rajta.

Akik nem ismerik az eredeti filmet, azoknak működhet, bár sok apróságról lemaradnak. Mindenki más, aki ismeri a 2000-es Gladiátort, az könnyen csalódhat.

Ez nem az a Gladiátor 2, amit vártunk, csupán egy jó akciófilm, semmi több. Higgye el mindenki, én lennék a legboldogabb, ha siker lenne, de félek, hogy el fog bukni ez az amúgy szórakoztató akciófilm.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Punkból ment át szépségkirálynőbe, a szexbotrány ellenére Hugh Granttel maradt, és zabigyereket szült egy milliárdosnak – Elizabeth Hurley 60 éves
Bár mindig is az volt a vágya, hogy táncosnő, színésznő és modell legyen, mégis inkább a magánéleti botrányaival vált a bulvárlapok sztárjává.


Elizabeth Jane Hurley 1965. június 10-én született az angliai Hampshire-ben található Basingstoke-ban Angela Mary Titt és Roy Leonard Hurley kisebbik lányaként. Van egy Kate nevű nővére és egy Michael nevű öccse. Apja a Királyi Hadsereg Oktatási Testületének őrnagya volt, míg anyja a Kempshott Junior School nevű iskola tanárnőjeként dolgozott, vagyis a kis Liz nem született bele a showbizniszbe.

A húga, Kate (akivel a mai napig szoros kapcsolatban áll) szerint Liz gyerekkora óta eltökélten próbálta elérni, hogy mindig ő legyen a figyelem középpontjában, és képes volt kemény hisztiket rendezni, ha ezt nem kapta meg. Szerinte tehát már eleve bele volt kódolva a hírnév.

Míg a testvérei viszonylag távol tartják magukat a nyilvánosságtól, Hurley már 12 éves korában eldöntötte, hogy táncosnő akar lenni, és a reflektorfényben szeretne élni.

Egy balettre szakosodott magán bentlakásos iskolába járt, majd ösztöndíjat kapott a tánctanulmányaihoz, nem sokkal később azonban egy New Age Travellers nevű brit hippi csoportban találta meg a helyét.

Tinédzserként megismerkedett a punk szcénával, amelynek hatására rózsaszínűre festette a haját, és orrpiercinget viselt. „Amikor 16 éves voltam – ez 1981-’82 körül volt –, a punk volt a divat Basingstoke-ban, a városban, ahol felnőttem” – emlékezett vissza ő maga.

1983-ban érettségizett angolból, szociológiából és pszichológiából, majd táncot és színházat tanult a London Studio Centre-ben. Az alternatív szcénában töltött időt ekkor hirtelen felváltotta a klasszikus szépségkirálynős életmód, miután megnyerte egy helyi újság „Az év arca” versenyét. Ennek eredményeként 12 hónapos szerződést kapott egy neves londoni modellügynökségnél.

Jöhetnek a kamerák!

Első nagy áttörése a színészi karrierjében 1987-ben következett be, amikor szerepet kapott az Ária című szkeccsfilmben, amelyben olyan neves rendezők készítették az egyes szegmenseket, mint Robert Altman, Jean-Luc Godard, Bruce Beresford, Derek Jarman, Nicolas Roeg vagy Ken Russell (Hurley Beresford kisfilmjében szerepelt). A film még abban az évben bemutatásra került a cannes-i filmfesztiválon.

Egy évvel később Liz már főszerepet játszott a Christabel című brit sorozatban, 1988 és 1995 között pedig számos kisebb szerepet kapott olyan filmekben, mint a Szél hátán, a Halálos hajóút, A hosszú tél, Az 57-es utas vagy a Veszett kutyák és angolok.
Híres volt már ekkor, de nem igazán a színészi karrierje miatt, sokkal inkább ismerték arról, hogy ő volt Hugh Grant barátnője (1987-ben jöttek össze). A világ akkor figyelt fel rá igazán, amikor 1994-ben Grant mellett jelent meg a Négy esküvő és egy temetés című film londoni premierjén egy mélyen dekoltált, arany biztonsági tűkkel összetartott fekete Versace-ruhában. Utólag visszagondolva Hurley egyáltalán nem számított rá, hogy ez az összeállítás ikonikussá válik. „Teljesen felkészületlen voltam arra, ami aznap este történt. Sürgősen kellett találnom egy ruhát Hugh premierjére, és akkoriban fogalmam sem volt a divatról. Emlékszem, hogy bementem egy irodába, ahol szó szerint egy fehér műanyag zacskóból halásztak elő nekem egy darabot. Hazavittem, s megcsináltam a saját hajamat és sminkemet, miközben Hugh-val veszekedtem a tükörért, ami még csak nem is volt teljes testhosszúságú, a kis egy hálószobás lakásunkban.”

Liz a premier utáni egy éven belül már az Estee Lauder arca lett, ezt a szerepet pedig egészen 2001-ig töltötte be, miközben közeli kapcsolatot alakított ki a Versace családdal. „Gianni azt a ruhát egy magabiztos nőnek készítette, aki nem fél megszegni a szabályokat. Liz pedig mindezt rendkívüli módon megtestesítette” – nyilatkozta később Donatella Versace.

Rövid idő a csúcson

A színészi karrierje a ’90-es évek második felében pörgött fel és tetőzött. A csúcsidőszak egyértelműen azután kezdődött, hogy megkapta a női főszerepet az 1997-es Szőr Austin Powers: Őfelsége titkolt ügynökében, ami után olyan, nagyobb szabású mozifilmekben játszott, mint a Kedvenc marslakóm (1999), az Ed TV (1999), a Kicsikém – Sir Austin Powers 2 (1999), az Örvénylő vizeken (2000) vagy talán legkultikusabb vígjátéka, A bájkeverő (2000). Hogy a karrierje ezután teljesen más irányba indult, jól példázza, hogy az utolsó filmje, ami a magyar mozik vásznaira is felkerült, az bizony a 25 évvel ezelőtti A bájkeverő volt…

Amikor Hugh Grant 1994-ben megalapította a Simian Films stúdiót, Hurley a cég két Grant-filmjének, a Halálos terápiának (1996) és A keresztapusnak (1999) is a producere lett.

2000-ben aztán nyilvánosan bírálták őt azért, mert megszakította az öt hónapos színészsztrájkot, hogy forgathasson egy Estée Lauder-reklámot, amiért a Színészek Szakszervezete 100 000 dolláros pénzbírságot szabott ki rá.

Hurley legnagyobb projektje az utóbbi 25 évben a Királyság! című brit-amerikai sorozat volt, amely 2015 és 2018 között négy évadot élt meg, s amelynek mind a 40 epizódjában játszotta a fikciós királyi család matriarcháját, Helenát. Illetve feltűnt 8 epizód erejéig a Marvel Runaways című sorozatában is 2019-ben. 2020 óta egyébként újra aktívabb színészként, bár kizárólag kevéssé ismert és többségükben igen gyenge filmekben (pl. Akkor jöttél te, Télapó visszatért, Paradicsomi karácsony) tűnik fel. Utoljára 2024-ben játszott, és producerként is közreműködött a Strictly Confidential című erotikus krimi-drámában, amelyet most 23 éves fia, Damian Hurley írt és rendezett, sok köszönet azonban a kritkusok szerint nem volt benne.

Grant és a prosti

A modell- és a színészi karrierje helyett Hurley magánélete sokkal inkább állt a közönség érdeklődésének középpontjában. 1987-ben a Szél hátán című spanyol film forgatásán találkozott Hugh Granttel, akivel nem sokkal később összejöttek. Miután pedig ikonikus Versace-ruhájával 1994-ben a címlapokra került, ők ketten az Egyesült Királyság egyik legbefolyásosabb házaspárjává váltak.

S bár látszólag tökéletes pár alkottak, a kapcsolatuk eléggé megrendült, amikor Grantet 1995-ben letartóztatták erkölcstelen magatartásért, miután állítólag felcsípett egy prostituáltat a Sunset Stripen, Los Angelesben.

A színész éppen Hollywoodban volt, hogy promózza új filmjét, az Áldatlan állapotbant, így ez lett élete leghírhedtebb utazása, miután rácsok mögé került, és egy őt még ma is kísértő rendőrségi fotó készült róla. A botrány ellenére Hurley nem szakított Granttel, mellette maradt még pár évig. Végül 2000-ben döntöttek a szakítás mellett, s mivel sosem házasodtak össze, nem várt rájuk a válási procedúra sem. A kapcsolatuk befejezésében mindenesetre ismerőseik szerint nagy szerepet játszott az 1995-ös szexbotrány is. Enne ellenére azonban a mai napig közel állnak egymáshoz. „A szex kifulladt, de most ő a legjobb barátom. Az első ember, akit hívok, ha bajban vagyok” – nyilatkozta Grant még 2015-ben. Hurley pedig arra a kérdésre, hogy valaha is összejönne-e újra Granttel, így válaszolt: „Nincs romantikus szikra, de nagyon szeretjük egymást. Szenvedélyesen szeretem őt, de úgy, ahogy a fiamat és a testvéremet, és ahogy régen az apámat.”

Apasági teszt és örökösödési balhé

Liz a 2000-es években többször is randizott a milliárdos Steve Binggel. 18 hónap után hivatalosan is szakítottak, de nem sokkal később Hurley rájött, hogy terhes tőle a fiával, Damiannel, akit egyedül nevelt, miután 2002 áprilisában megszületett. Bing sokáig tagadta, hogy övé lenne a gyermek, de egy apasági teszt 2017-ben megerősítette, hogy bizony ő az apa. Az üzletember nem sokkal később, 2020 júniusában hunyt el, miután állítólag öngyilkos lett. S így az is érthető, hogy Damian miért az anyja vezetéknevét kapta. Annak ellenére pedig, hogy kiderült, Bing volt Damian biológiai apja, mégis kizárták őt az elhunyt milliárdos végrendeletéből, mivel „házasságon kívül” született. Becslések szerint 330 millió dollárt kapott volna az apja vagyonából, ha Bing saját apja (vagyis Damian nagyapja) nem fellebbezett volna a bírósági döntés ellen.

Hurley ezután az indiai textilipari örökös és üzletember Arun Nayarral kezdett el járni, akihez 2007 márciusában hozzá is ment (ez volt az első és eddigi utolsó házassága is). Két esküvőt is tartottak: egy pompás hindu szertartást Indiában, amit egy keresztény szertartás követett az angliai Sudeley kastélyban. A frigy mindenesetre nem tartott sokáig, három év házasság után, 2010-ben váltak el.

Ezután következett a hírhedt ausztrál kaland, amikor Hurley a legendás ausztrál krikettjátékossal, Shane Warne-nal járt. 2011 októberében jegyezték el egymást, mindössze négy hónappal azután, hogy véglegesítették a válását Nayarral. Ők ketten azonban soha nem álltak az oltár elé, mivel 2013-ban szétmentek.

Állítólag Warne, bár szerette Lizt, nem tudta elviselni a kapcsolatukkal együtt járó médiafigyelmet, mivel folyamatosan újságírók és megszállott rajongók követték őket és a családját, akárhová mentek.

S bár Hurley-nek az élete során állítólag olyan hírességekkel is volt kapcsolata, mint pl. a színész Tom Sizemore (1992-ben) és Denis Leary (2000-ben), a kosaras Steve Nash (2001), vagy a szintén színész Justin Theroux (2019-ben), az utóbbi 5-6 évben nem lehetett hallani a pasiügyeiről. Egészen mostanáig, hiszen viszonylag friss hír, hogy Liz összejött Miley Cyrus édesapjával, a countryzenész Billy Ray Cyrusszal: állítólag április óta randiznak, és hatalmas a szerelem köztük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Frederick Forsyth
Többtucatnyi nagysikerű regényt publikált, amelyek 75 millió példányban keltek el. Első regényével, A Sakál napjával azonnal világhírű lett.


Elhunyt Frederick Forsyth, az egyik legnépszerűbb brit bestseller-szerző, A Sakál napja és Az Odessa-ügyirat írója. Forsyth életének 87. évében, rövid betegség után halt meg. Halálhírét menedzsere, Jonathan Lloyd jelentette be hétfőn, írja az MTI.

Frederick Forsyth többtucatnyi nagysikerű regényt publikált, amelyek 75 millió példányban keltek el. Újságírói, illetve irodalmi munkásságának kezdete előtt, az 1950-es évek második felében a brit királyi légierő (RAF) pilótájaként szolgált, és tíz évvel ezelőtt felfedte, hogy két évtizedig a brit külső hírszerzésnek (MI6) is dolgozott.

Az 1960-as évek első felében a Reuters hírügynökség, majd a BBC brit közszolgálati médiatársaság újságírója és haditudósítója volt.

Íróként már első regényével, A Sakál napjával (The Day Of The Jackal) világhírnévre tett szert.

Az 1971-ben megjelent politikai krimi főszereplője egy angol bérgyilkos, a Sakál, akit az algériai francia uralom feladása miatt feldühödött szélsőjobboldali félkatonai szervezet, az OAS Charles de Gaulle francia elnök megölésével bíz meg.

Az OAS létező szervezet volt, és a regényben szereplő, Charles de Gaulle ellen végrehajtott sikertelen 1962-es párizsi merényletkísérlet is megtörtént, de A Sakál napja jórészt fiktív történet.

A könyvből 1973-ban szintén átütő sikerű film készült Fred Zinnemann rendezésében, a bérgyilkost játszó Edward Fox és az elfogására indított hajtóvadászatot irányító rendőrségi főfelügyelő alakítója, Michael Lonsdale főszereplésével.

Frederick Forsyth 1938. augusztus 25-én született a délkelet-angliai Ashfordban.

A francia politikához már újságírói munkája során szoros szálak fűzték: a Reuters tudósítójaként először Párizsban dolgozott. Haditudósítóként 1967-ben, Nigériában mutatkozott be, amikor a központi kormány és Biafra tartomány közötti harcokról adott tudósításokat a BBC-nek.

Saját későbbi beszámolója szerint azonban összeveszett a BBC-vel, miután a brit közszolgálati médiatársaság közölte vele, hogy nem tart igényt a biafrai polgárháborúról szóló további rendszeres beszámolóira.

Forsyth távozott a BBC-től, és később saját szakállára, szabadúszó újságíróként visszatért a polgárháborús térségbe. Tíz évvel ezelőtt megjelent önéletrajzi írásában fedte fel, hogy itt vált az MI6 informátorává, és kapcsolata a brit hírszerzéssel több mint húsz évig tartott, jóllehet ezért a tevékenységéért nem részesült javadalmazásban.

A Sakál napja után egy évvel,

1972-ben jelent meg újabb sikerkönyve, az Odessa-ügyirat (The Odessa File), amelyben a Kennedy-gyilkosság után egy újságíró ered a nácikat védő szervezet nyomába.

Az 1974-ben kiadott A háború kutyái (Dogs of War) egy angol üzletemberről szól, aki zsoldosokat felbérelve puccsot szervez egy afrikai országban, hogy megkaparintson egy újonnan felfedezett platinalelőhelyet.

A nyolcvanas évek közepén fejezte be A negyedik jegyzőkönyv (The Fourth Protocol) című könyvét, amelynek sikere A Sakál napjáéval vetekedett. A történet szerint a szovjet titkosszolgálat, a KGB atombombát akar robbantani Londonban, és ezt a brit kémelhárítás csak az utolsó pillanatban tudja megakadályozni.

Forsyth a 2010-es évek közepén bejelentette, hogy felhagy az írással, ám amikor megismerkedett az amerikai kormányzati számítógépes rendszereket feltörő két brit hacker, Gary McKinnon és Lauri Love ügyével, úgy döntött, feldolgozza a történetet. Ebből született meg 2018-ban utolsó regénye A Róka (The Fox) címmel.

Az írónak II. Erzsébet királynő 1997-ben a Brit Birodalom Rendjének parancsnoki címét (CBE) adományozta irodalmi munkásságának elismeréseként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Pillanatok alatt elfogytak a jegyek a visszatérő Azahriah koncertjére, pedig az igazi értékesítés még el sem kezdődött
Volt egy elővételi lehetőség, amire a szemfüles és jólértesült rajongók azonnal lecsaptak. Az énekes-dalszerző-gitáros így duplázik, október 18-án is színpadra áll az MVM Dome-ban.


Azahriah október 17-én tér vissza a színpadra, miután 2024-ben határozatlan idejű pihenőt jelentett be. Ahogy a hónap elején kiderült, a szünet egy évig tart, a koncert helyszíne pedig az MVM Dome lesz.

A jegyértékesítést eredetileg június 12-én, délután 2 órakor indították volna, de azok, akik megőrizték a tavalyi koncerteken kapható repoharakat, már június 11-én, kedden megvásárolhatták a belépőiket a poharakon található QR-kód segítségével. Az elővásárlási lehetőségnek köszönhetően a jegyek pillanatok alatt elfogytak.

Nem sokkal szerda este 9 óra előtt jelentették be, hogy a koncert teltházas lett. „Elképesztőek vagytok, köszönjük!” – írta Azahriah menedzsmentje az Instagramon.

A bejegyzésben azt is közölték, hogy a pénteki fellépés után Azahriah másnap, október 18-án is színpadra áll az MVM Dome-ban. A szombati koncertre június 13-án, délután 1 órától lehet jegyet váltani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A női John Wick-filmben épp John Wicket nem kellett volna táncba hívni – A Balerina kemény, osztályon felüli akciófilm
Bár túl sok emlékezetes jelenet sokáig nem akad, de az utolsó félóra mindenért kárpótol: az atombarna Ana de Armas Charlize Theron babérjaira tör.


A John Wick-univerzum már annyira kinőtte magát, hogy megérkezett az első mellékvágány, vagy nevezhetjük spin-offnak is, noha a Balerina főszereplőjéről, ha valaki épp pislogott, könnyen lemaradhatott a 2019-es harmadik részben, amikor Wick (Keanu Reeves) meglátogatja a Rendezőt (Anjelica Huston), avagy a balerinákból álló orgyilkosbandát, a Ruska Romát. Ott már feltűnt Eve Macarro karaktere, csak még Unity Phelan alakításában. A Balerinában azonban már az Oscar-jelölt Ana de Armas (Tőrbe ejtve, Nincs idő meghalni, Szöszi) alakítja, akinek megismerjük a gyerekkorát, a Ruska Romába való bekerülését, és a róla szóló film alapjául szolgáló bosszúhadjárata mögött rejlő motivációkat.

A Balerina elkészítése azonban nem volt épp egy könnyű menet.

A forgatókönyv már kb. 8 éve készen van, és bár korábban Lady Gaga vagy Chloë Grace Moretz is esélyesek voltak Eve Macarro szerepére, az végül Ana de Armasnál landolt, akivel 2022 őszén el is kezdték a forgatást.

Rendezőnek pedig Chad Stahelskiék (a John Wick-filmek rendezője) felkérték Len Wisemant (Underworld 1-2, Die Hard 4.0: Legdrágább az életed), aki utoljára 13 éve készített filmet, Az emlékmás 2012-es remake-jét Colin Farrell-lel.

2024 nyarára tervezték eredetileg a mozipremiert, ám Stahelski és a tesztközönség is annyira elégedetlenek voltak Wiseman első vágásával (egy gyengén megrendezett hatalmas katyvasznak tartották), hogy a három hónapos pótforgatásokat tartottak Budapesten (hajrá, Művészetek Palotája és csepeli HÉV) és Prágában 2024-ben, sőt, inkább nevezhetjük ezeket újraforgatásoknak, mivel Stahelski a film nagy részét kukázta, és új akciójeleneteket forgatott a filmhez, sőt, új karaktereke és színészeket is tett bele. Ezt a három hónapot pedig már ő maga vezényelte el, állítólag Wiseman egyáltalán nem volt jelen ezeken a forgatásokon. Mégis az ő neve maradt a rendezői kredit alatt/mellett, ám fontos, hogy a fentiek tükrében tartsuk (vagy ne tartsuk) a Balerinát az ő filmjének…

A Stahelski-féle új verzióra már sokkal jobban reagált a tesztközönség, így az egy évvel az eredetileg kitűzött bemutató után, azaz idén júniusban pattanhatott fel a vásznakra.

A Balerina sztorija időrendben a John Wick harmadik és negyedik epizódja között játszódik, és megismerjük benne Eve Macarrót, akinek édesapja egy szakadár orgyilkosszekta vezetőjével, a Kancellárral (Gabriel Byrne) és az emberei kerül összetűzésbe, a harc során pedig életét veszti. Winston (Ian McShane) talál rá az árván maradt kislányra, és ismerve a háttérsztoriját, elviszi őt a Rendezőnek, hogy neveljen belőle is balerina-orgyilkost. Felnőve Eve a szervezet egyik leghalálosabb tagjává válik, majd, amikor nyomot talál apja gyilkosaihoz, úgy dönt, a saját szakállára dolgozva előkeríti a Kancellárt, és bosszút áll.

Ennyi a sztori, amelyben itt-ott felbukkan maga John Wick is, bár teljesen feleslegesen. Elég lett volna neki egy cameo, hogy az alkotók aláhúzzák, a Balerina az ő világában játszódik, ám úgy tűnik, nem bíztak eléggé Ana de Armasban, és Keanu Reeves, valamint Wick karakterének star powerjével akarták felturbózni az anyagot, egyben egy kicsit csillapítani Wick-éhségünket, amíg megérkezik az ötödik rész.

A Balerina egyébként végső soron egy míves akciófilm lett, amely le sem tagadhatná, hogy Wickverzum része. Szinte nonstop pörögnek az akciók: bunyók, lövöldözések, üldözések, vagyis egy egyszemélyes hadsereg egy (vagy több) hadsereg ellen.

S bár Ana de Armas külsőre nem egy Gina Carano vagy Ronda Rousey, a koreográfiáknak és elhivatottságának köszönhetően hihetővé válik, hogy egy ilyen termetű nő is képes elbánni a jóval nagyobb férfiakkal a gyorsaságának és a harvművészeti tudásának hála.

A film közben mindenesetre gyakran eszébe juthat a nézőknek, hogy a bunyók újra és újra ugyanazokat a köröket futják: Eve megint valami belső helyen veri vagy lövi szét az ellent, s hiányoznak az olyan kreatív és emlékezetes akciójelenetek, mint pl. a John Wick 4-ből a párizsi lépcsős búnyó, vagy a felülnézetes lövöldözés a házban, a John Wick 3-ból a kutyás harci jelenet Halle Berryvel, vagy a John Wick 2-ben a metrós csata Commonnal.

S mikor már majdnem teljesen letennénk arról, hogy ebben a filmben is látunk ilyesmit, jön a leszámolás a téli, havas kisvárosban, amely csodás és nagyszabású finálét kanyarít a Balerinának.

Főként természetesen a lángszórós harc emelkedik ki a többi közül, amely amellett, hogy durván látványos, egyben elég menő is lett (igaz, a tömlő beemelése már azért a sci-fi kategóriát súrolja, bármennyire szimbolikus is).

Összességében tehát a Balerina nem ér fel a John Wick-filmekhez, de nem is piszkít bele a franchise-ba: egy szórakoztató, látványos, véres, szépen felvett és ütős koreográfiákkal tarkított, bár kissé repetitív és kevésbé emlékezetes akciószösszenet, semmi több. Azért viszont továbbra is óriási piros pont jár, hogy rendesen látni a dinamikus jeleneteket, nincsenek széjjelvagdosva, a színészek láthatóan rendesen betanulták a harci koreókat, Stahelski (és Wiseman) pedig nem voltak restek ezeket rendesen meg is mutatni nekünk. Egy John Wick-filmtől ezt el is várjuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: