hirdetés
ND85558-2.jpg

Különleges magyar robogó alakíthatja át a városi közlekedést

A Linda nevű jármű egyszerre retró és ultramodern: ’80-as évekre emlékeztető fazonjába napjaink csúcstechnológiáját építik.
Berei Dániel - szmo.hu
2017. szeptember 04.


hirdetés

Budapest egyik legégetőbb problémája, hogy sokkal több autó közlekedik benne, mint amennyit elbír a város. Az állandó dugók egyre elviselhetetlenebbé teszik a közlekedést, a lég- és zajszennyezés miatt pedig egyre egészségtelenebbül töltjük napjainkat.

A problémák megoldására jó irány a tömegközlekedés fejlesztése, a kötött pályás járművek mellett az elektromos és a gázzal működő buszok is élhetőbbé teszik a várost. Jó kezdeményezés a GreenGo, a Bubi, az elektromos taxik, de a modern város felé vezető megoldásokból sosem lehet elég.

Egy ilyen megoldáson dolgozik a Virgo csapata is, ami, ha sikert arat, magyar fejlesztésű, nulla károsanyag-kibocsátású, ultratrendi elektromos robogók szelik majd a várost.

_ND85558_ND85647

Linda visszatér, csak kicsit modernebb

A Virgo (a cég, ami kifejlesztette az iWiW-et és egymilliárdért eladta azt a Telekomnak) által fejlesztett robogó a nevét a ’80-as évek népszerű sorozata után kapta, amiben a főhős, Linda egy sárga Babettával járta a várost és védte meg az embereket a gonosztól.

69733_565563_784x523

Hasonló (csak kisebb kerekű) Babettája volt Lindának is

A retró segédmotor azonban csak hangulatában köszön vissza a 2017-ben prototípussá váló, 2018-tól gyártásba kerülő elektromos motoron, amit Csapó Balázsék fejlesztenek. A Virgo Csoport fps-virgo nevű tagvállalata a webfejlesztés mellett IOT-vel (Dolgok internete - használati tárgyak, amik internethez csatlakoznak) foglalkozó cég ugyanis az egyszerű, letisztult külsőbe elektromos motort tett, aminek a töltésére egészen egyedülálló rendszert talált ki. A járműveket és a töltési rendszert integráló okos városi közlekedési ökoszisztéma a Servo Movement nevet kapta.

(Remélik), a közösségi áramszolgáltatásé a jövő

“Nyugat-Európában és Ázsiában rengeteget áldoznak az elektromos motorokhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére. A töltőállomások és a cserélhető akkumulátor azonban tévút lehet. Egyrészt nagyon drága, másrészt mindenki a saját járműivel kompatibilis töltőállomást épít, ami azt jelenti, hogy nem mindenki tudja használni. Ehhez képest mi egyszerűen kihoznánk a háztartások áramát az utcára” - mondja Csapó.

_ND85822
_ND85847

Linda töltőkábele az ülés alatt rejlik

A közösségi árammegosztás lényege, hogy a társasházak, középületek utcai homlokzatára egy internetre kötött lapos dobozt szerelnek, amibe bekötik a ház áramellátását.

A konnektorokat bárki használhatja, telefon- vagy motortöltésre, az autója kiporszívózására, egy utcai büfé üzemeltetésére.

A társasház is profitál ebből: (egy mobilappon keresztül) a felhasználó fizet azért, hogy használhassa a publikus csatlakozókat és a bevétel (ami 50-50% arányban megy a társasházhoz és a rendszert üzemeltető Servo Movementhez) pedig több, mint amennyit a villanyért fizetni kell az áramszolgáltatónak.

Az elképzelés gátja épp az áramszolgáltató lehet, ami jelenleg tiltja, hogy valaki megossza a saját áramát pénzért, ám egy 2017. júliusi törvénymódosításból (ami elektromos autó töltését engedélyezi) a fejlesztők arra következtetnek, hogy ebben lesz pozitív változás. Ha létrejön, sok társasháznak, középületnek, vendéglátóhelynek, kereskedelmi egységnek lesz érdeke ilyen dobozt telepíteni, és akkor rengeteg helyen töltheted az elektromos robogód.

wfkwc

Bal oldalon a fapados módszer, jobb oldalon a Servo ízléses utcai közösségi árammegosztó eszköze

“Tulajdonképpen arról van szó, hogy a társasházból valaki kilógat egy hosszabbítót, amivel te kiporszívózod a kocsid, majd feldobsz érte egy százast. Csak egy kicsit ízlésesebben” - szemlélteti Csapó a lényeget.

Lindához se külső akkumulátor, se egyedi töltőállomás nem kell. Egy, az ülés alá elrejtett dobra hétköznapi 220-as töltőkábel van tekerve, ezt csak be kell dugni a konnektorba, és a motor feltöltődik.

Semmi sallang, csak a lényeg

A tervezéskor az első számú cél az volt, hogy Linda egyszerű legyen. Csapó szerint egy jármű akkor szép, ha letisztult, nem lógnak rajta kábelek, herkentyűk, meg karok össze-vissza. Megtartották a robogók Mozartjának számító Vespák méretarányait, kidobáltak róla minden felesleges alkatrészt (az elektromos biciklik elengedhetetlen kosarát például az ülés alatti, két rekesz víz méretű “csomagtartóval” pótolták, a kormányon pedig mindenféle kezelőpanel helyett 4 gombot találsz), felvértezték némi retró tökösséggel (a lekerekített vonalak helyett éleseket használtak) és egy LCD-kijelzővel.

IMG_7045

A kormány négy gombja mindenre alkalmas, amire szükség van és Linda kap egy egyszerű LCD-kijelzőt is (ami ha nem elég neked, fölé dokkolhatod az okostelefonodat). A felhasználói felület kialakításakor a legfőbb szempont az volt, hogy ne tegyenek rá semmi olyat, ami elévül.

“Elég komikus, hogy terveznek autókat, amiknek a műszerfalába integrált tabletszerű izék már akkor elavultak, amikor átmennek az engedélyeztetésen és kigurulnak a szalonból” - mondja Csapó.

A Servo applikációnak része egy olyan modul, amivel a kanapédon ülve is követheted, mennyire töltődött fel a járműved.

IMG_4927_ND85868IMG_5010

Az appnak nem csak ez az előnye: azt is mutatja, mekkora távolságot tudsz megtenni az adott töltöttséggel (ezt egy térképen jelzi), és hogy mennyi idő kell, hogy teljesen feltöltődjön. De azt is látod, hogy hol vannak potenciális töltőállomások - egyszóval mindent, ami ahhoz fontos, hogy tervezni tudd a napod és az utazásaid. Az alkalmazás egyben lopásgátló is, ezzel tudod beindítani a motort, és GPS-nyomkövetőként szolgál, ha illetéktelenek elmozdítják.

Az ötlet? Kínából jött - honnan máshonnan...

Csapó tavaly szállt ki a lopásgátló törölközők konkurenciájának szánt Beacheggből (erről itt írtam bővebben) és keresett új kihívást. A Linda ötlete azonban már évek óta a fiókban hevert. Kb. 10 éve járt nászúton a Távol-Keleten, és a nyaralás egy részét Pekingben töltötte. Peking a világ egyik legélhetetlenebb metropolisza, ám Csapó szerint teljesen lehetetlen lenne ott az élet, ha mindenki autóval próbálna ott közlekedni.

“Azt láttam, hogy a kínaiak átültek az elektromos bringákra. Arra gondoltam, ezzel itthon is kezdeni kellene valamit” - mesélte Csapó, ám az ötletet betette a fiókjába. Érdekes, hogy már 8-10 éve is belevágott volna, de a piac akkor nem állt készen. Mára viszont rengeteget fejlődött az elektromos járműipar, és mára mindenki tudja, hogy ez a közlekedés jövője.

Csapó most, negyvenes éveiben úgy érezte, bele kell vágnia egy nagy társadalmi hatású projektbe - ez lett a Servo Movement.

Összefogott jó barátjával, az egyedi motorokat építő Sapka Műhelyt vezető Pákózdi Tamással, és belevágott Linda megépítésébe, a Beachegg mérnökcsapata pedig hozzálátott a töltőhálózat prototipizálásához.

IMG_4987
IMG_5033

Csapó Balázs és Pákózdi "Sapka" Tamás Lindát bütyköli

Az elektromos bicikliket vidéken sokkal többen használják, mint a városokban. Azokban a falvakban, ahol 3-4 kilométereket kell megtenni a kisboltig (templomig, kocsmáig, focipályáig), de nincs tömegközlekedés és pénz autóra, a leginkább megfelelő jármű az elektromos bicaj. Ezzel együtt minden adott ahhoz, hogy elterjedjen a városokban is.

Kényelmes, (amennyire kell,) gyors, és ha megoldott lesz a töltés, akkor azok számára, akiknek csak egy táskányi csomagot kell szállítania, megoldást nyújthat a városi közlekedésre.

“Úgy gondolom, hogy a városi középosztály azon tagjainak, akik nem akarnak városban autót használni, illetve többnyire a lakásuk és a munkahelyük között közlekednek, ideális lehet Linda” - mondja Csapó.

Jövőre élesben is kipróbálhatod

Lindát a trendifaktor miatt a külföldi kiállításokon imádják. Sokan ülnek rá és fotózkodnak, a visszajelzések alapján szívesen robognának vele az utakon is. 2017-ben elkészül a prototípus, és az év végére elindulhat a gyártmányfejlesztés is.

2018 nyarán nagyszabású bemutatóra készülnek, a nagyobb vidéki városokban egy időben próbálnák ki a közösségi áramszolgáltatást és a motort. Ha minden jól megy, a Servo Movement is hozzájárul ahhoz, hogy Budapesten kevesebb autó pöfögje tele az arcunkat káros anyagokkal.

_ND85670

Egy szerzői kommentár a végére: KELL, KELL, KELL, AKAROM, AKAROM, AKAROM

Csapó szeme előtt lebeg egy másik magasztos cél is a magyar városi levegő tisztábbá tétele mellett: szeretné, hogy Linda a nemzetközi piacra is betörjön, és fellendítse a magyar járműipart. Magyarország a KGST óta gyakorlatilag nem gyárt motorkerékpárt, a hazai járműipar néhány kivételtől eltekintve alkatrész-beszállításból és összeszerelésből áll. Olyan exportképes termékeket szeretnének fejleszteni és gyártani, amelyben a lehető legtöbb hozzáadott érték itt keletkezik.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
hosszu-katinka.jpg

Hosszú Katinka vezet a világkupa-sorozatban, Szingapúrban is arannyal zárt

Jakabos Zsuzsanna és Szabó Szebasztián is jól állnak. Októberben folytatják Budapesten az úszók pénzdíjas versenysorozatát.
MTI, a fotó illusztráció - szmo.hu
2019. augusztus 17.



Hosszú Katinka aranyéremmel fejezte be szereplését az úszók világkupa-sorozatának szingapúri állomásán, emellett a szombati zárónapon Jakabos Zsuzsanna két, Szabó Szebasztián pedig egy ezüstöt szerzett.

Hosszú - a viadal eredményközlője szerint - ezúttal 200 méter vegyesen bizonyult legyőzhetetlennek (2:08.63 p), miután a háromszoros olimpiai bajnok magyar csütörtökön nyert 200 méter pillangón, pénteken pedig 400 méter vegyesen.

A szombati vegyesdöntőben Hosszú mögött másodikként Jakabos csapott célba (2:13.64). Jakabos, aki előző nap a 200 méter gyors fináléjában diadalmaskodott, a befejező napon még egy ezüsthöz jutott: ezt a 100 méter pillangó fináléjában érdemelte ki (58.43 mp).

A férfiaknál Szabó Szebasztián, aki csütörtökön 100 m pillangón, pénteken pedig 100 méter gyorson lett második, szombaton 50 méter pillangón nyert ezüstérmet (23.14 mp).

A kvangdzsui világbajnokság után az úszók a pénzdíjas vk-sorozat három részből álló ázsiai állomásán vettek részt, a sorozat második szakasza október 4. és 6. között a budapesti Duna Arénában indul, öt nappal később pedig Berlinben folytatódik. A harmadik részben Kazany (november 1-3.) és Doha (november 7-9.) látja vendégül az úszókat.

Az ázsiai etapon a teljes női mezőnyt tekintve Hosszú teljesített a legjobban, a három versenyen gyűjtött 156 pontjával vezet két ausztrál, Cate Campbell (150 pont) és Emily Seebohm (105) előtt.

Jakabos 63 pontjával jelenleg a hatodik, akárcsak a férfiaknál a 78 ponttal álló Szabó Szebasztián.

A vk-élcsoport állása:

nők:

1. Hosszú Katinka 156 pont

2. Cate Campbell (ausztrál) 150

3. Emily Seebohm (ausztrál) 105

...6. Jakabos Zsuzsanna 63

férfiak:

1. Vlagyimir Morozov (orosz) 156 pont

2. Andrew Wilson (amerikai) 129

3. Danas Rapsys (litván) 111

...6. Szabó Szebasztián 78


KÖVESS MINKET:



hirdetés
hallasjavito-implantatum-debreceni-egyetem-1000x607.jpg

Debrecenben ültették be először a világújdonságnak számító hallásjavító implantátumot

A műtétet két súlyos hallásproblémával küzdő kisgyereken végezték el, akik enélkül egész életükben siketek és akár teljesen némák maradnának, ez az implantátum viszont a beszédfejlesztésüket is elősegíti.
MTI, fotó: unideb.hu - szmo.hu
2019. augusztus 13.



Magyarországon elsőként a Debreceni Egyetemen (DE) ültették be két kisgyerek belső fülébe azt a világújdonságnak számító hallásjavító implantátumot, amely akár zajos környezetben is elősegíti a hatékony beszédértést - jelentették be az egyetem klinikai központjának (DEKK) keddi sajtótájékoztatóján.

Rezes Szilárd, a DEKK Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinikájának igazgatója elmondta:

a műtét mérföldkő a klinika cochleáris implantációs programjában, amelyet 2000-ben indítottak el, azóta számtalan vele született siket vagy nagyothalló gyerek kapott hallásjavításra alkalmas készüléket.

A dániai Oticon Medical legújabb fejlesztésének köszönhetően a két gyerek olyan implantátumot kapott, amely a beszédet kiszűrő eszközzel akár zajos környezetben is hatékony beszédértést, gyorsabb beszédfejlődést tesz lehetővé - hangsúlyozta. Az implantátumot egy másfél és egy három és fél éves gyerek mindkét fülébe ültették be.

Az igazgató kiemelte,

a beültetés nélkül a súlyos hallásproblémával küzdő gyerekek egész életükben siketek és akár teljesen némák maradnának. Az implantátum viszont lehetővé teszi, hogy a hallásfejlesztést követően beszédfejlesztésük is megtörténjen.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Lubics-Szilvia-Bátor-Tábor.jpg

13 ezer méter szintkülönbség, 330 kilométeres táv – Lubics Szilvia teljesítette az egyik legkeményebb futóversenyt

Viharos esőzés, alvásmegvonás, hallucináció – ezekből mind kijutott a magyar versenyzőnek a Bigfoot 200-on, élete legnagyobb próbatételén.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. augusztus 17.



Ugyan két héttel ezelőtt még úgy volt, hogy Lubics Szilvia a kínai Ultra Gobin áll rajthoz, a külföldi versenyzőket napokkal a start előtt eltiltották az indulástól. Ezután Lubics egyetlen hétvége alatt átszervezte az útitervet és végül az amerikai Bigfoot 200-on, a világ egyik legkeményebb ultramaratonján állt rajthoz.

A Cascade-hegységet átszelő, 330 km hosszú Bigfoot 200 augusztus 9-én startolt el. A verseny a maga 13 ezer méteres szintkülönbségével és egyenetlen tereptalajával Lubics szerint élete eddigi legnagyobb megpróbáltatása volt. Korábban a Badwater Ultramaratont tartotta karrierje legnehezebb versenyének, ám mint mondta, az a Bigfoothoz képest „egy óvodás futás, gyerekek is mehetnének.” A verseny nehézségét bizonyítja az is, hogy az indulók harmada feladta a küzdelmet.

„Az alvásmegvonás brutális volt. Négy nap alatt 4,5 órát aludtam”

– mondta, hozzátéve: „Egy idő után nem tudtam elkülöníteni a valóságot és a képzeletet… láttam az erdő közepén télapót és esküvői fátyolos kecskét is. Azon gondolkodtam, mit keresnek ott?!”

A futónő végül 3 nap 23 óra 51 perc alatt tette meg a távot, amivel a 12. helyen ért célba a női indulók közül.

Lapozz a továbbiakért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
kezi.jpg

Európa-bajnok az U17-es magyar leány kézilabda válogatott

A svédeket győzték le négy góllal!
MTI, Fotó: Facebook - szmo.hu
2019. augusztus 11.



A magyar leány válogatott aranyérmet nyert az U17-es kézilabda Európa-bajnokságon Szlovéniában. A magyarok a vasárnapi celjei fináléban 13-9-es félidőt követően 28-24-re legyőzték a svédeket, így százszázalékos teljesítménnyel nyerték a kontinensviadalt.

A magyarok a pénteki elődöntőben 11-13-as félidőt követően 25-21-re győzték le a dánokat

Nemrég a juniorok lettek kontinensbajnokok, amikor júliusban 27-20-ra legyőzték Hollandiát a Győrben rendezett női junior kézilabda Eb döntőjében.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x