hirdetés
_ND85558-2
Különleges magyar robogó alakíthatja át a városi közlekedést
A Linda nevű jármű egyszerre retró és ultramodern: ’80-as évekre emlékeztető fazonjába napjaink csúcstechnológiáját építik.
Berei Dániel - szmo.hu
2017. szeptember 04.


hirdetés

Budapest egyik legégetőbb problémája, hogy sokkal több autó közlekedik benne, mint amennyit elbír a város. Az állandó dugók egyre elviselhetetlenebbé teszik a közlekedést, a lég- és zajszennyezés miatt pedig egyre egészségtelenebbül töltjük napjainkat.

A problémák megoldására jó irány a tömegközlekedés fejlesztése, a kötött pályás járművek mellett az elektromos és a gázzal működő buszok is élhetőbbé teszik a várost. Jó kezdeményezés a GreenGo, a Bubi, az elektromos taxik, de a modern város felé vezető megoldásokból sosem lehet elég.

Egy ilyen megoldáson dolgozik a Virgo csapata is, ami, ha sikert arat, magyar fejlesztésű, nulla károsanyag-kibocsátású, ultratrendi elektromos robogók szelik majd a várost.

_ND85558_ND85647

Linda visszatér, csak kicsit modernebb

A Virgo (a cég, ami kifejlesztette az iWiW-et és egymilliárdért eladta azt a Telekomnak) által fejlesztett robogó a nevét a ’80-as évek népszerű sorozata után kapta, amiben a főhős, Linda egy sárga Babettával járta a várost és védte meg az embereket a gonosztól.

69733_565563_784x523

Hasonló (csak kisebb kerekű) Babettája volt Lindának is

A retró segédmotor azonban csak hangulatában köszön vissza a 2017-ben prototípussá váló, 2018-tól gyártásba kerülő elektromos motoron, amit Csapó Balázsék fejlesztenek. A Virgo Csoport fps-virgo nevű tagvállalata a webfejlesztés mellett IOT-vel (Dolgok internete - használati tárgyak, amik internethez csatlakoznak) foglalkozó cég ugyanis az egyszerű, letisztult külsőbe elektromos motort tett, aminek a töltésére egészen egyedülálló rendszert talált ki. A járműveket és a töltési rendszert integráló okos városi közlekedési ökoszisztéma a Servo Movement nevet kapta.

(Remélik), a közösségi áramszolgáltatásé a jövő

“Nyugat-Európában és Ázsiában rengeteget áldoznak az elektromos motorokhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére. A töltőállomások és a cserélhető akkumulátor azonban tévút lehet. Egyrészt nagyon drága, másrészt mindenki a saját járműivel kompatibilis töltőállomást épít, ami azt jelenti, hogy nem mindenki tudja használni. Ehhez képest mi egyszerűen kihoznánk a háztartások áramát az utcára” - mondja Csapó.

_ND85822
_ND85847

Linda töltőkábele az ülés alatt rejlik

A közösségi árammegosztás lényege, hogy a társasházak, középületek utcai homlokzatára egy internetre kötött lapos dobozt szerelnek, amibe bekötik a ház áramellátását.

A konnektorokat bárki használhatja, telefon- vagy motortöltésre, az autója kiporszívózására, egy utcai büfé üzemeltetésére.

A társasház is profitál ebből: (egy mobilappon keresztül) a felhasználó fizet azért, hogy használhassa a publikus csatlakozókat és a bevétel (ami 50-50% arányban megy a társasházhoz és a rendszert üzemeltető Servo Movementhez) pedig több, mint amennyit a villanyért fizetni kell az áramszolgáltatónak.

Az elképzelés gátja épp az áramszolgáltató lehet, ami jelenleg tiltja, hogy valaki megossza a saját áramát pénzért, ám egy 2017. júliusi törvénymódosításból (ami elektromos autó töltését engedélyezi) a fejlesztők arra következtetnek, hogy ebben lesz pozitív változás. Ha létrejön, sok társasháznak, középületnek, vendéglátóhelynek, kereskedelmi egységnek lesz érdeke ilyen dobozt telepíteni, és akkor rengeteg helyen töltheted az elektromos robogód.

wfkwc

Bal oldalon a fapados módszer, jobb oldalon a Servo ízléses utcai közösségi árammegosztó eszköze

“Tulajdonképpen arról van szó, hogy a társasházból valaki kilógat egy hosszabbítót, amivel te kiporszívózod a kocsid, majd feldobsz érte egy százast. Csak egy kicsit ízlésesebben” - szemlélteti Csapó a lényeget.

Lindához se külső akkumulátor, se egyedi töltőállomás nem kell. Egy, az ülés alá elrejtett dobra hétköznapi 220-as töltőkábel van tekerve, ezt csak be kell dugni a konnektorba, és a motor feltöltődik.

Semmi sallang, csak a lényeg

A tervezéskor az első számú cél az volt, hogy Linda egyszerű legyen. Csapó szerint egy jármű akkor szép, ha letisztult, nem lógnak rajta kábelek, herkentyűk, meg karok össze-vissza. Megtartották a robogók Mozartjának számító Vespák méretarányait, kidobáltak róla minden felesleges alkatrészt (az elektromos biciklik elengedhetetlen kosarát például az ülés alatti, két rekesz víz méretű “csomagtartóval” pótolták, a kormányon pedig mindenféle kezelőpanel helyett 4 gombot találsz), felvértezték némi retró tökösséggel (a lekerekített vonalak helyett éleseket használtak) és egy LCD-kijelzővel.

IMG_7045

A kormány négy gombja mindenre alkalmas, amire szükség van és Linda kap egy egyszerű LCD-kijelzőt is (ami ha nem elég neked, fölé dokkolhatod az okostelefonodat). A felhasználói felület kialakításakor a legfőbb szempont az volt, hogy ne tegyenek rá semmi olyat, ami elévül.

“Elég komikus, hogy terveznek autókat, amiknek a műszerfalába integrált tabletszerű izék már akkor elavultak, amikor átmennek az engedélyeztetésen és kigurulnak a szalonból” - mondja Csapó.

A Servo applikációnak része egy olyan modul, amivel a kanapédon ülve is követheted, mennyire töltődött fel a járműved.

IMG_4927_ND85868IMG_5010

Az appnak nem csak ez az előnye: azt is mutatja, mekkora távolságot tudsz megtenni az adott töltöttséggel (ezt egy térképen jelzi), és hogy mennyi idő kell, hogy teljesen feltöltődjön. De azt is látod, hogy hol vannak potenciális töltőállomások - egyszóval mindent, ami ahhoz fontos, hogy tervezni tudd a napod és az utazásaid. Az alkalmazás egyben lopásgátló is, ezzel tudod beindítani a motort, és GPS-nyomkövetőként szolgál, ha illetéktelenek elmozdítják.

Az ötlet? Kínából jött - honnan máshonnan...

Csapó tavaly szállt ki a lopásgátló törölközők konkurenciájának szánt Beacheggből (erről itt írtam bővebben) és keresett új kihívást. A Linda ötlete azonban már évek óta a fiókban hevert. Kb. 10 éve járt nászúton a Távol-Keleten, és a nyaralás egy részét Pekingben töltötte. Peking a világ egyik legélhetetlenebb metropolisza, ám Csapó szerint teljesen lehetetlen lenne ott az élet, ha mindenki autóval próbálna ott közlekedni.

“Azt láttam, hogy a kínaiak átültek az elektromos bringákra. Arra gondoltam, ezzel itthon is kezdeni kellene valamit” - mesélte Csapó, ám az ötletet betette a fiókjába. Érdekes, hogy már 8-10 éve is belevágott volna, de a piac akkor nem állt készen. Mára viszont rengeteget fejlődött az elektromos járműipar, és mára mindenki tudja, hogy ez a közlekedés jövője.

Csapó most, negyvenes éveiben úgy érezte, bele kell vágnia egy nagy társadalmi hatású projektbe - ez lett a Servo Movement.

Összefogott jó barátjával, az egyedi motorokat építő Sapka Műhelyt vezető Pákózdi Tamással, és belevágott Linda megépítésébe, a Beachegg mérnökcsapata pedig hozzálátott a töltőhálózat prototipizálásához.

IMG_4987
IMG_5033

Csapó Balázs és Pákózdi "Sapka" Tamás Lindát bütyköli

Az elektromos bicikliket vidéken sokkal többen használják, mint a városokban. Azokban a falvakban, ahol 3-4 kilométereket kell megtenni a kisboltig (templomig, kocsmáig, focipályáig), de nincs tömegközlekedés és pénz autóra, a leginkább megfelelő jármű az elektromos bicaj. Ezzel együtt minden adott ahhoz, hogy elterjedjen a városokban is.

Kényelmes, (amennyire kell,) gyors, és ha megoldott lesz a töltés, akkor azok számára, akiknek csak egy táskányi csomagot kell szállítania, megoldást nyújthat a városi közlekedésre.

“Úgy gondolom, hogy a városi középosztály azon tagjainak, akik nem akarnak városban autót használni, illetve többnyire a lakásuk és a munkahelyük között közlekednek, ideális lehet Linda” - mondja Csapó.

Jövőre élesben is kipróbálhatod

Lindát a trendifaktor miatt a külföldi kiállításokon imádják. Sokan ülnek rá és fotózkodnak, a visszajelzések alapján szívesen robognának vele az utakon is. 2017-ben elkészül a prototípus, és az év végére elindulhat a gyártmányfejlesztés is.

2018 nyarán nagyszabású bemutatóra készülnek, a nagyobb vidéki városokban egy időben próbálnák ki a közösségi áramszolgáltatást és a motort. Ha minden jól megy, a Servo Movement is hozzájárul ahhoz, hogy Budapesten kevesebb autó pöfögje tele az arcunkat káros anyagokkal.

_ND85670

Egy szerzői kommentár a végére: KELL, KELL, KELL, AKAROM, AKAROM, AKAROM

Csapó szeme előtt lebeg egy másik magasztos cél is a magyar városi levegő tisztábbá tétele mellett: szeretné, hogy Linda a nemzetközi piacra is betörjön, és fellendítse a magyar járműipart. Magyarország a KGST óta gyakorlatilag nem gyárt motorkerékpárt, a hazai járműipar néhány kivételtől eltekintve alkatrész-beszállításból és összeszerelésből áll. Olyan exportképes termékeket szeretnének fejleszteni és gyártani, amelyben a lehető legtöbb hozzáadott érték itt keletkezik.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Magyar pisztáciafagyi lett Rómában a legjobb
A Gelato Festival Europa zsűrije szerint Fazekas Ádám cukrász fagylaltja vitte a prímet az új generációs kategóriában.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. április 15.



Nemzetközi versenyen nyert első díjat magyar fagyi: a római Gelato Festival Europa zsűrije Fazekas Ádám cukrászt díjazta

pisztáciafagylaltjáért, az új generációs fagylaltok kategóriájában.

A győztes édességet a budapesti Fazekas Cukrászdában lehet megkóstolni, ahol a természetben megtalálható alapanyagokból készülnek a fagyik, főzött technológiával. Nem véletlen, hogy a római döntőt megelőző magyarországi versenyen Fazekas Ádám nemcsak kategóriájában lett első, de abszolút győztesként is vitte a prímet.

Rómában egy holland és egy svéd cukrászt megelőzve került a dobogó tetejére.

Isteni fagyis képekért lapozz:

háttérszínnel kiemelt szöveg

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
Hatalmas magyar siker született a lányoknak rendezett matematikai olimpián
Kerekes Anna aranyérmet, Hámori Janka ezüstöt, Kocsis Anett és Mészáros Anna bronzérmet szerzett.
A nyitóképen Kerekes Anna látható. Fotó: EGMO.org - szmo.hu
2019. április 13.



Egy aranyéremet, egy ezüstöt és két bronzot szereztek a magyar versenyzők a kizárólag lányoknak rendezett kijevi EGMO-n, vagyis az Európai Leány Matematikai Diákolimpián.

A versenyen Kerekes Anna, Hámori Janka, Kocsis Anett és Mészáros Anna képviselte Magyarországot.

Az április 7-13 között Kijevben megrendezett versenyen összesen 49 ország 196 versenyzője vett részt. Magyarország összesítésben a 8. lett.

A magyar résztvevők közül Kerekes Anna az összesítésben 3. lett.

Ő a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium végzős diákja, és már a Cambridge-i Egyetemről is van felvételi ajánlata.

A tizedikes Hámori Janka a szegedi Radnóti Miklós Gimnázium tanulója. A tizenegyedikes Kocsis Anett korábban a győri Révai Miklós Gimnáziumba járt, most a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanulója. A tizenkettedikes Mészáros Anna is a budapesti Fazekas-gimnáziumba jár.

"Az EGMO-t először 2012-ben rendezték meg az angliai Cambridge-ben, főleg európai országok részvételével, aztán a nagy népszerűségre való tekintettel egyre több ország kapott meghívást. 2019-re már a tipikusan jól teljesítő Egyesült Államokat, Ausztráliát, Kanadát, Brazíliát, Chilét, Mexikót, Japánt is képviselte egy-egy négyfős diákcsapat" - írja a Qubit.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Történelmi siker: először jutott az A csoportba a női jégkorong-válogatott
Ezzel együtt kiharcolták a világelitbe jutást.
Címkép: MTI/Czagány Balázs - szmo.hu
2019. április 13.



A magyar női jégkorong-válogatott története során először kiharcolta a világelitbe jutást, miután esti mérkőzésének eredményétől függetlenül az első kettő között zárja a budapesti divízió I/A világbajnokságot - írja az MTI.

A szombati zárónap második találkozóján ugyanis a Dánia 4-0-ra legyőzte a norvégokat a káposztásmegyeri Vasas Jégcentrumban.

Ezzel pedig biztossá vált, hogy az első helyen álló magyarokat csak esti ellenfelük, az osztrák csapat előzheti meg.

Pat Cortina, a csapat szövetségi kapitánya számára is nagy teljesítmény, hiszen most a női válogatottat juttatta a világ legjobbjai közé, 2008-ban pedig Saporróban a férfi válogatottal megnyerte a másodosztályt.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
Magyar siker a 250 kilométeres Szakura Micsi japán ultrafutó versenyen
Maráz Zsuzsanna és Roskovics Miklós is dobogós lett, a két másik magyar futó is célba ért.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. április 21.



Komoly kihívás a Japánban rendezett Szakura Micsi elnevezésű ultrafutó verseny, de a magyar versenyzők remekül szerepeltek.

A Spartathlon-győztes Maráz Zsuzsanna második lett, míg a férfiaknál Roskovics Miklós harmadik helyen ért célba.

Az „ázsiai Spartathlon”-on négy magyar versenyző indulhatott, és az út a Csendes-óceán partjától a Japán-tengerig tartott. A két másik versenyző, Büki Tivadar és Simonyi Balázs is teljesítette a távot - írta a Csupasport.hu.

Maráz Zsuzsanna a verseny előtt a közösségi oldalán írta meg, hogy mi vár rájuk:

"A 250 kilométeres Sakura Michi Nature Run verseny Japán egyik fő szigetét, Honsút szeli át a Csendes-óceán partjáról indulva a Japán-tengerig. A sziget közepén egy hegylánc van, így a táv első fele felfelé futással telik, majd hosszú lejtő következik, ami eléggé megviseli a lábakat. A futás a virágzó cseresznyefákról is szól, több ezer lesz belőlük az út mellett.

A verseny Rjódzsi Szatónak állít emléket, aki egy árvaházban dolgozva arról álmodozott, hogy ezt az útvonalat végigülteti cseresznyefákkal, a fák és az árva gyerekek közötti hasonlatosság miatt. Halálig kétezer fát tudott elültetni. Azóta önkéntesek folytatják a munkáját."

A táv teljesítésére 36 órájuk volt a versenyzőknek. Az időjárás is változatos, hiszen a hegyekben hó is van, így akár a négy évszakot is megtapasztalhatták.

Címlapfotó: illusztráció


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x