hirdetés

KÖZÖSSÉG
A Rovatból
hirdetés

Így mentették meg lelkes civilek Magyarország legszebb vasútvonalát

A Bakonyvasút Szövetség összefogása minden követ megmozgatott, hogy Veszprém és Győr között ne szűnjön meg a vasúti forgalom. Most úgy tűnik, sikerrel járhatnak.

Link másolása

hirdetés

Ha a vasúti közlekedésnek van romantikája, akkor a Veszprém-Győr vasútvonalon ennek minden eleme megtalálható, és megmutatkozik az arra figyelmet szentelő utas előtt. A két megyeszékhely vasúti összekötésének terve az Osztrák-Magyar Monarchia időszakában (mikor máskor?) merült fel, az építési engedélyt 1895-ben adták ki, ekkor született meg a lehetőség, hogy a Bakony eldugott falvai összeköttetésbe kerüljenek a “nagyvilággal”.

A helyi legenda szerint Porva falu lakosai úgy gondolták, nem ér annyit az egész, hogy a földjeiket feláldozzák a kanyargó sínek lerakásához, így az építtetők a vonalat kénytelenek voltak a Cuha patak völgyén keresztül elvezetni.

A vadregényes szurdokvölgy régen is, ma is vonzotta a turistákat, nem messze innen található a Kőris-hegy és a Magas-Bakony Tájvédelmi Körzet. Ami öröm a természetjáró ember számára, az kihívást jelentett a vasutat építő mérnöknek.

Gubányi Károly rendkívül nehéz terepen, hol meredek emelkedőkön, hol éles kanyarokban vezette el a síneket.

Olyan megoldásokat használtak az építkezés során, ami jóval túlmutat a “rutinon”, és amik rendkívül magas műszaki szakértelmet kívántak. A Porva-Csesznek- Vinye szakaszon omlásvédő alagutakon, viadukton haladunk át, a vonat útját támfalak kísérik (ezeket eredetileg kötőanyag nélkül építették). A völgyben haladó szakasz rendkívül látványos, egyedülállónak számít hazánkban. Gubányi Károly később Kínában, egész pontosan a Mandzsúria hegyeit átszelő vonal építésekor kamatoztatta a Bakonyban megszerzett tudást. Talán nem meglepő, de a Bakonyvasútként emlegetett vonal Veszprém és Bakonyszentlászló közötti szakasza (ebbe beleértve a vasúti ingatlanokat) pár éve műemléki védelem alatt áll. Köszönhető ez egy lelkes, civilekből és önkormányzatokból álló szervezetnek, a Bakonyvasút Szövetségnek. Az egyesület hosszú évek óta küzd azért, hogy ez a különleges vonal (sok más magyarországi vonalhoz hasonlóan) ne kerüljön felszámolásra. Ám a műemlékvédelmi státusz megszerzésén felül is rendkívüli “széles a palettájuk”, gyakorlatilag “minden követ megmozgattak”, hogy Veszprém és Győr között ne szűnjön meg a vasúti forgalom.

Trexler Máté 2009-ben lépett be a szövetségbe, elsősorban személyes kötődés miatt. “Már akkor, tizenöt évesen sem bírtam megérteni azokat az indokokat, amik elhangoztak, hogy alátámasszák a bezárást.

hirdetés
Rengeteget túráztam, túrázok most is, iskolai kirándulásokon, baráti társasággal gyakran megfordultam a völgyben. Nagyon szomorú volt látni, hogy miképp épül le a Porva-Csesznek állomást jelentő épületkomplexum.

A közlekedésmérnöki pályát is ezért választottam, szerettem volna jobban megérteni a dolgokat, szerettem volna szakmai alapon érvelni vonalbezárás ellen. Nyolc éve üzemeltetem a Porva-Csesznek állomáson található vasúttörténeti kiállítást, pár éve a büfét is, hamarosan a vendégházba is életet lehelünk. Szívügyem, hogy ez az állomás újra éljen.”

A Bakonyvasút Szövetség küzdelmének “kronologikus történetébe” is Máté avat be minket. A kérdéses vonalat a MÁV a kilencvenes években visszafejlesztette, nagyon kevés szerelvény gördült ki a Győrből, illetve Veszprémből a szomszédos megyeszékhely irányába. Az elhanyagolt pályán közlekedő vonatok menetideje csapnivaló volt, ráadásul a veszprémi vasútállomás elhelyezkedése nagyon előnytelen, a város szélén található. (Beszédes, hogy, amikor a településen még több vasútállomás működött, akkor ez viselte a Veszprém- Külső nevet.) 2006-ra a két megyeszékhely közötti forgalom gyakorlatilag nullára redukálódott” - meséli Máté. “Kizárólag a turisztika tartotta életben a vonalat, de az is csak nagyon alacsony volumenben. Ekkor merült fel, hogy a Veszprém- Veszprémvarsány szakaszon leállítják a forgalmat. A felvetés Bakonyszentlászlónak jelentett volna leginkább problémát. A település és a szomszédjai azért csatlakoztak Győr-Moson-Sopron megyéhez annak idején, mert a hivatásforgalmi utazásaik alapvetően Győrt célozták meg, nem a régi megyeszékhelyüket, Veszprémet. A kérdésest szakasz leállításával megszűnt volna Győr felé a vasúti forgalom.”

A civilek, közlekedési szakemberek, környezetvédelmi szervezetek és érintett önkormányzatok ekkor még Cuha-völgyi Vasúti Védnökség néven szerveződtek meg. A szervezet égisze alatt tettek meg mindent, hogy cáfolják a vonal pótolhatóságát sugalló minisztériumi álláspontot. “Elhangzottak, turisztikai és természetvédelmi érvek, kimutattuk, hogy lenne utas, csak annak előfeltétele egy használható menetrend. A legnagyobb súllyal talán a bakonyszentlászlóiak tiltakozása esett a latba. Sokan járnak műszakba Győrbe, a vonat megáll Győr- Gyárváros állomáson, ami busszal nem közelíthető meg ennyire jól. Végül a minisztérium elállt a tervtől.”

A vasút “barátai” csak ideiglenesen lélegezhettek fel, 2009-ben a 11-es vonal újra felkerült a bezárandó vonalak listájára, 2012-ben pedig fűnyíró elv alapján, minden szakmaiságot nélkülözve (kezdték) kívánták megritkítani a vonatpárokat, szerencsére ezt a szövetségnek sikerült megakadályoznia.

A Bakonyvasút megmaradásért elkötelezettek csoportja 2008-ban már Bakonyvasút Szövetség néven folytatta a munkát, minden módszert bevettettek, hogy a Cuha szurdokvölgyében továbbra is ott kanyarogjanak a szerelvények. Olyan megmozdulásaik voltak, amik embertömegek (ilyen vagy olyan szintű) aktivitását kívánták, egyértelművé téve, hogy rengetegen vannak, aki számára fontos, jelent valamit a Bakonyt átszelő vasút megmaradása.

“ Túramozgalom szerveződött Vándorbottal a vasparipáért, és éjszakai túrák a Csillagporos vasparipa néven, ami éves szinten sok száz embert mozgatott meg, a résztvevők pedig kiálltak a megmaradás mellett. E túra utódja, a Mozdulj a sínekért mozgalom a mai napig megrendezésre kerül. Harmincezer támogató aláírást gyűjtöttünk össze, ez hatalmas szó, egy részét az önkormányzatok és helyi civilek “szedték össze”, másik részüket önkéntesek gyűjtötték az utasok körében. Ők hetekig ingáztak a Veszprém-Győr vonalon. 2009-ben Bakonyvasút napja néven tiltakozó rendezvénysorozatot szerveztünk, amire meghívtunk helyi politikusokat, helyi országgyűlési képviselőket.” A döntéshozók szemében sokat számított, hogy a bezárások ellen az érintett önkormányzatok határozatban tiltakoztak.

Szintén a Bakonyvasút Szövetség érdeme, hogy többször sikerült elérniük a sebességkorlátozások felülvizsgálatát egyes szakaszokon. Több ízben kiderült, hogy az adott állomások közötti pálya alkalmas a nagyobb sebességre is, így jelentős, a busszal versenyképes utazási idő alakult ki.

A MÁV többször egyeztetett a szövetséggel, a vonatpárok számának növelése, és az észszerű indulási idővel kialakított menetrend bebizonyította, hogy jönnek az utasok a vasútra, ha az a valós igényekhez igazítja a működését.

“2008 óta a forgalom a többszörösére növekedett, például több mint négyszer annyian váltanak jegyet a teljes vonalra, Veszprémtől és Győrig és vissza. Sokan leszállnak Győrben, és onnét mennek tovább Bécsbe, vagy más nemzetközi célpontra. Vasárnap délután pedig 60-70 fiatal száll fel nagy csomagokkal. Ők Győrben tanulnak, vonattal utaznak vissza az egyetemre. 2013-ban megszüntették a vasútvonalon jegypénztárakat egyes állomásokon, a felszállóknak a kalauz adja ki a jegyet, de ez a térerő hiányában gyakorlatilag lehetetlen, így számtalan utas a statisztikában nem szerepel. Úgy becsüljük, hogy ez éves szinten 30-50 ezer főt jelent, de még így is rengeteg utas van. Ma már lehetetlenség azt mondani, hogy nem használják a vonalat.”

Sokan “kirándulóvonatként” tartják számon a vonatot, pedig az utasok 20-25%-a veszi igénybe a szolgáltatást turisztikai céllal. Tisztességes arány azért ez is, és cseppet sem meglepő. Ők rendszerint a már emlegetett Porva-Cseszneken vagy Vinyén szállnak le.

A porva-cseszneki megálló gyakorlatilag egy állomásépület és egy turistaház az erdő közepén. Porva és Csesznek faluk kilométerekkel odébb helyezkednek el, mindkettő turistaúton közelíthető meg, miután leszálltunk a vonatról. Az állomás turistautak kereszteződésénél épült, a természetjárók innen könnyűszerrel megközelíthetik a Kőris-hegyet, a Fenyőfői Ősfenyvest vagy a Remete-barlangot, ahol a legenda szerint a híres bakonyi betyár, Savanyú Jóska tanyázott egykor.

A Cuha-völgyében, illetve a közeli Csesznek mellett létesültek Magyarországon az Alpokból jól ismert via ferráták. A természetjárók szeretik a Cuha-völgyét, értékelik szépségét és különlegességét – és preferálják a vonatot, a természeti szépségek mellett ez is hozzátartozik a környék vonzerejéhez, nem csupán közlekedési eszköz. Sokan nosztalgikus okokból szeretik. Máté szerint ez az érzés volt, ami elsősorban mozgatta a Bakonyvasútat megvédő “energiákat”. “Amikor felmerült a bezárás gondolata, akkor a lakosság felzúdult. Azért vették érzékenyen, mert mindenki kötődött a vonathoz, mindenkinek voltak emlékei vele kapcsolatban. A Győri Építőnapokat Porva-Csesznek állomáson szervezték, sokan pedig Vinyére jártak táborozni gyerekként. Az eltűnésére nem csak, mint közlekedési hiányosságra gondoltak, hanem mint megtartandó emlékre. Ha ezt a szakaszt bezárták volna, akkor a Cuha-völgye turisztikailag megközelíthetetlenné vált volna.”

A szövetség jelenleg optimista, úgy érzik, a vonal megmaradása biztosított. “2021 volt a legjobb éve a vasútnak, olyan dolgok történtek, amikről pár éve még nem is álmodtunk. A MÁV-Start felkereste az Egyesületet, hogy együtt dolgozzunk ki menetrendi fejlesztéseket, áprilisban pedig elindult a két órás ütemes menetrend. Áprilisban rajtolt a Bakony Napijegy szolgáltatás, 1200 forintos napijegy, és a Volán járataira is át lehet szállni vele. Ezzel már érdemes tömegközlekedéssel menni az olyan helyekre, ahova eddig jellemzően autóval jártak, például Csesznekre vagy Bakonybélbe, esetleg Bakonynánára a Római-fürdőhöz. 1200 forint három liter benzin ára, a konstrukció versenyképes az egyéni közlekedéssel.”

A Győr-Veszprém szakasz sorsa megnyugtató mederben halad, de ha az ember egy pár percet szán a Dunántúl vasúti hálózatának a tanulmányázásra, akkor szemébe ötlik egy probléma, ami összefüggésben van a Bakonyvasúttal.

Két megyeszékhely, Veszprém és Győr vasúton gyakorlatilag el van vágva a Balatontól. Valamikor létezett a Balatonalmádit is érintő Veszprém-Alsóörs vonal, de a síneket a hetvenes évek elején felszedték, pusztán politikai okokból.

A bezárás előtti évben 1,5 millió utast szolgált ki a járat, de a rossz emlékű veszprémi párttitkár, Pap János vezényletére megszüntették. Tulajdonképpen ez az aktus jelentette az első szöget a Bakonyvasút (szerencsére csak félkész állapotig jutott) koporsójába. A Bakonyvasút Szövetség annyit tudott tenni, hogy ma már közvetlen Volán járatok indulnak a veszprémi vasútállomásról Balatonfüredre és Balatonalmádiba.

Talán meglepő, de Veszprém (és vele együtt Győr) vasúti összeköttetése előbb szűnt meg az északi parttal, mint a délivel. A Veszprém-Lepsény vonalon 2007-ben állították le a személyforgalmat, ezzel lehetetlenné vált Veszprémből Siófokra eljutni vonattal. Máté nagyon fontosnak tartja, ha legalább ez a vonal újraindulna. “Jó lenne, ha legalább Lepsény és Veszprém között újraindulna a személyforgalom, legalább a déli part elérhető lenne. A Veszprém-Győr vasútvonal eredetileg a Győr-Dombóvár HÉV részeként épült meg, a regionális vasúti közlekedésben is akkor tudna hosszútávú szerephez jutni a Bakonyvasút vonala, ha a Győr-Siófok közlekedési folyosó kialakításra kerülne. Mi szakmai anyagokkal bombázzuk az illetékeseket, az önkormányzatok határozatokat adnak ki. Előbb-utóbb történni fog valami, ha másért nem, akkor azért, hogy megvalósuljon a Balaton körvasút.”


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KÖZÖSSÉG
A Rovatból
hirdetés

„A gyerekek keresik az apjukat, várják haza” - Meghalt a miskolci hármasikrek édesapja

A 37 éves férfi súlyos szívbeteg lett, két héttel azután, hogy beköltöztek az otthonukba. A családsegítő szerint ha nincs a covid, talán hamarabb megkaphatta volna a szükséges kezeléseket.

Link másolása

hirdetés

Négy évvel ezelőtt születtek a miskolci hármasikrek, akiknek érkezése azért volt szenzáció, mert spontán módon fogantak. Ilyen 7-8 ezer szülésből egyszer ha előfordul - írja a Blikk.

Az akkor 25 éves édesanya elmondta, hogy csak egy babát vártak, őket is meglepte, hogy három pici született. Bár az édesapa akkoriban még dolgozott az építőiparban, de az egészségügyis anyuka otthon maradt az ikrekkel, így segítségre szorultak.

A Zsófi-ReményVár Egyesület támogatta a családot egy évig. Majd mikor az apa lebetegedett, újra a család mellé álltak. Az egyesület elnöke a lapnak elmondta, hogy:

"2019-ben kerültünk ismét napi kapcsolatba velük, amikor Robiról kiderült, hogy beteg. Eleinte csak egy megfázásra gyanakodtak, aztán az orvosok közölték, hogy súlyos szívbetegséggel küszködik. A vizsgálatok során azt is megállapították, hogy szívátültetésre lesz szüksége, de előtte egy hosszas gyógyszeres kezelés várt rá, ami az egész tavalyi évben tartott".

Az apa ekkor már nem tudott dolgozni, még az albérletük emeletére is nehezen jutott fel. Az anya ment vissza dolgozni.

hirdetés

"Idén márciusban Robi kapott egy szívritmus-szabályzót, vagyis pacemakert, de még utána is nagyon vizesedett. Hiába szedte a gyógyszereket, nem igazán javult az állapota. Ekkor már tudták, hogy az albérletükből hamarosan el kell költözniük, ezért a falusi csok segítségével megvettek egy házat Sajóbábonyban. Amikor berendeztük nekik, már nagyon rosszul volt.

Végül néhány nappal később, július 8-án mindössze 37 évesen örökre lehunyta a szemét. Két héttel azután, hogy beköltöztek az otthonukba. Ha nincs a Covid, Robi máig élhetne. Akkor talán hamarabb megtörténhetett volna az a beavatkozás, amire szüksége volt az élethez"

– mondta el a családsegítő.

Laura, az édesanya nehezen éli meg, hogy bár az egészségügyben dolgozik, mégsem tudott párján segíteni, pedig azt tervezték, hogy egész életüket együtt élik le.

"Teljesen összeomlottam a párom halála után. A gyerekek keresik az apjukat, várják haza, nem értik, hogy miért nincs velünk otthon. Még nem tudják azt sem, mi történt vele"

– mondta.

Ha segítenél a családnak az alapítvány számlaszámán megteheted: 10402764-50526755-84751000. Közlemény: Szilágyi Laura.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KÖZÖSSÉG

Foxi lecsókolbásszal tért haza, a gazdi keresi a jogos tulajdonost

'Mivel nagyjából 100 százalékban biztos vagyok abban, hogy nem volt nála pénz, ezért úgy hiszem, valakinek kártérítéssel tartozom, melynek eszmei értékét is készek vagyunk elismerni' - írja a kutya gazdája.

Link másolása

hirdetés

Különös történetet osztott meg Mariann a közösségi oldalán. Kutyája kedden egy jó adag kolbásszal tért haza. Az eddig nem derült ki, hogy hol tett szert a finomságra, pedig gazdája igyekezett több módon is megtalálni a jogos tulajdonost. A saját oldalán is beszámolt a történtekről, bízva benne, hogy eljut a felhívása a megfelelő helyre. Íme a sztorija:

"Kedves törökbálinti szomszédaim,

Foxi ma kiszökött a házból (nyitva maradt a kapu) és ezzel a hatvan deka lecsókolbásszal jött haza.

Mivel nagyjából 100 százalékban biztos vagyok abban, hogy nem volt nála pénz, ezért úgy hiszem, valakinek kártérítéssel (vélem egy elmaradt lecsóval) tartozom, melynek eszmei értékét is készek vagyunk elismerni.

Aki felismeri a képről (különös ismertetőjele nincs) (a fognyomok később kerültek rá) az jelentkezzen méltányos igénnyel"

- írja a Mariann.

hirdetés

A sztorit máris több ezren lájkolták és megosztották, a kommentelők sem fogták vissza magukat. A legtöbben a kutyát dicsérték, és saját hasonló történetüket is megosztották.

"Foxi kutyát jó áron megvenném!"

"Úgy 35-40 évvel ezelőtt az egyik macskánk egy szépen bepanírozott karajjal állított haza."

"Amikor még a bolt előtt hagyta a tejes az árut, a mi németvizslánk rendszeresen járt nyitás előtt zacskós tejért, kakaóért!!"

"Az én macskám egy hatalmas csirke far-háttal lepett meg. Három napig kerültem a szomszédokat"


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KÖZÖSSÉG
A Rovatból
hirdetés

Lakatos Márk pólókampányából egymillió forint jött össze, amit jótékony célra ajánlott fel

Hírességek is csatlakoztak az akcióhoz, hogy felhívják a figyelmet a szolidaritásra.

Link másolása

hirdetés

Nagy siker lett Lakatos Márk 18-as karikával díszített pólója, melyet a Budapest Pride alkalmából tervezett, majd számos híresség vállalta a benne való megjelenést és fotózkodást. A stylist, műsorvezető elképzelése az volt, hogy a ruhadarabokból beérkező bevételt felajánlja jótékony célra.

Szombaton a közösségi oldalán arról számolt be, hogy

összejött egymillió forint,

melyet a Háttér Társaság, Magyarország legnagyobb és legrégibb jelenleg is működő leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszexuális (LMBTQI) civil szervezete kaphat meg, és ezzel a jogsegélyszolgálatát támogatja.

Vasárnap pedig a pólókkal készült különleges sztárfotókat is megosztotta az oldalán. Látni köztük Lakatos Márk mellett többek között Tóth Andit, Gryllus Dorkát, Péterfy Borit, Steiner Kristófot is.

hirdetés

VIDEÓ: A fotózáson készült beszélgetések

A pólókat Istenes Bence és Csobot Adél is felvette:

Több barátja is felvette a pólót, Márk egy-egy rövid történetet is fűzött hozzájuk:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KÖZÖSSÉG
A Rovatból
hirdetés

Megható videó: a meggyilkolt arizonai rendőr kislányát a kollégák kísérték el első óvodai napjára

Joshua Kinnardot 2018-ban egy bevetésben ölték meg. A társai akkor megígérték, hogy gyermeke minden fontosabb eseményénél ott lesznek.

Link másolása

hirdetés

A kollégák autóval vitték meggyilkolt társuk kislányát az első óvodai napjára. Így a rendőrök sorfala között vonulhatott be Julianna.

A rendőrtisztet, Joshua Kinnardot Arizonában, a Maricopa megyei sheriff hivatalának alkalmazásában dolgozott. 2018-ban ölték meg egy bevetésben.

A társai akkor megfogadták, hogy a gyermekét figyelemmel kísérik, és életének minden fontos pillanatában ott lesznek mellette.

A kislány júliusban kezdhette meg az óvodát, ahová komoly kísérettel, rendőrautóval érkezhetett meg, miközben a felnőttek sorfalat álltak neki és rózsával köszöntötték.

VIDEÓ: A kislány így érkezett meg az óvodába

Julianna édesanyja, Maggie elmondta, hogy nagyon hálás a közösség támogatásáért és segítségéért. Ő maga is egy alapítványt hozott létre elhunyt férje emlékére. Abban bízik, hogy ezzel ő is segíthet másokon. Arról is beszélt, hogy kislánya életében valóban egy nagy mérföldkő a mostani, hiszen ezzel megkezdődik az oktatása - írja a fox10phoenix.com.

hirdetés

Forrás: 24.hu

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: