Adománygyűjtés 21. századi módra
A karácsony előtti időszak a készülődés és a hangolódás ideje, de arról is szól, hogy odafigyelünk a rászorulókra, és közösen szebbé tehetjük mások karácsonyát. Ilyenkor vannak a leginkább fókuszban a különböző adománygyűjtő akciók. Utánajártunk, hogy két hazai jótékony szervezetnek mi a tapasztalata, mennyire egyszerű ezidőtájt az adományozási folyamat.
„Minden évben megerősítést nyer, hogy
Mi úgy látjuk, hogy sokan eleve így is tervezik, hogy minden évben karácsonykor valahova fognak adományozni. Valahogy kulturálisan úgy alakult, hogy ilyenkor az emberek érzékenyebbek az a nélkülözők, a rászorulók iránt” – erősíti meg alapfeltevésünket Gáncs Kristóf, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója. Magyarország egyik legnagyobb, nemzetközileg is elismert karitatív szervezete az alapító egyházak összefogása, és ma már szakemberek, önkéntesek, adományozók valamint felelős vállalati partnerek egyre bővülő közösségeként segíti a bajbajutottakat és nélkülözőket.
Gáncs Kristóf kiemeli, hogy ez a szezonalitás hatalmas tervezést igényel. Ilyenkor megnövelt kapacitással dolgoznak, de persze mindig vannak meglepetések, például olyan partnerek, akik utolsó pillanatban jelentkeznek. „Ekkor van nagyon nagy szerepe az önkénteseknek” – mondja.
Ugyanúgy, mint bármelyik szervezet vagy cég esetében, az Ökumenikus Segélyszervezetnek is
követése, leginkább azért, hogy vissza tudjanak jelezni számukra. „Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a visszacsatolásra. Hogyha valaki adományoz, akkor azt megköszönjük, és beszámolót kap arról, hogy mire használjuk fel” – teszi hozzá az igazgató.
Ha valaki felhívja az 1353-as adományvonalat, akkor hívásonként 500 forintot tud adományozni. Ezen kívül ott van a segelyszervezet.hu oldal. Itt online, percek alatt egy bankkártya segítségével lehet tetszőleges összeget utalni. Ez semmivel sem bonyolultabb, mint egy bármilyen bankkártyás vásárlás. Ezen kívül pedig ilyenkor, karácsony előtt ott van a főhadiszállás a Bazilika előtt, ahol perselyben, fizikailag is lehet adományozni – zárja Kristóf.
A Mastercard Forum 4 Change kutatása a tudatos adományozás kihívásait és lehetőségeit vizsgálta. A kutatás rámutatott, hogy
A generációváltás és a mobilfizetési rendszerek fejlődése egyre inkább az ilyen típusú tranzakciók felé tereli az adományozókat. Az interakciók alapja a bizalom, amelyet a nonprofit szervezetek átlátható működése és a gyors visszajelzés tud megerősíteni.
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület hazánk egyik legnagyobb hatású jótékonysági szervezete. Évente 10 millió kiló lejáratközeli, illetve csomagolási hibás élelmiszert gyűjtenek áruházakból, gyártóktól és vendéglátóhelyekről, hogy azok ne a kukában végezzék, hanem rászorulók asztalára kerüljenek.
Nagygyörgy Andrástól, a szervezet külső kapcsolatokért felelős igazgatójától megtudtuk, hogy hozzájuk is ilyenkor érkezik a legtöbb pénzadomány, ami elengedhetetlenül fontos a tevékenységükhöz, hiszen ők egy alulról jövő önkéntes alapokon nyugvó szerveződés, nem kapnak állami támogatást.
Ez a legterheltebb időszak az általunk ellátott rászorulók számára, és szerencsére sokan együtt éreznek velük” – mondja.
Hasonlóan az Ökumenikus Segélyszervezethez, az Élelmiszerbanknak is kiemelten fontos az adományozókkal történő kommunikáció. András úgy véli,
„Ezeken az apró gesztusokon múlik, hogy azok az emberek, akik az év végén nagylelkűek voltak, a következő év többi részében is nyitottak legyenek a jótékonysági ügyek támogatására.”
Az Élelmiszerbank online adományozói felületén bárki pillanatok alatt támogatást tud nyújtani, például bankkártyával.
– fejti ki András. Annál is inkább ajánlja ezt, hiszen ők minden pénzadomány értékét megharmincszorozzák, ami azt jelenti, hogy egy ötezer forintos támogatásból 150 ezer forint értékű élelmiszer adományt tudnak nélkülözőkhöz eljuttatni.
„Örömmel tapasztaljuk, hogy az adományozás egyre egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé válik a digitális technológiák fejlődésének köszönhetően.
Ez különösen fontos az új generációk számára, akik már természetesnek veszik az elektronikus fizetési megoldásokat.
Az ilyen opciók nemcsak az adományozói kedvet erősítik, hanem a nonprofit szervezetek működését is hatékonyabbá teszik, hiszen a gyors és átlátható tranzakciók révén jobban tervezhetnek, és az erőforrásaikat célzottabban használhatják fel” – mondja Szalkai Réka, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős marketingigazgatója.
A képek forrása: Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Élelmiszerbank, iStock
A cikk a Mastercard támogatásával készült.