hirdetés
EM5_VEGLEGES.jpg

„Egy különleges elektromos tekerőlanton dolgozom” – Mandel Róbert a mai modern zene felé nyúlt, de középkori témát dolgoz fel

Az Ensemble Mandellel Bingeni Szent Hildegárd látomásaiból készült művet adják elő október 19-én a Mátyás templomban.
Göbölyös N. László] - szmo.hu
2020. október 12.


hirdetés

Alig hiszem el, hogy Mandel Róbert már több mint 40 éve jelen van a magyar és nemzetközi zenei életben. Azóta, hogy 1977-ben megjelent a Ki Mit Tud?-ban egy külsejében is időtlen tekerőlantos fiatalember, nagy utat járt be a középkori és reneszánsz zenéből kiindulva a legmodernebb kísérletekig. Most ausztriai bázisú együttesével, az Ensemble Mandellel Bingeni Szent Hildegárd látomásaiból készült művet adják elő október 19-én a Mátyás templom ihletett falai között, egyúttal bepótolva a koronavírus-járvány miatt elmaradt Budapesti Tavaszi Fesztiválra tervezett koncertet.

– Szent Hildegárdot a mai alternatív gyógyítók egyik nagy elődüknek tekintik. Mit kell tudnunk a költészettel, a zenével való kapcsolatáról?

– Hildegárd (1098-1179) különösen sokoldalú egyéniség volt, aki nemcsak az egyházbéli tevékenységét látta el tökéletesen, de a természettudományok első publikációkkal is bizonyítható kutatója volt, és emellett a művészetekkel, elsősorban a zenével foglalkozott. Az akkor kötelező gregorián szabályokat felrúgva a kortól teljesen idegen hangközökkel, és még a  mai értelemben véve is modern hangzásokkal kísérletezett. Hamar híre ment ennek katolikus körökben, amelynek következményeképpen III. Jenő pápa büntetőköveteket küldött hozzá Bingenbe. A követek azonban nemhogy büntetést nem szabtak ki az apátnő fejére, de beszámolójukban egy fantasztikusan sokoldalú, jószándékú és hasznos egyházi személyiségként emlegették.

– A régi zenéből indultál, ilyen értelemben egy új dimenzió az Ensemble Mandel, amely modern, elektronikus hangszereket és kortárs zenei elemeket is felhasznál. Mi késztetett erre a váltásra?

– Amikor 2014-ben kitaláltam, hogy kell egy olyan zenei produkció végre ahol a régi hangszerek és a régizene kilép az eddig évtizedekig egymástól alig eltérő előadások sokszor már unalmas világából, ösztönösen a mai modern zene felé nyúltam.

hirdetés

Első komolyabb sikereket is elkönyvelhető együttesem akkor született Geneamus Ensemble néven, amelybe fél tucat elektronikus modern zenét komponáló professzionista zeneszerzőt hívtam meg, hogy szerezzenek az elképzelésemnek megfelelő új zenét, amelyben az elektronikus hangkeltő eszközök mellett historikus hangszerek szólalnak meg. A felhívásomnak megfelelően a hazai élvonal mellett a bécsi "Universität für Musik und darstellende Kunst Wien" zeneművészeti egyetem elektronikus zenei tanszékének vezetője, Johannes Kretz is írt egy művet, amelynek köszönhetően meghívást kaptunk már 2015-ben a bécsi Joseph-Haydn Saal-ba, ahol egy ott még soha nem látott sikerű hangversenyt adtunk kortárs zenei kompozíciókkal.

– És itt kaptál egy váratlan ihletet.

– Az egyik közreműködő zenészbarátom, Christa Schönfeldinger üvegharmonika művész egy kis zenei idézettel kezdte a műsort, amely Hildegard von Bingen egyik antifónájának első sora volt. Ez az apró kis zenei idézet mélyen megfogott és utánanéztem alaposan ennek a zenének. Így született meg az új előadás ötlete, amelyet az azóta megszűnt Geneamus helyett alakult Ensemble Mandel – Andrejszki Judit (szoprán), Molnár Andrea (blockflöte), Kaltenecker Zsolt (elektronikus hangszerek), Szabó Zsolt (viéle), Mandel Róbert (organistrum) -vitt színpadra. A kezdet kezdetén 2016-ban a sors a mélyvízbe hajított minket, és a világ egyik, ha nem "a" legrangosabb régizene-újzene fesztiváljának, az antwerpeni Vlaanders Festival egyik fő attrakciójává emelve az azóta is töretlenül sikeres együttesemet.

– Tanult mesterséged hangszerkészítő és már korábban is kísérleteztél a tekerőlant új változataival, ilyen volt a 90-es években az electrotary. Mostani hangszeredet organistrumnak nevezed.

– Az organistrum ugyanúgy tekerőlant, mint ami a franciáknál a vielle vagy magyarul a "nyenyere", csak a középkorban így nevezték. A kísérletezéseim sora nem maradt abba, és azt hiszem, ebben az életben már ameddig levegőt kapok, csinálom tovább.

Jelenleg egy olyan elektromos tekerőlanton dolgozom, amelynek rezgőteste nincs, csak és kizárólag elektromos hangszedők segítségével szólal meg. Ez annyiban lesz új a korábbiakhoz képest a technológiának köszönhetően, hogy amit 30 éve 40 kilós óriásládákba építettünk be, ma pár dekás zeneeszköz lehet, amelyből, ha kell, már drótok sem állnak ki.

– Több hangszer- és zenetörténeti könyved is megjelent. Készülsz-e valamire, van-e új kutatási területed?

– Jelenleg a Zenetörténeti Múzeum 50 éves jubileuma kapcsán megjelenő könyvet tervezem, és egy szakmai cikkem is megjelenik majd ebben a reprezentatív könyvben. Sok ötletem lenne, de a hazai könyvkiadók jelenleg csak a "tuti" sikerre hajtanak, többnyire nem túl értékes kiadványok olcsó megjelentetésében bízva. Így ha majd a járványveszély elmúlik, folytatom tárgyalásaimat osztrák és amerikai könyvkiadókkal, akiket már korábban is érdekelt néhány témám. A magyar kiadók későn fognak ébredni, és talán már csak a bulvár mentheti meg őket.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
1-9.jpg

„Azonnal rám vetette magát” – borzalmas képet fest Diana történetéről a netflixes dokumentumfilm

Keresztre feszítették az áldozati bárányt, mondta magáról a hercegnő a Diana – saját szavaimmal című filmben.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Netflix - szmo.hu
2020. november 24.


hirdetés

Csakis én érthetem meg a saját állapotomat, mondta Az órák című filmben a később öngyilkosságot elkövető Virginia Wolf írónő, ez jutott eszembe Dianáról is, amint ebben a Netflixen nagy népszerűségnek örvendő dokumentumfilmben magáról beszél. 1991-ben készültek a titkos hangfelvételek, melyek a későbbi, épp a napokban gyanússá vált, a vádak szerint zsarolással kicsikart BBC-s interjúhoz képest még nyomatékosabban őszintének tűnnek, hiszen ezt baráti kérésre készítette a hercegnő, egy róla készülő könyvhöz. És még volt pár éve hátra, de mintha már itt is a végre készülne.

Diana szenvtelen, néha szomorú, de belenyugvó hangja már évekkel a halála előtt jelezte: olyan traumákon van túl, melyek tökéletesen reménytelenné tették a jövőjével kapcsolatban. Fontos a dokumentumfilm címe, mivel a történet, ahogy a filmeleji felirat is jelzi, vállaltan csakis Diana saját szemszögéből meséli el a történetét, kapcsolatát Károllyal és a királyi családdal.

Nem vállal többet: ennyit mond, mi pedig eldönthetjük, mennyire hiszünk neki, bár én nem kételkedtem benne, ennyire nem volt jó színésznő, csak egy cserbenhagyott anya és feleség, nagy és naiv fiatalkori álmokkal.

Dianáról persze mindenféle elméletek vannak, hogy így meg úgy manipulálta a sajtót, és hogy valójában egy számító nő volt, de azért az mindenképpen tényszerű, hogy a halála magáért beszél és szimbolikus. Akit Károly körüli első megjelenése óta fotósok hada követett mindenhová, és gyakorlatilag úgy kellett eltuszkolnia magát az autójáig tizenkilenc évesen három méteren át, majd paparazzik által üldözve autóbalesetben leli halálát, annak nyilvános életét ez a narratíva keretezi be. Kiválasztatott, szűz volt, nemesi származású - jó lesz, döntött a korona.

hirdetés

Ez a Diana kezdetben alázatos és diszkrét volt, szégyenlős és mosolygós, miközben saját bevallása szerint egy olyan terv része volt, egy olyan terv eszköze, amire ha az elején rádöbbenünk, undorral az arcunkon nézzük végig ezt a dokumentumfilmet.

Én legalábbis borzalmasan undorodtam az egész sztoritól és mindentől, amit ez a nő nyomás alatt magára vállalt és megszenvedett. Károly a hercegné beszámolója szerint első intim beszélgetésükkor például rávetette magát a lányra, akinek korábban még nem volt férfi az életében. Azt hitte, így működik.

És valóban: minden felhasznált felvétel alátámasztja Diana verzióját: a bulimiáját és testképzavarát - elbeszélése szerint eljegyzésük alatt Károly egyszer megjegyezte, hogy hízott deréktájt, onnantól hányt -, a hánytatásait, a rosszulléteit, az önmagától való teljes elidegenedését és az arra való rádöbbenését, mire vállalkozott. Látunk zokogó felvételeket róla, és halljuk, amint elmeséli, hogy az a bizonyos harmadik, Kamilla hogyan próbálta manipulálni már az esküvő előtt "Ugye nem jársz majd vadászni?".

Diana hibái, önszeretetével kapcsolatos problémája azonban szépen kibomlik a dokumentumfilmből, hogy nem kizárólag Károly egyetlen megjegyzésén alapult. A pszichológia iránt vonzódók biztosan felfedezik benne azt a mintázatot, amit édesanyjától vehetett át: a férjétől szenvedő, síró, elvált nőét, aki magányos a házasságában, és valójában magára vállalja a mártír szerepét.

Diana is önként, de ösztönből menetelt bele egy majdnem kényszerházasságba, melyben, ahogy mondja, már az elejétől hárman voltak.

És nagyon sokat elárul a magával és férjével való viszonyáról, valamint hatalmas szeretetvágyáról az a helyzet, mikor csúszik egyre jobban bele ebbe az egészen komoly betegségbe, a bulimiába. "Az esküvőm előtti éjszakán mindent felzabáltam, majd elképesztően rosszul voltam egész éjjel", vagy:

"a nászútunk egy rémálom volt, volt, hogy naponta négyszer volt bulimiás rohamom". Diana folyamatosan "kihányta" magából ezt a házasságot, de hiába tette, hiába adott le észrevétlenül jeleket, akinek kellett volna, az nem vette az adást.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
torocsikmari.jpg

Videó: Így köszöntötte születésnapján Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, amely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 23.


hirdetés

Törőcsik Mari színésznőt velemi otthonában köszöntötte fel a Nemzeti Színház társulata 85. születésnapja alkalmából.

A művészek a koronavírus-járvány ellenére is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát. Akkor azt kérte csak, hogy idén is menjen el hozzá az ő drága Nemzetije.

A vírushelyzet miatt csak tízen vehettek részt a rövid ünnepi köszöntésen, de a művésznő így is boldogan, az ablak mögül nézte a társulata tagjait.

A végén könnyes szemmel búcsúzott tőlük, és azt üzente, nagyon hiányzik neki a szeretett társulata - írja a Fidelio

VIDEÓ: Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

hirdetés

A Nemzeti Színház társulata egy videóval is felköszöntötte a születésnapos színésznőt.

VIDEÓ: Törőcsik Mari 85

Töröcsik Mari a Nemzet Színésze és a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, háromszoros Kossuth-, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színművésznő, érdemes és kiváló művész. A Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. Törőcsik Mari a magyar kulturális élet legtöbbet díjazott művésze. Azon kevesek egyike, akik díjat nyertek a cannes-i fesztiválon is. 2017-ben a Forbes őt választotta a 4. legbefolyásosabb magyar nőnek a kultúrában.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-8.jpg

„Baszki, téged fotosoppoltak!” – Kedvenc filmes táncjeleneteink

Emma Stone és Ryan Gosling előjátékától John Travoltáig.
Szajki-Vörös Adél, fotó: - szmo.hu
2020. november 23.


hirdetés

Mitől jó egy táncjelenet? A tánctól, a színésztől, a koreográfiától, a sztoriba ágyazottságtól, a szellemességtől, a kémiától. Összegyűjtöttük a mi klasszikus kedvenceiket, bár valójában végtelen is lehetne a lista. Meneküljünk a mesei világba a sötét valóság elől.

Ponyvaregény - Twistverseny

A Ponyvaregény tele van híres ikonikus jelenetekkel, így ez a táncjelenete is ezek közé tartozik. Ebben az az érdekes, hogy nem hihetetlen profi koreográfiával kidolgozott jelenetet láthattunk, mégis beégett a retinánkba, hiszen csak a Youtube-os nézettsége 31 milliónál tart (egyetlen videónál). Az elhízott John Travolta végre újra táncjelenetben volt látható, ami kicsit a korábbi szerepei karikatúrája is volt, aztán mégis: a házibulikban is visszatérő elem lett néhány mozdulata. Lehet elemezni, hogy mitől annyira jó ez a tánc, de talán nem érdemes, hiszen olyan popkulturális jelenetről beszélünk, amit szinte mindenki ismer és szeret. Az egyik leghíresebb táncjelenet a világon. 

Igazából szerelem - Hugh Grant

Ez egy másik olyan jelenet, amit nem a tánc professzionizmusa - nagyon nem - miatt szeretünk és lett híres, hanem szintén a körülmények miatt. Hugh Grant mint miniszterelnök érdekes, de amikor Grant táncra perdül miniszterelnökként, arra mindenki felkapta a fejét, és mivel annyira vicces, bénázós és emlékezetes lett ez a jelenet, szinte mindenki ismeri, így helye van egy ilyen listán. A jelenet létrejötte is egyedi, hiszen Grant a saját bevallása szerint nagyon félt a kamerák előtt táncolni, ezért igénybe vett hozzá némi alkoholt, hogy fellazuljon. Amúgy is gyűlöl táncolni.

hirdetés

Step Up - Tatum és ex-Tatumné

Channing Tatumról ma már tudjuk, hogy remek komikus, sőt, drámai színész, de befutása egyértelműen a tánctudásának és a karizmájának volt köszönhető. Visszatekintve nagyon érdekes megnézni a Step upot, mert egy mára komoly színész fontos tehetségét mutatja be, ráadásul akkori leendő feleségével táncolt.

Ziegfeld Follies (1946) - The Babbit and the Bromide - Fred Astaire és Gene Kelly

Fred Astaire-től sok másik jelenet felkerülhetne erre a listára, hiszen összesen 31 musicalben láthattuk, és több nagyon híres táncjelenete is van, de ezt a táncot kivételesen jó újra és újra megnézni: Gene Kellyvel párban,  két jól öltözött, elegáns férfi hihetetlen profizmussal és összehangoltsággal szteppel, s így a jelenet egyszerre elegáns és energikus.

Chicago - Cella tangó

Rob Marshall 2002-es filmje igazi sláger volt abban az évben, és az Oscaron is: hat díjat nyert, többek között a legjobb rendezésért és a legjobb női mellékszereplő kategóriájában Catherine Zeta-Jones. A történet krimiszerű, a karakterek mocskosak, de izgalmasak, akárcsak ez a tangó, melyben a halálsor női cellalakói saját tolmácsolásukban és koreográfiájukkal mesélik el, hogy férfi áldozatuk miért is szaladt bele a saját csapdájába, az ő értelmezésük szerint, és miért érdemeltek halált. Hátborzongató és frappáns.

La La Land

Ezt a jelenetet és ezt a filmet sosem felejti el, aki látja, mert egyszerre álomszerű, naiv - és drámai, meg kiábrándult, akárcsak ez a jelenet. Emma Stone és Ryan Gosling kettőse énekkel-tánccal mondja el, milyen fenntartással vannak egymás iránt, a "Micsoda csodás éjszaka" ugyanis az elején még ironikusan értendő - aztán ráéreznek a ritmusra és egymásra. Gyönyörű képek, csodás színészek és nosztalgikus kikacsintások olyan klasszikusokra, mint az Ének az esőben.

Szombat esti láz - More than a Woman

Van sokkal ismertebb jelenet is a John Travoltát világhírűvé tevő 1977-es filmben, melyben a jól ismert villódzó padlón egyedül táncolgat, de ezt a jelenetet azért szeretjük, mert egy szerelem is kibontakozik benne a táncparketten, amúgy pedig Travoltának minden mikromozdulatából a lazaság és a perfekt, ösztönös tánctudás árad, amivel letaglózott minket anno.

Dirty Dancing - záró táncjelenet

Sok tinilány ábrándozott 1987-ben olyan nyaralásról, mint amilyen Jennifer Greynek volt Patrick Swayze oldalán ebben a csaknem B-filmben, ami mégis filmtörténelmet írt népszerűségével és utolsó táncjelenetével. Nyilván itt is szerepet játszik a kémia a két karakter között,...

... ami azonban sokkal tapinthatóbb a 2011-es Őrült, dilis szerelemnek azon jelenetében, melyben Emma Stone és Ryan Gosling poénból eljátsszák Gosling figurájának csajozós trükkjét: amikor bedobja a Dirty Dancinget, hogy ágyba vihesse a lányokat. Ezt a jelenetet sokkal szórakoztatóbbnak és viccesnek találjuk, de nyilván nem lenne ilyen ütős a popkulturális utalás nélkül és a bénázós emelés nélkül.

Flashdance

Ez is egy igazi popkulturális nyalánkság: a Flashdance-et mindig valahogy úgy láttam, mint a Rocky lightos, női verzióját: a hegesztőlány nagy babérokra tör, táncakadémiára akar járni, ahol a kulcsjelenetben elkápráztatja a zsűrit. Még Jennifer Lopez sem bírta ki, hogy ne idézze meg egy videoklipjében. Amúgy tökjó  koreográfia, és azt is érdemes megfigyelni, milyen szépen van fényképezve a jelenet, és hogy építkezik a tánc dramaturgiája. Az alamuszi nyuszi nagyot ugrik és ledöntött előítéletek iskolapéldája, egyetlen táncjelenetben.

Ének az esőben - ének, az esőben

Minden alkalommal, amikor leesik, hogy ez egy 1952-es film, elképedek, mert ma is megállná a helyét, annyira tökély benne minden: a humor, a sztori, a játékosság, a színészi játék - és a táncok. Bármelyik koreográfiát idézhetnénk, de most megmaradunk a legnépszerűbbnél: Gene Kelly tánca maga az önfeledtség, a friss szerelem megszállott öröme és az élet ünneplése.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
felkeszules.jpg

Horvát Lili szerelmesfilmjét nevezi Magyarország az Oscar-díjra

A nevezőbizottság a nemzetközi film kategóriában indítja a filmet, amely már eddig is számos elismerést kapott.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 23.


hirdetés

Horvát Lili Felkészülés meghatározatlan idejű együttlétre című filmje képviseli Magyarországot a 93. Oscar versenyben. A nevezőbizottság a „nemzetközi film” kategóriában indítja a filmet.

A film a velencei fesztiválon debütált, több seregszemlén is részt vett, számos díjat kapott, a kritikák is lelkesen fogadták, a hazai mozikban pedig eddig közel 20 ezren látták.

A hivatalos magyar Oscar-nevezésről döntő testületben a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottságának tagjai közül Fonyódi Tibor, Káel Csaba, Kálmán András és Pesti Ákos, valamint Bereczki Csaba, az NFI Nemzetközi jogértékesítési és képviseleti igazgatója és Novák Emil operatőr vett részt idén. A hattagú bizottság egyhangúlag döntött a magyar Oscar-nevezésről - írják közleményükben.

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmben Márta, a negyvenéves idegsebész szerelmes lesz. Fényes amerikai karrierjét hátrahagyva visszatér Budapestre, hogy új életet kezdjen a férfival. Ám Márta hiába vár a Szabadság-híd pesti hídfőjénél: a férfi nem jelenik meg a randevún. Márta kétségbeesetten a keresésére indul, de amikor rátalál, élete szerelme azt állítja: sohasem látta őt azelőtt.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!