hirdetés
szelect0.jpg

Közel 200 kilométert tesz meg 45 forintból a magyar fejlesztésű elektromos autó

A huszonéves fiatalok által épített SZElectricity egyelőre még csak versenyeken indul, de hamarosan akár a városi közlekedést is forradalmasíthatja.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 29.


hirdetés

A SZEnergy Team 2005-ben alakult a győri Széchenyi István Egyetemen, azóta fejlesztenek környezetbarát, energiatakarékos meghajtású járműveket. Jelenleg 22 hallgató tagja a csapatnak, munkájukat 6-8 mentor – ők főleg kutatók – segíti.

Maga a projekt igazi összegyetemi együttműködés: a villamos- és gépészmérnököktől az informatikusokon át a gazdálkodás és menedzsmentig mindenféle szakon tanulnak a résztvevők. Szükségük is van a minél vegyesebb társaságra, hiszen egy teljes járművet építenek meg, aminek egyes részfeladatai más-más szaktudást igényelnek.

Már 8 éve állandó résztvevői a Shell Eco-marathonnak, ami a világ legnagyobb energiatakarékossági versenye. Lényege, hogy az induló járműveknek a lehető legnagyobb távot kell megtenniük a lehető legkevesebb energia felhasználásával.

Jelenleg ezen a téren nekik van a harmadik legjobb mérlegük Európában: SZElectricity névre keresztelt autójuk 195 kilométer tud megtenni 1 kilowattóra energia felhasználásával, aminek költsége alig 45 forint.

Elsőre hihetetlennek tűnhet ez az adat, mégis lehetséges. Persze hosszú évek kitartó munkája kellett hozzá, hogy minden szempontból (tehát gépészetileg, valamint informatikai- és villamosságtani területen is) lehető leghatékonyabbra optimalizálják.

hirdetés

A SZElectricity a városi kisautó kategóriában indul a versenyen, tehát van rajta minden olyan berendezés az indextől az ablaktörlőig, ami egy hagyományos utcai járműben is megtalálható. Ez azt jelenti, hogy kisebb átalakításokkal

akár közúti forgalomba is lehetne engedni.

Adódik a kérdés, hogy ha lehetséges ilyen elképesztően alacsony fogyasztású járműveket tervezni, miért nem ilyenekkel vannak tele az utak? Pusztai Zoltán, a SZEnergy Team 22 éves egyik vezetője szerint csak idő kérdése, hogy így legyen: egyértelműen ez a jövő.szelect2

"
Ha megnézzük, a nagy autómárkák is egyre inkább az elektromos motorok fejlesztésére koncentrálnak, ezeket próbálják beépíteni a járműveikbe. Először hibridként, de idővel teljes elektromos meghajtással, mint például a Tesla, hogy csak a legismertebb példát említsem

– mondja.

A Tesla és a SZEelectricity között a súly a legnagyobb különbség: előbbiben megvan az a luxusfelszereltség, ami itt szükségszerűen hiányzik, hiszen versenyautóról van szó. Annak hatékonyságához pedig az kell, hogy minél könnyebb legyen. Esetükben ez alig 90 kiló.

Méretei is jóval kisebbek egy átlagos személyautónál: nagyjából olyan hosszú, mint egy Smart, viszont ennél alacsonyabb és keskenyebb. Jelenleg azt sem lehet mondani, hogy egy személy kényelmesen elfér benne, de kisebb átalakításokkal ezen könnyen változtatni lehetne. Egy versenyautónál viszont nem ez a fő szempont.

Az idei Shell Eco-marathonon a 23 éves Gombosi Máté fogja vezetni a járművet, mivel ő a legkönnyebb a csapatban. Mint mondja, ez a legfontosabb szempont, bár a magasság sem mindegy – viszont addig már eljutottak a fejlesztésben, hogy 2 méter alatt viszonylag könnyen be tud ülni bárki a vezetőülésbe.szelect4

A SZElectricity vezetéséhez nincs szükség jogosítványra, de ez nem jelenti azt, hogy akárki elboldogul vele.

Ugyanis nagyon energiahatékonynak kell lenni: a pályán egyáltalán nem is fékeznek, a lassítást egy motorba épített speciális rendszer oldja meg, ami visszafelé hajtja az autót. (Ez az úgynevezett regeneratív motorfék.)

Feladat az is, hogy a megtett 10 kör mindegyikében megálljanak egyszer, majd újra elinduljanak – így modellezve a városi közlekedést. A legnagyobb kihívás viszont odafigyelni a többi versenyzőre, akik között jó néhány tapasztalatlan is akad. Az autó maximális sebessége egyébként 50 kilométer/óra, de a versenyen átlag 30-cal szoktak haladni, szintén a hatékonyság jegyében. Ezzel még éppen belül tudnak maradni a 45 perces időkorláton.

A jelenleg használt modellt 4 éve fejlesztették ki, azóta a külseje nagyjából változatlan, belül viszont évről évre gyakorlatilag teljesen újratervezik. Átépítik például a futóművet és a fékrendszert, valamint a motort is minden évben kicserélik.

A SZElectricityből jelenleg egyetlen példány létezik, de Pusztai Zoltán szerint a jövőben nincs kizárva, hogy ez, vagy az utódja sorozatgyártásba – és utcai forgalomba – kerüljön. Számukra ez kevésbé perspektíva, továbbra is csak a versenyzésre koncentrálnak. Az egyetemen viszont működik egy kutatócsoport, akik direkt ezen dolgoznak.

A csapat minden tagja teljesen hobbiszinten, elhivatottságból űzi a jármű fejlesztését: tanórákon kívül, délutánonként találkoznak.

Szakmai segítséget ugyan kapnak oktatóiktól, anyagi juttatást viszont egyáltalán nem – a hangsúly a tapasztalatszerzésen van. Magát a fejlesztést egyetemi támogatásokból, pályázatok útján és szponzorok adományaiból oldják meg.szelect3

A különböző részlegek heti szinten, sőt akár gyakrabban is összeülnek, az egész csapat pedig kéthetente tart megbeszélést. A Shell Eco-marathont általában május-június környékén rendezik, de már az előző év szeptemberében elkezdik rá a felkészülést.

"
Az egyetemi tanév kezdetén összejövünk, megbeszéljük az előző verseny tapasztalatait, valamint azt, miben tudnánk fejlődni a következő alkalommal

– meséli Pusztai Zoltán.

A fejlesztési irányokat projektekre osztják, ekkor dől el, a tagok közül ki mivel szeretne foglalkozni a tanév során. Többnyire mindenki a saját területéhez csatlakozik – tehát a gépészek a gépészetihez, a villamosmérnökök a villamosságihoz és így tovább –, de persze ez nem kötelező feltétel, ha valaki más iránt is érdeklődik.

Idén még ugyanezzel a modellel indulnak, persze ezúttal is teljesen átépítik belül. Jól állnak a felkészüléssel, már az összes alkatrész gyártás alatt van, hamarosan elkezdik az összeszerelést. Utána egy hónapos tesztidőszak következik, majd ezt követően már itt is van a verseny.szelect5szelect6

Jövőre pedig teljesen tiszta lapot kezdenek: már egy éve elkezdték fejleszteni az új autójukat, a formája megvan, nemrég egy szélcsatornás teszten is részt vettek vele Németországban. A tapasztalatok pozitívak, így ha minden jól megy, az idei verseny után teljes erőbedobással a gyártására fognak koncentrálni.

A csapat két vezetője egyelőre nem döntötte el, a jövőjüket is ilyen területen képzelik-e el.

"
Ez érdekes kérdés, még van pár évünk az egyetemen és nyilván sok múlik majd azon, milyenek lesznek éppen akkor a piaci körülmények

– mondja Gombosi Máté. De annyi biztos, hogy műszaki területen szeretnének maradni, kamatoztatva azt a tudást, amit megszereztek.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
langgyorgy-Copy.jpg

Magyar sebész végezte a világ első tüdőátültetését aktív koronavírusos betegen Bécsben

Dr. Lang György mesélt a műtétről, és arról is, milyen a bécsi egészségügy, és miért döntött a külföldi munka mellett.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 02.


hirdetés

Egy magyar sebész végzett el tüdőátültetést a világon először aktív koronavírus-fertőzött betegen. Lang György professzor a Bécsi Orvostudományi Egyetemen műtötte meg a 45 éves, kétgyermekes édesanyát. Az orvossal a Válasz Online készített interjút.

A sebész elmesélte, hogy Klagenfurtból hívták fel ottani kollégák, mert szakmai lehetőségeik végére értek, és segítséget kértek. Az orvos úgy döntött, hogy átveszik a pácienst, megvizsgálják és meglátják, mit tehetnek érte.

A beavatkozás legnehezebb része az volt, hogy a több hete már nem működő tüdőt eltávolítsák. A kilencórás műtét nagyobbik részét ez tette ki. Az asszony már ébredezik - árulta el a szakorvos.

"Minden terv szerint alakult, ennél jobban nem is mehetett volna, de a műtét különösen fárasztó volt. A maszk, a védőbúra miatt alig lehetett beszélni, csak ordítva tudtunk kommunikálni. S bár nagyon gyakorlott műtősnő segített, többször is rossz eszközt adott a kezembe, mert nem értette, mit kérek tőle.

hirdetés

A végén mindenki örült, de csendben, mert a fáradtság mellett érezni lehetett a nyomást: bár hermetikusan zár a védőruha, a magas víruskoncentráció miatt még így is ott volt a fertőzés veszélye. Márpedig mi közelről láttuk a vírus pusztító erejét" - mesélte el a portálnak.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
13-eves-diplomas.jpg

13 évesen szerzett diplomát egy kisfiú, ő lett az amerikai főiskola legfiatalabb végzőse

A babaarcú kiskamasz azt állítja, nincs semmilyen titka, csak szeret új dolgokat tanulni. Már azt is tudja, melyik egyetemen tanul tovább.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 28.


hirdetés

Egy 13 éves kisfiú lett a kaliforniai Fullerton Főiskola legfiatalabb végzőse az intézmény 107 éves fennállása alatt.

Jack Rico még csak annyi idős, mint egy hetedik osztályos kiskamasz, de már elvégezte a középiskolát és egy kétéves főiskolai képzést is. Ráadásul négy tárgyból (történelem, emberi kifejezés, társadalmi viselkedéstan és társadalomtudomány) is sikeres záróvizsgát tett.

A kisfiú olyan végzettséget szerzett, amely ugyan nem egyenértékű a három éves főiskolai képzés vagy az egyetemen szerzett diplomával, de magasabb képesítés, mint az érettségi.

A Fullerton Főiskola igazgatója azt mondta, Ricót mindenki jól ismerte a suliban, mivel fiatal korával kitűnt a többiek közül. De az órákon bizonyította, hogy elég okos ahhoz, hogy az idősebbekkel együtt tanuljon.

hirdetés

Ru Andrade, Rico édesanyja a CNN-nek elmondta, hogy fián már egészen kicsi korában látták, hogy különleges, és más mint a többiek.

A negyedik születésnapja előtt anyja megkérdezte tőle, hogy mit szeretne kapni, mire Jack rávágta, hogy meg akarja nézni a Fehér Házat. Andrade azt mondta, hogy ez elég nagy utazás lenne egy alig négy éves gyereknek, de ha meg tudja jegyezni minden amerikai elnök nevét, megígéri, hogy elviszi őt Washingtonba.

Egy héttel később Jack azzal állt anyja elé, hogy megjegyezte az összes elnök, sőt az alelnökök nevét is, így most már mehetnek a Fehér Házba. A nő akkor meg is jegyezte, hogy a fia már akkor okosabb volt, mint ő.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
pte-hallgató-tortenelemkonyv.jpg

Történelemkönyvet írt egy pécsi egyetemista, hatalmas sikere volt az érettségi előtt

Nem talált elég hasznos anyagot az emelt szintű történelem érettségihez, ezért döntött úgy, hogy saját maga ír egy könyvet. Ennek már az idei érettségizők is nagy hasznát vették, óriási volt az érdeklődés iránta.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 04.


hirdetés

Érettségiző diákok számára írt történelemkönyvet a Pécsi Tudományegye egyik hallgatója - számolt be róla az egyetem online magazinja, az UnivPécs.

Farkas Ákos a Bölcsészettudományi Kar hallgatója, politológia szakon végzett, most pedig mesterképzésen folytatja tanulmányait. Az UnivPécs-nek elmesélte, hogy először villamosmérnöknek tanult, de egyre jobban érdeklődött a politológia iránt. Ehhez a szakhoz emelt szintű érettségit kellett tennie történelemből, mivel azonban nem talált ehhez elég hasznos anyagot, úgy döntött, ő maga ír egy történelemkönyvet.

A Történelem röviden című könyv, amely jelenleg online formában elérhető, tartalmazza a magyar és az egyetemes történelmet az őskortól napjainkig. A szerző szerint a 300 oldalas dokumentum remek lehetőség arra, hogy az érettségi előtt állók fel tudjanak készülni a vizsgára.

Farkas Ákos elmondása szerint a könyv könnyen értelmezhető, és bármire gyorsan rá lehet keresni benne.

Mint mondta, az idei érettségi előtt nagyon nagy volt az érdeklődés a történelemkönyv iránt, amely még időben, a vizsgák előtt jelent meg. Az érettségit megelőző vasárnap össze is omlott az oldal, ahonnan a dokumentumot le lehet tölteni.

hirdetés

Történelemkönyvet írt egy PTE-s hallgató

Érettségiző diákok számára írt történelemkönyvet a Bölcsészettudományi Kar hallgatója. A jelenleg online formában elérhető dokumentum hatalmas segítség lehet...


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
snapshot-2.jpg

Osztályelsőként végzett az afroamerikai fiú, aki hajléktalanszállón nőtt fel

Tehetség és hihetetlen akaraterő emelte fel a floridai srácot a legmélyebb nyomorból az egyetemig.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 03.


hirdetés

A jacksonville-i Martin Folsom 18 évének nagy részét különböző menedékhelyeken töltötte. Ezen a létminimumon élt akkor is, amikor középiskolába járt. Ő azonban nem törődött bele a sorsába. Nemcsak iskolája, az A.Philip Randolph Career Academy-hálózat helyi tagozatának legszorgalmasabb diákja volt, hanem jegyei alapján az osztályelső címet is kivívta magának és immár biztosítottak egyetemi tanulmányai – írta a Metro.

Martin, aki azt tűzte ki életcéljául, hogy FBI-ügynök lesz, az első a családjában, aki idáig eljutott tanulmányaiban.

„Rögös út volt, sok nehézséggel, de most, hogy látom magam az érettségi és az egyetem előtt, jó érzés tudni, hogy megérte” – mondta a minden tiszteletet megérdemlő fiatalember egy videóban, amelyben köszönetet mondott az őt támogatóknak. ‘

Folsom visszaemlékezett arra, hogy amikor 2012-ben elkezdte az iskolát, ő és édesanyja egy hajléktalanszállón éltek, de nagyon sokan segítették őket, időt, fáradtságot, pénzt nem kímélve. A legbüszkébb arra, hogy négy éven keresztül ő volt az osztályelnök, akire társai úgy tekintettek, mint akire mindig lehet számítani, ha segítségre vagy jó tanácsra van szükségük. Mint osztályelső, ő mondta volna az érettségi ceremónia ünnepi beszédét, erre azonban a koronavírus-járvány miatt nem került sor.

„A legtöbb, amit tanácsolhatok másoknak, hogy használjanak ki minden lehetőséget, mert soha nem lehet tudni, hová juthatnak el vele vagy mit hozhatnak ki belőle” – szűrte le Martin a tanulságot saját útjáról, amely most a Georgia állambeli Valdosta állami egyetemére vezeti.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!