hirdetés
anna_portre_nyito.jpg

Korolovszky Anna: A művészetben nem kellenek a tabuk

A grafikusi munkáról, a plakátművészetről és a plakátok sorsáról beszélgettünk.
Szegedi Éva interjúja - szmo.hu
2016. január 31.


hirdetés

- Plakátokat is tervező grafikusként mi a véleményed a Kern-plakát betiltásáról?

- Nem igazán értem, hogy ha ez kiverte az Önszabályozó Reklámtestületnél a biztosítékot, akkor az Örkény Stuart Máriás plakátja miért nem? Az a plakát két éve készült, és most a Kern plakát ugyanezt a geget használja.

Egyébként komolytalannak találom ezt az ügyet, ugyanakkor rettenetesnek is, hogy a kreatív szakma ennyire függjön a magyar médiától, politikától, egyáltalán bármitől. Túl sok a nem szabad, nem lehet Magyarországon. A kérdésed számomra sokkal nagyobb problémákat feszeget, ami a korlátokat illeti, de igyekszem most csak a Kern-plakátra gondolni. Láttam a végső kreatívot az utcán, meg is álltam szemrevételezni. Bármilyen szögből hunyorogtam és meresztettem nagyra a szememet, örömmel konstatáltam, hogy a pixelek klasszul összeállnak, és jól látható Kern András ujja. Jót röhögtem magamban, és ezúton gratulálok a készítőknek, hogy ilyen frappánsan oldották meg a problémát.

kernplakat

stuartplakat

Névjegy

Korolovszky Anna grafikus a kerámiától indult, majd képgrafikával folytatta. Megtanulta, hogyan ne kaszabolja szét a kezét, ha linót metsz, maratott rézlemezt, nyomtatott papírra - magasan és mélyen. Volt, hogy tévedésből a tervezőgrafikára adta be a jelentkezését a Képzőn képgrafika helyett, mert összekeverte a két szakot... Aztán jobban utánanézett, mi is a tervezőgrafika, és megtetszett neki.

Tervezett arculatokat étteremnek, kávezóknak, designereknek. Plakátokat készít, festett, készített illusztrációkat magazinoknak

- Kell, hogy legyenek tabuk?

- Kellenek. Az életben. De minden esetben beszélni kell róluk, mivel vannak tabuk, amelyek ezután megszűnhetnek tabunak lenni. És a végén kiderülhet, hogy csak önmagunk korlátai voltak.

A művészetben viszont nem kellene hogy tabuk legyenek. Louise Bourgeois szobrásznő hatalmas falloszokat mintázó szobrokkal sokkolta a nagyérdeműt az 1900-as évek középén. Ma már ezek a szobrok nem sokkolják az embereket. Vagy mégis? Duchamp piszoárja (A forrás) meg egyenesen közömbös is lehetne ma már, - annyira edzettek vagyunk - ha nem tudnánk hogy mennyi mindent köszönhetünk ennek a "trágárnak és közönségesnek" titulált ready made-nek. Szóval hogy kellenek-e a tabuk a művészetben? Nagyon nem. De ha kikiáltanak valamit tabunak, annál ízesebb azt áthágni.

emberszag_A3

bplike_korolovszky_03

Mire a legbüszkébb Anna?

Összességében véve sok munkájára. A színházi plakátjai kiemelt helyet foglalnak el a szívében, de tervezett már csomagolást gyümölcslének is, amelyet azóta is minden nap kisiskolások isznak a padokban - jó érzés erre gondolnia.

Létrehozott egy ruhakollekciót, a Memoryt, Cakó Kingával - a koncepciójáért és grafikákért Anna a felelős.

Arra a legbüszkébb, hogy azt csinálja, amit a legjobban szeret.

memory coll_szitazas

Memory collection szitázás

memory

A Memory

memorys csapatkep

A Memory csapata

- Miért fontos a plakát, mint felület?

- Mert az utca embere látja. Mindenki láthatja. Nemtől, kortól, politikai ideológiától, társadalmi helyzettől, mindentől függetlenül látható számára.

Ha jó a plakát, megállít. Bevésődik.

A plakát kordokumentum, lenyomata korszakok kulturális, gazdasági történetének. Elképesztő lenne, kulturális sokk-ként élnénk meg, ha lennének az utcán jó plakátok. Vizuális káosz van mifelénk…ha végigsétálsz az utcán, nem kapod föl a fejed semmire. Leginkább kereskedelmi plakátokat látsz, abból is a legrosszabbakat. Akció, laptopszalon és nyers hús. Mennyire klassz lenne, ha ezek legalább szépek, igényesek lennének, arról nem is beszélek, ha még valami fricska, gondolat is tetten érhető lenne rajtuk. Az óriási erővel bírna. A plakát ugyanis képes a vizuális közízlést formálni.

today_paris_70x100.indd

kepeslap_01

- A grafikusok számára miért izgalmas felület a plakát? Mi benne a kihívás?

- Mert komplex gondolkodást igényel. Rajztudást, kompozíciós érzéket, játékosságot, humort, egyedi kifejezésmódot, mindezt hatalmas felületen. Most a kulturális plakátokról beszélek, nem a kereskedelmi plakátokról! Ebbe annyi mindent beleadhat a plakáttervező, kísérletezésre ad lehetőséget, önkifejezésre. Kihívás, mert a funkcionalitás és az autonómia között kell brillíroznia. A plakáttervezés félúton van az alkalmazott grafika és a művészet között.

- Sok vagy kevés plakát jelenik meg itthon?

- Kereskedelmi plakátból rengeteg. Leginkább az van jelen, kulturális és társadalmi célúból kevesebb. Ez utóbbit szerintem a reklámügynökségek egész jól oldják meg, látok egyre bátrabb és izgalmasabb plakátokat is, amelyeknek tényleg van mondanivalójuk.

A kulturális plakátok - kulturális, művészeti események, fesztiválok, rendezvények, népszerűsítésére készült plakátok szinte alig láthatók. Internetről és újságból tájékozódunk.

A nagyobb múzeumok plakátjai rendben vannak, olyanok amilyeneknek lenniük kell, ezekkel találkozunk is. De a kisebb galériák, színházak más megjelenési formához kell hogy folyamodjanak. Az én színházi plakátjaim például bárokban, kávézókban, art mozikban, a belvárosi élet közkedvelt helyein vannak kiragasztva. Jó érzés látni őket. De nem az utcán vannak, ahol a helyük lenne.

Irtas_plakat

ropulj-lelkem_plakat

Érdekelt, hogy más országokhoz, kultúrákhoz képest Magyarországon vajon mennyire ad szabad kezet a megrendelő a grafikusoknak. Korolovszky Anna elmondta, hogy nem kötné országokhoz, ez inkább vállalatfüggő, illetve a marketingmenedzserektől vagy a megrendelők személyiségétől függ, mekkora szabadságot kap a grafikus.

Vannak, akik felismerik, hogy profi grafikusra van szükségük, akit a munkái alapján választanak ki, és aki képes azt a látás- és gondolkodásmódot képviselni, amire a cégnek szüksége van - mivel miatta lesz olyan az arculatuk amilyen.

Fontos, hogy a grafikus ne csupán elvégezze adott feladatot, hanem közben hozzáadjon a munkáihoz valamit, amitől az egyedivé válik. Szerinte akkor van baj, ha a megrendelő azt hiszi, hogy az adott munka kizárólag neki készül, és a saját ízlésére formáltatja a grafikussal. Ha ezen képes felülemelkedni, csodálatos kollaborációk tudnak születni.

- Mennyire kapsz szabad kezet, amikor plakátokat tervezel?

- Ha a plakátról beszélünk, nekem óriási mázlim van a Szkéné Színházzal. Nagyon szeretek a PR-menedzserükkel együtt dolgozni. Előfordult már, hogy nem tetszett neki egy plakátom, de nem kötözködött, hanem mentünk vele tovább. A rendezőnek és a színházi csapatnak viszont nagyon tetszett, így azt használtuk az adott darab kreatívjához. A végén megszokta, vagy megszerette, már nem emlékszem, de a lényeg, hogy képes volt könnyedén kezelni, hogy ez most éppen nem tetszik neki, de bízott bennem és a szakmai tudásomban.

Ahhoz hogy ilyen is megtörténhessen, kell egyfajta összeszokás, hogy miket tettél le az asztalra, részéről pedig szerintem ehhez kell egyfajta határozottság hogy ha kell, fölfelé is tudja érvényesíteni az akaratát, ismernie kell a piacot, a trendeket. Persze van, hogy fölsőbb szintekről mégis visszadobják a terveket. Kisebb megrendelők esetén, akik megkeresnek az induló cégükhöz logótervezéssel általában szabad kezet adnak. Eleve azért engem keresnek meg, mert tetszik nekik amit csinálok. És ők is “valami olyasmit” akarnak.

Nem tudom, hogy mi a helyzet külföldön mert keveset dolgoztam kintre. Arra a tapasztalatra viszont nem építenék, mert ott is meghatározó volt a megrendelő személyisége. Volt kellemes és rettenetes tapasztalatom is. Ez utóbbinál a megrendelő annyira beleszólt a munkámba, hogy kritikán aluli volt. Föl kellett volna állnom, és azt mondanom, hogy akkor most itt köszönjünk el egymástól, mert ennek így semmi értelme. De addigra annyi munkám és időm benne volt már, hogy nem akartam visszalépni, pedig azt kellett volna.

kiallitas_szkene szinhaz

Kiállítás a Szkéné Színházban

- Mit gondolsz, mi árt a grafikusi szakmának?

- A kontár módon végzett munka, a szakmai féltékenység, ha nincs meg a szakmai alázat, bárminemű elnyomás, korlátozás és a politika.

- A hirdetőoszlopok eltávolítása mennyire érintette érzékenyen a szakmát?

- A plakáttervező szakmát nagyon. Nem is arról van szó, hogy az eltávolítás következményeképpen eltűnt/vagy tűnik el a játszóterünk, mert régóta nem ott homokozunk már. A hirdetőoszlopok most mások játszótereivé váltak, és egyébként személy szerint nem érdekel, ha nem látom többet az utcán azt a sok szemetet, amit most vagyok kénytelen nézni. Tisztelet a ritka kivételnek.

Inkább az rengette meg érzelmileg a szakmát, hogy még a lehetősége is eltűnik annak, hogy ott megjelenhessünk: az utcán. Nem is olyan régen ezeknek az oszlopoknak illetve a ráragasztott plakátoknak óriási szerepük volt. Ha visszamegyünk az időben, a tömegkommunikáció egyetlen fontosabb eszköze volt, emberek csoportosultak a plakátok körül, onnan tudták meg hogyan kellene mosogatni, átkelni a zebrán, milyen jó hogy van Tungsram, Flora szappan, Bagarol cipőpaszta, mikor van a tánceste, hogy mennyire vagány életérzést ad a Modiano cigaretta, a közüzemi szolgáltatások plakátjai, A gáz fűt és hűt... ezek a plakátok ízesek, festői értékkel rendelkeztek, humorosak, gyönyörűek voltak!

Most pedig a művészi kvalitással rendelkező plakátok végképp a múzeumokba, galériákba szorulnak vagy az adott intézmények falaira, kirakatába, amiket hirdetnek a plakátok. De nem nagy szám, hogy egy kiváló plakát, ami a Lengyel Intézet kiállítását hirdeti, az a Lengyel Intézet kirakatában lóg, ugye? A Magyar Plakát Társasággal reagáltunk is erre az oszlopirtásra, politikamentesen, több helyen.

hirdetooszlop_1931

Hirdetőoszlop 1931-ben, Forrás: Fortepan.hu

hirdetooszlop3_1936

Hirdetőoszlop 1936-ban, Forrás: Fortepan.hu

hirdetooszlop4_1941

Hirdetőoszlop 1941-ben, Forrás: Fortepan.hu

hirdetooszlop_1943

Hirdetőoszlop 1943-ban, Forrás: Fortepan.hu

1943_fedaksari

Fedák Sári plakátok 1943-ban, Forrás: Fortepan.hu

- Toulouse-Lautrec óta mi változott a plakátkészítésben?

- Minden megváltozott. Ezt a szakmát régen tisztelték. Ma aki nem ért hozzá, szerintem nem is tudja, hogy ez egy műfaj, vagy hogy ilyen van. Mert nem is lát plakátot. Azt hiszi, hogy amit lát az utcán, az a plakát. Annak idején a plakátkészítők festőművészek voltak, valakik voltak. Elismert művészek voltak.

Toulouse-Lautrec plakátjait már lopkodták az utcáról. Állítólag meg sem száradt a ragasztó, már szedték le. Megjegyzem nekem is lopták már el másnapra a Szkénében a plakátomat. Ez a legnagyobb megtiszteltetés, ami érhet.

Visszakanyarodva a témához, a nyomdatechnológia fejlődésével egy csomó újítást alkalmaztak a tervezők. Több lehetőségünk is lett hirtelen. A sokszorosítás, a technikai eszközök tárháza szinte végtelenné vált... és most mégis azt érzem, hogy a számítógép megjelenésével

olyan alapvető technikai megoldások tűnnek el, amelyeket 30-40 évvel ezelőtt még alkalmaztak a mesterek. Nagyon egyszerű dolgokra gondolok, festettek, rajzoltak, fröcsköltek, satíroztak, betűt festettek, szivaccsal dörzsölték a papírt, karcoltak, vágtak, ragasztottak, és utána lett a plakát.

Egy barátom mesélte, aki művészeti iskolában tanít, hogy a fiatal művészeknek eszébe sem jut tervezni papíron, rögtön kattintanának, nem is tudják, hogy mennyi lehetőségük lenne, hogy összepiszkolják a kezüket. Aztán ott az idő, mint faktor: nem csak ebben a szakmában, máshol is, minden olyan gyorsan kell, azonnal kell, sürgetnek. Fel kell venni a tempót, a lépést. De ez néha a munka kárára megy. Egy plakát megvalósítását tekintve lehetne más eszközökhöz is folyamodni, ha több idő volna rá. De lehet hogy nem baj, hogy így van... meg is szoktam már, és így legalább pörögnek az események.

Honnan merít inspirációt egy grafikus? Anna szerint bárhonnan. Hazai és külföldi tervezők munkáit is szokta nézegetni, de úgy gondolja, még is többet kellene tájékozódni, kutatni, hogy mi történik a világban. Néha az az érzése, nincsen ideje semmire, kevés egy nap arra a sok mindenre, amit csinálni szeretne.

Mivel otthonról dolgozik és egyedül, abban a pillanatban ha kimegy az utcára, olyanná válik, mint egy kisgyerek. Figyelni kezdi a körülötte lévő világot, az embereket, minden apróságot, a zöldségárus nénik kezét a piacon, milyen arcokat vág az ellenőr, vagy milyen alakú a járda repedése. Inspirációt merít a családjából, a barátaiból, az utazásokból, idegen kultúrákból, a saját múltjából. Ezeket az emlékképeket pedig előhívja, amikor szükség van rájuk.

hungary for love_kepeslap

gyor_kepgrafikai biennale

Anna a győri képgrafikai biennálén

- Mit tapasztalsz ma itthon?

Kevesen mondhatják el magukról, hogy plakátosok, mert nem sokan foglalkoznak ezzel a szakmával. Ezek a mesterek javarészt ott vannak a Magyar Plakát Társaságban és nagyon sokat lehet tőlük tanulni, ellesni.

Másik része a plakáttal foglalkozó művészeknek meg nincsen a társaságban, itt meg ott vannak-szétszéledve és már nem, vagy csak nagyon ritkán csinálnak plakátot. Az a fő probléma, hogy olyan, mintha nem lenne már szükség a plakátra. Minden információhoz hozzájuthatunk más csatornán keresztül, olcsóbban. Internet, tévé, rádió, újság, szórólap…

Pedig ez nem igaz, más országokban, igenis fontos a plakát. Párizsban virágzik a plakát és Varsó virágzik a plakáttól. De még Londonban, Tel Avivban is ízléses plakátok vannak. De hogy alapvetően mi jellemző ma szerintem? Érdektelenség.

- A hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek plakátjai - Szyksznian Wanda, Felvidéki András, Helényi Tibor munkái, a régi nagy Fabulon plakát a Kálvinon és a többi - ma milyen érzéseket váltanak ki?

- Egymástól nagyon különböző művészek, mindegyikük más érzést vált ki belőlem. Alapvetően a régi nagyokat mind tisztelem és sokukkal - akik nincsenek a listádban - személyesen is megismerkedhettem mióta az MPT fölvett a tagjai közé: Ducki Kristóf, Kemény György, Árendás József stb.

A fiatalabb generációnak tanulnia kellene tőlük, és jobban láthatóvá kellene őket tenni. Sokuk nem tud úgy érvényesülni, mint ahogyan a fiatalabbak, nem használnak Instagramot, nincsenek fent a Behance-en, sokuknak weboldala sincsen, hogy a munkáik egy helyen legyenek. Szerintem ez nagy baj. Sokan úgy vannak vele, hogy nem is kell nekik az önreklám, és valóban sokuknak már semmi szüksége rá, de ez nem is csak erről szól, nekünk kellene hogy láthassuk az ő munkáikat.

A letűnt korok általában nosztalgikus sóvárgást váltanak ki belőlem... A Fabulon reklám a Kálvinon azon a tűzfalon, Egy pohár tej, tiszta fej és Fonyódi plakátok, meg a többi, akkor láthatóak voltak ilyen plakátok is. Egy csomóra emlékszem a gyerekkoromból... imádom őket.

kalvin

A Kálvin tér 1979-ben, Forrás: Grofjardanhazy

starwars

tej1

kemenygyorgy

- Tetszenek?

-Hát nem ezek a jó plakátok, amikre évekkel később is emlékszünk? A mostani plakátokra kik fognak emlékezni? Lehet egyáltalán rájuk emlékezni?


KÖVESS MINKET:




hirdetés
men-in-black-foto.jpg

Bukott a Men in Black a mozikban, de nem érdekli a nézőket Samuel L. Jackson új filmje sem

A Tessa Thompson és Chris Hemsworth főszereplésével forgatott új filmtől ugyan nem várták azt, hogy ugyanolyan magasságba röpítse a jegyeladásokat, mint a Will Smithszel és Tommy Lee Jonesszal forgatott előző mozik, de még így is alulteljesített.
MTI - szmo.hu
2019. június 17.



Elmaradt a várakozásoktól a legendás Sötét zsaruk filmek újabb részének fogadtatása, A Men in Black - Sötét zsaruk a Föld körül című amerikai akció-vígjátékra csupán 28,5 millió dollárért váltottak jegyek az észak-amerikai mozikban bemutatója hétvégéjén.

Ez nagyjából fele annak, amit a sorozat korábbi részei hoztak bemutató-hétvégén a Variety című filmes honlap szerint.

A Tessa Thompson és Chris Hemsworth főszereplésével forgatott új filmtől ugyan nem várták azt, hogy ugyanolyan magasságba röpítse a jegyeladásokat, mint a Will Smithszel és Tommy Lee Jonesszal forgatott előző mozik, de elemzők úgy becsülték, hogy 30 millió dollár fölött fog nyitni Észak-Amerikában.

Készítői most abban remélik, hogy a nemzetközi piacokon sikeres lesz a Sony társfinanszírozásában 110 millió dolláros költségvetésből készült film.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
CatchMain.jpg

Fricska a bürokrácia és az amerikai hadsereg orrára kiváló színészekkel - megnéztük George Clooney 22-es csapdája-sorozatát

Egészen kiskorom óta hallom ezt a mondást megoldhatatlan helyzetekre. Fogalmam sem volt, pontosan mi ez, egészen addig, amíg meg nem találtam George Clooney új szerelemprojektjét.
B.M. képek: YouTube - szmo.hu
2019. június 18.



Mert ez egyértelműen egy olyan minisorozat, amit Mr. Clooney el akart készíteni. Ő az egyik producere, szerepel benne, sőt két részt rendezett is. Először 1961-ben jelent meg Joseph Heller regénye, ugyanezen a címen, nem sokkal később filmet csináltak belőle igazán illusztris szereplőgárdával. Az 1970-es filmet Mike Nichols rendezte és olyan nevek szerepeltek benne, mint Alan Arkin, Orson Welles, Anthony Perkins, Bob Newhart, Martin Sheen vagy Jon Voight. Igazán az eredeti mű, és ez a film terjesztette el a 22-es csapdája kifejezést.

A Hulu (ők készítik az Egy szolgáló lány meséjét is) 2019-es sorozata is a

II. világháborúban játszódik, és egy amerikai bombázó-alakulat mindennapjait követhetjük végig benne az olasz fronton.

Főszereplőnk, Yossarian (Christopher Abbott), avagy Yo-Yo, ahogy a társai hívják, azért lép be a bombázókhoz, mert úgy hallotta, nekik a leghosszabb a kiképzésük. Így próbálja túlélni a háborút, hiszen amíg felkészítik a harcra, addig vége is lesz. Nagy sajnálatára nem így történik… a háború tovább dúl, a szakaszát pedig kiküldik Olaszországba, hogy jól bombázzanak le mindent, amit a kissé pszichopata Cathcart ezredes (Kyle Chandler) berajzol a térképen.

Először úgy voltam vele, hogy olyan lesz, mint Az elit alakulat, komoly háborús drámára számítottam, sok akciójelenettel. Mint kiderült, ennél messzebb se kerülhettem volna az igazságtól, a sorozat egy groteszk humorral fűszerezett, bürokráciaellenes anti-háborús sztori, melyben az ember felettesei az igazi ellenségek, nem a szemben álló csapat. A 6 rész alatt összesen egy jelenetben láttunk nácikat, akkor is inkább röhejes helyzetben, mint háborús környezetben. Nem erre számítottam, de nagyon jól szórakoztam azon, amit kaptam:

elképesztően abszurd, groteszk humorú sorozatot, amely néha már-már a fekete komédia határait feszegeti,

és hatalmas fricska a bürokrácia és a tökéletes amerikai hadsereg orrára, kiváló színészekkel.

A Yo-Yo-t alakító Christopher Abbott úgy néz ki, mint egy háborús propagandaposzterről szabadult szívtipró, nagyon hasonlít a fiatal Marlon Brandóra. Az ő szemén keresztül látjuk a harcok borzalmait, de egészen más módon, mint az eddigi háborús eposzokban: ő egy görbe tükröt tart az egész háborúnak és a háborút kiszolgáló hadi gépezetnek. A bombázók bizonyos mennyiségű küldetés után leszerelhetnek, ezt szeretné megjátszani Yo-Yo is, ha hagyná a rendszer, mert a Kyle Chandler által játszott ezredese folyamatosan emeli a küldetésszámot. Ő csinál két küldetést, de a kötelező kvóta 5-el növekszik. Ezért egy folyamatos, véget nem érő hajsza az élete, aminek tétje ténylegesen az élete, hiszen akármikor kilőhetik a repülőjét a bevetéseken. A 22-es csapdája pedig nem más, mint egy menekülési út. Legalább is egy a katonaságtól való menekülési út lezárása: ugyanis ha valaki kijelenti magáról, hogy őrült, a katonaorvosnak kötelessége leszerelni őt, hiszen egy őrült nem kaphat fegyvert.

Ekkor lép be a 22-es cikkely,

miszerint az a személy nem lehet őrült, aki kijelenti magáról, hogy őrült, hiszen még van annyi ép elméje, hogy félti az életét, és nem akar halálos küldetésre menni. Ergo, csak az szerelhet le idő előtt, aki őrültnek vallja magát, de aki őrültnek vallja magát, az nem lehet őrült. Ez az önmaga farkába harapó kígyó a 22-es csapdája. Yossarian is megpróbálja ezt az utat, de az orvos elmagyarázza neki, inkább próbálkozzon valamilyen végtagot elveszíteni, azzal jobban jár.

George Clooney Scheisskopf tábornokot játssza, aki eredetileg Yo-Yo kiképzőtisztje, de később életének másik megkeserítője. Látszik, hogy Clooney imádta a szerepet, igazi irritáló bolond, akinek fontosabb, hogy a menetelésnél hol van a katona keze, mint hogy életben maradjon a fronton. Apróbb szerepben Yo-Yo életében feltűnik még Hugh Laurie, aki szintén emlékezetes módon „jut ki a frontról”. Illetve még a teljes bombázóraj színészeit fel lehetne sorolni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
1-27.jpg

„A félelmeinkről is szól, hogy mivé válhatnak a nők” – interjú Fiona Shaw-val, a Megszállottak viadala színésznőjével

A Carolynt alakító színésznő elmesélte, merre halad az aktuális évad, mennyire élvezi ezt a kétértelmű univerzumot, és azt, hogy milyen különleges nőket mutat be az HBO-s széria.
Fotók: HBO - szmo.hu
2019. június 17.



Lassan véget ér a feszült HBO-krimiszéria második évada, melyben a harmadik kulcsszereplő Sandra Oh és Jodie Comer oldalán Fiona Shaw, a kemény Carolyn megformálója. Kihívásokról, karakteréről és a show humoráról is mesélt.

Mi vár Carolyn karakterére ebben az évadban?

Mostanra visszatértünk az MI6-be egy pár új csapattaggal. Ezúttal egy olyan ügyet próbálunk megoldani, melyben egy nagy hatalmú médiamogult gyilkoltak meg és úgy tűnik, ezúttal nem Villanelle volt az elkövető. Így már két gyilkos után folyik a hajsza. Ebben az évadban Carolyn sokszor kerül a figyelem középpontjába: sok mindent tud, amit a többiek nem, és olykor komolyabb játékba bonyolódik, mint amit eddig a viselkedése alapján gondoltunk volna róla.

Milyen ember Carolyn?

Ahhoz, hogy valaki az MI6-ben dolgozhasson, nagyon sajátos személyiségre van szükség, olyasvalakire, aki nem kedves és bájos, mivel mindent felül kell bírálnia, amit bárki is mond neki. Nagyon elővigyázatosnak kell lennie azzal kapcsolatban, amit mond, ahogy viselkedik és azzal kapcsolatban is, akit szeret.

Biztos vagyok benne, hogy Carolyn szereti a fiát, Kennyt, de nem tudja kimutatni, mert nem engedheti meg magának, hogy gyenge legyen.

Ez a vonása is a jófajta feszültséget szolgálja. Gyanítom, hogy Carolyn már túl van jó pár katasztrofális kapcsolaton, ezért uralja az életét a munkája. És épp ettől izgalmas ember. Carolyn és a csapata mindig viselkedésbeli túlkapásokat keresnek. A legtöbbünk nem gondolná, hogy az emberek képesek ilyen extrémen viselkedni, ahogy az a Megszállottak viadalában sokszor megesik. Carolynt már semmi sem lepi meg.

Milyen Carolyn bőrébe bújni?

Először örültem neki, hogy hasonlít rám, de aztán gyorsan rájöttem, hogy igazából nem. Felfedeztem, hogy Carolyn nem mosolyog, nem nevet – így tud működni. Nem tudni, mikor viccel, és ezt remek dolog eljátszani, ugyanakkor nagyon nehéz is. Nehéz megállapítani, hogy éppen komoly-e vagy viccel. Egyébként is ebben rejlik a széria ereje: sosem tudhatod, éppen mit gondolnak a karakterek. Ez a kétértelműség, pengeélen táncolás a show különlegessége, ettől működik igazán.

Hogyan fejlődik a figurád kapcsolata Eve-vel ebben az évadban?

Tovább bonyolódik. Azt gondolhatnánk, hogy barátok lesznek, mert ugyanazon az oldalon állnak, pedig nem – abban sem lehetünk biztosak, ki melyik oldalon áll épp. Elméletben együtt dolgoznak, de egyszerre van jó kapcsolatuk – és másfelől borzalmas is. Eve-nek támogatásra és biztatásra lenne szüksége, Carolyn azonban egyáltalán nem bátorítja őt.

Beszélne egy kicsit a sorozat humoráról?

Szerintem az az igazi újdonság a show-ban, hogy a néző sosem tudhatja, épp viccelünk vagy sem, mintha minden mondat köré egyfajta vákuumot hoztak volna létre az alkotók, ami egyszerre izgalmas és zavarba ejtő a közönségnek. És a színészeknek is.

Azt kijelenthetjük, hogy a Megszállottak viadala jó pár erős, de lényegileg tökéletlen nőről szól? Ez a kulcsa, hogy ilyen eredeti és friss a sorozat?

Olyan remek filmeken nőttünk fel, melyekben ezt a munkát mindig férfiak végezték, ezért most fantasztikus három olyan nőt látni, akik ennek a világnak a jó és rossz oldalát képviselik.

Öröm olyan figurát eljátszani, akinek vannak rossz oldalai is. Villanelle persze egyértelműen rossz, de a világ, amit ábrázolunk, erkölcsileg nem egyértelmű.

Ezek a nők nincsenek az otthonukhoz, a férjeikhez, fiaikhoz kötve. Az a vízió vezérli őket, hogy az élet mindkét gender lehetősége. A sorozat a legnagyobb félelmeinket is megmutatja azzal kapcsolatban, hogy mivé válhatnak a nők.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
painter-4075713_1280-1.jpg

A klímaváltozás lesz az idei ARC kiállítás témája

Július 16-ig várják a jelentkezőket.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 18.



Magyarországon, Európában és az egész bolygón zajló jelenségek közül nem volt kérdés, hogy idén a klímaváltozás, klímaválság, klímavészhelyzet, klímakatasztrófa összetett folyamata lesz a 19. ARC fő pályázati témája. Az ARC szerint is ez az emberiség jelenlegi legnagyobb kihívása.

Ma már megkérdőjelezhetetlen tudományos tény, hogy klímavészhelyzet és tömeges fajkihalás korában élünk. Ezért a komoly hagyományokkal és ismertséggel rendelkező pályázat és kiállítás az idén különösen felelősségteljes, szabad és kreatív képkészítésre buzdítja a pályázatán résztvevőket.

Részlet a pályázati kiírásból:

„KLÍMARIADÓ!

Alkoss képet róla!

Klíma. Katasztrófa? Globális akasztófa, amin együtt fogunk lógni? Vagy nem kell a paláver, más az, ami alá ver az emberiségnek? Oszd meg velünk ezügyben az igazságodat, és foglald képbe, plakátba, hogy mit gondolsz a klímaváltozásról! Hiszen te is hatással vagy a környezetedre! Utazol, szemetelsz, húst eszel, cuccokat veszel és levegőt – ezzel is a klímát terheled.

Klíma. Dráma? Félsz tőle? Nem hiszel benne? Generálod? Túléled? A legnagyobb fenyegetésnek tartod? Vagy nem érdekel az egész? Te a szemednek hiszel vagy a propaganda sajtónak? A tényeknek vagy a szósöl trolloknak? Sokezer tudósnak vagy párszáz politikusnak? Mindenkinek jogában áll tévedni, de gondolkodni most erről érdemes szerintünk. Vállald fel, amit gondolsz, és győzz meg másokat!

Az alkotói szabadság jegyében a felkínált témán kívül más ötlettel, témával is pályázhatsz szabadon!

Mutass utat, nevettess meg, gondolkodtass el!

Magyarország legnagyobb köztéri kiállítása várja szabad gondolataidat és zseniális vizuális ötleteidet!

Pályázz!

A pályázat kiírója részletesebb, szakértő segítséget is ad a témában a tájékozódáshoz. Az ARC a Greenpeace Magyarország honlapjának egyik aloldalát ajánlja, ahol egy gyorstalpalót talál az érdeklődő a klímaváltozásról, és néhány tippet arról, mit tehetünk egyénileg és rendszerszinten, hogy elkerüljük a klímakatasztrófát!

Idén, ahhoz, hogy a pályázatból kiállítás is legyen az ARC-nak most mindennél jobban szüksége van a kedvelőire is. Adománygyűjtő kampányt indítanak és várják minden olyan cég, szervezet és magánszemély támogatását, akiknek fontos, hogy idén is legyen ARC kiállítás és felelősséget éreznek a klímaváltozással kapcsolatban.

Az ARC bankszámlaszáma: 16200010-10073090

Külföldről a következő kódok segítségével lehet utalni az ARC-nak:

HU87 1620 0010 1007 3090 0000 0000

Swift kód: HBWEHUHB

A pályázattal kapcsolatos minden információ megtalálható a facebook.com/arcmagazin, valamint az arcmagazin.hu weboldalakon.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x