hirdetés
ezaz-epulet-crop.jpg

Kőbányára költöztetik az új Közlekedési Múzeumot

Mégsem a Ligetben lesz. Helyette a MÁV egykori Északi Járműjavítójának egyik csarnokát építik át és bővítik ki.
Fotók: Közlekedési Múzeum - szmo.hu
2017. december 15.


hirdetés

Döntött a kormány: Budapesten, Kőbányán, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál épülhet meg az új Közlekedési Múzeum, a MÁV korábbi Északi Járműjavítójának dízelmozdony-javító csarnokát felhasználva, annak átépítésével és bővítésével - derül ki a múzeum közleményéből.

A mintegy 30 ezer négyzetméteres múzeumi épületkomplexumban a korábbi városligeti helyszínnél lényegesen nagyobb területen, a múzeumban lévő nagy járművek kiállítására is igazán alkalmas, tágas csarnokokban kap helyet a Közlekedési Múzeum.

Az összesen 7 hektáros területen kényelmesen elfér a rossz állapotú telephelyeket felváltó új restaurációs és raktározási központ, dokumentumtár, szabadtéri kiállítás, továbbá akár a nosztalgiajáratok végállomása is.terkepezaz0

„A döntéssel megnyugtatóan rendeződött a Közlekedési Múzeum elhelyezésének ügye és beért a 2016 óta zajló előkészítő munkánk. Az akkor kitűzött céloknak megfelelően a kormány szerdai döntésével sikerült az intézmény 120 éves múltjához, rangjához méltó új, újabb évszázadra szóló víziót és jövőképet adni a Közlekedési Múzeumnak ” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

A mostani döntés előzménye, hogy a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa és a Közlekedési Múzeum közös javaslata nyomán 2017. május 17-én a ormány döntött a projekt jövőjéről, az addigi koncepció felülvizsgálatáról. A döntés a múzeum vezetése szerint óriási lehetőséget nyitott meg az intézmény számára azáltal, hogy a Közlekedési Múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen lesz. Így a közlekedési gyűjtemény (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok stb.) teljes spektrumát be tudják mutatni a látogatóknak.

hirdetés
Az Északi Járműjavító és a Dízelcsarnok

A 2009-ben bezárt, azóta üresen álló Északi Járműjavító a hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, majd később mozdonyjavítás egykori fellegváraként autentikus múzeumi helyszín. Az 1962-ben átadott, részben műemléki védettségű Dízelcsarnok pedig a világháború utáni vasúti ipari építészet egyik kiemelt jelentőségű épülete, mely most múzeumként születik újjá. Az 1870-től itt működő Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárának legrégebbi csarnokában a Magyar Állami Operaház fejlesztése valósul meg, mellyel aktívan együttműködik majd a múzeum, ezáltal új kulturális negyeddé formálva az elhanyagolt ipari zónát.

ezaz-eezaz-epulet

A Dízelcsarnok az Északi Járműjavító legnagyobb és egyben legkedvezőbb elhelyezkedésű épülete, hisz nem csak a Kőbányai úthoz esik közel, de a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos felől is könnyen megközelíthető lesz a projekt részeként tervezett új köztéren és új bejáraton át. A múzeum tervezése a kormánydöntés nyomán jövő év elejétől megkezdődik, az új ütemterv és költségvetés a tervek birtokában, 2018 során készülhet el.

Az új helyszínen az intézmény újra nemzetközi szinten is jegyzett, a világ vezető közlekedési múzeumai között számon tartott kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá

- írják a múzeum közleményében.csarnok1csarnok2csarnok3

Új kiállítás az új helyen

Egy új állandó kiállítást is terveznek, ami korszerű eszközökkel mutatja majd be a magyar közlekedéstörténet legfontosabb tárgyi emlékeit, a térképektől a gőzmozdonyokig, a kontinens első metrójától az Ikarus-gyár legfontosabb járműveiig. Ennek érdekében a Múzeum korábbi gyűjteményének aktív bővítésébe kezdtek, illetve számos régi jármű restaurálását tervezik. A kiállítás a reformkortól indulva mutatja majd be a magyar közlekedés történetét egészen napjainkig, amit a jövőre való kitekintés is kiegészít majd.

„A következő évtizedekben a közlekedés fejlődése az elmúlt évszázad talán legnagyobb hatású társadalmi és gazdasági változásaival jár együtt. A robbanómotor búcsúzik, a digitalizáció és az elektromos közlekedés térnyerése, a közlekedés átalakulása a gazdaságra, iparra, társadalomra, városokra, életvitelre olyan fokú hatást gyakorol, ami a Közlekedési Múzeum új kiállítását is meghatározza majd.” – mondta Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
trianon-100-megallas-budapest.jpg

Így állt meg 1 percre az élet Trianon 100. évfordulóján

Videón a pillanat, amikor megállnak a buszok és a villamosok a Széll Kálmán téren.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 04.


hirdetés

Június 4-én 16:30-kor 1 percre megálltak a metrók, buszok, villamosok Budapesten a trianoni békediktátum 100 éves évfordulójára emlékezve. Karácsony Gergely főpolgármester korábban a budapestieket is arra kérte, hogy egy percre mindannyian álljanak meg.

A leállásról videót is készítettünk, amelyben látszik, ahogy az egyébként buszoktól, villamosoktól és járókelőktől nyüzsgő Széll Kálmán téren egy percre megállnak a járművek. Az emberek egy része is megállt és a hangszórókat hallgatták.

Budapest főpolgármestere azt is elrendelte, hogy a trianoni békeszerződés aláírásának 100. évfordulóján a Lánchíd a nemzeti színekkel legyen kivilágítva. Június 4-én este, a közvilágítással egy időben indul a díszkivilágítás a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. kivitelezésében.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
bkk-Copy.jpg

Nagy vitát váltott ki a BKK szavazása: maradjon-e a gyerekek hangosbemondása a villamoson?

Egész júniusban meghagynák, de a kommentelők közül sokan felháborodtak az ötleten.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 01.


hirdetés

Mint arról mi is beszámoltunk, a BKK gyereknap alkalmából meglepetéssel kedveskedett a családoknak. Az online programok mellett számos fővárosi járaton várták ünnepi hangbemondással nemcsak a kicsiket, de a felnőtteket is. A nagykörúti 4-6-os villamoson gyerekek mondták be a megállókat, és szinte a teljes hálózaton ismert mesék főhőseinek szinkronhangja köszöntötte az utazókat.

Az akció sikeres volt, az utasok szerették a gyereknapi hangokat. Ezen felbuzdulva a BKK szavazást indított a Facebook-oldalán. Ebben azt írták:

"Gyermeknapon mindig hatalmas népszerűségnek örvend, amikor gyerekek mondják be a megállókat. Idén sem volt ez másként. Sokan kértétek, ezért megfontoltuk, a döntést azonban most rátok bízzuk:

szeretnétek, ha június végéig maradna a 4-6-os villamoson a gyerekhangos megállóbemondás? A szavazatokat kedd reggelig várjuk! Hajrá!"

hirdetés

Még te is voksolhatsz ITT

Bár a jelenlegi állás szerint jóval többen szeretnék a gyerekhangokat megtartani (most épp 61-39 százalékban), mégis sokan felháborodtak az ötleten.

A több száz komment között volt, aki azt írta, hogy pár napig még vicces, de utána már inkább irritáló a kicsik hangja, ezért kéri vissza a korábbi, megszokott bemondást. Van, aki szerint eddig is idegesítő volt a gyerekbemondás. Sőt olyan vélemény is volt, hogy "Ezek után akármikor is kell Budapesten villamosoznom, ezt a két villamost ha tudom, elkerülöm vagy csak fejhallgatóban fogok rajtuk utazni. Rettentő módon irritáló a kis gyerek hang főleg mikor selypít meg ki se tudja mondani rendesen a megállót".

"Felőlem maradhat de akkor kérem vissza a bérletem árát mert mióta ez megy inkább gyalog megyek mert ráz a hideg tőle" - írta egy másik hozzászóló. "Nem elég, hogy sokszor visító gyerekek vannak a tömegközlekedési eszközön akik nem képesek viselkedni, még a megállókat is gyerekhang mondja be. Szerintem sokan lesznek, akik inkább leteszik a jogsit. A megálló bemondása igenis fontos, hogy hallja és jól értse az ember hiszen ez az értelme, mindennek meg van a helye. Aki meg gyerekhangokat akar hallgatni, menjen a játszótérre."

Egy ilyen téma is komoly indulatokat tud kavarni. Többen szóvá tették, hogy a véleményekkel nincs baj, de a stílussal igen.

Ugyanakkor akadtak olyanok is, akik szerették a gyereknapi meglepetést: "Szerintem übercuki, és júniusban egy hónapig szívesen hallgatnám". És volt, aki pár napig kedvelte, de voltak érvei arra, hogy miért ne maradjon: "Pár napig tök aranyos és kedves gesztus, de hónap végéig szerintem felesleges megtartani. Kevésbé érthetőek a megállónevek, és azokra is gondolni kell, akik nem mindennap ezen a vonalon utaznak, nekik fontos, hogy jól érthető legyen".

A BKK számtalan esetben szólt hozzá, vagy válaszolt a kommentelőknek. Többek között: "A gyerekek idegesítők? Nagyon sajnáljuk, ha így érzel irántuk". Volt akinek így válaszolt: "És a 4-6-oson azt hallod, hogy a megállókat neveletlen gyerekek rohangálva sikítozzák be? Szerintünk aranyosan bemondják a megállókat. Kérjük, gondolj vissza a saját gyerekkorodra, és utána általánosíts. Köszönjük!" Arra pedig, hogy miért tartották jó ötletnek, ezt írták: "Például, hogy egy kicsit színesebb, vidámabb és szeretet-teljesebb hely legyen a világ". A legtöbb esetben azt javasolták, hogy a hozzászólok a szavazásnál a megfelelő gombot nyomják meg, így érvényesíthetik a véleményüket.

A stílusról szólva pedig így vélekednek: "nem a kommentelők ellen zajlik hadjárat, hanem az ellen a jelenség ellen, amilyen stílusban megnyilvánulnak, akik általánosítva jószágnak, idegesítőnek nevezik a gyerekeket. Ennek mi nem szeretnénk terepet adni, mert nagyon riasztó jelenség" - írták többek között.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
patkany.jpg

Újra megjelentek a patkányok Budapest több kerületében

Két polgármester is felhívást tett közzé.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 03.


hirdetés

Megint elszaporodtak a patkányok Budapesten. Erről több kerület polgármestere is a közösségi oldalán írt. Terézváros és Pestszentlőrinc-Pestszentimre polgármestere is felhívást tett közzé.

Soproni Tamás (Terézváros) írása szerint:

"Az elmúlt időszakban többen is jelezték, hogy patkányt láttak a kerületben. Nagyon fontos, hogy minden ilyen esetről az információ oda jusson, ahová kell, akiknek ilyen esetben 48 órán belül intézkedni szükséges.

2018. július 23-tól az RNBH Konzorcium végzi Budapest Főváros Önkormányzata megbízásából a Főváros patkánymentes állapotának fenntartása vonatkozó irtási munkákat. Amennyiben a lakókörnyezetedben ilyen rágcsálókat látsz, vagy azok jelenlétére utaló jeleket észlelsz, mindenképpen tégy bejelentést.

A bejelentés 3 módja:

hirdetés

Telefonon: 06-70-364-6531 munkanapokon 8-16 óra között.

E-mailen: [email protected]

Weben: https://www.rnbh.hu/panaszbejelento/

A bejelentésben mindenképpen meg kell jelölni az észlelés pontos helyét (irányítószám, utca, házszám), rövid leírást a látottakról (pl. élő patkány a pincében), valamint meg kell adni egy elérhetőséget, lehetőleg egy telefonszámot, amelyen az irtást végző vállalkozó eléri a bejelentőt."

Szaniszló Sándor (Pestszentlőrinc-Pestszentimre) vezetője is hasonló felhívást tett közzé.

Fotó: illusztráció, forrása: Pixabay

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
Kép-203.jpg

Ha nem akarsz tömegben nyomorogni a Normafánál, állj meg félúton a Kis-Sváb-hegyen

Ugyanúgy kikapcsol, csak kisebb. Távolról még hallod Buda hangjait és egy tanösvényen is végigmehetsz. Mindez pár megállónyira a Széll Kálmán tértől, vagy egy nagyobb sétára Városmajortól.
Malinovszki András; fotó: Novák Lívia - szmo.hu
2020. június 02.


hirdetés

Egészen biztosan kevesebben ismerik a XII. kerület egyik ékkövének számító Kis-Sváb-hegyet, mint akár "nagytestvérét", a jelző nélkülit vagy épp az örök kedvenc Normafát. Még úgy is igaz lehet ez, ha az idősebb generáció kedvéért hozzáteszem, hogy amiről beszélünk, azonos a régen Martinovics-hegynek hívott természeti területtel.

Mielőtt azonban röviden bemutatnám, egy egészen kurta nyelvi kitérőt kell tennünk. Nem véletlenül írtam kötőjelekkel a bemutatandó sétálóhelyet. Beszélhetnék a Kissvábhegyről is, így, egyben: akkor azonban Budapest 12. kerületének egyik városrészét járnánk be, a hozzátartozó utcákkal, házakkal együtt. Én azonban a Budai-hegység egyik magaslatáról szeretnék beszélni, aminek beépítetlen része természetvédelmi terület.

A Kis-Sváb-hegy olyan, mintha a természet épp csak egy picit emelkedne ki a városból, hogy megmutassa, itt van, és nem is akármilyen értékeket rejt. Meglepően közel vagyunk a Buda egyik központjának számító Széll Kálmán térhez vagy épp a szintén közkedvelt Városmajorhoz.

Ha ez utóbbi helyről vagy épp a Szent János Kórháztól feltekintünk, láthatjuk is a 258 méter magasra emelkedő kis hegyet. De jómagam találkoztam olyan emberrel is, aki a Hármashatár-hegyről átnézve szúrta ki az egyedi területet.

hirdetés

A Kis-Sváb-hegy ugyan szabadon látogatható, de 1991 óta fővárosi védettség alatt álló természetvédelmi terület.

Megközelíteni legegyszerűbben a 21-es vagy a 212-es busz Pethényi úti megállójától vagy a 39-es Goldmark Károly utcai végállomásától lehet, pár perces sétával. De 30-40 perces kaptatás után a Városmajorból is elérhető, ugyanakkor parkolni sem lehetetlen a közvetlen környezetében. A Budai-hegység legkeletebbi szárnyának számít: északi oldaláról remek kilátás nyílik a budai II. és III. kerület és Pest nagy részére. Nem csoda, hogy Buda török elleni visszavételekor innen is lőttek ágyúval a vár felé.

Sőt, egyes információk szerint eredetileg ezt a területet hívták Svábhegynek (az itt állomásozó sváb származású katonák után), ami aztán a tovább terjedt a szomszédos területekre – főhősünk ekkor kapta meg a „kis” előtagot. Az 1950 és 1991 közötti időszak kivételével azóta is így hívták. A szocializmus bő negyven évében a magyar jakobinus mozgalom vezetője után Martinovics-hegyre keresztelték, mára azonban erre egyre kevesebbeknek áll a szája.

A Kis-Sváb-hegy tényleg minden igényét kielégíti a kirándulóknak, akik könnyed kikapcsolódásra vágynak, nem akarnak túlzsúfolt, „tömegtúrahelyre” menni, ugyanakkor egyedülálló természeti értékeket nézegetnének – esetleg egy kicsit piknikeznének is egy fákkal körülölelt nagy réten a város felett.

A Kis-Sváb-hegy legrégebbi emléke (egy kőkoporsó) a római korból származik, és még a XVII.-XVIII. században is használták szőlőpréskádként. Jelenleg az Aquincumi Múzeumban őrzik. A terület mindig kiemelt természeti jelentőséggel bírt, oldalában pedig (a Budai-hegység nagy részéhez hasonlóan) egészen az 1880-as években pusztító filoxérajárványig szőlőt termesztettek.

Hadászati feladatokra nem a török elleni harc idejében használták utoljára: a városrésznek jelentős szerep jutott Buda 1849. május 16-a és 20-a közötti visszafoglalási kísérletében is.

Itt állították fel azt a hat darab 12 fontos löveget, amellyel az Esztergomi-rondellát és a szomszédos nyugati várfalat lőtték – írja kutatásában Balázs Attila, a Hegyvidék helytörténésze. Majd 1936-ban a légvédelmi tüzérség alakított ki lőállást, aminek bunkerszerű építménye ma is látható a nyugati oldalon.

A hatvanas és hetvenes években komoly indián élet zajlott az erre tökéletesen alkalmasnak bizonyuló Kis-Sváb-hegyen: Harmat István 'Villanószem' (1930-1982) fotóriporter vezetésével megalakult a Napkirály törzs, ami Harmat korai haláláig aktívan működött, a környék fiataljainak nagy örömére.

A Kis-Sváb-hegy ma is aktív közösséget tudhat magáénak: a kissvábhegyi kutyások és más lakosok összetartó baráti társasága az év minden szakában birtokba veszi a hegyet, így

a kirándulóhely elsősorban azok számára ajánlott, akiket nem zavar a szabadon játszó, ugyanakkor fegyelmezett ebek társasága. Vagy éppen azoknak, akik négylábú kedvencüket szabadon futtatnák a „kis-” és „nagykörön”, vagy épp a fentebb már említett „fennsíkon”.

A környéken élők alapították meg 1990-ben a Kissvábhegyi Egyesületet is.

Ha azonban a természet érintetlen csodái miatt terveznénk kis-sváb-hegyi túrát, a hegyen körbefutó tanösvényt érdemes megcsodálnunk, ami egyike a 41 budapesti tanösvénynek.

A 6,7 hektáros területen elsősorban Kalmár László természetbarát 1973-as kezdeményezésének köszönhetően építési tilalmat rendeltek el, így a helyszínen csak olyan kisebb építményeket helyeztek el, mint az északi oldal tűzrakóhelye, különböző (azóta többször cserélt) padok, vagy legújabban a gyerekek számára készült, a helyi élővilágot bemutató kis meseszobrok.

Fotó: Hegyvidék TV/YouTube

Az északi rész felé indulva megtalálhatjuk az egykori kőfejtő területét, amit aktív időszaka óta erősen visszafoglalt a természet, illetve kisebb betonplacc és egy rövid lépcsős szakasz után a fentebb említett lőréses betonbunker-szerű építményt is. A hegyet körülölelő alsó és felső utat több helyen régi építésű lépcsők kötik össze, de akkor is jól járunk, ha két út között letérünk a járt ösvényekről, és néhány rejtett utat keresünk. A csekély szintkülönbség miatt a gyakorlatlanabb túrázóknak sem megterhelő az itteni kirándulás.

Fotó: Wikipédia

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!