hirdetés
the-dead-dont-die.jpg

„Kicsinyes fogyasztói vágyainkat hörögjük magunk elé” – Jim Jarmusch zombifilmje a 26. Titanic Filmfesztiválon

„Ennek nem lesz jó vége” – mindenki érzi az egész városban, hogy valami megmagyarázhatatlan dolog történik.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. október 22.


hirdetés

Tegnap este kezdődött a 26. Titanic Filmfesztivál. A hagyományhoz híven idén is egy Jim Jarmusch-bemutatóval indult a rendezvény az Urániában.

Horváth György, a fesztivál igazgatója a bemutatott filmmel tökéletes összhangban egy nagyon meta kérdéssel nyitotta meg az eseményt. Milyen egy jó megnyitó gála?

A választ egy rövid és kaotikus filmben kapjuk meg, a témát ismert kortárs rendezők boncolgatják. A sort Reisz Gábor (Rossz versek, Van) kezdi:

„legyen mondjuk két perc” – minél rövidebb, minél őrültebb, annál jobb. Kocsis Ágnes (Pál Adrienn, Friss levegő) fényes ruhában parádéztatná a rendezőket. Mások inkább elefántokkal képzelik el, meg jó sok sörrel.

A fesztivál mottója idén „A nagyvászon bűvöletében”. Mert filmeket nézni akkor is moziban legjobb. Megszakítások, zavaró ingerek nélkül, aztán pedig kollektív áhítatban a mosdók felé áramolva megbeszélni, kire milyen benyomást tettek a látottak. Mert a filmnézés nem pótcselekvés, hanem egy olyan dolog, ami -szerencsés esetben- hatással van az ember életére.

hirdetés

A trailert látva először nem hittem el, hogy ez egy Jim Jarmusch-film. Aztán feltűnt Iggy Pop hullája a kávé szót mantrázva. Ez meggyőzött. Bár nem lengi körül az a pazar atmoszféra – második blikkre sem - , de nem is ez a célja. A Holtak nem halnak meg (sajnos magyarul nem alliterál olyan tökéletesen és kimondhatatlanul, mint eredeti nyelven – „The Dead Don’t Die) egy zsúfolt, pontokba szedett társadalomkritika, meg egy afféle „Így rendeztek ti”.

Mindenki félreérti a helyzetet, aki úgy gondolja, Jarmusch azért szeretett volna egy zombifilmet rendezni, hogy megmutassa, ő erre is képes. Nem. Jarmusch szerette volna megmutatni, hogy zombifilmet bárki tud rendezni, de attól a zombifilmek már nem az igaziak, unalmasak. És szerette volna megmutatni, mennyi menő, híres színész barátja van. Ez egy tökéletes paródia. Paródiája a zombifilmeknek, a filmrendezésnek, a rendezői önmitizálásnak, és az egész társadalomnak.

Mitől lesz jó egy zombifilm? Lehet egyáltalán jó? Nem jön már ki a könyökünkön a poszt-apokaliptikus élőhalott-invázió? De igen, legalábbis Jarmusch nézőpontjából. És teljesen igaza van. Egy átlag amerikai (és valószínűleg az európaiak is), már annyi zombifilmet látott, hogy meg sem lepődne azon, ha saját városkájában támadnának fel a hullák. Ráadásul egy pontos forgatókönyv is van a fejében arról, mit tenne ebben az esetben.

Centerville, ahogy a helységnévtábla is hirdeti, egy „igazán kellemes hely”. Középszerű név, középszerű emberek, totojázó zsaruk, akik este kilenckor már nem kávéznak, és fánkot sem esznek. A kávézóban tökéletesen megfér egymás mellett a „Keep America White Again” baseballsapkát viselő, fehéröntudattól duzzadó farmer és a végtelenül udvarias, vaskereskedést vezető fekete férfi. A klímakatasztrófáról beszélgetnek.

A telefonok sorra bedöglenek, este kilenckor még verőfényes napsütés. Az örs egyik cellájában egy chardonnay-t párolgó hulla oszladozik, a kedves kis Mallory (Carol Kane).

Ronnie, a fiatal rendőr (Adam Driver) ezen a ponton már vagy hatszor kijelentette, hogy „ennek nem lesz jó vége”. De mindenki más is érzi az egész városban, hogy valami megmagyarázhatatlan dolog történik.

A film két egymással szembefordított görbe tükör. A zombik, akik elözönlik a várost, mi vagyunk, és kicsinyes fogyasztói vágyainkat hörögjük magunk elé. Még a halálból is visszajönnénk, csakhogy wifizzünk egyet, vagy igyunk egy olcsó Chardonnay-t.

A zombik boltokat ostromolnak, aztán valahonnan telefonokat is szereznek, amik persze semmit nem csinálnak, csak ontják magukból a fehér fényt.

Centerville lakói pedig hamarabb tudják, hogyan kezeljenek egy zombiapokalipszist, mint az új külföldi szomszédjukat, akiről amúgy is kiderül, hogy egy UFO dobta le közéjük. Az egyetlen, kompetens városlakó.

Jarmusch ebben a filmben határozott vonalakkal köti össze Hollywood és a popkultúra teljes csillagrendszerét.

A néző pedig alig várja, mikor, milyen körülmények között bukkannak majd fel beígért kedvencei.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
omega-egyuttes-koronavirus.jpg

Az Omega együttesnek vége, ha a járványnak lesz második hulláma

Sok pénzt buknak azon, hogy le kellett mondani az idei turnét és nincsenek koncertek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

"Idén 18 külföldi koncertünket mondták le, köztük négy fesztiválfellépést, ami az Omega-produkció költségét tekintve százmillió forintos nagyságrendű kiesés" – mondta a Blikknek Trunkos András, az Omega együttes menedzsere, aki szövegíróként is támogatja az együttest.

A lapnak nyilatkozott a 77 éves Kóbor János, Mecky is. Azt mondta:

"Az Omega végét jelentheti, ha a járványnak ősszel lesz egy második hulláma.

Mi, »régiek« már abban a korban vagyunk, amikor hatványozottan dolgozik ellenünk az idő.

Még lendületben vagyunk, de ez sajnos mulandó.

hirdetés

Márciusban fejeztük be az új lemez felvételeit, de ha a következő fél évben nem tudunk színpadra lépni, utána aligha tudunk majd megfelelni az elvárásainknak. Bízunk a koncertezés folytatásában, ugyanakkor aggodalmaskodunk is."

Trunkos András menedzser éppen nagy külföldi turnét szervezett, amikor a járvány ideért.

"A lemez és a bor megjelenését áttettük szeptember 23-ra, az Omega 1962-es első fellépésének évfordulójára. Hátha szerencsét hoz"

- mondta Kóbor János a Blikknek.

VIDEÓ: Az Omega 2012-es jubileumi koncertje:

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
1.png

Clint Eastwood 90(!) éves – íme a kedvenc filmjeink tőle rendezőként

A május 31-én szülinapos színész-rendező ma olyan filmekkel büszkélkedhet 4 Oscar díja mellett, mint a Nincs bocsánat, A szív hídjai vagy az Amerikai mesterlövész.
Szajki-Vörös Adél, fotó: YouTube - szmo.hu
2020. május 31.


hirdetés

Clint Eastwood az egyik legkülönlegesebb csodabogarává vált kilencven éves korára Hollywoodnak, hiszen még mindig aktív rendezőként és olykor színészként is, nem beszélve arról, hogy több filmje zenéjét is ő szerezte. Ráadásul olyan sikeres filmeket készít, melyeket egy, a karrierje csúcsán lévő fiatalabb rendező is elirigyelhetne tőle.

Színészként lett világsztár: először Sergio Leone filmjeiben lett ismert a neve, melyet a Jó, a rossz és a csúf koronázott meg. Majd Don Siegel rendezővel készített több sikeres filmet, ezekben kezdte megteremteni azt a keményfiú karaktert, amit később a Piszkos Harry-filmekben vitt sikerre, létrehozva az önfejű igazságosztó zsaru karakterét, ami azóta egy állandó szereplő a film világában. Többek között Bruce Willis is ilyen figurák megformálásával lett világsztár. Ahhoz, hogy Eastwood neve mára egy mindenki által ismert brand legyen, a színészi karrierje is hozzájárult. Mégis most a rendezői karrierjére koncentrálva szedtük össze a legjobb munkáit. Rendezni is korán kezdett, hiszen már 1971-ben bemutatták első saját filmjét, a Játszd le nekem a Mistyt!, s eddig összesen 38 nagyjátékfilmet készített. Ki tudja, hol áll meg.

10. Amerikai mesterlövész

Sokan talán nem helyeznék fel erre a listára a filmet, mégis megérdemli a kiemelést. Ugyanis ezúttal Eastwoodra nem jellemző, mégis tökéletesen megrendezett, bravúros akciójeleneteket láthatunk. Az Amerikai mesterlövészt 84 évesen alkotta a mester, amikor a kortársai már a nyugdíjas otthon közösségi szobájában néznek ilyeneket a közös televízión. A film persze nem csak ezért került fel a listára, remekül bánik pl. a suspense-szel, s a művet összesen hat Oscar-díjra jelölték, közte Bradley Coopert is a legjobb színész díjára.

9. Fennsíkok csavargója

hirdetés

Ez Eastwood második saját rendezése, s még egyértelműen magán viseli Don Siegel és Sergio Leone filmjeinek hangulatát, mégis egy biztos kézzel megrendezett western, ráadásul több, a műfajban eredeti ötlettel. Egy kis vadnyugati városban játszódik, ahol felfogadnak egy titokzatos idegent, hogy néhány most szabadult bűnözőtől védje meg a lakókat.

8. Tökéletes világ

Clint Eastwood legjobb filmjei közé nem mindig sorolják ezt a filmet, mégis egyértelműen ott van a helye ezen a listán. Megjelenésekor nem mindenki volt oda a filmért, de többnyire jó fogadtatást kapott. Annak ellenére, hogy az amerikai közönség nem harapott rá nagyon, azért világszerte már jól alakultak a bevételei. A nők akkori aktuális kedvencétől, Kevin Costnertől furcsa volt az új szerepkör: egy brutális bűnözőé, de játékában mégis kifinomult érzelmeket kellett megmutatnia. A film egy veszélyes bűnöző s egy elrabolt kisfiú különös utazásáról szól.

7. Gran Torino (2008)

Ez az egyszerű, letisztult film már magán viseli a rendező addigra jól kiérlelt sajátos kézjegyeit, melyek a kétezres évekbeli filmjeit jellemzik. A Millió dolláros bébi után jött ki ezzel a filmmel, ami uralta az Oscar szezont. Egyik legnépszerűbb filmje, hiszen Eastwood azt csinálja, amit korábban is szerettünk tőle, az igazságosztó szerepébe bújik egy vietnámi veterán személyében. A közönség hatalmas bevétellel hálálta meg a szerethető filmet, és az IMDb szavazatai alapján a 178-adik legjobb film a világon, ami meglehetősen előkelő hely.

6. A törvényen kívüli Josey Wales (1976)

Eastwood kedvenc tematikái közé tartozik a bosszú. Josey Wales egy egyszerű farmerként élt családjával, távol a világ zajától, saját tanyáján. Ám az amerikai polgárháború szele Josey-t is érintette: a családját meggyilkolták, farmját felégették az épphogy átvonuló, válogatás nélkül pusztító csapatok. A békés farmer beáll a környék hírhedt banditái közé, hogy felkutassa azokat, akik tönkretették az életét.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
1-5.jpg

Honnan tudod, ölt-e a gyereked, és meddig mész el érte? – Jacob védelmében

Izgalmas sorozatot ajánlunk Chris Evansszel a főszerepben, melyben egy ügyész fiát iskolatársa meggyilkolásával vádolják.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Apple TV+ - szmo.hu
2020. június 01.


hirdetés

2012-ben jelent meg William Landay Defending Jacob című regénye Amerikában, majd 2013-ban nálunk is, Jacob védelmében címmel. A krimi egy egyszerű, de ütős alapötletre épül, s ennek nyomán - nem a pontos történetet lemásolva - készült el az Apple TV+ sorozata idén. Óriási a verseny, rengeteg sorozat készül és sikkad el, ennek viszont pont nem kéne, mert izgalmas morális kérdéseket vet fel, meg amúgy is, elég izgalmas ahhoz, hogy végignézzük a miniszériát.

A történet szerint Andy Barber (Chris Evans, akit nagy örömmel láttunk egy komoly, drámai szerepben) helyettes kerületi ügyész boldog családi életet él, ami olyan, mint a sokak által vágyott amerikai álom: van egy jó kis kertvárosi háza, egy szép felesége meg egy helyes tinédzser fia.

Ez az álomszerű kép azonban egyetlen pillanat alatt válik puszta emlékké, amikor egy napon sokkoló bűncselekmény rázza meg a New England-i kisváros lakosságát: egy tizennégy éves fiút holtan találnak egy parkban. Három mellkasi seb tanúskodik a gyilkos eltökéltségéről. Barber tudja, hogy a halott fiú, Ben Rifkin a fia, Jacob osztálytársa, mégsem adja vissza az ügyet.

Még azután sem, hogy egy kést talál a fia szobájában - csak akkor lép vissza a nyomozásból, amikor már kénytelen lesz, mert egyetlen bizonyítékot találnak a tett helyszínén: Jacob ujjlenyomatát a halott fiú pulóverén.

Innentől még jobban bedurvulnak az események: Jacobot letartóztatják, ügyvédet kap, az állam felnőttként jár el vele, az apja ugyan tud neki segíteni az ügyben, de nem ő védi a bíróságon.

hirdetés

Hamarosan már olyan fogalmakról lesz szó, mint gyilkos gén, szociopata személyiségjegyek, empátiahiány, miközben a sorozatban a Jacobot játszó, az Az című Stephen King-horrorból ismert Jaeden Martell végtelenül szimpatikus arcáról nem tudjuk leolvasni a valódi érzelmeit. Nem tudni, csak egy introvertált, nárcisztikus gyerek-e, aki örül, ha róla van szó az interneten, vagy egy bullyingolt fiú, aki bosszút állt a zaklatóján (a regénynek ezt a szálát véleményem szerint szándékosan hanyagolták el az alkotók, mert Columbine után talán nem akartak újabb ötletet adni az amerikai iskolákban verbálisan-fizikailag bántalmazott fiatalok százezreinek).

Pedig aki kicsit is beleásta magát a témába, tudja, hogy a Columbine-i tettesek egyikének anyja, a Napsugaram című könyv szerzője bevallása szerint szeretetben nevelte gyermekét, s az utolsó pillanatban sem sejtette róla, mire készül. Ezzel nem azt mondom, hogy a történetben Jacob a gyilkos, csak azt, hogy

a sztori azért jól kitalált, mert egy nehezen kiismerhető, titkokkal és sok saját szenvedéssel és szenvedéllyel teli korosztályt helyez a középpontjába: a tinédzsert.

Inkább a szülői oldalon van a hangsúly, s azon, hogy Jacob kiismerhetetlen. Ezt a sejtelmes szálat húzza végig a sorozat, s nagyon jól teszi, mert a feszültség az utolsó előtti részre már tényleg a végletekig fokozódik. Adaptációs szempontokból egyébként érdemes összehasonlítani a magát eléggé olvastató regényt az igényes sorozattal, mert szinte minden történetszálnál érezzük, miért változtattak a regényhez képest az alkotók.

Az egyetlen nagy kérdőjel a széria utolsó nagyjelenete s ami utána következik. Hiányérzetünk lehet így is, vagy úgy is, de mivel mindenképpen spoilerezném, ha lelőném a lezárást, nem teszem. Én így is elégedett voltam a végével, mert sok kérdést hagyott nyitva.

A legnagyobb kérdés természetesen az, meddig mész el a gyerekedért. A poklon és még azon is túl? Honnan tudod, hogy bűnös-e vagy sem? Mit számítanak a gyerekkori emlékek és mit az anyai intuíciók? Számos fontos erkölcsi kérdést vet fel a Jacob védelmében, nagyszerű színészi alakításokkal és izgalmas sztorival.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
puf-sajto.jpg

Premier: a karantén előtti koncertek hangulatát idézi fel a Pál Utcai Fiúk új klipje

A Columbo című szám lett az egyik legnépszerűbb a tavaly megjelent lemez dalai közül.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. május 27.


hirdetés

A tavaly ősszel megjelent, „Igazán ez minden” című hetedik Pál Utcai Fiúk stúdióalbum országos lemezbemutató koncertturnéja a járványhelyzet miatt egyelőre még szünetel, így a közönség is jelenleg csak videoklipeken keresztül találkozhat a zenekarral. Ennek megfelelően a PUF elsősorban a klipkészítésre koncentrált az elmúlt hónapokban.

Az új lemez számai közül eddig a „Kérnéd” című dalra készült egy szövegvideó, valamint a „Vaktyúk” és az „Esőben” című dalokhoz egy-egy klip, illetve a múlt hónapban a „Nagy szerelem” című számhoz készült egy „home video”, amelyet a zenekar tagjainak otthoni felvételeiből állítottak össze.

Most pedig az igen változatosra sikerült új album egy olyan dalára készült videó, amely szintén tovább színesíti a PUF zenei világát.

A zenekar gitárosának, Molnár Balázsnak a szerzeménye megpróbál választ adni arra, hogy vajon mit is csinál egy alternatív zenész akkor, amikor éppen nem „alternatívzenél”.

Tévésorozatot néző hétköznapi emberré válik? Vagy éppen ír egy olyan, ugrálós-táncolós popszámot, mint ez?

hirdetés

Mindenesetre az új dalok közül a Columbo a koncerteken hamar közönségkedvenccé vált, így nem véletlen, hogy a klipet is nagyrészt a tavaly novemberi lemezbemutatón készült videófelvételekből készítette Erdély Jakab.

Ez egyben utal arra is, hogy a zenekar már nagyon készül vissza a koncertszínpadokra: újra gőzerővel próbál a turné folytatására, sőt – a korlátozó intézkedések megszüntetését követően – a rajongók számíthatnak egy nagyobb szabású budapesti koncertre is.

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!