KÉK HÍREK
A Rovatból

Kormányozhatatlanná vált egy gép orrfutóműve Ferihegyen, lezárták az érintett kifutópályát

A gép fedélzetén mindössze a két pilóta tartózkodott, utasok nem voltak a fedélzeten. Az átvizsgálás után elvontatták a gépet, amelyből nagy mennyiségű hidraulikafolyadék folyt ki.


Elromlott az orrfutóműve egy repülőgépnek a Liszt Ferenc repülőtéren, ezért a biztonság érdekében lezárták az érintett kifutópályát. A személyzet a hidraulikai rendszer meghibásodását jelezte, ezért a leszállás előtt már jelezték, hogy lehet, hogy a földön nem tudják majd irányítani a gépet.

Az eset kedden reggel történt és a UPS amerikai áruszállító légitársaság Boeing 757-200PF típusú repülőgépe érkezett így Budapestre. A műszaki hiba miatt valóban nem tudta elhagyni a futópályát a repülőtéren történt leszállást követően. A Prágából érkező, N427UP lajstromjelű járat egyik hidraulikai rendszere meghibásodott, ami miatt az orrfutómű kormányzása lehetetlenné vált.

A gép fedélzetén mindössze a két pilóta tartózkodott, utasok nem voltak a fedélzeten - írja az Airportal.

A repülőgép személyzete a reptér megközelítés során értesítette a légiforgalmi irányítást a technikai problémáról, és várakozást kért, hogy ellenőrizhesse a rendszereket. Rövid idő elteltével jelezték, hogy

a hidraulikai hiba miatt nem fognak tudni önállóan legurulni a futópályáról a leszállás után.

A gép végül biztonságban leszállt a budapesti repülőtér 13R jelű futópályáján néhány perccel fél hét után. A leszállást követően a Repülőtéri Létesítményi Tűzoltóság egységei átvizsgálták a repülőgépet, tűz vagy személyi sérülés nem történt, de jelentős mennyiségű hidraulika-olaj ömlött a futópályára.

A 13R futópályát lezárták a repülőgép eltávolításának és a kifolyt folyadék eltakarításának idejére. A 32 éves repülőgépet végül negyed 8 után vontatták el a kijelölt állóhelyére. A repülőtér forgalma ez idő alatt a másik futópályán zajlott, a lezárt pályát pedig fél órával később, 7 óra 37 perckor nyitották meg újra.

A Budapest Airport megerősítette, hogy a járat Köln-Prága-Budapest útvonalon közlekedett, és a repülőtér 7 óra 37 perctől újra zavartalanul üzemelt két futópályával.

“A UPS Köln-Prága-Budapest útvonalon közlekedő áruszállító repülőgépe tegnap reggel 6:33-kor szállt le a budapesti repülőtéren. Hidraulika probléma miatt a repülőgép orrfutóműve kormányozhatatlanná vált, ezért a gép leszállást követően megállt az 1. futópályán. Amíg a gépet az állóhelyére vontatták, illetve a hidraulika olajat a pályáról eltakarították, az 1. futópálya átmenetileg zárva volt. A repülőtér tegnap reggel 7:37 óra óta két pályával, fennakadás nélkül üzemelt.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Bement a sürgősségire, de még aznap meghalt – tüdőpestis okozta egy ember halálát Egyesült Államokban
A megbetegedés tünetei pár napon belül jelentkeznek, és kezelés nélkül gyorsan súlyosbodhatnak. A hatóságok állítása szerint 2007 óta ez volt az első alkalom, amikor emberéletet követelet a kórság.


Egy arizonai, Coconino megyei lakos bement sürgősségire, ahol még aznap hirtelen elhunyt. A Northern Arizona Healthcare közleménye szerint a beteg „megfelelő első ellátásban” részesült, és „megpróbálták újraéleszteni”, de „nem élte túl” – számolt be róla az NBC News.

A gyorstesztek alapján Yersinia pestisfertőzésre gyanakodtak, amit később a laboreredmények is megerősítettek. A Coconino Megyei Egészségügyi és Szociális Szolgálat közölte:

a beteg halálát tüdőpestis okozta.

A megyei hatóságok szerint ez volt az első tüdőpestis okozta haláleset a térségben 2007 óta. Akkor egy fertőzött, elhullott állattal való érintkezés okozta a fertőzést.

A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) tájékoztatása szerint

a tüdőpestis akkor alakul ki, ha a baktérium a kezeletlen bubópestis vagy szeptikus pestis során eljut a tüdőbe, így cseppfertőzéssel is terjedhet a betegség.

A bubópestis – amely a középkorban rengeteg áldozatot követelt Európában – ma már ritkán fordul elő, de évente néhány esetről beszámolnak az Egyesült Államok nyugati részein, valamint Afrikában és Ázsiában. A Yersinia pestis baktérium nemcsak embereket, hanem más emlősöket is megfertőzhet.

A betegség tünetei általában 2-6 napon belül jelentkeznek, láz és fájdalmas, duzzadt nyirokcsomók formájában, elsősorban a hónaljban, az ágyéknál vagy a nyakon.

A CDC adatai szerint az Egyesült Államokban 2000 és 2023 között évente átlagosan hét emberi pestises esetet regisztráltak. Ezek nem minden esetben végződtek halállal. A fertőzés leggyakrabban fertőzött rágcsálóbolhák csípésével vagy beteg állatokkal való érintkezéssel terjed. Ha időben elkezdik az antibiotikumos kezelést, a betegség jól gyógyítható.

Az ügy kivizsgálásán a kórház együtt dolgozik a Coconino Megyei Egészségügyi és Szociális Szolgálattal, valamint az arizonai egészségügyi hatóságokkal. A hét elején a hatóságok prérikutya-pusztulást észleltek Flagstafftól északkeletre, a Townsend Winona térségben. A jelenség a szakemberek szerint „a pestis egyik előjele lehet”. A mostani haláleset azonban nem hozható összefüggésbe ezzel.

2023-ban szintén találtak bubópestises fertőzést az Egyesült Államokban. A hatóságok szerint akkor egy férfi a macskájától kaphatta el a betegséget – írja a Telex.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
Fordulat a katasztrófa ügyében: Leállították a repülőgép üzemanyag-ellátását, mielőtt lezuhant az Air India járata
Az előzetes jelentés szerint az üzemanyag-ellátás szakadt meg a repülőgép leállásakor, és bár a hajtóművek újraindultak, mégsem tudták már megmenteni a gépet. Nem tudni, ki és miért állította le az üzemanyag-ellátást.


Az előzetes vizsgálat szerint az üzemanyag-ellátás megszakadása okozta az Air India Ahmedábádból Londonba tartó járatának balesetét – erről számolt be a CNN az indiai Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Irodára hivatkozva. A jelentés szerint a Boeing 787 Dreamliner pilótafülkéjében lévő üzemanyag-szabályozó kapcsolókat kikapcsolták, emiatt a hajtóművek nem kaptak üzemanyagot.

A repülő 180 csomós sebességnél repült, amikor a üzemanyag-ellátást szabályzó kapcsolói egy másodperces különbséggel lekapcsoltak.

A feketedobozból kinyert hangfelvétel alapján az egyik pilóta megkérdezte társát: „miért kapcsolta le az üzemanyag-ellátást?”. A másik pilóta azt felelte: „nem ő tette”. A kapcsolókat nem sokkal később visszaállították a megfelelő pozícióba, a hajtóművek pedig akkor indultak újra, amikor bekövetkezett a baleset.

A repülőgép nem sokkal a felszállás után veszíteni kezdett a magasságából, miközben a vészhelyzeti áramforrás is működésbe lépett. A jelentés szerint másodpercekkel a hajtóművek újragyújtási kísérlete előtt az egyik pilóta leadta a „Mayday” vészjelzést. A légiirányító visszakérdezte a gép hívójelét, de már nem kapott választ, és csak azt látta, ahogy a gép a távolban lezuhan.

Az Air India járata június 12-én helyi idő szerint 13:39-kor szállt fel Ahmedábádban. Röviddel ezután egy lakóövezetre, a Meghani Nagar negyedben található orvosi kollégiumra zuhant. A repülőgép kapitánya egy 56 éves férfi volt, aki több mint 15 ezer órát repült. Az elsőtiszt egy 32 éves férfi volt, több mint 3400 repült órával.

A vizsgálat során a szakemberek 49 órányi repülési adatot és két órányi pilótafülkében rögzített hanganyagot tudtak kinyerni a feketedobozból. A jelentés szerint a gép felszállósúlya a megengedett határértéken belül volt, a fedélzeten nem szállítottak veszélyes árut, és a környéken nem észleltek jelentős madármozgást. A repülőgép üzemanyaga megfelelő minőségű volt. A bal oldali hajtóművet március 26-án, a jobb oldalit május 1-jén szerelték fel.

A hajtóművek üzemanyag-ellátását biztosító kapcsolók a két pilótaülés között helyezkedtek el. Ezeket egy fémrúddal védték, és reteszelő mechanizmussal is ellátták a véletlen kikapcsolás elkerülésére. A CNN szakértője szerint a kapcsolókat „szándékos elmozdításra tervezték”, és szerinte „rendkívül ritka”, hogy mindegyik véletlenül kikapcsoljon. A jelentés szerint a roncsban talált berendezések beállításai megfelelőek voltak a felszálláshoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Homokba fulladt egy 17 éves fiú egy strandon Olaszországban
A fiú testvéreivel együtt ásott egy mély gödröt az olasz tengerparton, de egyedül maradt, majd megtörtént a baj. Hiába keresték kétségbeesetten, már nem tudták megmenteni.


Csütörtökön tragikus baleset történt az olaszországi Montalto di Castro egyik szabadstrandján:

meghalt egy 17 éves fiú, miután ráomlott a homok egy általa ásott gödörben,

írta a Virgilio.

A fiú fiatalabb testvéreivel együtt ásta a körülbelül másfél méter mély gödröt, azonban a gyerekek nem sokkal a baleset előtt elmentek. A beszámolók szerint az édesapa eközben egy napernyő alatt pihent, és nem tudott arról, mivel foglalkoznak a gyerekek.

Miután a fiú eltűnt, az apja keresni kezdte.

A testvérek elmondása alapján több fürdőző is ásni kezdett azon a helyen, ahol a fiút valószínűleg maga alá temette a homok.

A tinédzsert körülbelül 40 perc keresés után találták meg, de az életét már nem lehetett megmenteni.

A helyszínre rövid időn belül kiérkeztek a csendőrök, a tűzoltók és egy mentőhelikopter is, azonban az orvosok már csak a halál beálltát tudták megállapítani.

A hatóságok vizsgálatot indítottak a tragédia pontos körülményeinek tisztázására.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KÉK HÍREK
A Rovatból
Benézte a tolvaj: rengeteg cipőt lopott egy ausztrál férfi, de valamire nem figyelt oda
A középkorú férfi rezignált nyugalommal lopott el 53 cipőt, de figyelmetlensége miatt csak jobblábasokat vitt magával.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. július 12.



A queenslandi rendőrség nyilvánosságra hozott egy videófelvételt, amelyen az látható, ahogy egy ismeretlen férfi egy bevásárlókocsit tol be egy bezárt plázába. Az eset július 7-én este történt az ausztráliai Kenmore városában.

A felvételen jól kivehető, hogy a középkorú férfi teljes nyugalommal hajtja végre a lopást. A lezárt bevásárlóközpont üzletei közötti folyosón egy letakart asztalról több tucat cipőt pakol be a kocsijába, majd távozik.

A rendőrség tájékoztatása szerint a férfi összesen 53 cipőt vitt el. Azonban elkövetett egy figyelmetlen hibát: a zsákmányolt lábbelik mindegyike jobblábas volt.

A hatóság a lakosság segítségét kéri az elkövető azonosításához. A nyomozók bíznak abban, hogy valaki felismeri a férfit a kamerafelvételek alapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET: