hirdetés

KARÁCSONY

Az igazi karácsony, mentes karácsony

Az igazi karácsony mentes az ítélkezéstől, az elvárásoktól, a kényszerektől és a bűntudattól.
R. Fonyó Barbara írása a Mom With Five blogon, Címkép: Photo by Karolina Grabowska from Pexels - szmo.hu
2020. december 25.

hirdetés

A Mom With Five blog sokkal több egy ötgyerekes édesanya egyszerű naplójánál, egy valóságos családi magazin. R. Fonyó Barbara végzettségét tekintve történész-egyiptológus, de az egyetem elvégzése után – némi kitérőtől eltekintve – külpolitikai újságíróként dolgozott a Magyar Távirati Irodánál. 2002 óta háztartásbeliként, főállású anyaként éli a mindennapjait öt gyerek (4 fiú és egy lány) édesanyjaként.

Barbara posztjai középpontjában a család áll, a gyerekei, a velük átélt élmények, a gyereknevelés során szerzett tapasztalatok, kudarcok. Írásaiban azt szeretné megmutatni, hogy gyerekekkel élni nem mindig rózsaszín, habos-babos tündérmese, néha kifejezetten nehéz, de ennek ellenére minden pillanatáért megéri csinálni, küzdeni, erőn felül teljesíteni.

Kezdjük a meztelen igazsággal! Mert amíg a karácsony és a szerelem igazi, addig az igazság meztelen. Ezt a posztot egy olvasóm kommentje ihlette. Bár jómagam is régóta forgatom már magamban ezeket a gondolatokat, és hát az úgy szokott lenni nálam, hogy egyszer csak kibuknak.

Előbb vagy utóbb. De most volt hozzá egy kis plusz adalék, egy kis plusz lökés, hogy mielőbb megérkezzek a témával.

De hogy értsd, pontosan miről van szó, ugorjunk csak vissza ahhoz a bizonyos kommenthez, amit az olvasóm az adventi naptárral kapcsolatos Facebook posztom alá írt. Hogy ő

hirdetés

igazából már kezdte rossz anyának érezni magát, hogy idén bolti kalendáriumot vett a gyerekének és ráadásul még csak nem is hazai alkotótól, kisvállalkozótól, hanem egy nagy cég termékét. Miközben a neten egymás után futott bele a kreatívabbnál is kreatívabb, saját kezűleg készített, de legalábbis a #vegyélhazait csoportból származó termékekkel feltöltött adventi naptárakba.

És én pont akkor írtam meg, hogy az eddigi élmény-kalendáriumozás helyett az idén csokit és apró tárgyi meglepetéseket vettem a gyerekeimnek. Mert annyi rossz és szomorúság történt velünk ebben az évben, hogy ezt láttam jónak. Ezt éreztem jónak. És nem tévedtem. A fiúk nap nap után örülnek a csokinak, gumicukornak, finomságnak, a lányom pedig az apró tárgyi meglepetéseknek. És most csak ez számít.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a korábbi években nem örültek az élmény-meglepetéseknek, de most egyszerűen más volt a helyzet. Máshonnan indultunk. Másra volt szükségük.

És én alkalmazkodtam ehhez.

Eddig az elterelő bevezető, de most nézzük a lényeget.

Szeretem a karácsonyt. Ezt már többször elmondtam. Itt is és máshol is. Itt éppen egy poszttal korábban. Szóval szeretem. De most ebben a furcsán megkavart évben e tényszerű kijelentés mellett felbukkant egy kérdés is. (Talán az idő múlása teszi, hogy mostanában amúgy is egy csomó dolog kérdőjeleződött meg bennem, rengeteg dologgal kapcsolatosan tettem fel magamnak kérdéseket, amelyekre aztán vagy volt válaszom vagy nem… Így aztán kicsit sem lepett meg, hogy e rövid mondat kapcsán is felmerültek bennem kérdőjelek.)

Miért szeretem a karácsonyt?

Tényleg miért? Hiszen nincs ennél zsúfoltabb időszaka az évnek. Tele van idegeskedéssel, kapkodással; teendőlisták tömkelegét cipelem folyamatosan magammal, állandó készenlétben vagyok, figyelek ide, figyelek oda, szervezkedem, az otthoni dolgokon kívül egyre-másra érkeznek a külsős feladatok is. Szóval, teljes az őrület. Tényleg.

Nicole Michalou fotója a Pexels oldaláról

És akkor felhangzik valahonnan a Csendes éj.

Csendes éj, szentséges éj… Csendes? Szentséges? Hát. Na. Csend?! No komment.

Szentség? Legfeljebb akkor, ha -elés is tartozik hozzá. Úgy-úgy. Szentségelés. Mert ráléptem, mert kiborult, mert elfogyott, mert leesett, mert szétdurrant, mert felrobbant, mert elégett, mert nyers maradt, mert…, mert…, mert…

És közben még mindig csak szól a Csendes éj. Béke, meghittség, szeretet, egymás felé fordulás, öröm. Ez a karácsony. Ez a karácsony lenyomata a lelkünkben. Amelyre vágyunk. Mert ezt tanultuk, ezt tanították, ezzel példálózik mindenki. Mindenhol. És amely – legalábbis nálunk – kicsit sem hasonlít a megélt valóságra. Bűntudat 1.0.

Mert hát, khmmm… nálunk a karácsony hangos. Nagyon hangos. Nem, még véletlenül sem tartalmaz csendet. Még nyomokban sem. Egy morzsát sem. És olykor inkább veszekedős. Néha egy-egy könnycsepp is kigördül valakinek a szeméből és nem feltétlenül a meghatottságtól. Pörög az ideg, kiakad a feszültségmérő. Igen, nálunk ilyen a karácsony. Miközben persze szeretnénk elérni a békét, a meghittséget, a szeretetet, az örömöt, az egymás felé fordulást. (És törekszünk is rá. Naná.)

Erőből. Erővel. Éveken át így volt. Megfeszültem. Belefeszültem. Megfeszültünk. Belefeszültünk.

Mert a karácsony a béke, a meghittség, a szeretet, az öröm, az egymás felé fordulás. Ha a fene fenét eszik, akkor is. Ha nem, akkor is.

Próbálkoztam. Mindennel. De hiába engedtem/engedtünk el idővel dolgokat, szerveztünk ki, szerveztünk át, hagytunk a fenébe. Hiába. Nem jött az ihlet. És rá kellett döbbenem, hogy nekünk igazából nem ezektől volt nem igazi a karácsony. Hanem az elvárásoktól, a kényszertől, a megfelelni vágyástól, a bűntudattól.

De miért?

Mert itt is, mint sok más helyen is, már megint nem a valóságot éltük. Nem az életszagú valóságot. Hanem egy elképzelt, idealizált képet kergettünk. Egy illúziót. Amelyet elfelejtettünk update-telni a kor előrehaladtával. Mert ragaszkodtunk a hagyományokhoz. Ami egyáltalán nem baj, sőt. De a jó hagyományok nem gúzsba kötnek, hanem keretet adnak. Amelyben aztán mindenki megtalálja a saját útját a hagyományhoz. Vagy nem.

És tudod, mikor sikerült nekem ezen fordítani? Amikor a gyereknevelésben eljutottam oda, hogy elég jónak lenni. És, hogy ami nekem jó, az másnak nem. Ami másnak jó, az nekem nem.

Ahogy a gyereknevelésben különböző utak vannak, úgy az ünneplésben is. Hogy itt is pont azoknak kell megfelelni, akiknek a gyereknevelésben. Magunknak. A sajátjainknak. Hogy nekünk jó legyen.

És ha nekünk bejglivel az igazi, akkor azzal. Ha másnak mézes puszedlivel, akkor neki azzal. Vagy ha a szomszédoknak azzal az igazi, hogy már december 2-án áll a fa, akkor nekik azzal.

És nem, ez egyáltalán nem a hagyományok felrúgását jelenti. Hanem pont ellenkezőleg. A hagyományok beillesztését az életünkbe. Hogy jó legyen. Pont jó legyen. Hogy elég legyen. Hogy pont elég legyen. Hogy az ünnep tényleg ünnep lehessen. Elfogadóan. Sokszínűen. Életszerűen.

Mentesen. Elvárásoktól, kényszertől, megfelelni vágyástól, bűntudattól mentesen.

Ha tetszett, amit olvastál, iratkozz fel a hírlevélre, vagy csatlakozz a Facebook oldalamhoz és a Mom With Five – Pont jó szülők vagyunk! csoporthoz, ahol egy szuper közösség mellett bepillantást nyerhetsz nem mindennapi ötgyerekes életünkbe is!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KARÁCSONY

Hova tűnt a first lady a Trump család karácsonyi fotójáról?

Egyik meghitt családi fotón sem szerepel Melania Trump, csak a hivatalos elnöki videóban bukkan fel a first lady.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

A Twitterre és az Instagramra is feltöltötte a család karácsonyi fotóját Ivanka Trump, de a képről hiányzik a first lady, írja a Mirror. Az aranyos kép a Fehér Házban készült, a karácsonyfa előtt áll Donald Trump, Ivanka Trump és férje, Jared Kushner, valamint a pár három közös gyereke, a kilencéves Arabella, a hétéves Joseph és a négyéves Theodore.

Melania távollétének oka az lehet, hogy a mostohalánya Donald Trump hivatali ideje alatt egyre inkább úgy lépett fel, mintha ő lenne a first lady. Emiatt a két nő viszonya az utóbbi időben egyáltalán nem volt felhőtlen.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

hirdetés

Ivanka Trump (@ivankatrump) által megosztott bejegyzés

Közben ifjabb Donald Trump több karácsonyi poszttal is jelentkezett az Instagramon az ünnepek alatt. Az első posztban több cuki fotót is megosztott a családi karácsonyról, amit felesége és öt gyereke társaságában töltött.

Órákkal későbbi bejegyzésében feltűnik édesapja is, de az elnök felesége ezen a képen sem látható.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KARÁCSONY
A Rovatból
hirdetés

Kiderült, hogy mi az 5 legrosszabb karácsonyi ajándék

Gyakorlatilag az összes közhely szerepel a listán.
Fotó: Unsplash/Matthias Cooper - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

Amit sokáig csak sejteni lehetett, most kiderült: felmérés készült a legrosszabbnak vélt karácsonyi ajándékokról. A lista nem sok meglepetést tartalmaz, és szinte minden ötlettelen ajándéktárgy helyet kapott rajta, melyek valamiért mégis évről évre ott lapulnak a karácsonyfák alatt. A legkiábrándítóbb karácsonyi ajándékok listáját a The Sun tette közé.

A Vistaprint ajándékozásra specializálódott cég felmérése szerint a válaszadók túlnyomó többsége (72%) szívből jövő és egyedi ajándékokra vágyik. Ebbe még az olyan hétköznapi tárgyak, mint például a ruházati termékek vagy a fotóalbumok is beleférnek.

Ezzel szemben azokat a tárgyakat, amiket nem éreztek személyesnek és őszintének, sokan (60%) gondolkozás nélkül továbbajándékoztak másoknak.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Bontatlanul árulják a nemkívánatos karácsonyi ajándékokat Ebayen

Furcsa posztkarácsonyi trend terjed a online aukciós weboldalon.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 28.

hirdetés

Egy sor becsomagolt, ismeretlen tartalmú ajándék került fel a napokban Ebay-re, igazi hullámot indítva azok közt, akiknek nincs ínyükre az ajándék. Mindebben a legfurcsább, hogy a leírások szerint az eladók nem azután bocsátják áruba a nem kívánatos csomagokat, hogy kiderüljön, mit tartalmaz a csomag, hanem fogalmuk sincs a dobozok tartalmáról.

Ennek is meg van az oka, legalábbis

a mellékelt szövegek alapján elsősorban az ajándékozó személye miatt minősülnek nem kívánatosnak az ajándékok.

Az egyik felhasználó például azt írja a szépen becsomagolt doboz mellé: "Hosszú sztori, az ajándékok egy olyan személytől vannak, akikkel már egyáltalán nem állok kapcsolatban, mondjuk úgy, hogy egy őrülttől. Már nem állunk szóba egymással, ám az ajándékokat már azelőtt átadták, hogy ez megtörtént volna. Remélem, valaki értékelni tudja majd a csomagok tartalmát, mert én nem fogom."

Azt hihetnénk, hogy egy hasonló zsákbamacskajellegű ajándék nem fog kelleni senkinek, ám ez nincs így: eddig közel 40-en licitáltak rá, és 63 fontnál (azaz kb. 25 ezer forintnál) jár a licit annak ellenére, hogy senki sem tudja, mi lehet a dobozban.

Aki esetleg pont erről lecsúszna, ne búsuljon: több becsomagolt rejtélyt is lehet venni, elsősorban karácsony körüli szakítások eredményeként.

Az Ebay dolgát egyébként megkönnyíti ez a típusú csomag: az aukciós weboldal ugyanis kártérítést fizet azoknak a vevőknek, akik nem a leírásnak megfelelő árut kapják. Ebben az esetben azonban nincs sok fogódzó, tehát ha valaki egy üres dobozt kap, az Ebayt nem terheli semmilyen felelősség ezzel kapcsolatban.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KARÁCSONY

Miért esznek KFC-t a japánok karácsonykor?

Minden együtt volt a hetvenes évek közepén, hogy a KFC letarolja Japánban a karácsonyi ételek piacát. Azóta sincs konkurenciája a csirkés cégnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

December 24. a Kentucky Fried Chicken (KFC) hagyományosan legforgalmasabb napja Japánban. Ekkor egy átlagos nap bevételének legalább ötszörösét, de olykor akár tízszeresét is termeli a gyorsétterem-hálózat a távol-keleti országban. A mára japán karácsonyi tradícióvá vált jelenség mögött egy jól sikerült reklámkampány áll még a hetvenes évek közepéről, írja a CNN.

A japánok nagyjából 1 százaléka vallja magát kereszténynek, ezért messze nem ez a legnagyobb ünnep az országban. A hetvenes években a legtöbb japán családnak egyáltalán nem is voltak kialakult karácsonyi szokásai, ezt ismerte fel az országban egyre inkább terjeszkedő Kentucky Fried Chicken. 1974-ben elindították a cég rövid elnevezésére (KFC) rímelő "Kentucky for Christmas", azaz "Kentucky karácsonyra" elnevezésű marketingkampányt, melynek során ünnepi rántott csirkés kosarakat kínáltak a vásárlóknak.

Állítólag az eladások növelése érdekében Takeshi Okawara, az első japán KFC étterem vezetője, később a japán hálózat vezérigazgatója úgy állította be, mintha a rántott csirke hagyományos amerikai karácsonyi étel lenne.

Egy másik eredettörténet szerint Okawara Mikulásnak öltözött be egy karácsonyi parti kedvéért. A gyerekek szabályosan megőrültek érte, ekkor látta meg az üzleti lehetőséget a karácsonyban. De olyan verzió is kering a össznépi japán karácsonyi rántottcsirkézés hátteréről, mely szerint egyszerűen szükség volt az országban kevésbé elterjedt pulyka helyett egy másik ételre, amivel azonosítani lehet az egyre inkább világi ünnepet, Okawara pedig ezt használta ki nagyon ügyesen.

Akárhogyan is, a karácsony környéki csirkefalás odáig fajult, hogy 2018-ban a KFC már 6,9 milliárd jenes (20 milliárd forint) forgalmat bonyolított december 20-25. között.

hirdetés

Pedig nem is olyan egyszerű hozzájutni egy klasszikus japán karácsonyi KFC-kosárhoz. Az ünnepi menüt célszerű jó előre megrendelni, majd az átvétel napján a megadott időpontban átvenni. Azok, akik ezt elmulasztják, többórás sorban állásra készülhetnek, hogy este végül ott legyen az ünnepi asztalon a rengeteg rántott csirkét, salátát és süteményt tartalmazó kosár, amiből nem hiányozhat a karácsonyi képpel díszített tányér sem a gyűjtők kedvéért.

Ebben az időszakban a gyorsétterem-lánc ismert kabalafigurája, Sanders ezredes Mikulásnak öltözve jelenik meg a kosarakon, de a legtöbb étterem előtt jókora ünnepi mikulásruhás műanyagfigura is fogadja a sorban állókat.

Részben a karácsonyi kampánynak, részben pedig az amerikai életstílus iránti hatalmas érdeklődésnek köszönhetően 1981-re 324 éttermet nyitott a csirkés étteremhálózat az országban. Ekkor úgy tűnt, hogy szinte mindenhol van egy KFC, hiszen évente átlagosan 30 új helyet nyitottak, összesen pedig minden egyes évben 200 millió dollárt kerestek csak Japánban.

Ha ekkoriban forgattak volna KFC-reklámfilmeket, valószínűleg egy olyan családot ábrázoltak volna, akik az ünnepi asztalnál aranybarnára sült rántott csirkét ropogtatnak, miközben a háttérben szól a "My Old Kentucky Home" című dal. Az senkit sem zavart volna, hogy a dalnak és a csirkének sincs semmi köze valójában a karácsonyhoz. A cél éppen az lett volna, hogy valahogyan megteremtsék a kapcsolatot a panírozott csirke és a karácsonyfa között. Mindezt úgy, hogy a filléres junkfoodot fényűző ételként ábrázolják.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: