Stefan Frankenberg, a TEDx Danubia előadója: „A Metropa a szívek uniója, ami magába foglalná egész Európát”
Stefan Frankenberg Bécsben élő zenész, az egész Európát összekötő szupergyors vasúthálózat, a Metropa megálmodója.
– Ön zenész. Hogy kötött ki a Metropa projektnél?
– Az rossz kifejezés, hogy “kikötöttem”, hiszen továbbra is zenélek. A Metropa amolyan mellékprojektnek indult több mint 11 éve. Bár az elmúlt tíz év eseményei miatt – a migránsválság, a gazdasági válság és a klímaválság – még fontosabbá vált. Mostanra az egyik legfontosabb projektem, de akkor is csupán egy a sokból. Olyan, mint egy gyermek: nem mondod, hogy ez vagy az fontosabb a többinél.
– És ez a bizonyos gyermek hogy született?
– Történetesen épp Magyarországon történt. Egy barátommal látogattam ide, mert vásárolt itt egy kis házat. Hosszú út volt, vagy három óra, és beszélgettünk. Valahol ott, a magyar tájban egyszer csak
Amikor visszatértem Bécsbe, leültem az íróasztalhoz Európa térképéhez, és spontán elkezdtem behúzni a vonalakat. Próbáltam rájönni, miket lenne jó összekötni, így alakult ki a hálózat. Így egy egészen másfajta Európa rajzolódott ki, aminek az egyik legfontosabb jellemzője, hogy nincsenek benne határok. Az én térképemen Európa olyan, mint egy nagy város, amelyet Európa országai alkotnak.
– Kizárólag az Európai Unióban gondolkozik, vagy egész Európában?
Számomra, polgárként, Európa nem ér véget a mostani határoknál. Ha nem így volna, Svájc, Algéria vagy Belarusz sem szerepelhetne ezen a térképen.
– Ez egy nagyon szép idea, de valóra is válhat?
– Ez nem az én dolgom. Én csak lefektettem Európa jövőjének az alaptervét. Az volt a szándékom vele, hogy másokat inspiráljak. Bécs és Berlin között körülbelül tíz éven belül elkezdődhet az első vonal építése.
Nemrég tudtam meg, hogy bár Porto és Bilbao nincs olyan messze egymástól – autóval csupán 6 óra –, vonaton mégis 15 óra alatt lehet eljutni egyikből a másikba. Ez őrület! Kelet-Európában pedig sokszor még ennél is rosszabb a helyzet az összekötés hiánya miatt. Használjuk ami már megvan, építsük át, bővítsük! Ne a repülőkre támaszkodjunk, hanem a vonatokra!
– Próbált elérni olyanokat, akik valóra válthatják az elképzeléseit? Politikusokkal, üzletemberekkel...Vagy csak terjeszti az ideát és reménykedik?
– Is-is. Írtam az Európai Parlament minden tagjának, de senki sem válaszolt, nem tudom, miért. Próbáltam elérni üzletembereket, pénzügyi szakembereket. De azt hiszem, elraktározták a fejükben, és ha szükségük lesz, elő fogják venni. A Metropa azonban jelenleg egyszemélyes vállalkozás. Igyekszem sok embert elérni a közösségi médiában, képeslapokon keresztül, de már nem várom, hogy reagáljanak. Tudom, hogy előbb utóbb úgy is megkeresnek. Az Európai Parlament magyar tagjait is próbáltam elérni. Hatukkal léptem kapcsolatba – a Fideszt nem kerestem.
– Talán érdemes lenne Kelet-Európában elindítani a projektet. Az Osztrák-Magyar Monarchia egykori tagállamaiban sok a közös, talán itt könnyebb megtalálni, vagy újraépíteni a kapcsolatokat.
– Amikor Budapestre jöttem, meglepett, milyen sok vonat indul Bécsbe. Szinte óránként. Itt már adottak a kapcsolat a szívekben és a fejekben, csak ki kell aknázni őket.
– Mit gondol, a Metropa pozitív hatással lenne a környezetre és a klímára?
– Kiválthatná Európában a repülőket, tehát igen, jó hatása lenne. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szupergyors vonat építéséhez helyre és nyersanyagokra van szükség.
További információkat a Metropáról itt olvashatsz: www.metropa.eu