Közel az 500 forintos üzemanyagár, de akár 600-ra is felmehet belátható időn belül
Akik autóval közlekednek, biztosan észrevették, hogy a koronavírus-járvány nyomán bekövetkezett benzinár-csökkenés már a múlté. Jelenleg 500 forintos literenkénti árhoz közelít a benzin, és a Telex elemzése szerint pár éven belül akár a 600 forintos lélektani határt is átlépheti. De mi minden befolyásolja az olajpiaci változásokat?
2020 tavaszán, amikor az üzemanyagok iránti kereslet töredékére – 25-30% – csökkent, az árak is zuhanni kezdtek – ezért szokatlan módon túlkínálat volt jellemző a piacon. 2021-re viszont a világ olajfogyasztása visszaállt, de a világ legnagyobb olajkitermelőket tömörítő szervezete, az OEPC még mindig visszatartja a kínálat nagy részét.
Ha a változásokat rövid távon vizsgáljuk, akkor sok múlik majd a vírushelyzet és az OPEC olajkartell közötti adok-kapokon. Az egyik oldalon itt a vírus delta variánsa, amelyről egyelőre nem tudhatjuk, hogy lesz-e komolyabb hatása a mobilitásra, az egészségügyre, az utazási kedvre és a gazdaságra.
Hiába az elektromos autózás térhódítása, a feltörekvő országoknak köszönhetően még egy ideig biztosan nőni fog a globális olajkereslet. Mindeközben a kínálati oldalon az utóbbi 6 évben igen alacsony a beruházások szintje, az olajcégek mozgástere pedig szűkül, ami részben a klímavédelmi törekvéseknek köszönhető. Ha ezeket a folyamatokat a hazai kutakra vonatkoztatjuk, azt láthatjuk, hogy akár az 500-600 forintos sávba is felkúszhatnak az üzemanyagárak.
E folyamatok mellett alakul még az amerikai palaolaj-termelés bővülése, ami nem elég gyors ahhoz, hogy kielégítse a világ üzemanyagéhségét. Emiatt szükség lenne a tengeri készletekre, ezek kitermelése azonban aligha éri meg a vállalatoknak. A piacot nehezítik a zöld törekvések is, az olajcégeken egyre nagyobb a nyomás, hogy vegyenek részt a klímavédelem elleni harcban. És ha ezek a cégek elindulnak a zöldülés útján, akkor az olajkitermelési beruházásokat limitálják, ami ismét nagyot dobhat az üzemanyagok árain.