hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Megkóstoltuk a magyar vegánhúst – mit tud a Creaveg?

Bab- és borsófehérjét felhasználva váltaná ki a hústermékeket az új magyar fejlesztés.

Link másolása

hirdetés

Egyre inkább ellepik a boltok polcait a hústermékeket helyettesítő termékek. Ezekre az alternatív megoldásokra azért van hatalmas szükség, mert a gyarapodó népesség mind nagyobb és nagyobb igényeket támaszt a gazdákkal szemben, amellyel egy idő után képtelenség lesz majd lépést tartani.

"Az ENSZ előrejelzései szerint 2050-re a Föld népessége eléri majd a tízmilliárdot. Kérdés azonban, hogy képes lesz-e a Föld biztosítani a szükséges fehérjét a népességnek?" - mondja Tóth András, a húshelyettesítő termékek fejlesztésével foglalkozó Creaveg Kft. projektmenedzsere.

Hozzáteszi, a naponta minőségi élelmiszert fogyasztók száma a jelenlegi egymilliárd főről 2050-re két és fél milliárdra emelkedik majd, amely az ENSZ szerint az élelmiszerfogyasztást általában 50-60%-kal, a húsfogyasztást pedig akár 100%-kal is megnövelheti.

"Valamilyen módon fenntarthatóbbá kell tenni a táplálkozásunkat, hogy mindenkinek jusson elég élelmiszer. Az állati eredetű fehérje fogyasztásával körülbelül 6-8-szor jobban terheljük a Földet, mint a növényi eredetűvel."

"Magyarországi kutatók részvételével három évvel ezelőtt elkezdtünk fejleszteni növényi eredetű élelmiszereket, amelyek húshelyettesítő termékek. Fontos volt számunkra a környezeti fenntarthatóság is, ezért jó minőségű, megfelelő tápanyagtartalommal rendelkező vegán húst szerettünk volna kifejleszteni" - magyarázza Tóth András.

Az első húshelyettesítő termékek úgy készültek, hogy hús helyett zöldséggel kezdték el a feltéteket gyártani, de ezeknek sem az élvezeti értéke, sem a textúrája nem közelítette meg a mai termékeket a piacon. Ma már a boltok polcain található növényi fehérjéből készült ételmiszerek 99%-ban búzafehérjéből vagy szójafehérjéből, illetve mindkettőt tartalmazó termékekből állnak. Az egyéb alternatív fehérjékből ugyanis, mint például a borsó vagy a bab, Tóth András szerint csak sokkal nehezebb technológiával lehet előállítani megfelelő minőségű húshelyettesítő terméket. Ezeknek a fehérjéknek a feldolgozása lényegesen drágább, ha minőségi végterméket szeretnénk előállítani.

hirdetés

Bármely helyettesítő termék fogyasztásakor szempont lehet, hogy a tizennégy fő allergén - mint a szója, vagy a glutén, - milyen arányban található meg az adott élelmiszerben. A fejlesztés alatt erre is odafigyeltek, így ezeket nem is tartalmazza a magyar újítás. A kutatásban Bittsánszky András növénygenetikus és Tóth József élelmiszerkémikus is részt vett. A folyamat, amellyel a növényi fehérje elnyeri a hús állagot, több fázisból áll.

"Arra törekszünk, hogy az alapanyagoknál minél több fázist mi tudjunk elvégezni. Jelen pillanatban még nem mi extrudáljuk, vagyis sajtoljuk a növényi fehérjét, de a mi iránymutatásunkkal zajlik ez a fázis is. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a tiszta növényi fehérjét felpuffasztjuk hő és nyomás hátására. Kivonjuk belőle a vizet, majd az így kapott száraz pufi állagot visszahidratáljuk. Az így kapott szövetes szerkezet adja meg a hús állagot. Az eljárás alatt mind a fehérje, mind az aminosavtartalom megmarad" - mondja Tóth András.

A fehérjetartalmú élelmiszerek gyártásánál az alapanyagok minősége különösen meghatározó. A fejlesztés indulásakor azért választották a borsófehérjét, mert az rendelkezik mind a kilenc esszenciális aminosavval, amelyek az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek és mással nem is helyettesíthetőek.

"A világ legjobb minőségű borsó- és babfehérjéjéből dolgozunk. Ezek nem Magyarországon termesztett növények.

Dolgozunk rajta, hogy kizárólag hazai alapanyagokat használhassunk, de a borsónál speciális dolog, hogy egészen a mag állapotától kell ellenőrizni és figyelemmel kísérni. Ez jelenleg itthon nincs megoldva, márpedig a fehérje minősége a különböző földben termeszett borsóknál eltérő lehet."

Azonban aki egy jó sültcsirke illatát szeretné pótolni, annak sajnos még egy ideig várnia kell, hiszen az új fejlesztés nem használ illatanyagokat és aromákat a húshelyettesítő termékekhez. A háziasszonyokra viszont figyeltek a fejlesztők, így morzsolt és darált termékek is megtalálhatóak a palettán.

"Egy háztartásbeli anyuka ugyanolyan egyszerűen el tudja készíteni a fasirtot vagy a bolognai ragut, mint igazi hússal, ami nagyon fontos volt nekünk."

A hamarosan megjelenő vegán húshelyettesítő készítményeket megkóstoltuk, és azt tapasztaltuk, hogy valóban kifejezetten alapanyagként kell rájuk tekinteni. Nélkülöznek mindenfajta fűszerezést vagy ízesítést. Ennek előnye, hogy mindenki saját izlése szerint készítheti el kedvenc fasirtját a bab és borsó alapú darálthús-szerű készítményekből, cserébe nem károsítja a környezetet, és nem terheli a Földet húsfogyasztással.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ

Toronto a légkondicionálókat jéghideg tóvízzel helyettesíti, és épületek százait hűti vele

180 torontói épület hagyott fel az energiaigényes légkondicionálással, helyette az Ontario-tó mélyéről szivattyúzzák a jéghideg vizet fal- és padlőhűtésre.
Fotó: Jplenio/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2021. november 27.


Link másolása

hirdetés

180 torontói épület hagyta el az energiaigényes légkondicionálást, helyette az Ontario-tó mélyéről szivattyúzzák a jéghideg vizet fal- és padlőhűtésre.

Ezek közé tartozik a Városháza, a Torontói Általános Kórház, a szállodák, az adatközpontok és a Scotiabank Arena, amely a Raptors kosárlabda franchise-ának ad otthont – összesen az 54 millió négyzetméteres ingatlan évente 90 000 megawattóra villamos energiát takarít meg, ami elegendő 25 000 otthon áramellátásához.

A torontói Deep Lake Water Cooling (DLWC) rendszer a legnagyobb a maga nemében a Földön.

Három vezetékre támaszkodik, amelyek a várostól 5,6 kilométerre délre, nyolcvanöt méter mélyen a tó alatt fekszenek, innen szívják fel a négy fokos vizet, mielőtt egy központi állomásra szivattyúzznák, majd elküldik az épületekbe. Az épületből kilépő meleg vizet visszaeresztik a tóba, figyelembe véve az elnyelt hőt is.

Az Enwave által épített és kezelt DLWC rendszernek eleinte nehéz volt ügyfeleket találnia a városban, de az energiamegtakarítás meggyőző bizonyítása után (a Scotiabank évente 3 millió kilowattórával kevesebb energiát használ fel) dinamikusan növekszik.

A DLWC nem az egyetlen módszer az épületek vízzel történő hűtésére; ám a másik magában foglalja a víz elpárologtatását. Ez azonban tömeges vízfelhasználáshoz vezet, szemben a DLWC rendszerével, amely a 220 millió gallon vizet megtartja a tóban, a csövekben vagy a talajban, így, összehasonlítva a párologtató hűtéssel nagyságrendekkel jobb megoldásnak tekinthető.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Egy Rolls-Royce repülőgép lett a leggyorsabb teljesen elektromos jármű

Az „Innováció Szelleme" repülőgép a Rolls Royce szerint a valaha volt leggyorsabb elektromos járművé vált egy tesztrepülés során.

Link másolása

hirdetés

A Rolls-Royce vállalat jelentése szerint november 16-án teljesen elektromos repülőgépük elérte a 623 km/h maximális sebességet.

Ha ezt hitelesítik, akkor ez a repülőgép a valaha volt leggyorsabb elektromos jármű lesz.

A Rolls-Royce rekorder elektromos repülője

„A teljesen elektromos sebességi világrekord felállítása fantasztikus eredmény az ACCEL csapat és a Rolls-Royce számára. Szeretnék köszönetet mondani partnereinknek és különösen az Electroflightnak ezen áttörés elérésében való együttműködésükért” – mondta Warren East, a Rolls-Royce vezérigazgatója.

A kifejlesztett fejlett akkumulátor- és meghajtási technológia izgalmas újításokkal rendelkezik. Miután a világ a COP26-on a cselekvésre összpontosított, ez egy újabb mérföldkő lehet, amely segít majd a nulla kibocsátású sugárhajtású repülőgép megvalósításában, támogatva az olyan technológiai áttöréseket, amelyekre a társadalomnak szüksége van a légi, szárazföldi és tengeri közlekedés dekarbonizációjához.

A leggyorsabb elektromos meghajtású jármű jelenlegi rekordja a Venturi VBB-3 Streamliner, egy elektromos autó, amely öt évvel ezelőtt 550 km/h-t ért el.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Az űrszemétből alakulhat ki a Szaturnuszéhoz hasonló gyűrű a Föld körül

Már most is nagyjából 100 millió űrszemét kering a fejünk felett, melyek közül 23 ezer legalább akkora, mint egy teniszlabda.
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2021. november 23.


Link másolása

hirdetés

A Föld körül keringő egyre több űrszemétből idővel a Szaturnuszéhoz hasonló gyűrűk alakulhatnak ki, írja egy múlt hónapban megjelent tanulmány alapján a People. Jake Abbott, a Utah-i Egyetem gépészmérnök professzora szerint azonban míg a Szaturnusz látványos gyűrű jégből és törmelékekből állnak össze, addig a Föld körüliek ócskavasakból alakulnak majd ki.

Abbott és munkatársai most egy olyan megoldáson dolgoznak, ami összegyűjtené az űrszemetek jelentős részét. A tudósok dolga ugyanakkor nem egyszerű: a nagy sebesség miatt nem lehet egy robotkarral összeszedni a törmelékeket, mivel a darabkák száguldás közben állandóan forognak. Így amikor megpróbálnák a begyűjtést, szinte biztosan letörne a kar.

A professzor szerint éppen ezért mágnesekkel kellene megtisztítani az űrt. Bár ez a megoldás sem lenne tökéletes az örvényáramok miatt, még mindig nagyobb sikerrel kecsegtet, mint bármely más módszer.

A NASA még májusban jelentette be, hogy bolygónk körül hozzávetőleg 100 millió darab 1 milliméteresnél nagyobb űrszemét kering. Ezek közül legalább 23 ezer nagyobb egy teniszlabdánál. Az amerikai Védelmi Minisztérium űrfelügyelete még ennél is több, összesen 27 ezer olyan űrszemetet követ figyelemmel, melyek nemcsak az űrhajósoknak, hanem akár a Föld felszínén élőknek is komoly gondot okozhatnak a jövőben.

Mivel mind az űrhajók, mint pedig a hulladékok óriási sebességgel száguldanak az űrben, már egy egészen apró darabkával történő ütközés is katasztrófát okozhat. Az ugyancsak amerikai Országos Környezetvédelmi Műhold-, Adat- és Információs Szolgálat (NESDIS) szerint évente nagyjából 200-400 orbitális törmelék hullik a Földre, de szerencsére ezek nagy része elég a légkörbe érve.

hirdetés

Akadnak azonban olyan űrszemetek, melyek végül elérik a bolygó felszínét. Emlékezetes eset volt idén márciusban, amikor a SpaceX egyik Falcon-9 rakétájának ötméteres darabja landolt egy Washington állambeli farmon. A becsapódás során szerencsére senki nem sérült meg.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ

Majdnem 3000 szennyezett területet tártak fel a Tiszán a PET Kupa akciójával

300 folyószakaszt már sikerült is megtisztítani, de a Forrástól a torkolatig expedíció tovább folytatódik.

Link másolása

hirdetés

A nagy Tisza Expedícióval, a Tisza teljes hosszának feltérképezésével zárult az a határokon átnyúló program, amelyet a Tiszai PET Kupa két évvel ezelőtt indított el a Nemzetközi Beruházási Bank (IIB) támogatásával. A TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA program során a PET Kupa szakemberei, önkéntesei, hulladékgazdálkodási szakértői mérték fel a műanyag szennyezés gócpontjait, fejlesztették az online adatbázist, hogy minden eddiginél hatékonyabbá váljon a Tisza vízgyűjtő területén kifejtett folyóvédelmi tevékenység. A felmérés eredményeként a folyót szegélyező hazai ártéri erdőkben közel 3000 szennyezett területet tártak fel, amelyből 300-at sikerült megtisztítani.

A PET Kupa kilenc éve töretlenül dolgozik, hogy felhívja a figyelmet arra a komplex környezetvédelmi problémára, amely elsősorban a megfelelő hulladékgazdálkodási rendszerek hiányára, valamint a hiányzó hulladékkezelési infrastruktúrára vezethető vissza a Tisza felső, határon túli szakaszain.

A közelmúltban Ukrajna legnagyobb TV csatornája tárta fel oknyomozó riportban, hogy mennyire összetett a probléma, a magyar felirattal készült riport megtekinthető a PET Kupa Facebook-oldalán. Az évek során eddig összesen 180 tonna hulladékot távolítottak el a folyóból és árteréből. A hagyományos, többnapos folyami pethajós versenyekből idén hármat szerveztek, - a Tisza-tavon, a Felső-Tiszán és a Bodrogon.

Az idei versenyek során több száz önkéntes, 32 pillepalack hajóval evező csapat, több tucatnyi kenus különítmény tisztította a Tiszát és a Bodrogot, amelynek eredményeként 20 tonna hulladékot sikerült eltávolítaniuk.

A Nemzetközi Beruházási Bank (International Investment Bank, IIB) támogatásával indított TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA program lehetőséget adott arra, hogy a szakemberek átfogó felmérést indítsanak a folyón és árterén, és a folyómenti települések lakóinak körében. A projekt célja az volt, hogy a PET Kupa környezetvédelmi törekvéseit magasabb szintre emeljék, megóvják természeti erőforrásainkat, valamint innovatív okosmegoldásokkal és expedíciós tapasztalatokkal gazdagítsák a folyóvédelem tudástárát.

A PETCamino és a Forrástól a torkolatig expedíció

A Tisza szennyezettségi állapotának felmérése a PETCamino-val, a folyó magyar szakaszainak gyalogos bejárásával indult.

hirdetés
A PET Kupa zászlóvivői összesen 2142 kilométeren járták végig a folyó természeti értékekben gazdag árterét, mindkét parton.

A zászlóvivők a PET Kupa már sokat bizonyított önkéntesei és szervezői közül kerültek ki, túráikhoz egyes helyszíneken a helyi lakosság is csatlakozott. PETCamino végül külföldi Tisza szakaszokra és kiterjedt, és 95 nap terepbejárással, több mint 100 önkéntes részvételével zárult le.

A folyó határon túli szennyezett gócpontjainak feltérképezésére idén nyáron, a Tisza forrásánál indult útjára a 2,5 hónapig tartó, nagy Tisza Expedíció. Ivánfi Csanád, azaz Csanikapitány és az időről-időre hozzá csatlakozó önkéntesek hol rafting csónakban, hol plasztik ladikban, vagy motoros meghajtású hajón, máskor palackokon úszó kajakon hajóztak végig a Tiszán. Október közepén - 55 vízen töltött nappal a hátuk mögött-, az expedíciós csapat elérte a Dunát.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: