Az újgenerációs elektromos autóknak már 1000 kilométeres hatótáv sem okoz majd gondot
Döbbenetes tempóban növekszik az elektromos autók hatótávja, amire nagyon nagy szükség is van ahhoz, hogy a gyártók megfeleljenek a vevők igényeinek – márpedig ők a belső égésű motorral üzemelő járművek teljesítményéhez mérik az EV-ket, és ha azok nem legalább olyan jók (sőt, inkább jobbak), akkor kevésbé hajlandóak váltani. A töltőinfrastruktúra lassú terjedésén túl felmerülő legfontosabb visszatartó erő a benzin- vagy dízelüzemű járművekhez képest rövidebb hatótáv. A gyártók elsősorban ennek az elvárásnak próbálnak megfelelni, és a hatótávverseny két legfrissebb, egy feltöltéssel már 1000 kilométert vagy még többet futó példája egy amerikai és egy európai koncepcióautó.
A McKinsey Center for Future Mobility egy 2024-es tanulmányában mutatta ki, hogy a potenciális vásárlók egyre nagyobb elvárásokat fogalmaznak meg az elektromos autók hatótávjával kapcsolatban. Az átlagos igény jelenleg meghaladja az 500 kilométert, de az amerikai válaszadók 40 százaléka egy feltöltéssel legalább 640 kilométeres hatótávot szeretne kapni, hogy úgy érezze, megéri elektromos autóra váltani. Mivel ez az eredmény jelentős növekedést jelez a 2021-ben mért adatokhoz képest, teljesen egyértelmű, hogy a gyártóknak komoly erőket kell mozgósítani a hatótáv és az akkumulátorok fejlesztése érdekében, ha igazi tömegcikké akarják tenni az EV-ket.
Európában szintén készültek hatótávval kapcsolatos felmérések, és ezek a kutatások hasonló eredményekre jutottak. A Deloitte 2023-as, EMEA (Európa, Közel -Kelet és Afrika területe) országokban végzett kutatása szerint például az európai vásárlók túlnyomó többsége 400 kilométer alatt nem veszi fontolóra EV vásárlását, sőt, a legtöbben – a legmagasabb arányban Németországban (30%), Belgiumban (33%), Franciaországban (37%) és Ausztriában (38%) – minimum 600 kilométeres hatótávval érnék csak be. A kutatás szerint ez a kérdés a fejlett töltőinfrastruktúrával rendelkező skandináv országokat (Norvégia és Svédország) leszámítva a legfontosabb szempont lett az öreg kontinensen, ami befolyásolja az EV-k vásárlását – olyannyira, hogy ennek mérlegelése előzi az árszínvonalat és a töltési lehetőségeket is.
Fontos megjegyezni: Magyarországon egy harmadik szempont tűnik a legfontosabbnak EV-vásárlás előtt, és ez nem más, mint a vételár. A jelenség nem szokatlan az olyan árérzékeny piacokon, mint a hazai, viszont nálunk töltőállomásból is jóval kevesebb van, mint a fentebb írt országokban, ami ugyancsak bizonytalanságot vált ki a potenciális vevők körében. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány 2024 szeptemberében kimutatta, hogy 3566 töltőponttal csak a 13. helyen állunk az EU-ban, mert kb. 20,5 autó jut egy-egy állomásra – ami elég sok. És minél ritkábbak a töltők, annál jobban aggaszthatja a felhasználókat az EV-jük hatótávja. Talán éppen ezért alkotta meg az internet népe itthon a „hatótávpara” kifejezést, ami az online forgalmat figyelő SentiOne szerint az egyik leggyakrabban használt kifejezés az elektromos autózásról szóló diskurzusokban.
A jelenleg legnagyobb hatótávval rendelkező öt autó, független mérések eredményei alapján:
- Lucid Air Pure: 883 kilométer
- Volkswagen ID.7 Pro S: 701 kilométer
- Tesla Model 3 Long Range: akár 701 kilométer
- Tesla Model S Dual-Motor AWD: 652 kilométer
- Mercedes-Benz EQS 450+: 597 kilométer
A hatótávverseny legújabb bajnoka
A hatótávval kapcsolatos fenntartásokat persze nem akarják válasz nélkül hagyni az autógyártók és az új etalonokra törekvő innovátorok. Egy San Diegó-i startup, az Aptera Motors például új fejezetet is nyithat az elektromos járművek piacán az első sorozatgyártásra szánt napelemes autójával, ami komoly rekorddöntögető lehet. Friss fejlesztésük, a „PI2” sikeresen teljesítette az első tesztvezetést, valós körülmények között, és az autó legnagyobb ígérete, hogy akár 1.600 kilométeres hatótávot is elér majd, miközben jelentős részben napenergiával működik.
A háromkerekű kisautó karosszériájába integrált napelemek napi 40 kilométernyi „ingyenes” hatótávot biztosíthatnak, ami éves szinten akár 11.000 kilométert jelenthet, és sokan ennél többet el sem várnak egy városi rohangálóstól. Steve Fambro, a vállalat társalapítója szerint a sorozatgyártás előtt álló kocsi végre „valódi előrelépés egy olyan jármű megvalósítása felé, ami újradefiniálja a hatékonyságot, a fenntarthatóságot és az energiafüggetlenséget”.
A PI2 újszerű, „Body in Carbon” néven emlegetett gyártástechnológiával készülő kompozit karosszériaszerkezete mindössze hat fő elemből áll, és minden kereket külön-külön elektromos motor hajt. A hatékonyságát az aerodinamikája növeli, azáltal, hogy jóval kevesebb energiát használ fel, mint a hagyományos elektromos vagy hibrid autók. A jármű kulcsfontosságú újítása még az Aptera saját fejlesztésű akkumulátora, amit a Vitesco Technologies EMR3 hajtásláncával kombináltak. Ez a megoldás biztosítja a jármű hatékony működését. Az akkumulátor többféle méretben lesz elérhető és a legnagyobb változat az ígéretek szerint 1600 kilométerre is elviszi majd az utasokat – írja a New Atlas riportja. Az Aptera szerint a napelemes panelek cserélhetők és továbbfejleszthetők lesznek, ezzel biztosítható a jármű hosszú távú fenntarthatósága. Amennyiben az időjárás nem teszi lehetővé a napenergia hasznosítását, a PI2 akkumulátora persze hagyományos módon is tölthető majd.
A nemrég végrehajtott, sikeres tesztvezetés egy átfogó kísérletsorozat első lépése. A következő szakaszban a járművet nagysebességű pályán fogják tesztelni, hogy ellenőrizzék az alapvető teljesítményjellemzőit, például az energiafelhasználás hatékonyságát, a napelemes töltési arányokat és az akkumulátorok hatótávját.
A Renault is piacra léphet eddigi legfenntarthatóbb, 1000 kilométerre képes EV-jével
A Renault új koncepcióautója, az Emblème szintén teljesen új irányt mutat az autóipar fenntarthatósági törekvéseiben. A személyautó várhatóan csak 5,5 tonna szén-dioxidot bocsát majd ki a teljes élettartama során – ami a tizede egy átlagos benzines autó 55 tonnás kibocsátásának. Az idei Párizsi Autószalonon bemutatott kocsi a gyártó szerint része annak a tervnek, hogy a cég járművei 2050-re világszerte karbonsemlegessé váljanak.
– fogalmaz az Emblème-ről szóló közleményben a Renault. Az új modell hátsó hajtáslánca az elektromos és hidrogénenergia kombinációját használja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású vezetéshez. A 215 lóerős motor egy 40 kWh-s akkumulátorral működik, amit regeneratív fékezés és tetőre szerelt napelemek is töltenek a hagyományos hálózati táplálás kiegészítéseként. Hosszabb utakon a rendszer hidrogén-üzemanyagcellára vált, ami gyorsabb tankolást és nagyobb, egy feltöltéssel akár 1000 kilométeres hatótávot biztosít.
A Renault azt állítja, hogy az Emblème az egyik legfenntarthatóbb jármű, amelyet valaha terveztek. Összehasonlításképpen: a Renault Mégane E-Tech Electric az élettartama alatt 26,4 tonna szén-dioxidot bocsát ki, ami ugyan még mindig kevesebb, mint a fele egy benzines Captur emissziójának, viszont bő ötszöröse az Emblème okozta környezetterhelésnek. Luca de Meo vezérigazgató szerint a kocsi már önmagában ezért igazi „mestermű” – ami viszont nem csak a hidrogén-elektromos üzemelésnek köszönhető, hanem az anyaghasználatnak is.
A Renault bizalomgerjesztő projektje azt mutatja, hogy az autóipar számára nemcsak technológiai, hanem fenntarthatósági szempontból is létezik járható út egy olyan jövőbe, amelyben a gyártók teljes élettartamra vonatkozóan felelősséget vállalnak a termékük karbonkibocsátásáért, és teszik ezt olyan módon, hogy a vásárlók kifinomultabb igényeire is választ adnak. Ha ez trenddé válik, akkor fontos lépések történnek a fenntarthatóbb autózás felé, és – a töltőinfrastruktúra felzárkózásával – a vevőknek már szinte csak a vételár lesz fontos. Ami egyébként hálás helyzetet teremt, hiszen idővel, ahogy a világ egyre több országa tűzi ki a végső határidőt, amikortól újonnan már nem lehet benzin- és dízelüzemű kocsikat üzembe helyezni, komoly felfutásnak indul az elektromos autók gyártása. És minél kihasználtabb egy EV-ket termelő autógyár kapacitása, annál kisebb lesz az egy-egy kocsira jutó bekerülési költség, így végeredményben egyre alacsonyabb áron férünk majd hozzá tényleg fenntartható elektromos, vagy hidrogén-elektromos autókhoz.