hirdetés
5887074390_2becb17a25_b.jpg

Így formálják a Disney-mesék a gyerekek világnézetét és személyiségét

A lehetséges negatív és pozitív hatások csokorba szedve.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. augusztus 01.


hirdetés

A kérdésre a választ leginkább az elmúlt években munkába álló generációkon lehet lemérni, hiszen mi vagyunk azok, akiket nagy valószínűséggel a videómagnó nevű, akkoriban népszerű "digitális bébiszitterre" bíztak az egy-két órányi szusszanásra vágyó szüleink.

Persze előtte is hallottunk már Disney-meséket könyvekből felolvasva, ám teljesen más lehet a hatás, ha egy történetet újra és újra végignézel és a hallottakat, látottakat öntudatlanul is saját értékrendedbe építed.

A kis hableány 30 évvel ezelőtt jelent meg és kevesebb mint hat hónappal később máris videókazetta-formát öntött.

Ez nagy áttörés volt a Disney számára, hiszen általában éveket vártak azzal, hogy egy-egy filmet megjelentessenek VHS-en is.

Az ezt követő mesék - A szépség és a szörnyeteg, az Aladdin, Az oroszlánkirály, a Pocahontas és az első kettő Toy Story - aztán szintén a mozis megjelenést követő egy éven belül érkeztek.

Majd berobbant a DVD. A Disney első animációs videója szintén az újra megjelent A kis hableány lett, 1999-ben.

A DVD-ket nem kellett tekergetni és nem is romlott meg a minőségük a gyakori használattól, ezért valójában ők váltak a legtökéletesebb "elektronikus bébiszitterré".

De vajon a Disney erkölcs-, sztereotípia- és varázslatkoktélja tartós hatással volt a felnőttek azon generációjára, akik gyermekként ezeken a filmeken nevelkedtek?

És befolyásolhatja-e például azt, hogy miként viszonyulunk életünk párjához, vagy hogy hogyan viselkedünk a kollégáinkkal a munkahelyünkön, vagy akár a jövőbeli karrierünket?

"A Disney meglehetősen áthatja a modern kultúránkat. Az otthoni videók újra és újra bemutatták a gyerekeknek a Disney-filmek gondolatait. Ha fiatal koruktól kezdve voltak kitéve ezeknek a benyomásoknak, akkor hatással is voltak rájuk"

- jelenti ki Martyn Griffin, aki a munkahelyi és szervezeti kulturális felfogást vizsgálja az Egyesült Királyság Durhamo Egyetemén.

A felszínen ezek a rajzfilmek ártatlan szórakozást nyújtanak, ám néhány kutató aggódik a tudatalatti tanulságaikat illetően.

A leggyakoribb kritika talán azt éri, ahogyan ezek az alkotások a múltban ábrázolták a nemi, faji és kulturális sztereotípiákat.

Az Aladdin nyitódalában, az 'Arabian Nights'-ban (vagyis arab éjszakákban) például az eredeti, 1993-as kiadásban szerepelt az a sor, hogy "ahol levágják a füled, ha nem tetszik nekik az arcod". A Disney később megváltoztatta a dalszöveget.

Egyes kutatók a nők Disney-mesebeli ábrázolását különálló korszakokra osztják.

Először a "domestic", vagyis háztartásbeli korszak volt megfigyelhető.

Ekkor az olyan főszereplők, mint Hófehérke, Csipkerózsika vagy Hamupipőke, elsősorban a házimunkára, az otthonra koncentráltak, gyakorta takarítottak és általában tudatosan vagy tudatalatt arra vártak, hogy megmentse őket egy férfi.

Aztán jött Ariel lázadó, new-age fázisa a Kis hableánnyal, Aladdin Jasmine hercegnőjével, Pocahontasszal és Mulannal.

Ebben az időszakban a Disney női szereplői egyre függetlenebbé váltak, igyekeztek megszabadulni a társadalom béklyóitól. Illetve Ariel feláldozta a hangját is annak érdekében, hogy azzal az emberrel lehessen, akit szeret.

"A szimbolizmus itt nagyon erőteljes. Ahhoz, hogy megnyerje a herceg szeretetét, el kell veszítenie a gondolatait és az intelligenciáját, a függetlenségét és az identitását"

- írta Mia Adessa Towbin a Colorado Állami Egyetem családtudományi osztályán készített tanulmányában.

Noha a történetet eredetileg Hans Christian Andersen írta, a kutatók szerint sok hősnő számára megfelelő metafora lenne, hogy "senki nem hallgatja meg szavaikat".

A kis hableány és az azt követő öt film egy másik növekvő tendenciát is mutat: a női szereplők elkezdenek kevesebbet beszélni.

Annak ellenére, hogy főszereplő, a női karakter a játékidő mindössze 32%-ában beszél A kis hableányban, a Pocahontasban a szöveg csupán 24%-a az övé és Mulan-ban 23%. Az Aladdinban a női karakterek mindössze 10%-át kapták meg a párbeszédeknek.

Carmen Fought és Karen Eisenhauer, az észak-karolinai állami egyetem nyelvészei, akik megfejtették az előbbi számadatokat, arra is rájöttek, hogy ugyanezekben a mesékben a férfi karakterek sokkal gyakrabban uralkodnak a női karakter felett, mint fordítva.

Ha mégis a nők irányítottak, sokkal udvariasabbab tették, mint a férfiak.

Mások szerint a női szereplők bizonytalanságának szintje a párbeszédeikben szintén növekedett.

A kritikusok szerint ez egy olyan erős üzenetet sugároz a kisgyermekek számára, amely megerősíti a régóta fennálló nemi sztereotípiákat.

Sarah Coyne, a Brigham Youngi Egyetemem családi életet tanulmányozó kutatója tanulmányt készített, melyet saját lánya Disney-fogyasztásával kapcsolatos aggodalmai ihlettek.

A tanulmány pedig kimutatta, hogy a kétéves körüli fiatal lányokban a Disney-hercegnők felé mutatott elkötelezettség együtt járt a nemi sztereotípiákon alapuló viselkedéssel, egy évvel később pedig az alacsonyabb önértékeléssel.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
essilor.png

Ez lehet a közösségi média jövője

Instagramon és Facebookon is népszerű egy új, szemüveges filter, amit olyan sztárok is lelkesen osztanak, mint például Tolvai Reni vagy DJ Kovács Dóri.
Szponzorált tartalom (x) - szmo.hu
2019. augusztus 01.



Az Essilor szemüveglencse gyártó és forgalmazó cég filterével vidám színű lencséket próbálhatsz fel, melyek segítségével megtapasztalhatod a Transitions fényre sötétedő lencsék által nyújtott élményt.

A filter virtuális szemüvegei a kis, napsugárzást jelző skála telítettségének függvényében besötétednek vagy kivilágosodnak, miközben a szemüvegviselő hátterében a különböző trendi színekhez kapcsolódó életérzéseket, hangulatokat idéző effektek jelennek meg. A filterre nagyon rákapott a hazai közösségi média és több híresség is, ennek kapcsán beszélgettünk az Essilor Transitions filter kitalálójával, Zulinger Gizellával, a ZigiSocial alapítójával.

Ma már a reklámok felett két másodperc alatt átgörgetünk, ezért a cégek is igyekeznek minél kreatívabb útvonalakat találni arra, hogy eljuttassák üzenetüket a célközönséghez. Ezt az Essilor, a világ egyik vezető szemüveglencse gyártója is felismerte, akik innovatív cégként Magyarországon elsőként szerették volna kihasználni a közösségi média új lehetőségeit.

A filternek köszönhetően bárki felpróbálhatja fényre sötétedő szemüvegeiket, így a termék bemutatása mellett szórakoztatva közönségüket.

Ezt az AR, azaz augmented reality technológia teszi lehetségessé. Biztos te is próbálgattál már különféle vicces filtereket az Instagram vagy a Facebook-sztorikon keresztül. Ilyen az, amikor nyuszifüleket varázsolsz az arcodra, szívecskék követik az arcod mozgását, paróka és bajusz kerül a fejedre, vagy éppen szemüveg.

A Facebook és az Instagram nagy újdonsága pedig, hogy most már márkák is elkészíthetik saját filtereiket: „A folyamat tavaly októberben indult el, amikor a Facebook létrehozott egy olyan felületet, ahol hivatalos Facebook fejlesztők dolgozhattak csak és fejleszthették ezeket a filtereket. Nagyon kevés Facebook-fejlesztő van, Magyarországon például tudtommal egy sincs, én is Egyesült Államokbeli kollegákkal dolgozom együtt. Először februárban engedték meg a Facebookon, hogy brandek is beépíthessék a filterüket és most nyáron folyamatosan adják meg az engedélyt az Instagram filterekre is. Mi nagyon szerencsések vagyunk, mert az elsők közt kaptuk meg” – meséli Zulinger Gizella, a kampány megálmodója.

Itthon az Essilor kampánya az első példa rá, hogy egy cég AR effektekkel népszerűsíti termékét, míg Amerikában már számos példát láthatunk erre. Ilyen volt például a Michael Kors kampánya, akik napszemüveget kínáltak így: a felhasználó felpróbálhatta őket, majd online meg is vásárolhatta. Persze kozmetikai termékeknél is rengeteg példát találhatunk, ahol különféle sminkeket lehet kipróbálni az AR segítségével vagy éppen focicsapatnál egy-egy játékos mezét. Ahogy fejlődik ez a technika a lehetőségeknek lassan csak a képzelet szab határt, így a jövőben akár a navigációt is valós terepen nézhetjük vagy így próbálhatunk fel majd ruhát is.

Ahogy Gizella is rámutat pont a játékosságuk miatt remek lehetőség az AR effektek használata a cégek számára is: „A világon mindenhol használják, tavaly 1 milliárd ember használt AR effekteket, csak nem voltak brandelve. Az, hogy ez reklámcélra felhasználható egy nagyon jó lehetőség a cégeknek és a platformoknak is, hiszen szórakoztatni kell a közösséget. A közösségi média is a szórakoztatásról szól és azért jók ezek a reklámok, mert nem reklámnak tűnnek, az emberek szeretik és játszanak vele. Amivel játszanak, ahhoz pedig kötődnek és pozitív érzelmeket társítanak hozzá”.

Az Essilor Transitions fényre sötétedő szemüvegek esetén is, ahogy felpróbálod őket, nemcsak azt nézheted meg hogy áll egy-egy szín, hanem az effektek azt is bemutatják, milyen élményt nyújt, ha egy ilyen szemüvegbe bújsz bele. Facebookon 7, Instagramon 4 divatos szín közül válogathatsz és kipróbálhatod például az ametiszt romantikus lilás színét a mellette repdeső pillangókkal vagy épp a vidám és karakteres smaragdzöldet a fejed felett pattogó strandlabdával. Ha szeretnéd te is kipróbálni az Instagramon, akkor kattints ide, ha Facebokkon akkor pedig kattints ide!


KÖVESS MINKET:



hirdetés
4-3.jpg

Zero waste: 'Mi a jobb? Kényelmesen élni, vagy az a fontos, hogy legyenek unokáink?'

Két édesanya mesél arról, hogy hogyan álltak át a környezetkímélő életre a családdal, és az is kiderül, hogy mennyit tudnak ezzel spórolni.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. július 29.



Zero waste, azaz nulla hulladék, a szemlélet már idehaza is ismert, amelynek követői igyekeznek minél inkább visszaszorítani szemét termelésüket. Hulladékmentesen élni - első ránézésre - koránt sem egyszerű. Változtatni a régi szokásokon, elhagyni a megszokott dolgokat számtalan lemondással jár.

Mi a jobb? Kényelmesen élni, vagy az a fontos, hogy legyenek unokáink? Mert ma már ez is kérdés...

Nem azon múlik a környezetbarát életforma, hogy mit veszünk, hanem azon, hogy mit nem veszünk

- mondja Anna, aki első gyereke születése óta figyel oda tudatosan arra, hogy mivel veszi körül magát.

Bízik abban, hogy a gondolkodásmódot át tudja adni a gyerekeinek is, mert így van csak remény. A kicsik szeretnek a kertben játszani és kertészkedni is. Neki az a természetes, hogy a paradicsomot a kertben szedik.

Az is igaz, hogy az ő otthonuk sem teljesen hulladékmentes, mert ma egy városi lakásban ezt képtelenség elérni. Törekednek arra, hogy amit lehet, használtan vegyenek meg. A piciknél pedig régóta mosható pelenkát használ.

Barbara egy másik anyuka elmondta, hogy az odafigyeléssel,

egy kicsit több időráfordítással havonta kb. 50 ezer forintot spórol meg a családnak.

VIDEÓ: Az RTL Fókusz beszámolója


KÖVESS MINKET:




hirdetés
legeny_lany_bucsu8.jpeg

Sztriptíz, kínos feladatok és lerészegedés: a legény- és lánybúcsúk pszichológiája

Mitől búcsúzunk házasság előtt? A kérdésre a 7köznapi pszichológia blog szerzője adja meg a választ.
M. Steinbach Annamária írása a 7köznapi pszichológia blogon, fotók: Pixabay, pexels - szmo.hu
2019. július 31.



Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része, és mindenkire tartozik.

Nyár van, megindult az esküvői szezon. Budapest bulinegyedeit és a forgalmasabb balatoni nyaralóhelyeket megtöltik a felhőtlen, „ami itt történik, az itt is marad”-típusú legény- és lánybúcsús társaságok. Ők azok, akik szigorúan és nagyon ünneplik azt, amit csak (ideális esetben) egyszer lehet egy életben: a törvényileg egyedülálló státuszuk, a búcsúkon gyakran elhangzó „szabadság” végleges és visszavonhatatlan elvesztését.

Ha ilyen rosszul hangzik, tényleg ünnep ez a nap?

A legény- és leánybúcsú nem sokat változott az elmúlt 2500 évben. Megdöbbentő, de úgy tűnik, a szabad, kötetlen élet elbúcsúztatása mindkét nem esetében hosszú múlttal rendelkezik, és kisebb-nagyobb – társadalmi korlátozástól és morális megítélésektől függő – eltérésekkel ugyan, de a főszerep mindig a szórakozásé, barátokkal, azonos nemű ismerősökkel, és persze legtöbbször alkohol kíséretében.

A legénybúcsú az ókori Spártából ered, és célja a gonosz szellemek elűzése volt. Barátok, katonatársak gyűltek össze, és a vőlegényt minél nagyobb zaj kíséretében búcsúztatták. Törtek, zúztak, pont úgy, mint ma, ha megnézünk egy valamirevaló legénybúcsús csapatot. Hogy van-e összefüggés a történelmi alapokkal? Talán igen, talán csak a férfi csapatszellem borzolja úgy fel a kedélyeket, vagy szimplán nagy a tét, ha a házasodásról van szó, így a feszültséget így lehet jól leereszteni.

A lánybúcsú egy fiatalabb hagyomány, régen leánysiratónak nevezték. A házasodó ara nők körében siratta fiatalságát, a tapasztaltabbak pedig jó tanácsokkal látták el a leendő asszonyt. Az 1960-as években azonban a sirató a legénybúcsúhoz hasonlóan ünnepségre módosult, ahol ugyanazt ünneplik, mint régen, azonban a női emancipációnak hála már egészen másképp.

Annyi biztos, hogy akár legény-, akár lánybúcsúról beszélünk, a bulizás szigorúan kötelező a nagy nap előtti nagy napon.

De mit ünneplünk?

Azt, hogy valami megváltozik, de nagyon. A házasság az egyik legfontosabb átmenet két életszakasz között. Ha valamikor már elgondolkoztunk azon, hogy miért ünneplünk ballagásokat, 18. születésnapot, házasságot vagy éppen gyermekszületést, akkor bizonyosan látjuk, hogy ezek az események mind egy életszakasz, életforma megszakadását, egy új megkezdését jelképezik. Ezeket pedig meg kell ünnepelni, hogy nyoma legyen. Nem csak papíron, hanem lelki síkon is, mert így tudunk valamit lezárni és valami új, fontos dolog részesévé válni teljes valónkkal.

Ahogy a francia legénybúcsú szól: „vie de garçon” – egy fiú életének eltemetése

A házasodó fiatalok barátaik körében búcsúztatják nem igazán fiatalkorukat (mert az megmarad), hanem a kötetlenségüket, szabadságukat. Most lehet azt mondani, hogy a házassággal nem változik meg semmi, de aki elkötelezte már magát ilyen módon, az tudja, hogy ez egy komoly döntés, amelyet csak egy valakiért vagyunk képesek megtenni: azért, akit mindenkinél, még barátainknál is jobban szeretünk.

És itt jönnek képbe a barátok, barátnők, akiket a legény-, illetve lánybúcsún némiképp elhagyunk. Ha nem is kimondva, ha nem is pont az esküvő napján (hanem már sokkal korábban, a szeretett személy megismerésének pillanatában), de hivatalos, törvényesített szinten kilépünk a felelőtlenséget is elnéző életszakaszunkból, és megkezdjük a felelősségteljesebb változatot.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
argument-238529_960_720.jpg

9 módszer, hogy a vitázás építő legyen és ne kövesse halálos sértődés

Segít a személyesség, a meditáció és az, ha időt adunk magunknak egy-egy válasz megfogalmazása előtt.
Kép: Pixabay - szmo.hu
2019. július 28.



A Business Insider osztott meg egy rakás, vitázáskor használandó tippet, amik segítségével sokkal építőbbek lehetnek a vitáink, ha ezek mentén igyekszünk megfogalmazni sérelmeinket.

A legfontosabb, hogy tudjuk: ha nem értünk egyet és ennek hangot adunk, az nem ördögtől való, és nem is feltétlenül rossz a felek számára.

Segíthet a kapcsolat fejlődésében, kiteljesedésében és változásában - a jó módszerekkel ráadásul egészségesen.

Lássuk, hogyan csináljuk jól az egészet a pszichológia szerint!

1. Személyesen kommunikáljunk

A Brigham Young Egyetem tanulmánya szerint azok a párok, akik üzenetben vitatkoznak és kérnek bocsánatot, nem olyan boldogok a kapcsolataikban, mint azok, akik személyesen kommunikálnak. A személyes kommunikáció kulcsfontosságú, mivel a fizikai érintkezés bizalmat teremt, és a nonverbális kommunikáció - amely csak személyesen látható - segít abban, hogy a partnerek jobban megértsék egymás érzéseit és akár tükrözzék egymást.

2. Meditáljunk az érzelmeink felett

Nem kell semmi spirituálisra gondolni, elég, ha tisztán látjuk, ha például valami épp felidegesített minket, így könnyebb lesz az önkontroll és akár az empátia másokkal szemben. Ha pontosan tudjuk, mit érzünk egy-egy helyzetben, azt is tudni fogjuk, hogy a másiknak milyen érzés velünk szemben állni. Ennek köszönhetően előbb, és barátságosabb módon juthatunk el a megoldásig.

3. Érdemes gondolkodni, mielőtt megszólalunk

Azok a partnerek, akik egy kicsit gondolkodnak a válasz megfogalmazása előtt, jobban meg tudják fogalmazni gondolataikat. Jobban átjönnek érzéseik, aggodalmuk, így a partner is könnyebben megérti azokat.

4. Nem hibáztatnak

A jó vitázók nem hibáztatnak, saját magukról beszélnek a másik helyett. Például inkább azt mondják „úgy érzem, kevés vagyok ebben a kapcsolatban”, ahelyett, hogy a másiknak tennének szemrehányást azért, amiért az túl sokat vár el.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x