hirdetés
dobozolas7.jpeg

Így dobozolj költözéskor!

Rohamléptekkel közeledik a költözés kitűzött időpontja? Lassan nem lehet tovább halogatni, hogy nekiállj elcsomagolni az életedet? Adunk néhány tippet, hogy jobban sikerüljön a dobozolás!
Forrás: Házmestermedve blog, Képek: Pixabay - szmo.hu
2019. augusztus 25.


hirdetés

Érdekelnek a lakóközösséggel kapcsolatos sztorik, hírek vagy egyszerűen csak a tanácsok? Akkor a Házmestermedve a TE embered! Lájkold, és nem maradsz le róla!

Ebben a cikkben igyekszünk a leggyakoribb, költözéskor felmerülő csomagolós kérdésekre választ adni. Adunk néhány jó tippet, amivel egy fokkal kevesebbet kelljen majd bosszankodnod az egyébként is nagy próbatételnek számító költözés közben.

Milyen dobozokat válasszak?

* Strapabíró, masszív kartondobozokat gyűjts (nehogy leszakadjanak a súly alatt)!

* Tiszta dobozokkal dolgozz! Ez elsőre alapnak tűnik, de ha boltból kaptad a dobozokat nem árt alaposan átnézni, kirázni belőle az esetleges morzsákat és ne felejts el beleszagolni se! Biztos nem örülnék, ha az összes könyved lisztes lenne vagy bűzlene a különféle kaja vagy kemikália szagoktól.

* Ha van más választásod, akkor kerüld a lyukas aljú banános dobozokat! (Nagyon bosszantó bepakolásnál erre külön figyelni, ráadásul hacsak nincs otthon 10-20 gyúródeszkád, akkor nem könnyű a lyukat úgy betakarni, hogy a dobozok alja biztos kitartson a költözés végéig és ne potyogjon ki semmi.)

* Lehetőleg 2-3 különböző, közepes-nagy mérettel dolgozz! (Ha csak egy méret van, akkor vagy félig rakod a nehéz holmikkal, vagy nem lesz olyan ember, aki képes lesz egyedül megemelni őket vagy a sok apró dobozkával fog fölöslegesen sok időtök elmenni.)

Hogyan pakoljak a dobozokba?

* Először mindig azok a holmik kerüljenek a dobozba, amik ritkábban (vagy a költözést megelőző/követő hetekben nem) fognak kelleni! A napi rendszerességgel használt tárgyak a csomagolás utolsó napjába kerüljenek csak dobozba. Nagyon bosszantó, amikor te próbálsz mindent eldobozolni a család többi tagja pedig sorra nyitogatja ki a már kész dobozokat, mert ez vagy az pont most kell.

* Alapszabály, hogy sérülést kerülően! Tudom furán hangzik, itt arra gondolok, hogy a tárgyak ne ütődjenek/koccanjanak össze. Az éles sarkok ne szakítsák ki a többi holmi csomagolását, ne karcolódjanak, amikor a doboz mozgatva van. Ide tartozik az is, hogy az éles tárgyak ne tudják kivágni a doboz oldalát vagy alját, ne álljanak bele senkinek a kezébe a dobozból kilógó alkatrészek.

* Használd a tárgyaidat egymás védelmére! Ha nem muszáj, ne használj fölösleges térkitöltő vagy sérülést csökkentő újságpapírt, buborékos fóliát stb. Ezeket csak kidobnád, amikor odaérkezel az új helyre, de ugyan annyiba került az ő elszállításuk is mint a többi hasznos holminak. A tányérok, poharak stb. bélelésére inkább fogd be a törölközőket, konyharuhákat, télikabátokat, sálakat és sapkákat.

* Leszámítva az eggyel korábbi pontban foglaltakat igyekezz logikusan pakolni! Amennyire a helyzet engedi helyiségenként dobozolj pl. a nappali holmikat ne keverd össze a gyerekszoba holmikkal, mert hamar kitör majd a káosz kipakolásnál.

* Próbáld meg kitölteni a dobozokat! Igyekezz elkerülni, hogy a holmik önálló életet élhessenek, ne tudjanak felborulni, eldőlni stb.! Minél kevesebb olyan doboz legyen, amiben csak úgy "kóvályognak" a holmik és kétszer ennyi tárgy is bőven beleférne. Persze lesz ilyen is, de minimalizáld a számukat! Minél üresebb a doboz annál nagyobb az esélye, hogy felborul benne a rend és sérülnek a cuccok.

* Helytakarékosan! Ha valami túl nehéz a nagyobb dobozhoz vagy más ok miatt saját dobozt érdemel, akkor kerüljenek elő a kisebb dobozok! Több kisebb dobozt lehet egyszerre vinni. Ha sok doboz van csak félig pakolva, akkor fölöslegesen kell jóval nagyobb szállítóautót bérelni, és többször fordulni a ki és be pakolásoknál.

* Ne terheld túl a dobozokat! A könyveket és más nehéz tárgyakat, inkább több közepes mint egy nagyobb dobozba tedd be vagy felesbe dobozold el valami jóval könnyebb holmival! Ha kiszakad/leszakad a doboz alja, mert nem bírja a súlyt, akkor nem, hogy nem nyertél időt a kevesebb dobozzal, de még plusz feladatot is fog adni és meg is sérültnek a csomagjaid.

* Készíts egy "első nap" nevű dobozt! Ebben pakold azokat a dolgokat, amiket a megérkezés után, de még a kicsomagolás előtti időben feltétlen használni szeretnél. Lehet benne fogkefe, törölköző, pizsama, tisztítószerek, harapnivaló a cipekedés utánra stb. Hidd el szörnyű tudd lenni, amikor hulla fáradtan 13 különböző dobozból kell összevadászni azokat a holmikat, amikre égető szükséged lenne az első este.

* Csak akkor zárj le egy dobozt, ha már tuti nem kell kinyitni többet! Az is megoldás, ha utolsó nap mész végig az összes dobozon és akkor zárod le őket, de legtöbbször az egymásra (sarokba) halmozás miatt a fele úgyis korábban lezárul.

* Ne spórolj a ragasztószalaggal! Amikor lezárod a dobozokat használj bőven vastagabb fajta ragasztószalagot! Gondolom nem kell külön magyarázni az okokat.

Azonban mielőtt eljutnál a dobozba pakolásig és főleg annak lezárásáig, olvasd el a következő pontot is!

Mit érdemes ráírni a dobozok külsejére?

Tömören a következőket: sorszám, helyiség ahová tartozik, nehéz-e, törékeny-e. Biztos csodálkozol, hogy a doboz tartalma nem került fel a listára, de ennek okát mindjárt kifejtem.

Minél több információ van felírva egy költözős dobozra, annál kevesebb információt ad a költöztetőknek! Ez elsőre helytelen megállapításnak tűnik, pedig csak bele kell gondolni. Melyik feliratot fogják inkább elolvasni a kapkodásban, azt ami 2 szóból áll vagy azt ami 3 egész mondatból? Na látod! Éppen ezért kerülni kell a felesleges locsogást a dobozokon és csak a valóban szükséges adatokat ráírni!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
zokni.jpg

Csinált egy Instagram-fiókot a nő, ahol dokumentálja férje szemetelését

Több mint 450 ezren követik a japán feleség oldalát, aki viccesen mutatja be, mi mindent kell összeszednie a férje után.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. augusztus 23.



Egy japán nőnek több mint 450 ezer követője van az Instagramon, mert kitalálta, hogy a férje szemetelését, rendetlenségét, trehányságát vicces megjegyzések kíséretében dokumentálja.

A profil neve @gomi_sutero azt jelenti japánul, hogy "vidd innen a szemeted!"

A BuzzFeed News megkereste a Fukuokában élő nőt, aki elmondta, hogy több, mint öt éve élnek házasságban, és van egy gyerekük is.

Az asszony azt mondta, hogy eredetileg a saját Insta-oldalára rakta ki a fotókat, de a sikerre való tekintettel készített egy másik, nyilvános oldalt is, ahol már mindenki nyomon követheti a férje trehányságát.

Ezt először egy halott embernek hittem...

Lapozz a további képekért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
yogas-design-rPzEQ7tTRr8-unsplash.jpg

A Tinder a szerencsejátékhoz hasonló függőséget okoz, és érzelmi fásultsághoz vezethet

Hét éve robbant be az on-line randivonalak közé a Tinder, jelenleg 5,2 millió előfizetője van szerte a világon. De a szakértők egyre gyakrabban figyelmeztetnek a veszélyeire.
G. N. L., Címlapkép: Unsplash - szmo.hu
2019. augusztus 23.



Amikor 2012-ben a Tinder elindult, nem mindenki lelkesedett érte. Voltak, akik azt mondták, az alkalmazás a romantika halálát jelenti.

Ma mégis az a helyzet, hogy már többen ismerkednek a neten, mint barátokon keresztül, és az amerikai párok 39%-a első randiját egy alkalmazásnak köszönheti – írja a Guardian.

Mi lehet a Tinder titka?

Egy 2018-ban készült dokumentumfilmben Jonathan Badeen, a Tinder társalapítója elismerte, hogy algoritmusát viselkedés-pszichológiai tanulmányai ihlették.

A jobbra-balra húzás okozta függőség lélektana hasonló a szerencsejátékokéhoz.

Hogy a mechanizmust megértsük, érdemes megismerni egy szociálpszichológiai kísérletet, amiben a résztvevőknek egy sor rossz válasz közül kellett kiválasztaniuk az egyetlen helyeset. A győzelem kiszámíthatatlansága erősítette bennük a kereső viselkedést. Ugyanezt használja ki a Tinder is, ezért vannak, akik vég nélkül swipe-olnak.

Elméletben az alkalmazás szabályozza ezt a függőséget, mert napi százban korlátozza a jobbra-balra húzások számát. Ezt azonban könnyű megkerülni, mert azok, akik a Tinder Gold csomagra fizetnek elő, továbbra is korlátlanul válogathatnak.

Pedig a swipe-alapú rendszereknek komoly érzelmi kockázatai vannak. Júliusban jelent meg egy tanulmány a Journal of Social and Personal Relationships-ben, ami szerint

a Tinderhez hasonló alkalmazások a kényszeressé vált felhasználókat még magányosabbá teszik, mint amilyenek korábban voltak.

Ez különösen azokra érvényes, akiknek amúgy is alacsony az önbecsülésük. Minél kisebb valakinek az önbizalma, annál kényszeresebben keres kapcsolatokat, és a végén annál rosszabbul érzi magát. Itt ráadásul azonnali a visszacsatolás, a felhasználók rögtön tudják, hogy érdeklődésre tarthatnak-e számot, vagy pedig elutasítják őket.

A Tinderrel kapcsolatos másik leggyakoribb kritika, hogy a társkeresést egyfajta digitális játékká silányítja.

Helen Fisher biológiai antropológus, a Match.com tudományos főtanácsadója szerint az igazi probléma az, hogy valójában nem tudjuk, hogy mit csinálunk, mert senki sem tanított meg bennünket arra, hogy miként használjuk ezt az új technológiát.

„Ezek az oldalak csak annyit tehetnek, hogy ha egy bizonyos típust keresünk, összehoznak vele. Ha valaki másnak mutatja magát, hazudik, vagy egyszerűen nem pattan ki az a bizonyos szikra, az nem technikai, hanem emberi probléma” – mondja Fisher, aki azt tanácsolja, hogy ha már kilenc emberrel felvettük a kapcsolatot, lépjünk ki az alkalmazásból.

Ennél több ember ugyanis már kognitív túlterheltséget és érzelmi fásultságot okoz.

És ha a kilenc ember egyike sem válik be?

„Akkor irány egy park, egy kávézó, kérjük meg a barátainkat, hogy mutassanak be valakit, vagy egyszerűen szólítsunk le valakit egy buliban.” - tanácsolja a szakértő.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
pixabay-glutenmentes-kenyer.jpg

Kutya nehéz műanyag- és csomagolásmentesen élniük a gluténérzékenyeknek

Tudod, mivel jár a gluténmentes élet és a szigorú diéta? Szerzőnknek egy gluténérzékeny ismerőse mesélte el, miért bonyolultabb számukra a mindennapi étkezés és a vásárlás, és miért lehetetlen szinte teljesen elkerülni a műanyag csomagolásokat.
SzÉ - szmo.hu
2019. augusztus 21.



Mi is belevágtunk a műanyagmentes júliusba, a tapasztalatokról az egyik kollégánk írt. A "plastic free july" akció lényege az volt, hogy egy hónapra száműzzük a műanyagból készült, illetve egyszer használatos, eldobható termékeket.

„Nálam az élelmiszereknél megfeneklett a műanyagmentes július, már ott elbuktam” – mondta az egyik gluténérzékeny ismerősöm. „Rájöttem, hogy nem tudok teljesen műanyagmentesen, sem csomagolásmentesen vásárolni.”

Amikor arról érdeklődtem, miért nem, elmondta, hogy neki minden olyan alapanyagot, mint amilyen a liszt, a sütőpor, a száraztészta, a kókuszreszelék, az élesztő, a kukoricadara vagy a rizs, csomagolva kell megvennie, hogy biztosan tiszta, mentes termék legyen. Ezek egy része (például egyes kenyér vagy süti készítésére alkalmas gluténmentes lisztkeverékek) ráadásul műanyagzacskóba van töltve, így kerül a boltokba. Ezért azt sem tudja megtenni, hogy legalább a műanyag csomagolást minden alkalommal elkerülje.

A gluténérzékenyek nem ehetnek bárhol bármit.

A cöliákia (gluténérzékenység, lisztérzékenység) genetikailag meghatározott autoimmun betegség, amelyet elsősorban a vékonybél-nyálkahártya károsodása, és ebből adódó felszívódási zavar jellemez. A betegséget bármely életkorban diagnosztizálhatják. A nyálkahártya-elváltozás az alfa-gliadin (glutén) hatására alakul ki, amely a búzában, az árpában és a rozsban található.

Miért ekkora probléma egy-egy vásárlás? Azért, mert

a gluténérzékenyek szervezetét gyakorlatilag megbetegíti és tönkreteszi, ha gluténtartalmú ételt esznek.

Tehát nem fordulhat elő, hogy csak egy falat búzaliszttel készült kenyeret bekapnak, vagy csak egy kis rozsliszttel sütött muffint fogyasztanak, mert ha nem is azonnal, de a szervezetük reagál erre, például puffadással, hasmenéssel, rossz közérzettel.

A coeliakia nem gyógyítható, de a szigorú, élethosszig tartó gluténmentes étrenddel a nyálkahártya-károsodás és a tünetek is megszűnnek. Gluténmentes étrendben tilos enni búzát, árpát, rozst, ezek hibridjeit, illetve az ezeket akár nyomokban is tartalmazó ételeket, élelmiszereket. A cöliákiások csak a speciális, számukra előállított gluténmentes termékeket fogyaszthatják (a mentességet piktogrammal, szöveggel jelölik) másrészt csak olyan élelmiszert, amely sem a gyártás, sem a tárolás, sem a csomagolás, sem a forgalmazás során nem szennyeződött gluténtartamú élelmiszerrel. Vagyis: sehol nem került bele (például a csomagolóüzem levegőjéből) egy fél gramm árpaliszt sem.

„Nekem otthon is nagy szigort kell ám tartani” - magyarázta az ismerősöm. - „Máshol, külön polcon, külön szekrényben, külön edényben kell tartanom mindent. A fűszereket, a liszteket, meg a diót, amit megbízható helyről kapok. Saját edényben főzök, saját deszkám és sodrófám van a tésztához, saját fakanalam, amit csak én használok és csak gluténmentes kaják készítéséhez.”

Sok alapanyagot online szereznek be a gluténérzékenyek. Például azért, mert így olcsóbban vehetik meg vagy azért, mert a településükön nincsen megfelelő diétás szaküzlet. Nyilvánvaló, hogy a webshopokból lehetetlen csomagolásmentesen kiszállítani a rendelést.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
parlagfu_ck.jpg

Valóban hatásos-e az allergiára a parlagfű fogyasztása, akár gyógyszerként?

A magyarok közel 20%-a szenved ezekben a napokban a parlagfű allergiától. A Ködpiszkáló blog gyógyszerésze elmagyarázza, hogy mi a különbség a parlagfű pollenjéből készült gyógyszer és a házi praktikák között.
Dr. Csupor Dezső cikke a Ködpiszkáló blogon - szmo.hu
2019. augusztus 21.



A Ködpiszkáló blog gyógyszerész szerzői írásaikban eloszlatják a gyógynövényekkel, gyógyszerekkel, étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos tévhiteket, rémhíreket. A szakemberek "megpiszkálják a ködöt". A szerzők célja az elfogulatlan és szakszerű tájékoztatás, mert a helytelenül alkalmazott, rossz minőségű termékek használata többet árthat, mint a kezelés elmaradása.

"Jó lenne – ködszurkálóként – fényt hasítani, de legalább agresszív kérdőjeleket vésni ebbe a szélcsendes káoszba.”

Latinovits Zoltán.

A parlagfű (Ambrosia artemisiifolia)

Az egyik legismertebb növény Magyarországon. A növények között igazi celebnek számít: sokan átkozzák, egyesek áldják, de mindenki ismeri.

Egyes felmérések szerint a legnépszerűbb gyógynövények közé tartozik, betegségek gyógyítására és megelőzésére egyaránt alkalmazzák. Nem kis teljesítmény ez, különösen úgy, hogy hazánkban alig több mint 100 éve honosodott meg.

Amerikából származik, és az özönnövények közé tartozik, mivel Európába kerülése után gyors terjedésbe kezdett. Elsősorban a bolygatott területeket kedveli (építési telkek, művelés alól frissen kivont területek). Terjedésének oka nem teljesen ismert, de sikerének titka többek között az, hogy hiányoznak természetes kártevői, kórokozói. A visszaszorításával kapcsolatos erőfeszítések jobbára sikertelenek, az irtást propagáló kampányok ellenére egyre nagyobb területeket hódít meg. Balszerencsénkre Magyarország klímája nagyon kedvező a növénynek, a globális felmelegedés pedig tovább javítja az életfeltételeit.

Az a sokszor átkozott pollen

A parlagfű a 20. század végén sokak életét megkeserítő pollenjéről volt ismert.

A pollent felépítő fehérjék a légutakra kerülve immunválaszt váltanak ki, amely túlérzékenységi (allergiás) reakciót eredményez. Ilyenkor az úgynevezett hízósejtekből egy hisztamin nevű vegyület szabadul fel, ennek hatására alakulnak ki a százezrek által jól ismert tünetek (orrfolyás, tüsszögés, szemviszketés).

A fő allergén fehérje az Amb A 1 – rossz hír, hogy a légkör széndioxid-tartalmának növekedésével az pollen Amb A 1-tartalma, és így allergizáló hatása is nő. Az allergia tüneti terápiáját jelentik az antihisztaminokat tartalmazó gyógyszerek, amelyek elnyomják a panaszokat.

Gyógyszer az ellergia ellen, aminek alapanyaga a parlagfű pollenje

A parlagfűallergiának vannak valódi gyógyszerei is, amelyek képesek megszüntetni az immunrendszer kórosan eltúlzott reakcióját. Érdekes módon

ezek a vényköteles immunterápiás gyógyszerek a parlagfű pollenjéből készülnek.

A kezelés lényege, hogy a pollen speciális kivonatát pontosan adagolt emelkedő dózisban adják be a betegnek, ami „áthangolja” az immunrendszert. Ha a beteg nem tartja be a szigorúan előírt adagolási rendet, a kezelés hatástalanná válik. További hátrány, hogy nem mindenkinél válik be a kezelés és az eredmény eléréséig akár 2-3 szezonon át is alkalmazni kell a terápiát. Ez idő alatt a betegnek el kell szenvednie a szokásos kellemetlen tüneteket. „Cserébe” ezt kövezően akár 10-20 éven át is teljesen tünetmentes lehet.

Bár hazánkban világszinten legmagasabb a parlagfűpollenre érzékenyek száma, az immunterápia nem vált igazán elterjedté. Ennek okai közé tartozik a szigorú kezelési rend, a sokak elvárásától elmaradó hatásosság (nem azonnal és nem mindenkinél hatásos), valamint a kezelés költségei is. Az immunterápiát ugyanis alapesetben az egészségbiztosítási pénztár nem támogatja, s havi sok ezer forintos költségéhez viszonyítva a tüneteket enyhítő antihisztaminok ára elhanyagolható.

VIDEÓ: hallgassátok meg mindazt, amit Dr. Csupor Dezső a cikkben leír

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x