hirdetés
54203951_2043940545655516_7873053027869917184_n.jpg

Idősíkok hangjai vesznek körül – a Djabe kettős surround-koncertjén jártunk

Embert próbáló feladat a Djabe együttest téridőben követni. Miközben folyamatosan megújulnak és fejlődnek, szüntelenül vissza is néznek. Ezt tették a Momkultban tartott surround-koncertjükön is.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. március 21.


hirdetés

A nemzetközi elismertségű, és a hangzásra élőben is különleges hangsúlyt fektető jazz/world fusion zenekar tavaly ősszel már ugyanitt tartott egy surround-bemutatót a Flow című új lemezükről, amelyet néhány napja Fonogram-díjra jelöltek. Most ezt megfejelték egy miniturnéval, Debrecen és Hatvan után egyik állandó budapesti színhelyükön hallhattuk újra ezt az anyagot, együtt a 20 évvel korábban megjelent Witchi Tai To felidézésében. Ez az album annak idején a világzene nagy áttörését jelentette Magyarországon és a Djabe történetének is azóta gyakran emlegetett mérföldköve volt, több újrakevert kiadása is megjelent, legutóbb egy 45-ös fordulatszámú audiofil dupla LP formájában.

Miután előzenekarként a debreceni Android sűrű, bár kissé statikus progrockkal bemelegített, visszamentünk két évtizedet, és újra köztünk lehetett a Djabe névadója, társalapítója, Sipos András a maga utánozhatatlan énekével és ütős játékával.

A technika és a zenei dimenziók csodája, hogy a 11 éve elhunyt „Sipit” nemcsak láthattuk-hallhattuk videófelvételről, hanem együtt is játszhatott itt hagyott barátaival, akik bekapcsolódtak az ő zenéjébe.

hirdetés

De nem csupán az akkori Djabe állt így össze – Égerházi Attila és Barabás Tamás mellett újra a csapatban üdvözölhettük sokféle szaxofonjával Muck Ferencet – hanem az új tagokkal, Nagy Jánossal, Koós-Hutás Áronnal és Kaszás Péterrel 21. századivá érlelték a régi dalokat, megőrizve azok szabad, örömteli áramlását. A koncert e részének legerősebb pillanatait éppen „Muki” és „Huti” szaxofon-trombita kettősei adták, de Atti akusztikus gitárja is szépen csengett, különösen a régen hallott Early Morning Snow-ban. A címadó dal előénekese természetesen ismét „Sipi” volt – élete utolsó koncertjén éppen a Witchi Tai Tót hallhatta tőle a közönség.

A szünet után a Flow anyagát szólaltatta meg az együttes, a címnek megfelelően áradt a hang mindenfelé, mindenhonnan, egyszer hömpölyögve, mint a nyitószámban, máskor meg brutálisan, mint a Curved Mirrorban.

Nem véletlenül konferálta fel eképpen Tomi: „Ha ezt túlélitek….” Bevallom, ennél – pedig amúgy a lemezről az egyik kedvencem – és több más esetben is, úgy éreztem: ez a surround már nem az én fülemnek való. De ez legyen az én bajom.

E lemez darabjait az elmúlt egy évben többször is volt alkalmam élőben hallani, és minden alkalommal jobban kijön míves, mégis képlékeny hangtartalmuk, amelynek reprodukálására csak egy egységes, jókedvében játszó zenekar képes. A fináléra Muki ismét előkerült, bizonyítva, hogy a közös hullámok ennyi év után és egy átalakult zenei világban is működnek.

A videók gyakori kísérői a Djabe-koncerteknek, így volt most is mindkét részben. Csakhogy a vetítés közben a különböző színű lámpák is folyamatos mozgásban voltak, és ezáltal sokszor élvezhetetlenné tették a filmeket. Ez különösen bántó volt, amikor „Sipit” lehetett/kellett volna látni. A „kevesebb több” tipikus esete...


KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
bogisirvafakadt.jpg

X-Faktor: ByeAlex beszólt Dallos Boginak, mire ő sírva hagyta ott a forgatást

Az egyik produkció miatt sikerült ilyen csúnyán összeveszniük.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 11.


hirdetés

Heves vita alakult ki Dallos Bogi és ByeAlex között - ez pedig kiboruláshoz vezetett.

Ruszó Tibi produkciója után ugyanis Bogi az évad legjobb énekesének nevezte.

"Nekem is nagyon tetszett, de nem az én világom"

hirdetés

- mondta először ByeAlex. Majd Gáspár Lacival kezdett vitatkozni a versenyzőről.

Bár ByeAlexnek alapvetően tetszett a produkció, nemcsak azt hangsúlyozta, hogy túlzás az, hogy az évad legjobb énekese,

sőt, szerinte a teljesen más stílusú zenét hallgató énekesnő szájából nem hiteles a dicséret.

Dallos Boginál erre, és sírva kirohant a forgatásról.

"Ő dönti el, hogy sír vagy nem" - kommentálta ByeAlex a történteket, Gáspár Laci viszont vitatkozni kezdett vele, főleg azzal az állítással, hogy a Tibi által képviselt stílust Bogi sem szereti.

"Ne akard már őt jobban ismerni, mint ő magát" - mondta Laci.

ByeAlex végül jobb belátásra tért, és kiment bocsánatot kérni.

VIDEÓ: A sírásig fajuló vita


KÖVESS MINKET:




hirdetés
SZG_2642.jpg

X-Faktor, Mentorház 2: „Nyálas, a B oldal 5. száma" – hazamentek, akik gyengék voltak, jönnek az élő adások

A zenekarok rossz napot fogtak ki, a fiúknál viszont túlkínálat volt tehetségekből.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 11.


hirdetés

Puskás Petivel és a zenekarokkal kezdődött a második Mentorház adás.

A 6-os mezőnybe két olyan csapat is bekerült, akiket a mentorok raktak össze. Ezek egyike a Plan B, amely két rapper srácból és egy énekesnőből áll. Alex nagyon várta őket, de a Punnany Massiftól az „Élvezd” kifogott rajtuk. Enikő hamisan énekelt, pedig hát lássuk be,

azért ez a dallam nem olyan nagy kihívás.

A mentorok kicsit összevitatkoztak a kérdésen, Alex védte a formációt, nem egészen értem, miért.

hirdetés

A zenekarok szinte mind rossz formát mutattak. A Cool egy USNK dalt hozott, de nem sikerült elérni az eddig meghozott szintet.

A Speranta most bevallottan könnyedebb dalt akart hozni. Számomra ők azok a mezőnyben, akik bármit játszhatnak, meghallgatom. Sajnos a mentorok két táborra szakadtak. Lacinak és Boginak nagyon tetszett, Peti és Alex viszont nem volt megelégedve.

A Kalandor profi zenekar, de Peti már a Táborból is csak a többi mentor tanácsára engedte tovább őket. A mostani meghallgatásra nem épp a legjobb dalukat hozták, a szövegben volt néhány furcsa fordulat. Például rögtön az elején:

„Úgy érzem, nem számít más, csak hogy mennyit keresel / Amikor egy jó barát folyton felesel”

Többszöri nekifutásra sem sikerült értelmeznem.

„Nyálas, a B oldal 5. száma” hangzott a mentorok kritikája.

A Take3 kapcsán a mentorok folyamatosan azt sulykolják, hogy mennyire különleges, mert gyakorlatilag 20 éve nincs Magyarországon lánycsapat. Mintha ez baj lenne!

Tudtommal senki nem vágat fel az ereit, amiért a Fresh vagy a Bestiák eltűnt a süllyesztőben.

Az Inverz Duót kedvelem, nekem a mostani előadásuk is tetszett, annak ellenére, hogy a Dédapám című dal nem tartozik a kedvenceim közé.

Ebből már szinte egyenesen következik, hogy a mentoroknak nem tetszett a produkció.

Végül a Kalandor és az Inverz Duó hazament (utóbbit sajnáltam, én bennük többet éreztem), továbbjutott a Take3 és a Cool, a vigaszágon pedig Bogi, Alex és Laci a Plan B-vel szemben a Sperantát juttatta tovább.

Amiben az a fura, hogy a Speranta egyáltalán vigaszágra került. Alex egy ideig a Plan B mellett érvelt, mert kicsit túlkombinálva a dolgokat azt gondolta, hogy Peti üzenni akart nekik, azt sugallni, hogy ő a Plan B-t szeretné vinni.

De miután megkérdezték, és Peti elmondta, hogy szó sincs semmiféle kódolt üzenetről, Alex beismerte, hogy tévedett.

Jegyezzük meg, mert nem lesz sok ilyen.

Következett az utolsó kategória: a fiúk, és mentoruk, Alex. Mint tudjuk, Alexnek a rapperek a kedvencei. Rögtön az első színpadra lépő is egy rapper volt, Alfréd, akit én elsősorban a pozitív, mindig mosolygós személyisége miatt kedvelek. Alexet és Lacit meggyőzte, Petit nem.

Ruszó Tibor Járóka Sándor „Úgy mentél el” című dalát hozta, amit eredetileg Bangó Margit énekel.

A 15 éves fiú most sem hibázott, az azonnali továbbjutás csak azért nem volt egyértelmű, mert ott volt a mezőnyben még Emánuel és Andor.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Promo-7-1.jpg

PREMIER: az elválást és az egyedüllétet idézi fel a Fatal Error legújabb klipje

A Fatal Error zenekar október elején jelentette meg Halandó című nagylemezét, melyhez megérkezett második klipjük. A Néma nálunk látható először.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 11.


hirdetés

A Néma a korábban megjelent, A Dal idei szériájából is ismert Kulcs című dalra reflektál. Úgy is fogalmazhatnánk, mint egy életregény második fejezete, amiből még hiányzik a befejező rész.

Arra próbálja felhívni a figyelmünket, hogy ahhoz, hogy egy párkapcsolati trauma után újjászülessünk szükséges átélnünk azt a szenvedést, amit a szakítás okozott: „egy fel nem vett telefon, egy elmaradt visszahívás, egy ember egyedülléte, amikor oda jutsz, hogy valakivel leélnéd az életed, de tovább kell menned. Erről szól a Néma című dalunk, ami sok ember életében megszokott, sajnos gyakori élethelyzet. Az új lemezünkről az egyik legérzelmesebb dal, megtörtént esemény alapján csúszik a sztori. Egy melankolikus dallamvilág lassan sétál át a zúzósabb zenei témákba, tükrözvén a tipikus viselkedésünket egy ilyen helyzetben.

Kezdetben ráfolyik a bánat az ember szívére, majd becsönget a düh.

És milyen idegesítő, hogy sok darabból áll egy egész, de ha egy pici rész hiányzik, akkor az már nem is egész.” - Meséli a dalról Rimóczi Zsolt, a zenekar frontembere.

hirdetés

FATAL ERROR: Néma

A klip képi világa, vizuális elemei alátámasztják a mondanivalót, például a ferde kép, az ablak, a széttört cserép. Összességében a Néma egy erőteljes tükröt mutat felénk, szembesít azzal a valósággal, amiről csak nagyon nehezen vagy egyáltalán nem beszélünk.

A zenekar november 15-én tartja a lemezbemutatóját az Instantban, a Jackie’s Gun társaságában, ahol többek között ez a dal is megszólal majd.


KÖVESS MINKET:





hirdetés
32763750_10155766427942979_5495570397950640128_o.jpg

Koltai Róbert: Amikor „Illetékes elvtárs” vagyok, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg

A színészt ezúttal új könyvéről, Illetékes elvtársról, és Karinthy Mártonról faggattuk.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 12.


hirdetés

- A napokban jelent meg Az én kabarém című köteted. Milyen szempontok alapján állítottátok össze Gaál Ildikóval?

- Az eltelt hónapokban, miközben Sose halok meg? című könyvemmel jártuk az országot, rájöttem, hogy rengeteg történetet maradt még bennem, amit az első könyvben elfelejtettem leírni. Ráadásul abból szinte teljesen kimaradt a kabaré.

Ez úgy derült ki, hogy a könyvnapon, amikor dedikáltam, odajött egy fiatalember, és elmondta, hogy neki a könyv már megvan, nem azt szeretné dedikáltatni, hanem megmutatná a szakdolgozatát.

hirdetés

Kiderült, hogy a szakdolgozata egyik témája én vagyok.

Arról írt, hogy a Rádiókabaré mennyiben járult hozzá a rendszerváltáshoz. Megvizsgálta például, hogy miket mondtam, mint Illetékes elvtárs, miért hívták be Farkasházyt a pártközpontba. Kimutatta, hogy amikor visszavonultam, mint Illetékes elvtárs – úgy köszöntem el, hogy utánam a Vízözön elvtárs –, rá nem sokkal visszavonult Kádár János. A búcsú beszédében majdnem szóról szóra azt mondta, amit én jóval korábban improvizáltam.

Olyanokat mondtam: „Én már nem tudom, hogy mit szeretnék. Nem vagyok a magam ura. Én még tele vagyok energiával... Repülő téri fogadásokon integetnék. Tudok két puszit adni, hármat. Esetleg meg sem csókolom...”

És pont ilyen beszédet tartott Kádár is a Központi Bizottság előtt.

– Ha már Illetékes elvtárs... Hogy született meg a figura?

– Felléptem az egyik szilveszteri Rádiókabaréban a Csocsi című számmal. Nagy siker volt, és visszaküldtek a Verebessel, aki akkor a Rádiókabaré szóvivője volt, hogy rögtönözzünk valamit arról, amiről szó volt. Én meg azt sem tudtam, miről volt szó, akkor voltam először Rádiókabaréban. Verebes előkapott egy papírt, és kérdéseket gyűjtött a nézőktől.

Először ugyanis azt gondoltuk, hogy legyek egy agresszív vállalati igazgató, és Verebes lesz a szakszervezetis.

Csak később lett ebből Illetékes elvtárs.

Amikor összegyűlt elég kérdés, hozzám fordult: Igazgató kartás! Akkor mi legyen a Palicskó elvtárssal? Én pedig azonnal rávágtam, már figurában: „Mi van a Palicskó elvtárssal?” Azt vettem észre, hogy az osztálytársamat, Berki Antalt kezdtem parodizálni, így született meg ez a karakter. És rám ragadt húsz évig. Amikor felöltöm az Illetékes elvtárs arcot, akkor beindul az agyamban az improvizáló részleg. Most, hogy csak így beszélgetek veled, nem jutnának eszembe ugyanazok a rögtönzések.

- Az biztos, hogy egy időben el se lehetett képzelni a Rádiókabarét Illetékes elvtárs nélkül.

- Egyébként a könyvben szerepelnek is ezek a régi jelenetek, monológok. Van benne egy friss is, mert amikor már tudtam, hogy lesz ez a könyv, akkor az egyik fellépésemen rögtönöztem a közönséggel. Lehetett kérdezni, és született néhány mai poén.

- Egyébként mennyire volt jellemző rád, hogy belenyúltál a mások által megírt kabarészámokba?

- A kabaréban szinte soha. Színházban viszont az az elvem, hogy bizonyos vígjátékokat folyamatosan csiszolni kell, akár már előadás közben is. Azért lehetséges, hogy Kern Andrissal van két olyan sorozatunk, mint A miniszter félrelép volt, közel 400 előadással, a Balfácán vacsorára pedig 400 fölött tart, 25 éve megy, és még mindig születik új poén. De nem is ez a lényeg, hanem hogy már nem is hasonlít az eredeti darabra.

Ezért amikor felújítjuk, bajban vagyunk. Mindig kell egy-két előadás, amíg belerázódunk. Október 31-én ment idén először, és komoly bajban voltunk, mert nincs miből megtanulni. Van ugyan egy tévéfelvétel, az még, úgy ahogy használható, de ami a súgópéldányban van, az a 25 évvel ezelőtti állapot.

Azóta sok új poén született, amit szintén jó megtartani, mert többek között ezek tartják magasban az előadást.

- Ez a színház varázsa. Ha ott vagy, akkor látod, ha nem, legközelebb már nem biztos, hogy ugyanolyan lesz.

- De ha már megvan, jó lenne megtartani.

- Fiatalon, kamaszként poénkodós, ökörködős típus voltál? Vagy ez csak később jött?

- Szerettem megformálni másokat. Sosem voltam hangutánzó, de ha mondtam két mondatot az orosztanárom stílusában, a többiek rögtön tudták, kire gondolok, és röhögtek. A mondatainak nem volt se eleje, se vége. „Gyerekek most már ne ám, hogy. Mert aztán majd én is!”

Erre is van több példa a könyvben. Olyan tanárokat tettem sztárrá a Madách Gimnáziumban a paródiáimmal, akikre addig fel sem figyeltek.

- Írtál gimnazista korodban? Verseket, novellákat...

- Nem jellemző. Inkább rögtönöztem. Én a színpadon szerettem írni.

- Karinthy azt írta a kabaréról, hogy csipetnyi dráma, de dráma. Számodra ad valami különlegeset ez a műfaj, amit csak itt találsz meg?

- Az igazi paródiában mindig van dráma. Kell is, hogy legyen. Az arról szól, hogy megélem-e a következő lélegzetvételt, amikor improvizálok. Például olyankor, amikor a Hirdetős tanár jelenetben civileket ültetek fel a színpadra és látom, hogy valamelyiknek folyik a könnye. Mert ráhibázok, hogy mi a baj az életével.

- Azt olvasom, hogy a könyvbe azért nem csak kabaré került be.

- Olyannyira, hogy a címlapfotó az egyik legemlékezetesebb kaposvári előadásunkból, Az erdőből van, ahol én Vigovot, a komikust játszottam, és Vajda Laci barátom volt a tragikus színész, Szomorov.

- Ugyancsak emlékezetes kabarészámod volt a versfordítás. A Csocsó című filmben is láthattunk hasonlót.

- Amit a Csocsóban csináltam, az volt előbb, amúgy az a filmben is színtiszta improvizáció, nem írtam meg előre. Alig találtunk olyan snittet, amin a háttérben senki nem röhögi el magát éppen. De míg a filmben oroszra próbáltam tolmácsolni, a humoros műsoraimban németre fordítok ismert magyar verseket. Ebből is került a könyvbe.

- Sikeres humorvállalkozásod volt a Koltai-Galla Gála. Galla Miki mellett volt lehetőséged alkotóként is kibontakozni?

- Igen. Persze ő volt a fő alkotó, de azért meghallgatta az ötleteimet, poénjaimat, amiket beleraktam.

- Mi mindenre készülsz mostanság a könyvön kívül?

- Kaposváron készülök egy visszatérésre, Verebes Pistával együtt. Ő állította ugyanis színpadra a Van aki forrón szereti című Billy Wilder filmet, amiben az öreg milliomost, Osgoodot játszom. A Batang felé című darabbal pedig járjuk az országot.

- Az nagyon jó, tanúsíthatom.

- Igen, ott találkoztunk. Nagyon szeretnénk, ha abból születhetne másik műfajban is valami.

- Film?

- Például. De ez még a jövő zenéje.

- Annak a bizonyos Batang előadásnak, amire meghívtál, van egy szomorú aktualitása. Ugyanis a nézők között volt Karinthy Márton, én ott láttam őt utoljára.

- Mindent megnézett. Örülök, hogy még én is el tudtam menni a színházába a Bolond lányra például.

Az egyik legragyogóbb, legszeretetreméltóbb ember ment el.

Az első könyvem után is felhívott. Mindig hosszasan beszélgettünk. Hallottam, hogy kórházba került, de azt nem tudtam, hogy ilyen súlyos a helyzet. Bennem volt, hogy felhívom, de már késő. Nagyon kevesen mondhatják el, amit ő: hogy igenis, létrehozott valamit Magyarországon. A Karinthy Színházat. A két könyve pedig csodálatos ráadás.


KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!