hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
Hogyan szabadulj meg a karácsonyfától, hogy a lakás ne legyen tele tűlevéllel?
Itt az ideje, hogy a fenyőfa távozzon a lakásból. Ennyi idő után már rengeteg tűlevelétől megszabadult már, és jó lenne ha a maradékot nem a lépcsőházban szórná szét. Lássuk hányféleképp viheted ki a lakásból a fenyőfát!
Forrás: Házmestermedve blog, Képek: freepik, nyitókép: Pexels - szmo.hu
2019. január 11.


hirdetés

Érdekelnek a lakóközösséggel kapcsolatos sztorik, hírek vagy egyszerűen csak a tanácsok? Akkor a Házmestermedve a TE embered! Lájkold, és nem maradsz le róla!

Minden megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai is, így ezeket is feltüntettem az egyes módszerek bemutatása után. Bizonyára mindenkinek megvan a maga technikája, de annál, hogy megfogod a fát és végigvontatod az egész lépcsőházon, hogy utána óráig kelljen takarítani a társasházban a maradék tűleveleket és ágakat, szinte minden jobb. Mert az ugye mindeninek alapvető, hogy a rendes medvék nem hagyják hátra a saját mocskukat, hanem feltakarítanak maguk után.

Lássuk az évek alatt én milyen módszerekkel találkoztam. Ha neked más is eszedbe jut, akkor a cikk végén szívesen veszem, ha megírod a te karácsonyfa mentesítő eljárásod leírását.

Zuhanás

Bár elsőre furcsa és ijesztő lehet kétségtelen megvannak a maga előnyei ennek a technikának is. A fenyőfát az ablakon keresztül egyszerűen ki kell dobni.

Igen ám, de nem szabad csak úgy körültekintés nélkül! Ehhez a módszerhez feltétlen több emberre van szükség! Az egyik lemegy a ház elé is meggyőződik róla, hogy senki nem tartózkodik a közelben, nincs veszélyben sem ember, sem autó. Ezen kívül megbizonyosodik afelől, hogy a fa nem fog zuhanás közben fennakadni egy fában vagy másban. Majd jelez a lakásban a társának, hogy jöhet a fa. Miután a fát szó szerint kidobtátok az ablakon, mindenképp takarítsátok fel a ház melletti területet is, ahová esett, mert a landolástól tuti minden tele lesz szeméttel.

Előnyei:

* A lépcsőházat nem kell felsöpörni utána.

* A leggyorsabb megoldás.

Hátrányai:

* Több emberes a feladat.

* Hatalmas odafigyelést kíván.

* A járdát egy széles sugarú körben fel kell takarítani és a nappali is úszni fog a tűlevélben.

* Nem olyan egyszerű felemelni a fát az ablakig mint gondolnád.

* Nagy valószínűséggel össze fog szurkálni, mint egy harcikedvű sündisznó.

Húzd ki a probléma méreg tüskéjét

Talán az egyik egyszerűbb módszer, ha leterítesz a földre egy (a fánál is nagyobb) mezőgazdasági fekete fóliát, és rádöntöd a karácsonyfát. Ilyen fóliát mezőgazdasági boltokban, temetők melletti kisboltokban, vagy takarófólia néven barkácsáruházban is tudsz vásárolni pár száz forinttért.

Ezután már nem lesz más dolgod, mint megfogni a fólia két sarkát és magad után vontatva kihúzni a fát a liftig, onnan pedig a kijelölt gyűjtőhelyig. Ha van segítő kéz a közelben, akkor még egyszerűbb, hiszen együtt már fel is tudjátok emelni, és lift hiányában a lépcsővel is meg tudtok birkózni anélkül, hogy mindent beborítanátok tüske szőnyeggel.

Előnyei:

* Legkevésbé munkaigényes megoldás.

Hátrányai:

* Takarófóliát kell szerezni hozzá.

* Ha gyenge a fólia minősége vagy fennakad valamiben a fólia húzás közben, akkor ugyan olyan koszos lesz minden, mint nélküle és lehet takarítani.

* Ha nincs lift a házban, vagy félemeletnyi lépcsősor ennek ellenére van a földszinten, akkor csak két emberrel működik a dolog.

Hullazsákos módszer

A korábbi pontban szereplő módszerhez hasonlóan itt is szükség lesz egy fóliára. Ebben az esetben azonban, nemcsak rá kell fektetni a fát, hanem körbe kell tekerni a fenyőt a fóliával végül pedig madzaggal körbekötözni. A módszer bár jóval több időt igényel, az esély a tűlevelek elpotyogtatására jóval kisebb. Ráadásul a szomszédok arcát látva jóval viccesebb, ahogy egy hullára hasonlító csomagot cipelsz a válladon fütyörészve.

A zsákot természetesen nem szabad a gyűjtőhelyen hagyni, így a nagy gonddal becsomagolt fádat, a gyűjtőhelyre érkezés után bizony le kell vetkőztetned. Ezt ne felejtsd el!

Ha pedig a család karácsonyra háztartási nagy gépet kapott és még megvan a doboza, akkor abba dobd bele a díszektől lecsupaszított karácsonyfát és már mehetsz is a legközelebbi gyűjtőpont felé vele.

Előnyei:

* Vicces és kreatív.

* Így potyog el a legkevesebb szemét.

Hátrányai:

* Sokat kell vele bíbelődni.

* Ehhez is kell fólia és madzag is.

Kopaszítás

Ha idén olyan terebélyes fát sikerült választani, hogy alig tudtad bevinni a bejárati ajtón, pedig akkor még össze is volt hálózva, akkor komoly gondban lehetsz a kifelé úttal. A sok húzás-vonás nemcsak tűlevelek millióit fogja maga után vonni, de könnyen megsérülhet az ajtókeret fényezése, vagy összeszurkálhatod a kezed.

De van megoldás! A fenyőfa legszélesebb pontjain kicsit gallyazd le a fát, de ha van hozzá türelmed az összes ágát is levághatod. Persze ehhez kellenek megfelelő eszközök meg egy nagy méretű és masszív anyagból készült kukás zsák, amibe a az ágak landolnak majd. Az előbbi esetben érdemes kombinálni a fóliás megoldásokkal, a teljes legallyazásnál viszont lecsupaszított törzset már könnyű lesz levinni a lakásból.

Előnyei:

* Egyedül a nappali egy kis része lesz tűleveles, de nagy valószínűséggel már a díszek leszedésénél is az lesz, szóval egy kosszal megoldható.

* Túlméretes fákhoz ideális.

Hátrányai:

* Sokat kell vele vacakolni.

* Könnyen megsérülhet a kezed.

Azoknak a sorstársaknak pedig, akik műfenyőt választottak az ünnepekre csak annyit tudunk mondani, hogy kitartást ahhoz, hogy különösebb idegeskedés nélkül vissza tudják csomagolni a fát a lehetetlenül kicsi dobozába.

Legegyszerűbb dolga most azoknak van, akik földlabdás fát vásároltak, mert szimplán ki kell tenni az erkélyre és reménykedni benne, hogy a nagy hőmérséklet különbség ellenére megmarad és még évekig fogja boldogan díszíteni az erkélyt.

Mielőtt azonban nekiállnál elvinni a lakásból a fenyőfát, járj körbe a környéketeken és keresd meg a hozzátok legközelebb eső kijelölt fenyőfagyűjtő helyet, mert a fával a hátad mögött már sokkal bosszantóbb lesz kutatni utána.


KÖVESS MINKET:




Csalóka látszat: a legboldogabbnak tűnők lehetnek a legmélyebb depressziósok
Nem feltétlenül az a legbúskomorabb, aki annak látszik. Az orvosok és a pszichológusok immár jól ismerik a 'mosolygó depresszió' fogalmát.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Ez annyit jelent, hogy az illető mások előtt boldognak tűnik, csak belül szenved a depresszió tüneteitől. A szakma egyelőre nem fogadja el, mint egy patologikus állapot meghatározását, leginkább az „atipikus depresszió” áll közel hozzá, de kétségtelen, hogy vannak, akik kedélybetegek, de ezt sikeresen tudják a külvilág előtt álcázni. Éppen ezért nehéz a diagnosztizálása is – írja a Daily Mail.

A jelenség minden bizonnyal sokakat érint, erre utal az is, hogy az utóbbi években feltűnően megnőtt a témára való Google-keresések száma.

A „mosolygó depressziósoknak” látszólag semmi okuk nincs arra, hogy szomorúak legyenek: többnyire van munkájuk, otthonuk, családjuk. Kedvesek a többi emberrel, jókat lehet velük beszélgetni, vagyis a külső szemlélő számára olyanok, mintha normális életet élnének. Közben belül reménytelennek látják az életüket, sőt, a szuicid gondolatok sem állnak távol tőlük.

Az az erőkifejtés, amellyel mindennapi életüket kell élniük, nagyon sebezhetővé teszi őket az öngyilkossággal szemben, mert azoknak, akik a depresszió más formáiban szenvednek, nincs elég erejük arra, hogy eldobják maguktól az életet.

Ugyanakkor – legalábbis rövid időre – javulhat a hangulatuk egy-egy pozitív élmény hatására – hívja fel a figyelmet Olivia Rames cambridge-i kutató, aki szerint ennek az állapotnak a tünete lehet a túlzott evés, a súlyosság-érzés a karokban és a lábakban, és a könnyű sértődés kritika vagy elutasítás esetén. A „mosolygó depressziósok” általában este a legrosszabb kedvűek, és a szokásosnál nagyobb az alvásigényük. Ők azok, akik bizonyos dolgokban eleve kudarcra számítanak, akik nehezen teszik túl magukat kellemetlen vagy megalázó helyzeteken és hajlamosak túlságosan sokat töprengeni negatív eseményeken.

A depressziósok közül 15-40%-ra tehető a „mosolygóshoz” közelálló kedélybetegek aránya. Ez általában már fiatalon elkezdődik és sokáig eltarthat.

Segítségre van szükségük, de ez nem könnyű, mert többnyire maguk sem gondolják, hogy bármi problémájuk lenne – ez különösen akkor fordul elő, amikor látszólag ugyanúgy megbirkóznak a feladataikkal és a napi rutinnal, mint azelőtt. Ha pedig szembesítjük őket vele, bűntudatuk, szégyenérzetük lesz.

Pedig csakis úgy tudunk úrrá lenni a problémákon, hogy komolyan vesszük őket. Ha idáig eljutnak, akkor már elindulhatnak azon az úton, hogy segítséget kérjenek, és kitörjenek az őket visszatartó depresszió falai közül. A meditáció és a fizikai tevékenységnek is rendkívül jó hatása lehet a mentális egészségre. Az amerikai Rutgers egyetem felmérése szerint azoknak, akik hetente kétszer meditáltak és sportoltak, nyolc hét alatt 40%-kal csökkent a depresszió-szintjük. Ugyancsak fontos a kognitív viselkedési terápia, amely során meg lehet változtatni szemléletünket.

Az egyik legfontosabb, hogy találjuk meg az élet értemét.

Viktor Frankl osztrák ideggyógyszer szerint ne az legyen a célunk, hogy feszültségmentes, felelősség és kihívások nélküli állapotban éljünk, hanem az, hogy legyen valami az életünkben, amiért megküzdünk.


KÖVESS MINKET:




"Amikor Unicumot raktunk a fánkba, zseniális dolog történt" – az 5 legjobb fánkrecept farsangra
Mi más is lehetne farsang idején a sláger desszert, mint a fánk!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

Ha már meguntátok - esetleg túl nehéznek találjátok bedagasztani - a szalagos fánkot, válasszatok az alábbiak közül! Nem kell túl puccos dolgokra gondolni, de egy kicsit megbolondítva a fánk is tökéletes desszert lehet. Akár abban az esetben is, ha sokat kell belőle készíteni, mert oviba vagy suliba is vinni kell.

1. Amikor Unicumot raktunk a fánkba, zseniális dolog történt

Első ajánlatunk pont nem gyerekeknek való, de feldobhatja akár a Valentin napi romantikus estét. A fánk tetején a csoki pedig még tovább fokozza az ízeket és az élvezetet.

2. Ha villámgyors fánkot szeretnél

Válaszd a túrófánkot és megtaláltad azt, amit egy tömény leves után tálalhatsz. De akkor is tökéletes választás, ha a gyereked azonnal fánkot szeretne enni.

3. A fánk akkor is tökéletes választás, ha nem vagy édesszájú

Nem csak a lekvár vagy csokiöntet tud csodát tenni a fánkkal. Egy különleges, sós mártogatóssal is sikert arathatsz.

4. Az abbahagyhatatlan verzió

A joghurt és a túró miatt könnyű a tésztája. Mivel hipp-hopp elkészül, akár a kollégáidat is meglepheted egy adag csokis fánkkal.

5. A legkülönlegesebb

A tulajdonképpen egy csavart, töltött rúd. Annyira jól néz ki, hogy bárkinek készítitek, borítékoljuk a sikert. Ráadásul még a kezdők is nekiállhatnak!


KÖVESS MINKET:




"Soha nem kérdezte meg a férjét, majd érzéketlennek tartotta" – ha nem kommunikálunk, tönkremehet a házasság
Sokan esünk abba a hibába, hogy a másikat hibáztatjuk, ha ő valamire nem úgy reagál, ahogyan mi szerettük volna. Miért nem találja ki, hogy mire vágyunk?! Olyan régóta ismer, miért nem gondolatolvasó?
Vén Betti írása a 7köznapi pszichológia blogon, Fotók: Pexels, Pixabay - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Leendő és végzett pszichológusok hozták létre a 7köznapi pszichológia blogot, mert a pszichológia mindenki életének része és mindenkire tartozik.

A kommunikáció hiánya sokszor nehézséget okoz kapcsolatainkban, legyen az a házasságunk, vagy baráti, munkahelyi kapcsolatunk. Ahelyett, hogy egyértelműen és tisztán megfogalmaznánk vágyainkat, szükségleteinket, hagyjuk, hogy a másik kitalálja, mire van szükségünk, vagy feltételezzük, valahogy csak meg fogja érteni szükségleteinket anélkül, hogy nyilvánvalóvá tennénk azokat.

Néhány ember nehezen tud kommunikálni az igényeiről, mert egyszerűen kényelmetlennek érzi. Mások úgy vélik, hogy „nincs szükségük” semmire, pláne nem kierőszakolva a másiktól. Önbizalomlöketet kapnak azáltal, hogy úgy viselkednek, mintha nem lenne szükségük semmire. Vannak, akik erőként definiálják azt, ha nincsenek „igényeik”, és gyengeségnek tartják az ellenkezőjét. Más emberek rettenetesen kikelve magukból artikulálják szükségleteiket.

Vannak, akik nem szeretnék kifejezni, mire vágynak, bízva abban, hogy mások – többnyire itt a partnerre gondolunk – képesek kitalálni, mit kell tenniük anélkül, hogy közvetlenül, direkt módon közölnék azt. Ez a nézőpont sokaknál a figyelmesség, gondoskodás indikátora.

Livi igényelte volna párjától a gyermek esti fürdetésének átvállalását, mert estére sokszor elfáradt, és jól esett volna neki egy kis segítség. Soha nem kérdezte meg a férjét, hogy gondoskodna-e erről a feladatról. Ehelyett azt hitte, hogy látja magától ezen igényét, és lépéseket fog tenni magától. Miután ez nem történt meg, Livi érzéketlennek, figyelmetlennek és minden egyébnek elmondta férjét, aki nem veszi ki a részét a feladatokból. A férj csendes védekezésében annyit mondott, örült volna, ha fürdetheti a kicsit, csak meg kellett volna kérdezni, de nem volt tisztában felesége problémáival.

Ez az eset jól leírja mindennapi interakcióinkat, és azt, hogy sokszor valóban nem fejezzük ki, mire van szükségünk. Érdemes tudatosítani magunkban ezt a viselkedési formát.

Íme néhány tanács, hogy elkerüljük a helytelen kommunikáció okozta csalódásokat:

* Érdemes nyilvánvalóan és direkten megfogalmazni igényeinket. Ez a legjobb módja annak, hogy mások tisztában legyenek vele.

* Ha kényelmetlenül érzed magad az igényeid kifejezésénél, gondold át, dolgozz ki valamilyen megoldást, így ugyanis nem győződ le magad, ha nem küldesz világos üzeneteket azoknak, akiknek szerepük van az igényeid kielégítésében.

* Vigyázni kell a felelősségátadással is! Nem szabad áthárítani a másikra, hiszen ő legjobbat akarja neked.

* És még egy fontos készség, amely fejleszthető...

... a hatékony önérvényesítés: asszertív kommunikáció

Az asszertivitás egy olyan szociális készség, amely nagyban támaszkodik a hatékony kommunikációra, miközben egyidejűleg tiszteletben tartja mások gondolatait, kívánságait.

Az asszertív emberek azok, akik:

* Magabiztosan és tiszteletteljesen kommunikálják kívánságaikat, szükségleteitek, határaikat mások felé.

* Nem számít hol állnak, az is mindegy, hogy mi a téma. Az asszertív emberek sokkal kevesebb szorongó gondolatot tapasztalnak meg, még akkor is, ha stressz hatása alatt állnak.

* Magatartásukat tekintve magabiztosak és szilárdak.

* A pozitív és negatív érzelmekre agresszió nélkül reagálnak, anélkül, hogy passzívak lennének.

* Azok a személyek, akik nagy magabiztossággal rendelkeznek, nem félnek attól, hogy megvédjék nézeteiket, vagy céljukat, nem jellemző rájuk, hogy megpróbálnak befolyásolni másokat. Nyitottak a dicséretre, és a konstruktív kritikára is. A magabiztosságukkal gyakran együtt jár a nagyobb önbecsülés is.

Látható, érdemes félretenni büszkeségünket, és magunkon túllépve (még ha az első lépéseknél ugyan kicsit ügyetlennek is érezzük magunkat), fejezzük ki azt, amire vágyunk, amit a másiktól várunk, hiszen tényleg ritka, hogy valaki gondolatolvasó.

Ha érdekel a pszichológia közérthető nyelven, ne hagyd ki a 7köznapi pszichológia blogot!

KÖVESS MINKET:




Így készülhet(ne) fel a gyereked az életre – Ezt a 8 készséget fejlesztik a kreatív iskolák
Ha azt szeretnénk, hogy gyermekeink az iskolapadból kikerülve készen álljanak a 21. század kihívásaira, és sikeresek legyenek az életben, akkor az iskoláknak az alábbi 8 alapkompetenciát kellene fejleszteniük.
Szlafkai Éva írása a Szikra magazinblogon, Képek: Pexels - szmo.hu
2019. február 18.


hirdetés

A Szikra magazinblog gondolatébresztő cikkekkel inspiráló, szemléletformáló magazin azoknak, akiket hajt a kíváncsi tudásvágy.

A szikrák célja, hogy más nézőpontból is megvilágítsák a lehetőségeket, pozitív realista módon felrázzanak és kreatív szemléletre inspiráljanak, amely egy másfajta nézőpontot kíván. Kíváncsit...

A világ forradalmi változásokon megy keresztül. Az elmúlt 20-30 évben a digitális technológiák gyors fejlődése, és a népességrobbanás teljesen átalakította az életünk összes színterét, főként a gazdasági környezetet. Az iparosított oktatás, ami a megfelelt a 19-20. század igényeinek, ma már elavult, sőt, az igények teljesen átalakultak. Így nem az a megoldás egy rendkívül bizonytalan jövővel szemben, hogy javítunk a régi rendszeren, hanem teljesen másként csináljuk. Hogy mért és hogyan? A kreativitással és innovációval foglalkozó oktatási szakembernek, Sir Ken Robinsonnak van néhány javaslat a tarsolyában, amit meg is oszt a Kreatív iskolák című könyvében.

Szemléletváltás kell, mert a régi módszer nem működik

A standardizáló módszer célja, hogy felkészítse a diákokat a munka világára, ami mára teljesen megváltozott, és az adatok is azt mutatják, hogy ez a cél már nem teljesül. A frissdiplomás-munkanélküliség világszerte rekordokat dönt. A Földön kb. 600 millió 15-24 éves fiatal felnőtt él, akikből 73 millió munkanélküli, és ez a valaha feljegyzett legmagasabb arány.

Már Rubik Ernő is arra buzdított, hogy nem ismeretkonzerveket kellene átadni, hanem az ismeretek megszerzéséhez szükséges eszköztár használatát megtanítani, illetve fejleszteni a képességeket, valamint egyéniségként kezelni a diákokat. A legtöbb országban, ahogy hazánkban is van egy nemzeti tanterv, ami szigorúan előírja az iskoláknak, mit tanítsanak. A tantárgyak hierarchiába vannak rendezve, amelynek csúcsán az írás, olvasás és ma a STEM tantárgyak (Tudomány, a Technológia, a Mérnöktudomány és a Matematika) állnak. Ezután jönnek a humán tárgyak (történelem, földrajz, társadalomtudományok). Mivel a standardizálás az akadémikus tudást részesíti előnyben, így a gyakorlati tárgyak és a puha készségek fejlesztése hátra sorolódik, úgy mint a képzőművészet, dráma, tánc, zene, kommunikáció stb.

A jelenlegi rendszer szkeptikus a kreativitással, az önkifejezéssel, a nonverbális, a nem matematikai munkamódokkal, valamint a felfedezés, a képzelet és a játék általi tanulással szemben. - Sir Ken Robinson oktatási szakember, kreativitás szakértő

Számos országban látszik, hogy ez a standardizáló módszer már nem ér célt, és nem véletlen, hogy a PISA-méréseken legjobban teljesítő országok (Finnország, Kína) már elfordultak tőle és más szemléletet követnek. Tanulóikban inkább azokat a készségeket, képességeket és attitűdöket fejlesztik, amelyet a korábbi rendszer elfojtott, és amelyről alább olvashatsz (8K).

Nem (csak) a tudás, hanem a készség a fontos: kreatív iskolák kellenek

Az elmúlt 3-4 évtizedben az USA cégeinél több mint 1 millió állás tűnt el évente, és több mint 3 millió új munkahelyet hoztak létre. Az új állások betöltéséhez lényegesen más készségek kellettek, mint a régiekhez. Ráadásul felkészülni sem volt könnyű, mivel nem lehetett előre tudni, melyek lesznek ezek az új készségek. Az új állásokat olyan emberek kapták meg, akik már kifejlesztették magukban ezeket a képességeket, valamint olyanok, akik eléggé kreatívak és rugalmasak voltak a szakmai átképzésekhez, pályamódosításhoz.

Manapság a gazdaságok akkor működnek jól, ha az embereknek jó ötleteik vannak, vállalkozókedvük, motiváltak, megvalósítják a terveiket, és mindezzel állásokat teremtenek. Az IBM kezdeményezett 2008-ban egy felmérést, amelyben arról kérdeztek vezetőket, hogy milyen személyiségjegyekkel rendelkező alkalmazottakra van szükségük.

80 ország 1500 vezetőjével készített interjúból kiderül, hogy a két legfontosabb tulajdonság, amit egy alkalmazottól elvárnak a cégek a 21. században: a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás képessége és az új ötletekben megnyilvánuló kreativitás.

Sok diplomásból egyébként ezek a készségek hiányoznak, viszont számos kiváló szakmunkásban megvannak, csak utóbbi csoportot beskatulyázzuk, nem értékeljük tudásukat. Ken Robinson azt mondja, hogy ez az akadémikus/szakmai kasztrendszer az oktatás egyik legrombolóbb hatású problémája. Közösségeink a tehetségek, szerepek és foglalkozások sokféleségétől függenek, és akkor érezhetjük magunkat sikeresnek munkákban, ha kiteljesedhetünk benne és motiváltnak érezzük magunkat, ez pedig nem diploma kérdése!

Szóval radikális szemléletváltásra lenne szüksége oktatás fronton (is), mert az emberek képességeit és személyiségét nem lehet standardizálni. Át kell térni a régi ipari modellről egy teljesen más elveken alapuló módszerre. Íme a “8K” kreatív oktatási módszer.

1. Kíváncsiság: az a képességünk, hogy kérdéseket tegyünk fel, és felfedezzük, hogyan működik a világ.

Mi mással is kezdődnek a felsorolás, mint a kíváncsisággal, amely a Szikra egyik kulcsszava is. A felfedezési vágy már gyermekkorunk óta hajt bennünket, így ismerkedünk a környezetünkkel, értjük meg a világot, tágítjuk a komfortzónánkat. Amikor kíváncsian fordulunk a minket érdeklő dolgok irányába, akkor óriási tudásvágy dolgozik bennünk, nyitottak leszünk és csak isszuk be a tudást mindentől és mindenkitől.

A jó tanárok arra buzdítanak, hogy folyamatosan kérdéseket tegyünk fel és ébren tartják a kíváncsiságunkat. Az iskola feladata lenne táplálni ezt a forrást, hogy ezzel a kiapadhatatlan munícióval előre vigyen minket és a világot.

2. Kreativitás: az a képességünk, hogy új gondolatokat alkossunk és más nézőpontból is lássuk a világot.

A Szikra másik kulcsszava a kreativitás, a kreatív nézőpont, és ennek a készségnek a fontossága Sir Ken Robinsonnál is erőteljesen megjelenik. Mi magunk alkotjuk a saját életünket, és a mi hozzáállásunktól függ, miként értelmezzük a körülöttünk lévő világot. Nézeteink, döntéseink, képességeink, érdeklődéseink határoznak meg bennünket, így nem árt fejlődő szemléletmódból tekinteni az életünkre ahhoz, hogy sikeresnek érezzük magunkat.

Mivel egyre inkább komplexebb feladatokkal kell szembenéznünk, fontos a problémák alternatív meglátásának/megoldásának ösztönzése a kreatív gondolkodás fejlesztésével. Kreatívnak lenni az emberi lét és a kulturális fejlődés feltétele, mégis ezt a készséget egyre inkább kitanítják belőlünk, ideje hát nagyobb teret adni neki. A dán iskolákban már régóta tisztában vannak vele.

3. Kritikai gondolkodás: az a képességünk, hogy elemezzük az információkat, valamint érveljünk és ítéletet alkossunk.

Vekerdy is mondja, hogy a 21. században a két legfontosabb készség a kreatív gondolkodás és a kritikai gondolkodás fejlesztése lesz. Manapság folyamatosan, és minden irányból információ vesz körbe minket, irdatlan mennyiségű hírt és adatot kell megszűrnünk nonstop, amit még tetéz a közösségi kommunikáció látszatvilága. A kritikai érzék tehát fontos, hogy megfelelően tudjuk szűrni az információkat. Az a képességünk, hogy logikusan gondolkodjunk, érvek mentén mérlegeljünk, objektíven szemléljünk, következtetéseket vonjunk le, az emberi intelligencia egyik ismérve.

Használjuk hát aktívan ezt a készséget a 21. században arra, hogy meg tudjuk különböztetni a tényt a véleménytől, az értelmeset az értelmetlentől, az őszinte híreket a “fake news”-tól. Ugye, nem kétség, hogy ennek is alap iskolai tantárgynak kellene lennie? Persze, nem lexikai tudást növel…. az életben való helytállást segíti.

4. Kollaboráció: másokkal való építő jellegű együttműködés.

Az együttműködés készsége elengedhetetlen ahhoz, hogy közösséget alkossunk, sikerre vigyünk projekteket, legyőzzünk akadályokat, merítsünk másokból. A Mi, sokkal nagyobb erő, mint az Én, viszont sokan nehezen tudnak csapatban jól együttműködni. Miért? Mert nem tanultuk meg. Te hány közös projektben vettél részt az általános iskolában és a gimnáziumban? Maximum a felsőoktatásban, de előtte nem nagyon volt rá példa az iskolákban.

Pedig az életben, munkahelyeken az együttműködés fontos kulcs a sikerhez. A csoportmunkán keresztül a fiatalok megtanulnak együtt dolgozni, ösztönözni egymást, proaktívnak lenni, együttműködni a közös célért, erőt meríteni egymásból, egyezséget kötni, konfliktusokat kezelni.

5. Kommunikáció: az a képességünk, hogy világosan, magabiztosan, önazonosan fejezzük ki magunkat.

Tudjuk, hogy a kommunikációnk csupán 7%-a zajlik a szavak mentén, 55% nonverbálisan és 38% vokálisan. Nem csak szavakban fejezzük ki gondolatainkat, érzéseinket, hanem képekben, gesztusokban, hanglejtésben, mozgásban, és mindebből áll össze például a zene, a vizuális művészetek, a tánc, a színház. Az iskolákban a kommunikáció számos területének fejlesztése kiemelt fontosságú lenne, ugyanolyan fontos, mint az írás és olvasás.

6. Közösségvállalás: az a képességünk, hogy együttérezzünk másokkal és ennek megfelelően cselekedjünk.

A másik cipőjébe való belebújás fontos ahhoz, hogy megértsük a gondolatait, tetteit és ennek megfelelően cselekedjünk vele szemben. Az empátia lényege, hogy a másik helyzetébe képzeljük magunkat, így megértjük a mozgatórugóit, valamint megértjük azt az elvet, hogy bánjunk úgy másokkal, ahogyan szeretnénk, hogy mások velünk bánjanak.

Mindehhez pedig az érzelmi intelligenciánk fejlesztése nagyon fontos. A közösségvállalás gyakorlásával szembeszállhatunk a rasszizmus, az erőszak, a bullying, az érzelmi abúzus, a társadalmi kirekesztés ellen, vagy éppen tehetünk a fenntarthatóságért és egy jobb világot építhetünk.

7. Kiegyensúlyozottság: az a képességünk, hogy megismerjük önmagunkat és megteremtsük belső harmóniánkat.

Az önismeret mindennek az alfája és omegája, kiemelten fontos a megelégedett élethez, hogy megtaláljuk a helyünket a világban, ahhoz pedig tudnunk kell, mi mozgat bennünket, milyen célokért küzdünk, milyen mintázatokat hoztunk magunkkal és hogyan tudjuk fejleszteni magunkat. Az pedig, hogy miként látjuk és értjük önmagunkat, befolyásolja a világban való megnyilvánulásunkat is.

A stressz, a szorongás, a depresszió egyre jobban jelen van az életünkben, így az ezekkel való megküzdési képesség, a jelenre való fókuszálás, a lassítás, a tudatos jelenlét, a lelki egyensúlyra való törekvés gyakorlása fontos muníció.

8. Közösségi szellem: az a képességünk, hogy konstruktívan részt vegyünk a társadalmi életben, folyamatokban.

Mi, emberek, közösen alakítjuk a jövőt, és a demokrácia akkor működik, ha a polgárok aktívan részt vesznek benne, gyakorolják szavazati jogaikat, hangot adnak a véleményüknek, felelősséget vállalnak a tetteikért, részt vállalnak a közösségi feladatokból. Ennek a kulturált megvalósításához elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, miként működik a társadalom, az életünket befolyásoló jogi, gazdasági, politikai rendszerek. A kreatív iskolák ezt a készséget is számos módon fejleszthetik.

Azt mondja Sir Ken Robinson, hogy akik magabiztosan sajátítják el ezt a nyolc kompetenciát, az iskola végeztével fel lesznek készülve az életüket érintő különféle helyzetekre, és sikerrel vehetik a 21. század kihívásaival járó akadályokat. Erre készítenek fel a kreatív iskolák! Szerinted milyen megoldások, iskolai tárgyak, feladatok, projektek támogatnák a fenti kompetenciák fejlesztését?

Téged is hajt a kíváncsi tudásvágy? A Szikra magazinblogon hiteles, igényes tartalmak inspirálnak kreatív életszemléletre.

KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x