hirdetés
tel_karacsony_hideg_unsplash.jpg

Hogyan vészeljük át a telet a koronavírus-járvány idején? Mire figyeljünk, hogy elkerüljük a fertőzést?

Jön a tél és vele együtt a beltéri programok időszaka. Hogyan lehet megúszni, hogy elkapjuk vagy továbbadjuk a koronavírust?
képünk illusztráció, fotó: Unsplash/freestocks - szmo.hu
2020. szeptember 22.


hirdetés

Amikor márciusban kitört a világjárvány, a tudósok egy része abban bízott, hogy a nyári hónapok beköszöntével visszavonul a vírus. De nem ez történt. Az esetszámok világszerte még inkább emelkedni kezdtek. Az elmúlt időszakban a jó idő miatt legalább arra volt esélye az embereknek, hogy a szabadban kapcsolódjanak ki, találkozzanak a családtagokkal, barátokkal a biztonsági előírások betartása mellett. Ez az előttünk álló télen biztosan sokkal nehezebb lesz, írja a Popular Science.

A szabadban ugyanis sokkal ritkábban történik fertőzés, mint zárt terekben. Márpedig a hideg tél elől mindenki inkább a négy fal közé menekül. A kérdés csak az, hogy ez mennyire biztonságos a pandémia második hulláma idején. Az biztos, hogy a vírus nem fog egyik pillanatról a másikra eltűnni, ráadásul a koronavírushoz hasonló kórokozók alapvetően jobban kedvelik a hűvös időjárást.

Szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy

a száraz, hideg időnek köszönhetően kiszáradnak a nyálkahártyáink, így még jobban ki leszünk téve a fertőzésveszélynek.

hirdetés

Bár az influenza és a Covid-19 bizonyos szempontból hasonlítanak egymásra, semmiképpen sem szabad összekeverni a két vírust.

Az egyik legfontosabb különbség, hogy míg az influenza szezonális, a koronavírus az előzetes várakozásokkal ellentétben egyelőre nem tűnik annak.

További nehézséget okozhat, hogy még semmilyen tapasztalata nincs a virológusoknak azzal kapcsolatban, milyen hatással lehet egymásra a koronavírus, a már említett influenza és a többi légzőszervi betegség. A korábban vizsgált koronavírusok esetében szerencsére nem volt jellemző, hogy felerősítették volna az influenza tüneteit vagy fordítva, azonban most egy eddig ismeretlen vírussal állunk szemben.

Az azonban szinte borítékolható, hogy az egyszerre kitörő influenza-járvány és a mellette terjedő koronavírus várhatóan komoly megterhelést jelent majd a legtöbb egészségügyi rendszernek. Még az olyan fejlett és felkészült országok egészségügyi rendszere is kis híján összeroppant már a tavaszi terhelés alatt, mint az Egyesült Államok, pedig akkor még sehol sem volt az évi szokásos influenza. Szakértők szerint ez is egy újabb indok arra, hogy az idei szezonban minél többen éljenek az influenza elleni védőoltás lehetőségével.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
1-1-scaled.jpeg

Egy kikészült anya vallomása: „kötelező az alvás az oviban, ezért a gyerekem este bulizik”

Nincs magánéletem. A gyerekemnek viszont annál több.
Szajki-Vörös Adél, fotók: Pixabay - szmo.hu
2020. október 28.


hirdetés

Az egész úgy kezdődött, hogy szültem. Általában ekkor kezdődnek a bajok. Illetve egészen pontosan kilenc hónappal korábban, de erről még mindig kicsit tabu beszélni, és egy másik írás témája is lehetne, mennyire nem voltam végig boldogan és hormonok által leszedált, pillangók közt mosolygó, virágkoszorús kismama, amit sokan elvárnak.

Mindemellett a gyermekem vállalása volt életem egyik legjobb döntése, imádom, boldoggá tesz a boldogsága és egyéb közhelyek, de tényleg. Viszont nem alszik.

Na jó, alszik, de nem úgy, ahogy én akarom és nem akkor (ez a gyerekkel kapcsolatban minden másra is igaz, akinek még nincs, készüljön fel erre, és tök hülyén néz ki, ha elkezdesz vitatkozni infantilisan a gyerekeddel, hogy de én meg nem így akarom!).

Az alvás mindig nagyon érzékeny téma a gyerekes szülőknél. Amikor a miénk megszületett, az első hónapokban sunnyogva kerültük más szülőkkel az ezzel kapcsolatos témákat, mert a mi gyerekünk két hetes korától átaludta az éjszakát, és ettől egyértelműen jogos gyűlölet tárgyává váltunk volna.

Amúgy ezt a témát elég nehéz kerülni, mert a következő topikok jöhetnek szóba frissen szülővé vált tesztalanyok között: nektek hogy alszik, hogy eszik (altéma: hogy kakil). Szóval mi hallgattunk, de azóta megnőtt a gyerek, átért a dackorszakba, végignyomtunk együtt egy vidéki karantént, ahol köztünk aludt egy ágyban, amit előtte a saját ágyában tett.

hirdetés

Így itt vagyunk ma, egy óvodás szüleiként, akik nagyítóval keresik a magánéletüket, mert a gyerek csak köztünk alszik el. Aztán 4 évesen kinőtte a délutáni alvást.

Próbáltuk visszaszoktatni a saját helyére, akkor is úgy ébredtünk, hogy köztünk ébredt. És most jön az emberpróbáló probléma, ami a téli időszakban terhel a leginkább, és tuti, hogy nem vagyok egyedül ezzel a dologgal: a gyerek elment az óvodába a nyári szünet után, kevesebbet mozog szabad levegőn, és nem fárad el eléggé estére ahhoz, hogy normális időben aludjon.

Ebben pedig a legnagyobb akadályt az én mumusom, a gyűlöletes óvodai alvás jelenti. Mert az óvodában alvás van: lefekszenek, alszanak két órát, majd miután újratöltődtek az elemek, pörögnek este tízig. Legalábbis az enyém.

Ennek ellenére elvhű szülőként megpróbálom időben álomba énekelni. Nincs rossz hangom, simán el lehet aludni rá (az apja egy perc alatt szokott).

A szokásos tracklista, ha nincs délutáni alvás, mindig beválik, természetesen tartalmaz Csiribirit, Bóbitát, Radnóti Éjszakát, angol egyházi éneket és Lencsilányt. Pár héttel ezelőttig még gombnyomásra működött, de elromlott a gyerek, nem működik.

A tracklista pedig egyre hosszabb. Először Ronan Keating Sztárom a párombeli számát indítottam el halkan a YouTube-ról, mert azért minden nem megy fejből, de álommanó elkerült minket, viszont a gyerek zenei tudása gazdagodik. Simon és Garfunkel lassú klasszikusai után elénekelem a Yesterdayt, pár Elvist,a Hey, Jude-ot, a Blackbirdöt, a Here Comes The Sunt.

Mit gondoltok, mi ütött be legjobban a végén? Leonard Cohentől a Hallelujah. Aminek jobb, ha még nem érti a szövegét, de legalább addig én sem unatkozom. Ma Bob Dylannel próbálkozom, haladjunk a tananyaggal.

Egy alvásszakértő azt mondta egyszer, hogy az altatás normális felső korlátja a másfél óra. Ha erre gondolok... na mindegy, erre inkább nem gondolok, mint ahogy ezekben a pillanatokban is elérzékenyülve gondolok a gyerekre, aki épp édes álmát alussza a pici ágyán az oviban.

Pontosan annyi ideig, amit este ráhúz, hogy nekem ne lehessen rekreációs időm. Ezért inkább megpróbálom annak felfogni (sokszor nem sikerül, és mindketten feszülünk az idegtől).

Konklúzió? Egy kisgyereknek 5 év körül még van, hogy szüksége van a délutáni alvásra. De van, hogy nincs. És a szüleinek sincs. Legkevésbé nekik.

Akit érdekel, szívesen küldök tracklistát, már van külön altató lejátszásim a YouTube-on. Aztán amikor elalszik, kitántorgok a nappaliba - amúgy ez legyen a legnagyobb bajom, tényleg, tizennyolc évesen már nem fogja akarni a  Csiribirit -, meghajolva fogadom a bókot, hogy milyen jó anyuka vagyok. Szerintem meg csak szeretem a zenét és tanulok türelmesnek lenni. [email protected] nehéz. Nektek nem? Hazudtok!:) Legalább egymással, anyákkal legyünk őszinték!

Az egészben persze az a legviccesebb, hogy miután elaludt a gyerek és mindent kipróbált, ami az Ördögűzőbe is elment volna, egy óra múlva már mosolyogva videózom, hogy úgy alszik, mint egy angyal és mutogatom a férjemnek az egy perccel azelőtt készült videót, hogy milyen cuki. Mármint a gyerek, aki ott fekszik és ugyanúgy néz ki, mint a videón. Jóccakát.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
34931786-8886921-image-a-49_1603852280089.jpg

Van megoldás arra, hogy ne érezzünk éhséget, miután ettünk

A dietetikus tanácsai.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. október 29.


hirdetés

Nem ritka jelenség, hogy valaki éhséget érez étkezés után. Lyndi Cohen ausztrál dietetológus szerint ennek oka lehet, hogy nem ettünk eleget, nem kiegyensúlyozottan étkezünk vagy pedig nem találkozunk új ízekkel. Van azonban erre megoldás.

Ami a kiegyensúlyozottságot illeti, Cohen egy „mesterhármast” ajánl: legyen minden fogásunkban valami egészséges zsiradék, mint az avokádó, lassan elégetett szénhidrát, mint az édesburgonya és valami sovány protein. Ettől sokkal tovább jól érezzük magunkat, mintha egyaránt mellőznénk a szénhidrátokat és a zsírokat, ugyanakkor benne van minden tápanyag, amire az egészséges testnek szüksége van – idézi a doktornő honlapját a Daily Mail.

De okozhatja az evés után éhségérzetet, hogy nem találkozunk új ízekkel, talán túlságosan sokszor esszük ugyanazokat az ízeket. Cohen szerint létezhet egyfajta érzékelés-specifikus jóllakottság, talán ezzel függhet össze, hogy az embernek mindig van hely a gyomrában a desszertnek.

Ha mindig ugyanazokat a dolgokat esszük, testünk egy idő után hozzászokik az ízükhöz, és kevésbé érzékeli. Éppen ezért tegyük minél változatosabbá étrendünket. Néha egy falatnyi új íz is elegendő lehet.

Az evés után éhségérzetet okozhatja az is, hogy megfosztjuk magunkat valamitől, amire a testünk vágyik. Például olyasmit, amit ezért vagy azért tiltanak nekünk, mindig izgalmasnak érzünk – mondja Lyndi. Ezért jobb inkább a „mindent, mérsékelten” elvet követni.

hirdetés

A kiegyensúlyozottság az egyes étkezésekre is vonatkozik. Azok, akik alig esznek reggel vagy délben, gyakrabban esnek abba a hibába, hogy vacsorára túleszik magukat. Ha viszont táplálóbban reggelizünk és ebédelünk, akkor nem „üresen” töltjük a napunkat és nem lesz szükség arra, hogy este agyontömjük magunkat.

Az is előfordulhat, hogy éhségnek érezzük a szomjúságot, mert az érzés hasonló, különösen étkezés után. Éppen ezért ajánlatos minden fogást egy nagy pohár vízzel leöblíteni. Ugyancsak segíthet, ha nap közben viszünk magunkkal egy vizespalackot.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
alvas_ebredes_nyujtozkodas_unsplash.jpg

Pontosan mikor kell lefeküdni ahhoz, hogy kipihenten ébredjünk?

Nem az számít, hogy mennyit alszunk, hanem az, hogy hányszor 90 percet.
képünk illusztárció, fotó: Unsplash/Kinga Cichewicz - szmo.hu
2020. október 27.


hirdetés

Sokan napokig heverik ki a szokásos őszi óraátállítást, hiába csak hatvan perccel kellett visszaállítani az órákat, írja a Mirror. Annak ellenére, hogy ez látszólag kevés befolyással van a mindennapokra, többen nagyon megszenvedik, amíg megszokja a szervezetük a téli időszámítást.

Nekik is nagy segítség lehet a Hillary's új, angol nyelvű kalkulátora, melynek segítségével könnyen és gyorsan bárki kiszámolhatja, hogy mikor kell ágyba bújni.

Az emberek alapvetően 90 perces ciklusokban alszanak. Az ideális alvásnak az számít, ha öt vagy hat másfél órás etapból épül fel az éjszakai alvás. A hétvégén nyert extra óra azonban ebbe csúnyán belezavarhat, mert bár egy órával tovább alhattunk, a többségnél nagy valószínűséggel ez egy tört 90 perces ciklust eredményezett.

Ennek következtében keltek úgy sokan vasárnap, hogy ugyan többet alhattak az óraátállítás éjszakáján, mégis sokkal fáradtabbak, mint a megelőző reggeleken.

hirdetés

Alvásszakértők szerint a másnapi teljesítmény szempontjából létfontosságú, hogy milyen az éjszakai alvásminőség. Akinek nem kielégítő az éjszakai pihenése, könnyen dekoncentrált, kevésbé termelékeny és ötlettelen lehet egész nap.

Lapozz a leggyakoribb időpontokért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
burger-4641173_1280-1.jpg

Ezek a vegán helyek várnak az országban

Az elmúlt években szerencsére nem csak Budapesten, de az ország számos területén megszaporodtak a vegán éttermek. Így, ha ezt az életmódot követed, nem kell lemondanod az éttermi élményekről. Összeszedtük a legjobbakat!
Szponzorált tartalom (X) - szmo.hu
2020. október 28.


hirdetés

Ahogy egyre többen térnek át a vegán – azaz állati eredetű termékektől teljesen mentes – étrendre, úgy szerencsére egyre több étterem kezd el figyelni arra, hogy a vegán étrendű vendégeit is ki tudja szolgálni. Sőt, egyre több kizárólag vegán ételekre szakosodott étkezde nyitotta meg kapuit, mely nemcsak a vegánoknak, de akár a húsevőknek is ízletes falatokat kínál, bebizonyítva, hogy attól még, hogy valamiben nincs hús, tej vagy egyéb állati eredetű termék, még ugyanúgy lehet valami finom és tápláló. Mint az alábbi helyek, melyekből bár a többség budapesti, de vidéken is találhatsz jó vegán helyeket.

Vegan Love

Ha azt gondoltad, hogy a hamburger csak marhahússal jó, itt a Vegan Love, amelyik bebizonyítja, hogy anélkül is lehet isteni hamburgereket készíteni. A Vegan Love megálmodója ráadásul a témában jártas Magic Burger csapata volt, akik a Gellért tér mellett létrehozták a vegán street fodd mekkáját. A burger mellett az étlapon szerepel még vegán hot-dog, pita szendvics és finom smoothie-k is, a csapat célja, hogy megmutassák, mindenre van finom alternatíva.

Vega City

A belváros közepén, hetente megújuló vegán menüvel vár a Vega City. Az ELTE vonzáskörzetében lévő étkezde kifejezetten pénztárcabarát árakkal kínálja fogásait, melyek között mindig találni többféle főételt, levest és desszertet is. Ha nem szeretsz vagy nincs időd főzni, házhoz is rendelheted frissen a heti menüt.

hirdetés
Figyelj a megfelelő vitamin bevitelre!

Vegetariánus vagy vegán étrend mellett is fontos odafigyelni arra, hogy minden szükséges vitaminhoz hozzájusson a szervezeted. Ha vitaminpótlásra van szükséged, a BioCo 100% VEGAN termékcsaládra mindig számíthatsz! Dehát minden vitamin vegán! Nem? Nem bizony! Bármennyire meglepő, a vitaminok, illetve az étrend-kiegészítőkben kifejezetten népszerű hatóanyagok között több olyan is van, melyeknek nagy volumenű ipari előállítása eddig csak állati eredetű forrásból volt lehetséges. Ilyen például a rendkívül népszerű D3-vitamin, amit jellemzően lanolinból, azaz gyapjúzsírból állítanak elő, vagy a glükozamin, melynek hagyományos alapanyaga a rákpáncél. Szerencsére a technológia fejlődésével ezek a hatóanyagok tiszta növényi forrásból is elérhetővé váltak, ezek a különleges alapanyagok kerültek a BioCo 100% VEGAN készítményekbe is.

Las Vegan's

A Las Vegan's az ország első vegán food truck-ja volt, ahonnan elsősorban különféle vegán hamburgereket kínáltak, de mára már a mexikói ihletésű ételek is szerepelnek a menün és Budapest több pontján is fixen megtalálhatók. Sőt, a fix menü mellett 100% növényi alapanyagokból összeállított heti menüjük is van, melyet szintén házhoz rendelhetsz, ha nem szeretnél a konyhában zsonglőrködni.

Naspolya Nassolda

Ne feledkezzünk meg az érdes harapnivalókról sem: a Naspolya Nassolda nyers vegán finomságokkal vár, legyen szó süteményről, egészséges reggeliről vagy éppen édes forróitalról. Így ha ebéd után jól esne egy desszert vagy éppen ünnepelnél valamit, itt biztosan megtalálod a fogadra valót, nemcsak vegánként, de akár gluténmentes vagy cukormentes étrendet is követve.

Vegan Garden

A Vegan Garden a világ első növényi alapú ételudvara, ahonnan biztos nem mész haza éhesen. A Vegan Garden lényege ugyanis, hogy egyszerre ad helyet több vegán étkezdének is, így például ehetsz mexikóit a Vexicanában, megkóstolhatod a vegán jégkrémet a Hideg Nyalatban, itt is burgerezhetsz a Las Vegan's-nál, de finom péksütiket és szendvicseket szerezhetsz be a Napfényes Cukrászda és étteremnél is. A Vegan Gardenben ráadásul időről időre vegán piacokat is tartanak, így akár otthonra is beszerezhetsz némi alapanyagot a főzőcskézéshez.

Vegazzo Bistro

A szegedi Bistro igazi vegán kánaánnal kecsegtet. A heti vegán menük, hamburgerek, vegán gyrosok mellett vannak pizzák és tészták, valamint mexikói fogások is. A hab a tortán azonban maga a torta, ugyanis isteni vegán tortákat is lehet rendelni, így kiváló választás lehet szülinaposok számára.

Lyr Speciality Coffe & Food

A pécsi hely egy 100%-ban vegán étterem, ahol minden fogás növényi összetevőkből készül. Itt is rendkívül színes a kínálat: vannak burgerek, quesadillák, humuszos ételek, rizottó és Buddha tálak is, valamint hetente változó napi menü. A kávé kínálatra is ajánlott egy pillantást vetni, a korán kelők pedig egy finom reggelit is elkölthetnek itt.

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!