hirdetés
1-5.jpg

Hófehérkétől Elzáig - Így változtatták meg világnézetünket a Disney-filmek

Vajon a hangját elveszítő Ariel, a bátor Merida, a passzív Csipkerózsika és a világrengető Elza hogyan hatottak ránk és hogyan hatnak a gyermekeinkre? Erre kerestük a választ.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Disney - szmo.hu
2019. november 30.


hirdetés

Olyan időpillanat ez most, amikor elmondható, hogy a legtöbb, jelenleg élő generáció tagjai Disney-meséken nőttek fel, vagy volt legalább egy meghatározó Disney-meséjük gyermekkorukban. Kinek a Bambi, kinek a Dumbo, kinek a Hófehérke, kinek a Hamupipőke. A nyolcvanas években kisgyermekkorukat töltött lányok A kis hableányért voltak oda, a kilencvenes években született generáció pedig betéve fújta még a gimiben az is Az oroszlánkirály Elton John-dalait.

hirdetés

Ma már lehet válogatni, mindenki azt mutat vagy ajánl a gyermekének, ami annak - és neki - a kedvére való. Walt Disney ugyanis máig megtartja nagy örökségét: a családoknak készít mozit, a családokat hozza össze. A Disney-filmek üzenete nagyjából egységes: az összetartás, a szeretet, a barátság értékeit hangsúlyozzák. És még vajon mit?

Vajon a Disney minden mozija ezen értékrend mentén mozgott makulátlanul? Nyilván nem, hiszen ahogy változtak az idők, úgy változott az alkotói miliőből jövő gondolkodás is, érintse az a társadalmi nemeket, a konfliktusmegoldási stratégiákat vagy az emberi - persze a gyerekek nyelvén a Disney esetében sokszor állati - kapcsolatok minőségéről szóló filozófia milyenségét.

A BBC egyik írása szerint a jelenlegi dolgozó generáció tagjai épp személyiségük formálódásának kritikus időszakában töltöttek úgy sok időt a képernyők előtt, hogy egész estés Disney-meséket bámultak - és ezek nem kétséges, hogy hatottak rájuk.

A kis hableány harminc évvel ezelőtt került moziba, majd nem sokkal később VHS-forgalmazásba, és ezután gyerekek - de főleg kislányok - milliói nézték rongyosra Ariel történetét. Ez egy óriási áttörés volt a Disney számára, korábban ugyanis több évet vártak a VHS-megjelenésre. A kilencvenes évek Disney-filmjei aztán - például A szépség és a szörnyeteg, az Aladdin, az Oroszlánkirály, a Pocahontas - szintén hatalmas sikereket arattak mind a mozikban, mind videón.

Ezután jött a kétezres években a DVD-forradalom, ami az "elektronikus bébiszitter" fogalmát definiálta újra. A szülő letette gyermekét a képernyő elé, és volt zavartalan másfél órája. Nem véletlenül: régen az együtt vagy közel élő nagycsaládok segítették a szülőket, ma sok az egyedülálló és estig dolgozó szülő, ergo sokaknak kevés a gyerekre szánni kívánt idő.

Martyn Griffin, a Durnham Egyetem kulturális percepcióval foglalkozó kutatója szerint elkerülhetetlen, hogy ezek a mozik hatást gyakoroltak a mai felnőtt generációra. Egyes szakértők szerint a Disney-mesék túlmutatnak az ártalmatlan szórakoztatáson. A gender, a faji és a kulturális sztereotípiák formálására gondolnak itt, ami mind a cselekményekben, mind a dalszövegekben megnyilvánul (az Aladdinban például a Disney később megváltoztatott egy füllevágásra vonatkozó dalszöveget).

A kutatók leginkább a nők ábrázolását szedik ízekre a Disney-mozikban. Hófehérke, Csipkerózsika és Hamupipőke valamennyien háziasszony-szerepbe kényszerülnek - mondjuk tegyük hozzá, hogy ezek mind eredeti Grimm-mesék feldolgozásai, ilyenformán tehát okafogyottnak is érezhetjük az expertek ágálását, hiszen több évszázados sztereotípiákról van szó, nem érdemes mindent a Disney-n leverni...

Az pedig nem véletlen, hogy ezek a mesék ilyen sokáig fennmaradtak, hiszen a jó és a gonosz harcában mindig a jó felé billen a mérleg, ráadásul a pozitív karakterek személyiségileg gyakran megerősödnek a történetek végére. Gyakran valóban egy férfi megmentőre van szükségük, de a mérleg másik oldalán ott van Ariel, Elza és Merida, azok az erős női karakterek, akik már az új generációk mesemondóinak tollából érkeztek. Ugyanakkor elgondolkodtató a kérdés: mi a helyzet azzal a szemszöggel, hogy a megmentő magát a csodát jelképezi, s az ebben való hit a kisgyermekek hitrendszerének egyik alapköve?

Visszatérve Elzáékra és a többiekre: vagány csaj még Jázmin is az Alladinból, Pocahontas és Mulan is. Ezek a lányok már függetlenek, harcos figurák, akik igyekeznek kiszabadulni a társadalmi nyomás alól. Mondjuk Ariel elveszíti a hangját azért, hogy együtt lehessen a férfival, akit szeret, ami akár szimbolikusan is értelmezhető, hiszen így az identitása is elveszik (eredeti sztori by Andersen - vajon ma is ilyenre írnák a végét?).

hirdetés

Az elképesztően sikeres Jégvarázs - most újráz a mozipénztáraknál a második résszel - megmutatta, hogy egy felnőttek számára is értékes sztorit mennyire profin lehet gyerekek által fogyasztható köntösbe csomagolni, ráadásul egy eddig Disney-mesében nem ismerten komplex és nehezen változó karakterrel a középpontban.

A harmincas-negyvenes generáció kedvenc Disney-meséi a szakértők szerint egyértelműen a férfifölényt hangsúlyozták anno, ami káros üzenetet közvetíthetett a kis nézőknek a gender sztereotípiákról. Reméljük, hogy ez a jövőben egyre pozitívabb irányba fog változni. Mindenesetre elriasztó tény, hogy egy családkutató, bizonyos Sarah Coyne - Brigham Young Egyetem - tanulmánya szerint a Disney-hercegnőkkel szívesen azonosuló két év körüli kislányok sokkal sztereotipikusabban nyilvánultak meg gendert érintő kérdésekben egy évvel később, a kezdetben vizsgált állapothoz képest, sőt, a testükkel kapcsolatos önbizalmuk is csökkent.

Lehet, hogy kéne már egy külsőleg nagyon nem tökéletes, de nagyon szimpi Disney-lány, talán nem is kell soká várnunk rá, hiszen a személyiségbeli emberi hibák jó ideje az elfogadást hangsúlyozzák a Disney-mozikban, sőt, Meridába sem a szépségéért szerettünk bele. A Dreamworks Shrekjének Fionája például ilyen szempontból előremutatóbb figura. A kutatások tehát egyértelműen azt igazolják, hogy a kislányok önértékelésére gyakorolnak sok esetben negatív hatást a Disney-hercegnők és filmbeli státuszuk. És épp ők a célközönség. Ekkor lép be a képbe a szülői felelősség kérdése.

A Disney-filmeknek természetesen számos elvitathatatlan pozitív hatása is van a gyerekekre. Egy tanulmány szerint például az egymásnak segítő mesefigurák példái arra inspirálták a gyermekeket, hogy segítsenek a saját barátaiknak is. És ez nem kis jellemfejlődésbeli hatás. Egy másik tanulmány is hasonló eredményekre jutott - a jószívűség mint erény erősödött a gyerekekben, akárcsak az egymás bátorítása és dicsérete. Az, hogy a mérlegnek melyik oldala billen lejjebb, már nyilvánvalóan egyénileg különböző. Coyne arra is jutott, hogy a filmek percenként (!) tartalmaznak proszociális, azaz a vigasztalást, önzetlenséget, segítségnyújtást, együttműködést erősítő megnyilvánulásokat.

Hogy ki hova teszi otthon a polcra - konkrétan és metaforikusan - a Disney-meséket, döntés kérdése. A szülői felelősség elhanyagolhatatlan, mint ahogy a szülői jelenlét fontossága is, ez pedig már a korhatár és a téma komolyan vételének altematikája. Vajon biztonságos teljesen egyedül hagynunk egy kisgyermeket egy elsöprő, másfél órás, fordulatokkal, akcióval, felnőtt jelenlét nélkül nem feldolgozható érzelmi töltetű jelenetekkel teli történettel? Nem mindegy, hány évesen, de egy közös megnézés után akár nyugodtan, ha meggyőződtünk róla, hogy mindent feldolgozott.

Persze a legjobb, ha mi is ott ülünk és segítünk a vizuális orgia és a karakterdinamikák feldolgozásában. Hiszen míg anyáinknak gyermekkorukban "csak" azzal kellett szembesülnie napi szinten, hogy a rajzolt könyvillusztráció farkasa vagy boszorkánya milyen para, addig gyermekeinknek másodpercenként 24, folyamatosan változó filmkockát kell felfognia és feldolgoznia, a ritmus pedig csak nő, mint ahogy a mesebeli tétek is, és akkor még az élő szereplős remake-ek valóságközeliségéről nem is beszéltünk. Ehhez kellünk mi.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
hernadijudit.jpg

Sohase mondd – egy nagy sláger modern köntösben

A szerzők most először engedélyezték, hogy a legendás dalt újragondolják. A klipben Hernádi Judit is feltűnik.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 04.


hirdetés

Hernádi Judit legendássá vált dalát a „Sohase mondd”-ot dolgozta fel 113 Music, azaz Harót Balázs és Gem-B. A Hernádi Judit búgó hangjára készült szerzeményt most modern és újragondolt köntösben hallhatod.

A Döme Zsolt, Verebes István és Hernádi Judit nevéhez köthető szerzeményt eddig még senki sem dolgozhatta újra, a szerzők azonban most engedélyezték, hogy fiatalos és menő hangszereléssel elkészüljön 2019-es változata, sőt, még maga a színésznő is feltűnik a klipben.

Az eredeti dal 1979-ben született, majd 1980-ban az Örökség című filmben hangzott el először a nyilvánosság előtt. 40 évvel később Ferencz Péter "Peet" hangszerelte át. A hegedűs-énekes, dalszerző, zenei producer, a nemzetközileg elismert, többszörös Billboard listás pop-funk-jazz zenekar, a Peet Project alapítója mindig is nagyon kedvelte az ismert szerzeményt, ahogy a vokalistaként, táncosként és zenekarvezetőként ismert 113 Music, és az 1996 óta tevékenykedő zenei producert és dj Gem-B is, így a három alkotó kifejezetten élvezte a közös munkát, és a dal újraértelmezését.

VIDEÓ: Gem-B x 113music - Sohase mondd

hirdetés

KÖVESS MINKET:





hirdetés
banan.jpg

Elképesztő áron kelt egy banán, amit egy ragasztószalaggal rögzítettek a falra

Összesen három darab készült a nem mindennapi alkotásból, és kettőnek már van gazdája.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 05.


hirdetés

Különleges műalkotást lehet vásárolni most a miami Art Basel aukcióján. A művész egy valódi banánt ragasztott a falra egy széles ragasztószalaggal, és a művet árusítják jó pénzért.

Egy banán már lekelt 120 ezer dollárért (majdnem 36 millió forint),

egy francia nő lett az tulajdonosa. Még két banán vár gazdára, az egyikre már van vevő. A maradékot viszont az alkotó a múzeumnak szeretné eladni, ráadásul 150 ezer dollárért.

A gyümölcs-alkotás az olasz Maurizio Cattelan szobrász műve, és a címe: Komédiás - írta meg a 24.hu.

hirdetés

? Maurizio Cattelan's new sculpture 'Comedian' at Art Basel Miami marks the artist's first major debut at an art fair in over 15 years! Comprised of a real banana affixed to the wall with a piece of duct tape, this new work is no different than Cattelan's hyper-realistic sculptures lampooning popular culture and offer a wry commentary on society, power, and authority. In the same vein as Cattelan's America (2016), this piece offers insight into how we assign worth and what kind of objects we value. The idea of this work came to the artist's mind a year ago. Back then, Cattelan was thinking of a sculpture that was shaped like a banana. Every time he traveled, he brought a banana with him and hung it in his hotel room to find inspiration. He made several models: first in resin, then in bronze and in painted bronze for finally coming back to the initial idea of a real banana. Discover it on our booth D24! - Art Basel Miami Beach ? Perrotin Booth D24 ? December 5 - 9, 2019 - #MaurizioCattelan #ArtBaselMiami #ArtBaselMiamiBeach #ArtBasel #Perrotin - Courtesy Maurizio Cattelan.

3,110 Likes, 117 Comments - Perrotin Gallery (@galerieperrotin) on Instagram: "? Maurizio Cattelan's new sculpture 'Comedian' at Art Basel Miami marks the artist's first major..."

A Perrotin Gallery is megosztott egy képet a banánról, és annyit elárultak még a műről, hogy valóban egy valódi gyümölcs. Cattelan egy hiperrealista szobrász, és ezért is volt neki gond, hogy milyen anyagból készítse el a szobrát. Már régebben is gondolkozott a művön, útjai során midig vett egy banánt inspirációnak, több modellt is készített gyantából, bronzból, de végül visszatért az alaphoz, és maradt a valódi banánnál.

Arra próbál rámutatni a művével, hogy mit tekintünk értéknek.

The talk of the town in Miami right now is Maurizio Cattelan's "Comedian," a banana ? duct taped to the wall. Two have already sold for $120,000 at Perrotin ? read more, including about the banana my husband, @nnddmmyy, hung on his dorm wall for two years, on Artnet News, link in bio @artnet @galerieperrotin @mauriziocattelan @artbasel #art #conceptualart #banana #sculpture #artbasel #artbaselmiamibeach #artbaselmiami #artfair #artgallery #artwork #whatisart #isthisart #miami #miamibeach #florida #miamiflorida #mauriziocattelan #perrotin #galerieperrotin #artist #bananapeel #ducttape #artnetnews #artcollector #vippreview #artjournalism #artjournalist #openingday #artgallery #gallery #artworld

166 Likes, 25 Comments - Sarah Cascone (@sarahecascone) on Instagram: "The talk of the town in Miami right now is Maurizio Cattelan's "Comedian," a banana ? duct taped to..."

Az ötlet sikeres volt, hiszen máris vannak követői:

??? work of Art ... Sold ??? #mauriziocattelan #bananaart https://news.artnet.com/market/maurizio-cattelan-banana-art-basel-miami-beach-1722516

6 Likes, 3 Comments - Mateja Jerman (@mateja.j08) on Instagram: "??? work of Art ... Sold ??? #mauriziocattelan #bananaart https://news.artnet.com/market/maurizio-..."

UMMMM!! @mauriziocattelan I taped bananas to the wall and called it art last year #oldnews I'm not asking $120,000 per banana but someone could at least pay for grad school ? #thisshitisbananas @galerieperrotin @artbasel @theellenshow #artbasel #mauriziocattelan #art #artfair #banana #ceramics #gwenstefani @lizzobeeating

272 Likes, 24 Comments - Paige O'Toole ??? (@paigeotoole) on Instagram: "UMMMM!! @mauriziocattelan I taped bananas to the wall and called it art last year #oldnews I'm not..."


KÖVESS MINKET:






hirdetés
ed-sheeran-wiki-1000x688.jpg

Drake és Ed Sheeran zenéi a legnépszerűbbek Spotifyon

A Spotify összeállította az évtized legtöbbet streamelt előadóinak listáját.
MTI, fotó:Wikipedia - szmo.hu
2019. december 03.


hirdetés

Drake kanadai rapper áll az első helyen 28 milliárd streameléssel. Legnépszerűbb számát, a One Dance című dalt 1,7 milliárdszor játszották le rajongói. Drake-et a brit Ed Sheeran követi a listán, akinek legnépszerűbb dalát, a Shape of You-t 2,4 milliárdszor hallgatták meg, ezzel a 2010-es évek legtöbbször meghallgatott száma lett. Az évtized első öt legtöbbet streamelt előadója közé sorrendben Post Malone, Ariana Grande és Eminem jutott még be.

A Spotify szerint 2019 legtöbbet hallgatott száma Shawn Mendes és Camila Cabello Senorita című dala lett.

hirdetés

A júniusban megjelent számot egymilliárd alkalommal hallgatták meg a streamingszolgáltatónál. Alig valamivel lemaradva, 990 millió streammel követi Billie Eilish dala, a Bad Guy. Eilish debütáló lemeze, a When We All Fall Asleep Where Do We Go az év legnépszerűbb albuma lett. Először fordult elő, hogy egy női előadó került a Spotify év végi felmérésének csúcsára. Nagy-Britanniában azonban Eilish csak másodhegedűs Lewis Capaldihoz képest, akinek bemutatkozó lemeze, a Divinely Uninspired To A Hellish Extent listavezető lett a szigetországban.


KÖVESS MINKET:






hirdetés
fising2.jpg

Ricsárdgír-himnusszal és 20 éves jubileumi 30Y-koncerttel jön a 2020-as Fishing

Már lehet bérleteket és kempingjegyeket vásárolni a fesztiválra, amire tavaly kapunyitás előtt egy hónappal szinte alig lehetett belépőt kapni.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. december 05.


hirdetés

Elindult a jegyértékesítés a legbarátságosabb fesztivál hírében álló Fishing on Orfűre. A 2020-as fesztiválhimnuszt a Ricsárdgír írta, a 30Y 20 éves születésnapi koncerttel készül, a fesztivál pedig zöldebb lesz, mint valaha.

Habár a részletes zenei programot csak februárban teszik közzé, egy zenekart már most bejelentenek a szervezők a 2020-as Fishingre.

A nagyszínpad szombat esti fellépője a 20 éves születésnapját ünneplő 30Y lesz, akik egy rendhagyó koncerttel készülnek az orfűi estére.

Az ikonikus pécsi zenekar élete leghosszabb fishinges koncertjét adja majd, amely során minden eddigi lemezét megidézi. „Mondhatnánk, hogy ekkora meg akkora lesz, hogy ilyen vizuál meg olyan dramaturgia, meg ennyi fény, meg annyi hang. De a mennyiségi mutatók sose érdekeltek, legyen elég most annyi:

hirdetés

soha olyan koncertet nem játszottunk, amilyet a Fishingen fogunk.

Ahogy visszagondolok az eddigi közös éveinkre, valahogy az az érzésem, hogy a Fishing a mi fesztiválunk, és mi meg a Fishing zenekara, és a legjobb ebben az, hogy se érdek, se birtoklás, se kisajátítás nincs ebben a viszonyban, de csöpögős összeborulás sem: inkább nyíltság és kölcsönös megbecsülés.” – mondta el Beck Zoli, a 30Y gitáros-énekese.

A Fishing friss fesztiválhimnuszát a Ricsárdgír zenekar írta. „Ez már a negyedik himnuszunk és ezúttal egy őrültebb, műfajilag kevésbé klasszikus fesztiválhimnuszt szerettünk volna. A Ricsárdgír volt az első ötletünk és nagy örömünkre ők egyből igent mondtak” – mondta el Egyedi Péter, a fesztivál sajtófőnöke.

„Óriási megtiszteltetés, hogy a kedvenc fesztiválunk himnuszát mi készíthettük el idén. Amikor felhívott Egyedi Peti, eléggé rosszul lettünk.

Nálunk a 10 Ricsárdgír-stábtagból 6 pánikbeteg és a maradék 4 embernek is van valami komoly gondja. Hála égnek volt egy vidám számunk, a Minden nyár, ami az új lemezünk nyitódala is lesz és most már olyan, mintha mindig is a Fishing on Orfű himnuszának írtuk volna meg.

Nagyon örültünk a lehetőségnek, köszönjük!”

– tette hozzá Márton Dániel, a zenekar énekese. Az előbb említett Rise of the Koala című harmadik Ricsárdgír-lemez december 10-én jelenik meg, a bemutatója január 4-én lesz az Akvárium Nagyhallban.

A fesztivál egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az Orfűn szórakozó több ezer ember környezetterhelése a lehető legkisebb legyen, ezért a nagy múltú természetvédelmi alapítvány hazai szervezetével, a WWF Magyarországgal közösen alakítják ki a Fishing 2020-as ökostratégiáját.

A szervezők eddig is kiemelt figyelmet fordítottak a környezettudatosságra: 2013 óta használnak repoharat, az elmúlt 2 évben pedig a helyszínen szelektálták a fesztiválon felgyülemlett szemetet. Most a WWF Magyarország segítségével vizsgálják meg a további fejlődési lehetőségeket, hogy a fesztivál a lehető legzöldebb lehessen. Ezen túl a Fishing és a WWF több olyan aktivitást, különleges programot is tervez, amelyek a természetvédelem, a környezettudatosság témakörével foglalkoznak.

A Fishing az egyik legkapósabb zenei fesztivál: a 2014 óta elővételben teltházas rendezvényre legutóbb már majdnem egy hónappal a kapunyitás előtt elkelt az összes belépő. A Fishing on Orfűt 2020 június 17-20. között rendezik meg, bérletek ITT, kempingjegyek pedig ITT vásárolhatók. A napijegyek értékesítése a zenei program bejelentésével egyidőben, februárban kezdődik.

hirdetés

KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!