Telex: Nem tudják befejezni a kínaiak a Budapest-Belgrád vasútvonal építését
Pénzügyi és technológiai gondok miatt áll a Budapest-Belgrád vasútvonal építése, tudta meg a Telex. A lap a VSquare értesüléseire hivatkozva azt írja, hogy a problémát a biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítése okozza, amit a kínai fél az európai szabványok szerint nem tud kivitelezni, ezért felhagytak a projekt finanszírozásával és szakembereik abbahagyták a munkát.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd sem képes az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer minden elemének telepítésére. A European Train Control System (ETCS) a közlekedő vonatoknak adott jelzésekkel felügyeli és biztosítja a vasúti közlekedést. A rendszer célja, hogy elkerüljék a vonatbaleseteket, gázolásokat, kisiklásokat.
Ehhez hasonló rendszer működik Kínában is, ám míg az ázsiai országban egységes a vasútállomások vágányhálózata és biztosítottsága, addig Európában ez jóformán állomásonként eltérő. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezéseket állomásonként kell megtervezni, engedélyeztetni és legyártani, amit a kínaiak nem tudnak megoldani.
Az EU-s szabványok hiányában telepített rendszerek híján azonban a szerelvények a 160 km/h sebesség helyett csak 100-zal tudnak majd a vonalon közlekedni. Ez azt jelentené, hogy százmilliárdokból épülő vasútvonalon a lehetségeshez képest jóval lassabban lehet majd haladni.
Megoldás lehet a helyzetre, hogy a kínaiak helyett egy másik céget bíznak meg a kivitelezéssel, de úgy további éveket csúszna a korábban tervezetthez képest.
A projekt másik problémája, hogy az eredetileg 750 milliárd forintra tervezett kivitelezés az infláció, valamint az alapanyag- és alkatrészárak megugrása miatt ma már ennyiből szinte biztosan nem oldható meg. A magyar és a szerb főváros közötti vasútvonal költségvetése ezért tavasszal már kapott további 20 milliárd forintot, de egy új cég megbízása esetén akár százmilliárddal is emelkedhet az összeg.