Letarolta a magyar piacot a Temu, megjöttek a legfrissebb adatok
2024-ben a magyar online vásárlók minden ötödik forintját egy globális e-kereskedelmi óriásnál költötték el – derül ki a PwC Magyarország Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásából, amelyet a Forbes idéz. A kutatás a Digitális Kereskedelmi Szövetség közreműködésével készült, és a hazai e-kereskedelem legátfogóbb pillanatképét adja.
A teljes magyar e-kereskedelmi piac forgalma az előzetes adatok szerint 1920 milliárd forint lehetett tavaly. Ebből 330 milliárd forintot az importforgalom tett ki, amelyet nem belföldi vagy EU-s kereskedők bonyolítottak. A belföldi és EU-s kereskedők forgalma így körülbelül 1600 milliárd forintot tett ki. A végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, a 2024-es negyedik negyedéves mérések még folyamatban vannak.
Aktív vásárlói bázisa novemberre 1,8 millió főre nőtt. Tavaly márciusban még csak 850 ezer vásárlója volt, vagyis fél év működés után már a második legnagyobb szereplő volt az itthoni online piactéren. 2024-ben 4,2 millió magyar vásárolt online, és közülük közel a fele rendelt a Temuról.
A kínai piactér 2024 végére valamennyit veszített a lendületéből. A PwC szerint ebben szerepet játszott a Temu emelkedő árazása és a romló árfolyam is. Ugyanakkor „agresszív marketingkampányával” továbbra is rengeteg vásárlót ért el. Az egész évben növelte a rendelési gyakoriságot, és a kedvező árakkal „ugyanakkora költségkeretből több terméket tudtak vásárolni, ami tovább fokozta a vásárlási aktivitást”.
Az online piac éves szinten 15 százalékkal bővült 2024-ben. Ezen belül a belföldi és EU-s kereskedők forgalma csak 10 százalékkal nőtt. A növekedés fő motorja már nem a helyi és európai boltok voltak, hanem az importból származó rendelések. A határon kívüli, nemzetközi kereskedők ügyfélélményben, gyorsaságban és szolgáltatási színvonalban is versenyképes alternatívát kínáltak – fogalmaz a kutatás.
A PwC szerint
A koronavírus-járvány éveiben, 2020–2021-ben jelentős növekedés volt tapasztalható, ám ezt követően az infláció és az emberek visszafogottabb költése miatt két évig stagnált a piac. 2024-ben viszont az import rohamos növekedése ismét jelentős változásokat hozott.
A PwC várakozásai szerint 2025-ben is a külföldi kereskedők és piacterek fognak dominálni.
A verseny egyre kiélezettebb lesz, és a hazai kereskedőknek nehéz lesz felvenniük a versenyt a globális szereplőkkel, hacsak nem növelik a szolgáltatási színvonalukat, vagy nem kezdenek el külföldre is értékesíteni. A kutatás szerint a magyar gazdaság növekedése továbbra sem dinamikus, ami tovább nehezítheti a helyi kereskedők helyzetét.
Ugyanakkor a PwC szerint vannak olyan tényezők, amelyek segíthetik a magyar e-kereskedőket. Az EU fogyasztóvédelmi intézkedései, az online piacterekre kivetett kiskereskedelmi adó, valamint a kínai platformok vámmentességének eltörlésére vonatkozó uniós és amerikai tervek mind befolyásolhatják a globális piacterek, köztük a Temu működését és versenyképességét. Ezek a változások azonban csak akkor hozhatnak fordulatot, ha valóban megvalósulnak.