Nem lesz Közlekedési Múzeum a Városligetben
A döntést Vitézy Dávid, a múzeum igazgatója közölte a Facebook-oldalán, hivatkozva a Liget Projekt miniszteri biztosának, Baán Lászlónak a levelére.
Ebben az olvasható: a kormány döntése alapján "a Közlekedési Múzeum számára egy olyan új, fő kiállítóhelyet szükséges létrehozni, ahol lehetséges a közlekedési eszközök, illetve azok történetének teljes spektrumú bemutatása, az eddigi városligeti helyszínnél sokkal nagyobb területen".
Az új helyszínről a kormány néhány hónapon belül hoz döntést.
A régi épület
Vitézy azt írja posztjában, rozsdaövezeti helyszínt keresnek, a ligetes terv minden kritikusa egyébként ezt ajánlotta korábban.
Szerintem jó döntés született, és nagyon örülök, hogy mód nyílt a projekt felülvizsgálatára, a Kormány, Baán László miniszteri biztos és a Városliget Zrt. maximális konstruktivitással és nyitottsággal támogatták a múzeum szakmai szempontjait, a kiállítótér bővítésére, a korábbi koncepció felülvizsgálatára vonatkozó javaslatokat.
A történeti épületet visszaépítik, de ott a korábbi tervek alapján sem lett volna múzeum, hanem a föld alá vitték volna a gyűjteményt.
A felszín feletti épületben most a tervek szerint innovációs múzeum lesz,
ahova valószínűleg nem kell mozdonyokat és járműveket bevinni, mert ez volt a fő gondja a fejlesztéssel a kormánynak.
Így egyelőre csak három tervezett múzeummal kell számolni a Ligetben: a Szépművészetivel, az Új Nemzeti Galériával, és a Magyar Zene Házával.
A Kormány ismételten állást foglalt a Közlekedési Múzeum városligeti történeti épületének - amely a millenniumi kiállítás egyik legpompásabb épülete volt - eredeti tervek alapján történő rekonstrukciója mellett is. Itt az MMKM egyik tagintézményeként a magyar innováció történetét, a világhírű magyar műszaki találmányokat és feltalálókat bemutató interaktív kiállítás jön létre. Ezzel összhangban a városligeti épület újjáépítésére vonatkozó eddigi tervek módosulnak: a koncepció fentiek szerinti felülvizsgálata nyomán nem lesz szükség térszint alatti kiállítási terek létrehozására. Az új Közlekedési Múzeum helyszínét illetően a Kormány néhány hónapon belül végleges döntést hoz - olvasható a Liget Budapest oldalon található közleményben.
Várnai László, a CivilZugló Egyesület vezetője azt nyilatkozta az Indexnek, hogy a civilek és a Ligetvédők örülnek, hiszen "Mindenki mondta már rég óta, hogy nem lehet fejleszteni a múzeumot, mert nincs hely".
Korábban már felmerült, hogy Rákosrendezőre lehetne vinni egy közös közlekedési kiállítóteret, ahol a MÁV, a Malév és a BKK régi járműveivel is helyet kaphatnának a 180 hektáros rozsdazónában.
Az egyesület azt javaslata, hogy itt építsenek kiállítóhangárokat, így az elhagyatott ipari zóna egy új funkciót kapna. Az egyesület szerint ide kerülhetne a vidámpark is.
Várnai szerint "felháborító, ami a Városligetben zajlik, hogy százmilliókért terveztetnek értelmetlen dolgokat, amiket aztán dobhatnak ki az ablakon, miközben ezer helyen balesetveszélyes a liget, és ezzel egyáltalán nem törődnek" - írta az Index.