Koncessziós cégekre bízza a legtöbb autópályaszakasz üzemeltetését az állam
A kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését átadja az állam öt különböző társaságnak szeptember elejétől - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
A közlemény szerint így
A Magyar Közút továbbra is üzemeltetni fog 291 kilométernyi gyorsforgalmi utat. Ezen felül a jövőben továbbra is ellátja 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút fenntartási feladatait.
A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelnek. Budapesten belül a fő- és tömegközlekedési útvonalak a fővárosi önkormányzathoz (a Budapest Közút Zrt. a fővárosi önkormányzat cége), a többi út pedig a kerületi önkormányzatokhoz tartozik ezt követően is - írták a közleményben.
A 35 évre szóló megbízást korábban az ellenzék és a civilek is bírálták, sokan ugyanis a Fidesz hatalmának bebetonozását látták benne - emlékeztetett az rtl.hu. Ezért is lenne jó, ha kiadnák azokat a számításokat, amelyek alapján meghozták a döntést, így láthatóvá válhatna, hogy tényleg jól járnak-e az adógizetők.
A Transparency International ennek érdekében pert indított ezek nyilvánosságra hozatala érdekében, ami azért is lenne fontos, mert a számítások egy másik autópálya-koncessziót is érintenek. Ezt a Mészáros Lőrinchez köthető Themis Magántőkealap nyerte el, és a meglévő és a később megépülő gyorsforgalmi úthálózat tervezésére, felújítására és építésére ad megbízást szintén 35 évre.