HÍREK
A Rovatból

„Kőkorszak” Mariupolban: a fehérneműtől a kasszáig mindent elloptak a boltokból a helyiek

82 nap után ért véget Mariupol ostroma. Körülbelül 150 000 ember maradt a városban a csaknem félmilliós lakosságból, de az ott maradtak többsége is menekülni próbál.


Majdnem három hónapos könyörtelen támadás után Mariupol elesett. A harcok kezdetén a közeli acélmű kohászai, Natalija és Andrij már

felszeletelték az utolsó két cipót, amit meg tudtak venni, és hagyták kiszáradni, hogy legyen mit enniük az előttünk álló hetekben

- kezdi riportját a BBC.

A huszonkét éves mérnöki végzettségű Marija az első robbanások idején még azt gondolta, hogy vihar van. Lassan tudatosodott benne, hogy megtámadták őket.

Hirtelen jött számára a felismerés, hogy a háború kezdetét megelőző napokban miért jelentek meg katonák abban a festéküzletben, ahol dolgozott, hogy kék és sárga szalagot vegyenek.

Szükségük volt ugyanis ezekre ahhoz, hogy meg tudják jelölni egyenruhájukat.

Amikor 2014-ben kitörtek a harcok Donyeckben és Luhanszkban, a kormány rövid időre elvesztette az irányítást Mariupol felett. 2015 januárjában a lázadók rakétatámadása a város keleti szélén csaknem 30 civilt ölt meg. A fegyverropogás a város hétköznapjainak részévé vált, nem sokkal később azonban a kormány Donyeck megye közigazgatási fővárosává tette Mariupolt. Középületeket újítottak fel, új parkokat hoztak létre, kávézókat, valamint informatikai iskolát nyitottak, népszerűsítették a kortárs művészetet és a sportot. De míg Mariupol virágzott, a lázadók kezében lévő Donyeckben egyre rosszabb lett a helyzet.

A háború kitörése után az orosz hadsereg meglepően gyorsan vette ostrom alá a várost, majd megtámadta az áram- és vízellátást. Március 9-én légicsapás érte a szülészeti klinikát, egy héttel később pedig lebombázták az óvóhelyként használt színházat. A helyiek szerint a lázadókat a bosszú vezérelte, amikor visszatértek Mariupolba.

„Ha mi szarban élünk, akkor te is szarban fogsz élni”

- mondták a mentősként dolgozó Volodimirnek egy ellenőrzőponton, amikor megszökött a városból. Ő sokáig csak beteg édesanyja miatt maradt a városban, aki meghalt az élelmiszer- és gyógyszerhiány miatt.

Ivan és felesége a helyi szupermarket alatti pincében kerestek menedéket és csak az életben maradáshoz való legszükségesebb dolgokra szorítkoztak:

"Primitív emberekként éltünk. Fát vágtunk, tüzet raktunk, tűzön főztünk ételt. Még olyanokról is hallottam, akik galambot ettek."

Ivan naplót vezetett az ostrom alatt, ami később az interneten is megjelent.

„Elérkezett a kőkorszak” – mondja március 6-i bejegyzésében, amelyben arról ír, hogy végignézte, ahogy ukrán polgártársai

az elhagyott üzletekben portyáznak, és a számítógépektől a fagyasztókon át a fürdőruhákig és fehérneműkig mindent elvisznek.

Volt, aki egy üveg kaliforniai Merlot-ot hozott el egy közeli üzletből hozott, de loptak orvosi felszereléseket is, egyes helyeken pedig a kasszát is elvitték.

„Mi vagyunk önmagunk legrosszabb ellenségei”

– írja Ivan a naplójában.

Azt is feljegyezte, hogy "egyesek szerint Mariupol hős város státuszt kapott"

Körülbelül 150 000 ember maradt Mariupolban a csaknem félmilliós lakosságból, de az ott maradtak többsége is menekülni próbál. Azok az emberek, akik korábban a szupermarket előtt álltak sorban ételért, most egymásra pakolt holttesteként várták, hogy eltemessék őket.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Zelenszkij: Orbán moszkvai útja árulás volt Európa ellen
Az ukrán elnök szerint Európa minden problémáját meg lehet oldani Orbán nélkül is. Beszéde végén arra kérte a briteket, hogy a tőlük kapott légvédelmi fegyvereket orosz területek ellen is bevethessék.


Volodimir Zelenszkij ukrán elnök élesen bírálta Orbán Viktort a csütörtökön az anlgiai Blenheim kastélyban tartott Európai Politikai Közösség csúcstalálkozón, írja a Guardian.

Az ukrán elnök érzelmes beszédében többször is célzott Orbán nemrégiben Moszkvában tett „békemissziójára”, árulással vádolva a magyar miniszterelnököt. Zelenszkij beszéde ráadásul akkor hangzott el, amikor európai vezetők és védelmi miniszterek gyűltek össze az Egyesült Királyságban, hogy megvitassák az ukrajnai háború helyzetét.

„Európában megőriztük az egységünket azáltal, hogy együtt cselekedtünk, ami azt jelenti, hogy Putyin nem érte el elsődleges céljait... Ez az előnyünk, de csak addig marad előny, amíg egységesek vagyunk” - mondta az ukrán elnök.

„Megpróbálhat megkörnyékezni benneteket, vagy egyesével néhány partneretekhez fordulhat, hogy megkísértse, preszionálja vagy zsarolja őket, hogy egyvalaki elárulja a többit. Mi megőrizzük egységünket” – tette hozzá Zelenszkij Putyinra utalva.

„Ha valaki Európában megpróbál a hátunk mögött vagy valaki más kárára problémákat megoldani, ha valaki a háború fővárosába akar utazni beszélgetni – és talán valamit ígérni közös érdekeink vagy Ukrajna és más országok kárára – akkor miért számítsunk egy ilyen személyre? Az EU minden problémáját megoldhatja nélküle is”

– jelentette ki Zelenszkij Orbán moszkvai látogatására célozva.

Orbán az év elején több mint egy hónapig blokkolta a Kijevnek szánt 50 milliárd eurós támogatási csomagot, majd júliusban Moszkvába utazott „békemisszióra”, és közös sajtótájékoztatót tartott Putyinnal, amelyben az orosz vezető arra szólította fel Kijevet, hogy adjon fel területeket, vonja vissza csapatait és hagyja abba a NATO-csatlakozási törekvéseit.

Orbán ezután találkozott Donald Trump volt amerikai elnökkel, majd levelet írt az európai vezetőknek, amelyben azt állította, hogy Trumpnak „megalapozott tervei” vannak a békére, ha visszatér a Fehér Házba a novemberi elnökválasztás után.

Trump azóta kiemelte, hogy szándékában áll kihátrálni a külföldi konfliktusokból, és az izolacionista J.D. Vancet választotta alelnökjelöltjének.

Orbán világpolitikai tevékenysége aggodalmat keltett az európai fővárosokban,

Zelenszkij meghívása pedig a Blenheim-palotába részben az Ukrajna iránti egységes támogatás kifejezésére szolgált.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hasonló üzenetet fogalmazott meg az EP-képviselőknek tartott beszédében néhány órával az ukrán elnök felszólalása előtt.

„Két héttel ezelőtt egy európai miniszterelnök Moszkvába utazott. Ez a békemisszió nem volt más, mint lekenyerezés”

- mondta von der Leyen.

Keir Starmer brit miniszterelnök is támogatását fejezte ki, amikor bemutatta Zelenszkijt a csütörtöki találkozón.

„Ukrajna minden nap küzd, hogy ne csak az ukrán népet, hanem az európai népeket is megvédje – egy kontinensen, ahol a szabadságba, a demokráciába és a jogállamiságba vetett hitünket nehezen nyertük el, és amely békében akar élni” - mondta Starmer.

„Zelenszkij elnök úr, küzdelmében, hogy megőrizze ezeket az értékeket, tisztelgünk ön előtt. Ne legyen kétsége afelől, hogy ameddig szükséges, ki fogunk állni ön mellett” – tette hozzá.

Zelenszkij beszédében felszólította az európai vezetőket, hogy biztosítsanak légvédelmi fegyvereket Ukrajnának, és ne korlátozzák azok használatát. Az Egyesült Királyság ugyanis Storm Shadow rakétákat biztosított Ukrajnának, de nem engedi, hogy Zelenszkij azokat orosz terület ellen használja.

„Nem kell félnünk ezektől a képességektől” - mondta az ukrán elnök.

„Minél hatékonyabb a légvédelmünk, annál tehetetlenebb lesz Putyin. Minél kevesebb korlátozás van a hatékony fegyverek használatára, annál inkább keresni fogja Oroszország a békét.”

– tette hozzá az ukrán elnök.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Lázár János bekeményített: betilthatta a Coca-Cola termékeit a minisztériumában
Az Index értesülései szerint Építési és Közlekedési Minisztérium területén nem lehet a multicég italaiból inni. Az ok a Fanta narancstartalma.


Egészen furcsa lépésre szánta el magát a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Az Index értesülései szerint mostantól az ÉKM-hez tartozó épületekben egyetlen Coca-Cola terméket sem szolgálnak fel. Az ok? Természetesen a napokban kirobbant Fanta-botrány.

Információik szerint Lázár János egyik új utasítása értelmében az ÉKM-hez tartozó épületek egyikében sem lehet többé Coca-Cola termékeket felszolgálni. Ez nem csak a minisztériumi megbeszélésekre, meetingekre vonatkozik, hanem a minisztériumba érkező vendégek sem kapnak ilyen italokat.

A miniszter egy keddi Facebook-posztban keményen nekiment a Coca-Colának, miután a hazai sajtóban elterjedt, hogy Magyarországon alacsonyabb minőségű terméket árulhatnak ugyanazon név alatt, mint Olaszországban.

Felidézte, hogy évekkel ezelőtt egy Kormányinfón már beszélt arról, hogy „a külföldi élelmiszeripari cégek szemetet adnak el a magyaroknak.” Majd hozzátette: „Most meg ezt olvasom: »Több mint dupla annyi igazi narancslé van az olaszországi Fantában, mint a hazaiban, az íze és a színe is más…«”

„Szerintem nem kell cukros üdítőt inni, de ha valaki erre akarja költeni a pénzét, hát tegye. Az viszont nem járja, hogy a magyarok Fanta helyett csak hantát kapjanak a Coca-Cola vállalatcsoporttól! [...] Nem fognak koccintani a multik! Ez viszont nem hanta!” – írta Lázár János, és felvetette, hogy szigorítani kell az élelmiszerek minőségét szabályozó törvényt.

A Coca-Cola kedden azt írta az Index megkeresésére: „Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy olyan üdítőitalokat kínáljunk piacaikon, melyeket a fogyasztók kedvelnek. Büszkék vagyunk arra, hogy Magyarországon az üdítőitalok széles választékát kínálhatjuk a víztől a teákon át a szénsavas üdítőitalokig. A Magyarországon és az Európai Unióban elérhető Coca-Cola termékek összetétele teljes mértékben megfelel a helyi előírásoknak. A helyi és európai szabályozásoknak megfelelően receptúráinkat a helyi fogyasztói preferenciákhoz igazítjuk, és adott esetben egyes összetevőket a helyi ellátási láncokból szerzünk be, az egyes piacok hasonló termékeivel összhangban” – írták, hozzátéve, hogy „csomagolásainkon és weboldalunkon teljes körű tájékoztatást biztosítunk termékeink összetevőiről és tápértékéről, hogy a fogyasztók megalapozott döntéseket hozhassanak.”

Lázár János posztjára Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is reagált, ő viszont azt ajánlotta a miniszternek, hogy foglalkozzon inkább a MÁV-val, amelynél egyre rosszabb a szolgáltatások minősége.

„Azt hiszem, fontosabb probléma ez, mint a Fanta narancstartalma” – írta bejegyzésében Vitézy.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
Az Operaház szerint veszélyezteti a dolgozók béremelését, hogy megírták: Ókovács Szilveszter egy 60 milliós BMW-t használ
A hivatalos közlemény szerint az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke hamis, manipulatív állításaival félrevezette a közönséget. Az Ókovács által használt BMW árát is pontosították: nem 60, hanem 40 millióba kerül.


Az Operaház élesen bírálta a Magyar Narancs szerdai cikkét, amiről korábban mi is írtunk, és ami szerint Ókovács Szilveszter egy 60 milliós BMW-t használ, amivel az Operaház királyi felhajtóján is parkolhat.

Az intézmény szerint azonban ezek az állítások „manipulatívak, hamisak”.

Az Operaház a közleményében arra is céloz, hogy a cikk szerzője elfogult, hivatkozva egy „szoros munkakapcsolatra”.

Az Operaház azt is közölte, hogy „nem rendelkeztek és nem rendelkeznek saját vagy bérelt szolgálati autóval”, és hogy Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke megszólalása miatt „a félrevezetett közönség távol marad az intézmény előadásaitól”.

Az intézmény szerint a BMW-s cikk megjelenése egyenesen „veszélybe sodorta” a tagok béremelését.

Ókovács BMW-jének használatát az Operaház azzal indokolja, hogy „a szolgálati személygépkocsit” egy BMW-vel kötött szerződés alapján kapták „a vezetőségi flotta egyik darabjaként”. Az Operaház közleménye szerint Bárány állításával ellentétben nem dedikáltan a művészek kapták a BMW-ket, de elismerik, hogy „valóban volt olyan időszak, amikor egy operaénekes külön márkanagyköveti felkérést kapott a BMW Group Magyarországtól”.

Az Operaház szerint nem ők választják ki, hogy milyen autót ad a BMW, de hogy ki használja, azt az Opera dönti el. Az autók használata és beosztása „az OPERA kompetenciájába tartozik”. Továbbá, „takarékossági okokból” az Operaház „hivatali sofőröket sem alkalmaz”.

Az Operaház a BMW árával sem ért egyet,

szerintük nem 60 millióba kerül az autó, listaáron „csaknem harmadával kerül kevesebbe”.

A cikkben „királyi felhajtónak” nevezett felhajtót pedig „Dalszínház utcai és Hajós utcai kocsifeljárónak” hívják. A vezetőség „takarékossági okokból”, valamint „a márkakommunikáció keretében az autók reprezentálása céljából használja parkolásra”.

Az Operaház megvádolta a szakszervezeti elnököt, Bárányt, hogy évek óta próbálja aláásni a BMW-vel való együttműködést. Jelenleg pedig „durván sértő és lejárató kijelentéseket tett megalapozatlanul”, hogy lejárassa az intézmény vezetőjét. Szerintük ezzel Bárány Balázs a Kollektív Szerződést is megsértette.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Letérdeltette a hőség a MÁV-ot: több mint 10 ezer vonat késett, 560 el sem indult a nagy melegben
Múlt héten már a vasúttársaság is azt kérte az utasoktól, hogy aki tudja, halassza el az utazását vagy válassza a Volán járatait.


Július 5. és 15. között több mint 35 ezer vonat indult el a MÁV járatain, és ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy legfeljebb 6 perces késéssel közlekedett – közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu érdeklődésére.

A csatorna azért érdeklődött, mert múlt héten a társaság arra kérte az utasokat, inkább utazzanak busszal, mert a Volán járatainak 84 százalékán van klíma, míg a vonatokon sokkal rosszabb a helyzet. Azt is tanácsolták, hogy aki nem bírja a meleget, inkább halassza el az utazását.

A MÁV-Start szerint azonban a járatokon nem volt jelentős utasszámcsökkenés, sőt, a Volánbusz balatoni és Hatvan-Gyöngyös-Eger vonalain 10-30 százalékos utasszám-emelkedést tapasztaltak ebben az időszakban.

Aki mégis vonatra szállt, az viszont általában rosszul járt. A túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. Az RTL Híradó stábja több városban is forgatott, ahol az utasok meséltek tapasztalataikról. A Keleti pályaudvaron nyilatkozó Fülöp Zoltánék például egy órás késéssel indultak Békéscsabáról, és az IC kocsi tömve volt, így borzasztó melegben utaztak.

A MÁV adatai szerint a járatok 30 százaléka késett, ami azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek időben célba az utasok. Ráadásul a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezer járatszám alapján 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben buszozni lehetett helyette, 487 vonat pedig kimaradt.

„Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg” – közölte a MÁV.

A pótlásokra legtöbbször jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. A huzamos idejű magas hőhatás pedig különösen megviseli a túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket, amelyek ilyenkor könnyebben meghibásodhatnak.

A tartós hőség következtében a sínhőmérséklet elérheti az 50-60 Celsius-fokot is, ami a pálya szerkezeti elemeiben maradandó alakváltozásokat okozhat, veszélyeztetve a forgalombiztonságot. A hőtágulás miatt a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik, és sebességkorlátozást vezethetnek be a biztonságos közlekedés érdekében. A nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata is.

Szombaton a Keleti Pályaudvar és Sülysáp közötti vonal teljesen leállt, több járat pedig kerülővel közlekedett, ami alaposan megnövelte az utazások idejét.

Szalma Botond, közlekedési mérnök a Reggelinek nyilatkozott a vasúti közlekedésben kialakult helyzet mélyebb okairól: „A közlekedés az ország ideg- és érrendszere, karban kell tartani, ez nem játék. Nálunk mi történik? Megpróbálunk 40 éves vonatokkal modern szolgáltatást nyújtani. 10 évig nem volt közlekedésért felelős minisztérium, a baj itt kezdődik.”

„Közlekedéspolitikának hívják, ami megoldhatná a káoszt, a szakembereket pedig vissza kell engedni a közlekedésbe”

– tette hozzá. Szerinte nem az a baj, hogy a miniszter politikus, de a szakmát is meg kell hallgatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk