HÍREK
A Rovatból

Két év alatt 564 milliárd forintot bukhatott Magyarország azon, hogy az oroszoktól vettük a gázt

Mivel a magyar kormány 2021-ben 15 évre szóló gázvásárlási szerződést kötött a Gazprommal, felbontani sem éri meg az ország számára nem igazán előnyös megállapodást.

Link másolása

Ha a tőzsdei árakhoz viszonyítjuk, a jelenleg érvényes, 2021-ben kötött magyar-orosz fűtőanyag-beszerzési szerződésből az elmúlt két év során 564 milliárd forint kára származhatott Magyarországnak – írja a Népszava a KSH most közzétett tavaly decemberi adatai alapján.

A lap emlékeztet: Vlagyimir Putyin orosz elnök a piaci szint ötödéért ígérte a gázt Magyarországnak, amely 2021 októberében 15 éves gázvásárlási szerződést kötött a Gazprommal. A kormány korábbi közlése alapján ez a megállapodás sokkal kedvezőbb, mint az 1995-ben kötött szerződés, és a magyar-orosz gázmegállapodás biztosítja a rezsicsökkentés fenntartását.

Ezzel szemben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból készített számítások alapján Magyarországnak 564 milliárd forintos veszteséget okozott, hogy az elmúlt két évben a kormány nem a tőzsdéről szerezte be a gázt, hanem az orosz állami Gazpromtól.

A magyar kormány többször is azt kommunikálta, hogy az orosz gáz a legolcsóbb Magyarországnak, de ezt még nem támasztották alá bizonyítékokkal. A Népszava elemzése szerint nem lehet látni, hogy a 2021-ben kötött szerződés miért lenne kedvezőbb, mint a korábbi kontraktus vagy más gázvásárlási lehetőség.

Ezt megerősítette Miklós László energiapiaci szakértő, a Mol korábbi vállalati kapcsolati igazgatója is, aki szerint a jelenlegi megállapodás egyértelműen nem jobb az előzőnél.

Ráadásul mivel hosszú távra, 15 évre szól a beszerzési szerződés, Magyarországnak már nem éri meg kilépni belőle és esetleg más forrásokból beszerezni a gázt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán vétójától tartanak az Unióban, közeleg a magyar elnökség időszaka
Kovács Zoltán, a kormány nemzetközi szóvivője és a közelgő elnökség koordinátora nem cáfolta a sajtóhíreket, hogy soros elnökként is vétóznának.

Link másolása

Július elsején veszi át az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét Magyarország, de már többen is attól tartanak, hogy az ország figyelmen kívül hagyja a „becsületes közvetítő” szerepét – számolt be az Euronews.

Ahogyan a cikkben emlékeztetnek, a félelem nem biztos, hogy alaptalan, ugyanis az Orbán-kormány korábban többször is vétóval késleltette egyes Oroszországgal kapcsolatos döntések meghozatalát.

Soros elnökként elsősorban a napirend meghatározása, a tagállamok közötti tárgyalások moderálása és az intézmény képviselete lesz Magyarország feladata, és ezzel a pozícióval hallgatólagosan ugyan, de együtt jár, hogy kényes ügyekben tartózkodni kéne az ellenszavazattól, ha az elnökséget betöltő egyedül vétózna.

Kovács Zoltán, a kormány nemzetközi szóvivője és a közelgő elnökség koordinátora nem cáfolta a sajtóhíreket, hogy soros elnökként is vétóznának.

„Amíg nincs közös álláspont, addig nincs közös álláspont” – fogalmazott.

Hozzátette, hogy Magyarország ugyan nem fog visszatartani napirendi témákat, de hallatni fogja a hangját.

„Tudjuk, mi a szerepünk és kötelességünk, de ez nem jelenti azt, hogy Magyarország nem fog a saját álláspontja mellett felszólalni” – mondta Kovács.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Kert Attila, a Euronews hírigazgatója: sem budapesti, sem a brüsszeli szerkesztőség semmilyen jelét nem tapasztalta annak, hogy bármiféle befolyásolási kísérlet történt volna
A tulajdonosi kör és a menedzsment szét van választva, azaz lehetetlen is a tulajdonosok felől tartalmi elvárásokat tenni. A hitelesség elvesztése a cégnek súlyos károkat okozna.

Link másolása

A Direkt36 alapján mi is megírtuk, hogy az Orbán Viktorhoz személyes szálakon kötődő Pedro Vargas Santos David portugál üzletember cége vásárolta meg 2022-ben a Euronews nemzetközi televíziót. A pénz nagy részét egy magyar állami tőkealap és a kormányzati propagandagépezet egyik régi szereplője biztosította. Ráadásul az ügylet részleteit ismerő egyik forrás a Direkt36-nak azt mondta,

nyilvánvaló volt, hogy felsőbb utasításra kellett megcsinálni ezt a befektetést.

A befektetést intéző embereknek külön a lelkükre kötötték, hogy semmi nem kerülhet ki a nyilvánosságba.

Az ügylet előkészítő anyagában az szerepelt, hogy

a célok között van a „baloldali eszmék és elfogultság / egyoldalúság enyhítése”.

A színfalak mögött a befektetés állami részét intéző szereplők sem titkolták, hogy politikai okokból volt fontos ez az ügylet. A forrás szerint a befektetést intéző emberekkel közölték, hogy azért kell a Euronews, mert túl sok kritika éri Magyarországot külföldön, és ezért javítani akarják az országimázst.

„Mondták, hogy szükségünk van arra, hogy legyen egy olyan európai platform, ahol jobb színben tudjuk feltüntetni magunkat”

Megkerestük Kert Attilát, a Euronews magyar irodájának hírigazgatóját, érzékelt-e valamit mindabból, amit a Direkt36 kiderített, találkozott-e befolyásolási kísérlettel.

A hírigazgató elmondta, hogy „a cég vezérigazgatója, Guillaume Dubois, akit a Direkt36 is idézett, ma egy belső értekezleten azt mondta, hogy a Euronewsnél

a befektetői tőke és a menedzsment el van választva, és a tulajdonosnak, különösen egy kisebbségi tulajdonosnak semmilyen befolyása nincsen a cég mindennapi működésére.

Ennek, valamint a szerkesztőség függetlenségének a bizonyítéka a mindennapi működésünk”.

Kert Attila hozzátette, hogy ez a tulajdonosi szerkezet több mint két éve létezik, de „sem a budapesti, sem a brüsszeli szerkesztőség semmilyen jelét nem tapasztalta annak, hogy bármiféle befolyásolási kísérlet, vagy ennek akár csak sugalmazása történt volna ez idő alatt”.

Amikor rákérdeztünk, hogy a befektetők és a menedzsment szétválasztásának intézményi garanciái vannak, vagy csupán a szokásjog szerint működnek így, a hírigazgató annyit mondott, hogy a Euronews nem egy magyarországi cég, és a vállalati kultúra, meg a jogi környezet is más náluk.

A fentiekhez még érdemes hozzátenni, hogy a Euronews hitelessége az, ami a legnagyobb tőke. Ha egy újságíró vagy egy szakszervezet előállna azzal, hogy rá nyomást gyakoroltak, akkor könnyen elveszítheti, és

akkor nem jönnek a hirdetők, ráadásul a befektetők részvényeinek sem tenne jót.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kajdi Csaba Deutsch Tamásról: Megállás nélkül tud beszélni bármiről, ezért ül itt
Kajdi „Cyla” Csaba épp Donáth Annával turnézik Brüsszelben, ahonnan rendszeresen posztol is az Instagramra. Most épp parodisztikusan narrálta az EP-képviselő szereplését.

Link másolása

Most éppen az interjút adó Deutsch Tamást szúrta ki az Európai Parlament épületében, és parodisztikusan narrálta az EP-képviselő szereplését Instagram-történetében.

„Az a lényeg, hogy az Európai Parlamentnek van egy ilyen VoxBoxa. Időpontot kérsz... ők kértek időpontot, és akkor idejön Tomi, leül és mondja. Érted? Mint a duracell nyuszi. Ez a lényeg”

– magyarázta Deutsch munkásságát Kajdi.

„Megállás nélkül tud beszélni bármiről, ezért ül itt. Jómagam is egyébként itt ülhetnék…” – vonta le a tanulságot az influenszer.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
250 ezer felett jár Magyar Péter követőinek száma
Ezzel messze lehagyja a Megafon csapatát, de némely paraméterekben Orbán közösségi oldalánál is jobban teljesít.

Link másolása

A Média1 elemzéséből kiderül, hogy csütörtök estére, alig két hónappal nyilvánosság elé lépése után Magyar Péter oldala elérte a 250 ezer követőt a Facebookon. Az újdonsült ellenzéki vezető, aki a Talpra Magyarok közösségének, illetve most már a Tisztelet és Szabadság (TISZA) Párt vezetője is, a legfrissebb hirek szerint a júniusi európai parlamenti és helyhatósági választásokon is megmérettetheti magát.

A negyedmilliót érdemes összevetni a fideszes „influenszerek” teljesítményével:

•Deák Dánielnek 97 ezer,

•Bohár Dánielnek 67 ezer,

•Trombitás Kristófnak 43 ezer,

•Apáti Bencének 42 ezer,

•A Kopasz Osztnak (Filep Dávid) 34 ezer,

•Kötter Tamásnak 32 ezer,

•A KonVerzió blognak (Dávid Bence) 22 ezer,

•Ibolya Csengének 14 ezer követője van.

A fenti, nem kevés pénzzel megtámogatott propagandistáknak évek alatt sikerült ennyi követőt szerezni, míg Magyar Péter két hónap alatt ért el 250 ezernél is több embert.

Ráadásul Magyar Péter bizonyos dolgokban már Orbánt és Szijjártót is lekörözi.

2024 márciusában Magyar Péter 92 poszttal 2.373.000 interakciót (azaz lájkot, kommentet és megosztást) kapott a legnagyobb közösségi oldalon, míg ugyanekkor Orbán Viktor csak 811.000 interakciót 71 poszttal, Szijjártó Péter 387.000 interakciót 195 poszttal, Hadházy Ákos: 266.000 interakciót 85 poszttal, Karácsony Gergely: 185.000 interakciót 67 poszttal. Az is látszik, hogy Magyar teljesítménye e téren magasabb, mint Orbáné és Szijjártóé együttvéve.

Továbbá most fordult először az is elő, hogy

a miniszterelnököt a többség kinevette a saját Facebook-oldalán.

Szerda estére a nevető fejek száma meghaladta a kormányfő egy április 9-i posztja alatt nemcsak a lájkok, hanem a lájkok, szívecskék és ölelések együttes számát is. Jelenleg 2800 fölött jár a miniszterelnökön kacagók száma:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk