Kaotikus az egészségügyi dolgozók oltása a Magyar Orvosi Kamara beszámolója szerint
Nem racionális az, ahogyan az oltóanyagokat osztják, ráadásul nehézkes a hozzáférés is - derült ki a Magyar Orvosi Kamara beszámolója alapján, amelyet a hozzájuk beérkező tapasztalatok alapján készítettek el.
A Kamara titkára, Svéd Tamás beszámolója alapján a Magyarországra eddig két részletben érkező vakcina mintegy 80 ezer ember számára lenne elegendő, ám az illetékesek nem bíznak maximálisan abban, hogy három hét múlva - amikor esedékes az oltás megismétlése - újra rendelkezésre fog állni ugyanekkora mennyiség. Éppen ezért biztonság kedvéért inkább tartalékolnak, ezért kapja meg 80 ezer ember helyett egyelőre csak 39 ezer, hogy őket akkor is be tudják oltani a második adaggal, hogyha az új szállítmány nem érkezik meg.
Svéd írása szerint a sorrend sem olyan kőbevésett dolog, ahogy eddig a közvélemény hitte: ugyan tényleg meghatároztak egy prioritási sorrendet az egészségügyi dolgozókon belül, a tapasztalatok alapján mégsem mindig ez alapján történik az oltás.
A hivatalos sorrend a következő: első lépésben a COVID osztályok és ellátó helyek dolgozói kapják meg a vakcinát, majd az előszűrés nélküli betegekkel foglalkozók (sürgősségi osztályok, baleseti sebészetek dolgozói, munkájuk révén rendszeresen aeroszolnak kitett egészségügyi dolgozók, a fentiek mellett a légutat biztosító aneszteziológusok és jelenleg is dolgozó fogorvosok).
Mindez azonban a gyakorlatban nem teljesen van így. A hozzájuk beérkező hírek és a közösségi profilokon látott bejegyzések alapján azonban
Megkérdőjelezhető például az oltóközpontok azon döntése, hogy első körben az egészségügyi dolgozókkal együtt a saját irodai alkalmazottaikat is beolttatták.
A megyei jogú kórházakban kijelölt oltópontokon pontos terv készült az oltásról, ám a kisebb ellátóhelyek ebben nincsenek benne, nekik külön kell oltásra jelentkezni. Ezt megnehezíti, hogy az online időpontfoglalás vagy nem működik, vagy már betelt, a telefonszámok pedig túlterheltek vagy foglaltak. Amennyiben pedig fel is veszik a telefont az ügyintézők, legtöbbször visszairányítják az illetőt az online időpontfoglalásra.
Budapesten viszont még ennél is rosszabb a helyzet: hol központilag szervezik a dolgozók oltását, hol nem. Azt hihetnénk, hogy a kórházak által központilag szervezett a jobb megoldás, ám Svéd egy érzékletes tapasztalatot hoz erre a SOTE esetében: "A minap az egyik klinika gyakorlatilag teljes orvosi kara és szakdolgozóinak mintegy fele - száz körüli ember - volt hivatalos az Ortopéd Klinikán üzemelő oltópontra, előre meghatározott sorrendben, 3 percenként behívva. Ismeretlen okokból azonban ugyanezen napra, ugyanide az egyetem meghirdette minden dolgozójának a szabad személyes bejelentkezést. Így az előre meghatározott sorrend rögtön felborult, a behívás láthatólag random történt. Az átlagos várakozási idő fél-egy óra volt az első vizsgálatra, ugyanennyi az oltásra, majd még egyszer ennyi a lepecsételt papírokra - az előírt megfigyelési időt többszörösen meghaladva.
- fogalmazott.
Svéd mindezek ellenére bizakodó: a megszorító intézkedések meghozták a gyümölcsüket, és a járvány visszaszorulóban van. Álláspontjuk szerint két területen kell változtatni még: az oltási hajlandóság növelése és vakcina beadásának szervezése terén.