HÍREK
A Rovatból

G7: az Orbán-bányák kövének átrakodójára 10 milliárdot költhetett a kormány, miközben elhanyagolták az ország legfontosabb vasútvonalát

A Biatorbágy-Tata vasútvonal felújítására 2016 óta készen vannak a tervek, a kormány azonban inkább másra költött.


Az 1-es számú vasúti fővonalon kialakult helyzet legalább egy évtizede érlelődik, a tervek is régóta megvannak már a megelőzésére, a pénz viszont hiányzott hozzá, mert inkább ehhez képest jelentéktelen projektekre költötték – írja a G7.

A Szárligetet is magába foglaló, a Vértesen átvezető Biatorbágy-Tatabánya vasúti pályán 1975-1978 között végeztek utoljára átfogó munkát, ekkor számos ívet korrigáltak. 1994 és 1997 között pedig felemelték a pályasebességet a korábbi 120 kilométer/óráról Biatorbágy és Tata között 140-re, Tata és Hegyeshalom között pedig 160-ra, ehhez a biztosítóberendezések fejlesztésére volt szükség.

A lap úgy értesült, hogy a MÁV már régóta szeretné felújítani a Biatorbágy-Tata vasútvonalat, 2016 óta készen vannak a tervek, uniós pénz is lett volna rá, de a kormány inkább másra költött.

Már 2010-ben kiírt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) egy tendert a szakasz megtervezésére, a Közbeszerzési Hatóság azonban megsemmisítette az eljárást. A kormány 2013-ban fogadta el, hogy uniós forrásból készüljön el a szakasz felújításának kiviteli terve, a tervezésre le is szerződtek egymilliárd forintból 2014-ben, 2016-ban pedig kiegészítő terveket készítettek 132 millió forintért. A tervezési folyamatról Bencsik János, 2006 óta fideszes országgyűlési képviselője is beszámolt honlapján. Ennek megfelelően a NIF tervei, a Nemzeti Közlekedési Stratégia és az uniós KÖZOP projekt is azzal számolt, hogy 2017-ben, körülbelül 110 milliárdos költségkerettel megindulhat a felújítás.

A Biatorbágy-Tata vonalon a felújítás elmaradása ellenére több fejlesztés is történt, például Bicskén felújították a vasútállomást és a megállóhelyet, illetve új vasúti átrakó és ehhez vezető vasúti híd épült, amit a portál szerint főként az Orbán-bányák kőszállítására használnak.

A projektet a V-Híd nyerte el 9,6 milliárd forintos kivitelezési költség mellett, amelynek keretében a város szélen egy korábban félbehagyott hidat fejeznek be, ami a kőszállító teherautók útvonalát rövidíti, illetve P+R parkolók készülnek, valamint a vasúti aluljárót meghosszabbítják a város másik oldalára.

Ez azt jelenti a lap szerint, hogy a 12 ezer fős Bicskén lakosonként 880 ezer forintot költenek a vasútállomás és az utak átépítésére, amelyből a legkritikusabb pályahibákat is ki lehetett volna javítani.

Ráadásul 2019-ben még 15,5 milliárdos összesített projektről volt szó: a városban még egy közúti aluljárót terveznek építeni, illetve egy új vasútállomást is.

Mindeközben egy 25,6 milliárd forintos projekt keretében a MÁV éppen gyorsítja az 1-es vonalat. A G7 szerint ez a CEF nevű, közvetlen brüsszeli kiírású forrásból valósul meg, amit nem érint az uniós pénzek felfüggesztése, a projektben 16 milliárd forint az uniós finanszírozás.

Ennek a fejlesztésnek az lenne a célja, hogy 16 perccel csökkenjen a menetidő a Budapest-Bécs szakaszon, emellett pedig napi 16 párra emelné a közlekedő vonatok számát, csúcsidőszakban a jelenlegi órás helyett félórás ütemre. A munka keretében a meglévő biztosítóberendezéseket fejlesztik, az elavult biztosítóberendezéseket cserélik, Hegyeshalmon pedig lehetővé tennék, hogy megállás nélkül roboghassanak át a vonatok Ausztriába.

Azonban a pálya helyreállítása nélkül a portál szerint nem tudnak majd a vonatok gyorsabban közlekedni és nem járhat több vonat, így az uniós támogatás visszafizetése is felmerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Botrány a Szeged–Budapest IC-n: áram nélkül, fullasztó hőségben hagyták az utasokat – többen taxival mentek inkább tovább
Képtelen helyzetbe kerültek az IC utasai: a mozdonyuknak egy tehervonatot kellett elvontatnia, majd Ceglédnél mindenkit leszállítottak. Volt, aki így lekéste a repülőjét is.


Kedden újabb kellemetlenség érte az utasokat a MÁV egy járatán. A Szegedről Budapestre tartó intercity járat Balástyánál állt meg, miután a mozdonyának egy lerobbant tehervonatot kellett elvontatnia – erről számolt be a Magyar Hang egyik olvasója, aki 11:44-kor indult el Szegedről, és 12:11-kor torpant meg az utazás.

A szerelvény utasai a legnagyobb melegben maradtak áram és klíma nélkül. A hőmérséklet gyorsan emelkedett, de sokan türelmesen vártak, és lehetőség volt leszállni is a vonatról. Néhányan azonban inkább taxit hívtak, mert attól féltek, hogy lekésik a repülőjüket

– Ferihegy ugyanis az egyik utolsó megállója ennek a vonalnak, így sokan használják a reptér megközelítésére.

Körülbelül ötven perc várakozás után végül újra elindult a vonat, de a kalauz arról tájékoztatta az utasokat, hogy Kecskeméten is lehetnek fennakadások. Később Cegléden végleg le kellett szállniuk, ott kellett keresniük másik járatot, amellyel folytathatták útjukat Budapest felé.

A szerelvény így végül el sem jutott el a fővárosba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Szintet lépett az igazságügyi miniszter: börtönnel fenyegette meg Karácsony Gergelyt és a Pride résztvevőit
Tuzson Bence szerint a rendőrség is megtiltotta a szombati Pride-ot. Karácsony ennek ellenére támogatja, amiért a miniszter szerint szabálysértésre buzdít. A főpolgármester már vissza is szólt neki.


Tuzson Bence igazságügyi miniszter egy videóban azt mondta, hogy a most szombati Budapest Pride tiltott rendezvény. Szerinte a Kúria megtiltotta a felvonulást, és a rendőrség is hozott egy újabb tiltó határozatot – szúrta ki a 444.

A miniszter szerint Karácsony Gergely főpolgármester csak szóban tiltakozott, de a bíróságon nem támadta meg a döntéseket. Tuzson úgy fogalmazott, hogy „a pride egy megtiltott rendezvény”.

Tuzson azt állítja, hogy egy ilyen „megtiltott” rendezvény szervezése és a részvételre való felhívás is bűncselekménynek minősül, amiért akár egy év szabadságvesztés is járhat.

Azt is mondta, hogy ha valaki részt vesz a betiltott eseményen, az szabálysértést követ el.

A miniszter szerint Karácsony ezzel tisztában van, mégis próbálja rávenni az embereket a részvételre. Úgy fogalmazott:

„a főpolgármester szabálysértésre próbálja rávenni az embereket saját politikai céljai érdekében”.

Karácsony Gergely ezzel szemben azt mondja, hogy a Pride-ot idén a Fővárosi Önkormányzat rendezi. Szerinte így az esemény önkormányzati rendezvénynek számít, ezért nem vonatkozik rá a gyülekezési törvény és a rendőrségi tiltás sem.

A főpolgármester a Facebookon reagált a miniszter szavaira is. Szerinte „amikor az igazságügyi miniszter engem börtönnel fenyeget, az vicces.” Ugyanakkor „amikor az igazságügyi miniszter nincs tisztában a hatályos jogszabályokkal, az ... az a Fidesz kormánya. De Magyarország nem egyenlő a kormányával, Budapest pedig nem is hasonlít rá.”

Megerősítette: „a 2001. évi XVII. törvény június utolsó szombatját a magyar szabadság napjává nyilvánította, az alapvető jogok biztosának állásfoglalása pedig kimondta: „fogalmilag tehát kizárt, hogy az állam vagy önkormányzat nevében a gyülekezési jog hatálya alá tartozó rendezvényt lehessen szervezni.”

Karácsony hozzátette:

„Így hát persze, hogy a magyar szabadság napján önkormányzati rendezvényt tartunk. Ez a Budapest Büszkeség, és mivel már 500 fölött van a külföldi résztvevők – miniszterek, képviselők, főpolgármesterek – száma, az angol elnevezés is indokolt: Budapest Pride.”

Megerősítette: „A szabadságot és a szerelmet betiltani nem lehet, a fenyegetőzést pedig kiröhögjük, és azzal válaszolunk rá, hogy rengetegen leszünk szabadon, szeretetben.”

A felvonulás június 28-án 14 órától kezdődik a Városháza Parkban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Meghalt Rigó János
A Debreceni Egyetem orvosprofesszora, az Ortopédiai Klinika nyugalmazott igazgatóhelyettese 97 éves volt.


Elhunyt Rigó János. A Debreceni Egyetem Ortopédiai és Traumatológiai Tanszékének professor emeritusát az egyetem saját halottjának tekinti.

Rigó doktor pályája során sokat tett az ortopédia fejlődéséért. Kollégái és tanítványai példaképként tekintettek rá. Tudományos érdeklődése a törésgyógyulást befolyásoló funkcionális és biológiai tényezőkre irányult. Számos közlemény és könyvfejezet őrzi munkájának eredményeit.

Rigó János 1975-ben lett docens, 1993-ban professzori, 1999-ben professor emeritus-i kinevezést kapott. Az Ortopédiai Klinikán igazgatóhelyettesként dolgozott, és 1998-ig vezette a baleseti sebészet részleget. 1980 és 1985 között megyei ortopédiai szakfőorvosként is tevékenykedett.

Szerzője volt az 1995-ben megjelent Ortopédia tankönyvnek, valamint társszerzője a Negyvenéves magyar traumatológia című könyvnek.

A Debreceni Egyetem Klinikai Központja azt írta, Rigó János professzor „kimagasló, kitartó és áldozatos egyetemi szerepvállalásával jelentős mértékben hozzájárult az intézmény ortopédiai szakterületének nagyívű és lendületes fejlődéséhez, példaként szolgálva a jelen és a jövő generációi számára”. Hozzátették: „Szemléletével és tudásával, szakmája iránti elhivatottságával elnyerte mind a kollégák, mind a betegek megbecsülését és szeretetét.”

„Halálával pótolhatatlan űrt hagyott nemcsak a családjában, de a szakmai és a tudományos élet területén egyaránt. Életútja, szakmai és emberi hozzáállása, erkölcsi tartása mindannyiunk számára örök érvényű példaként szolgál”

– írják.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Hazánk Orbánék túlköltekezése miatt lassan fizetésképtelenné válik
A politikus szerint a kormány felelőtlen pénzszórása miatt az ország költségvetése összeomlott. Magyar Péter úgy látja, hazánk fizetésképtelenség felé sodródik.


Magyar Péter kemény hangú bejegyzésben bírálja az Orbán-kormány gazdaságpolitikáját és eladósodási gyakorlatát. A politikus szerint „az Orbán-kormány öt év alatt a duplájára emelte az államadósságot”, amely 2020-ban még 31 ezer milliárd forint volt, de „2025 márciusára már 62 ezer milliárd forintra hízott”. Szerinte ez felelőtlen gazdálkodás, amely súlyos terhet ró a jövő generációira.

Magyar külön kitér arra, hogy Orbán Viktor épp azt a devizakötvény-kibocsátási gyakorlatot folytatja, amit korábban élesen bírált. Posztjában így fogalmaz:

„Orbán Viktor a korábban kárhoztatott devizakötvényből júniusban 4 milliárd dollárnyit bocsátott ki, még inkább eladósítva a gyerekeink és az unokáink jövőjét is.”

A költségvetési helyzetre utalva kijelenti, hogy „a kormányzati korrupció és dilettantizmus miatt összeomlott a költségvetés”, és arra is rámutat, hogy „májusban a tervezett éves hiány 88%-án áll az ország”. Ezt a számot szerinte nem lehet mással magyarázni, csak a felelőtlen pénzszórással.

Magyar szerint az ország „lassan fizetésképtelenné válik” és egyre jobban rá van utalva külföldi hitelekre. „Hazánk orbánék túlköltekezése miatt egyre több külföldi finanszírozásra szorul” – tette hozzá.

A gazdasági kilátásokról is lesújtó véleményt fogalmaz meg: „Az orbáni repülőrajt elmaradt, a korábbi hazugságokkal szemben idén sem fog nőni a gazdaság.”

Magyar azt is szóvá teszi, hogy miközben az emberek egyre nagyobb megszorításokkal kénytelenek szembenézni, a kormány soha nem látott mértékben költ propagandára és luxusra:

„A rettegő hatalom soha nem látott mértékben költ propagandára és luxusra, de egyre kevesebbet a magyarok egészségére és a közlekedés fejlesztésére.”

Zárásként odaszúr azoknak, akik a kormány részéről „hazaárulózással” vádolnak másokat, miközben – szerinte – éppen ők ártanak a legtöbbet Magyarországnak: „Orbánék előszeretettel hazaárulóznak, miközben pont ők teszik tönkre a hazánkat.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: