A kormány nem fizet, a BKK pedig nem tud - érkeznek az új CAF villamosok a fővárosba, de megállhat a projekt
Múlt héten megérkezett a nyolcadik CAF-villamos a BKV Vasúti Járműjavító Kft. Fehér úti telephelyére. A spanyol gyártó tavaly október óta küldi az új szerelvényeket Budapestre, eddig havonta jött egy-egy villamos. Összesen 51 darabot rendeltek: 46 rövid és 5 hosszú járművet. Ezeket a BKK egy korábbi szerződés opciós tételének lehívásával vásárolta meg a gyártótól.
A CAF az előre egyeztetett ütemezés szerint teljesít, a BKK viszont nem tud fizetni. A ki nem egyenlített számlák összege már elérte a 4,65 milliárd forintot. Minden új villamos tovább növeli az adósságot. Egy rövid jármű 920 millió forinttal, egy hosszú pedig 1,42 milliárd forinttal növeli a tartozást - írja a Népszava.
A Népszavának küldött válaszukban közölték: „Ők a vállalt 0,56 százalékos önrészt határidőre megfizették”.
A maradék támogatási összeget az új uniós ciklus IKOP Plusz programjába tervezték átvinni. Erről 2023-ban kormányhatározat is született, de a szükséges új támogatási szerződés nem készült el, így ebből a forrásból sem érkezett pénz. A BKK azóta is dolgozik azon, hogy a projekt visszakerüljön ebbe a programba, de eddig ez nem történt meg.
Időközben a kormány áthelyezte a fővárosi közlekedési fejlesztések egy részét a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (RRF) programjába. Ez a döntés egy megállapodás része volt, amit Lázár János közlekedési miniszterrel kötöttek. A főváros elfogadta a javaslatot, és azzal indokolta a döntést, hogy „a kormány által tervezett projektek megvalósulása fővárosi érdek is, hiszen ezek előnyeit a budapestiek is élvezhetik”.
A CAF-villamosok beszerzése is bekerült az RRF-csomagba, de a támogatási szerződés aláírásához szükséges felhívás nem jelent meg. Később világossá vált, hogy az RRF-források felhasználása nem megoldható. A BKK ezután próbálta visszavinni a projektet az IKOP Pluszba, de az új szerződés azóta sem született meg.
A CAF egyelőre csak a teljesítés felfüggesztésének lehetőségét jelezte, más jogi lépéseket nem helyezett kilátásba. A BKK folyamatosan egyeztet a céggel, az Irányító Hatósággal és a minisztériumokkal. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója több alkalommal írásban kérte a helyzet rendezését, míg Karácsony Gergely főpolgármester a miniszterelnökhöz fordult. Egyikük sem kapott választ.
A Magyar Közlönyben megjelent legutóbbi Éves Fejlesztési Keret (ÉFK) listán nem szerepel a budapesti villamosbeszerzés. Pedig az IKOP Plusz keret felét még nem használták fel, tehát lenne rá forrás.
További fővárosi közlekedési fejlesztések is megakadtak. 2022-ben Lázár János több beruházást felfüggesztett, köztük a HÉV-vonalak korszerűsítését és a járműpark cseréjét is. A kormány ezekhez az RRF-program forrásait tervezte felhasználni, de ezek a pénzek csak 2026 augusztusáig érhetők el. A HÉV-járműcsere ennyi idő alatt nem bonyolítható le.
A főváros kasszája eközben kimerült. Húsvétkor már 31 milliárd forintos mínuszban volt az önkormányzati számla. A kormány pedig folyamatosan inkasszózza a 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulás részleteit. A CAF eddig nyolc villamost szállított le az 51 megrendeltből.