HÍREK
A Rovatból

Áramot vezettek bele, csavarokat tekertek a térdébe – döbbenetes vallomást tett egy Donyeckben fogvatartott nő lánya

Elképesztő kínzásoknak vannak kitéve az oroszbarát szakadárok fogságába kerülő nők egy jelentés szerint. Az egyik áldozat lánya mondott el mindent, amit eltűnt anyja megpróbáltatásairól megtudott.


Döbbenetes vallomást tett az oroszbarát szakadárok által függetlennek kikiáltott, de csak az oroszok által elismert Donyeckből származó Izabella, akinek édesanyját, Olenát csaknem hat éve tartják fogva – írja a Blikk. A lap a lengyel Onet cikkét idézve számol be arról, amit Olenának – és minden bizonnyal rengeteg más, a szakadárok által elrabolt nőnek – át kellett élnie.

Izabella és édesanyja, Olena Donyeckből származnak. A nők Odesszába menekültek, amikor az oroszbarát szakadárok tíz éve átvették a hatalmat a Donbasszban. Olenának azonban vissza kellett térnie a megszállt területekre, mert beteg édesanyja – Izabella nagymamája – ottmaradt és segítenie kellett őt. 2016 és 2018 között többször is meglátogatta anyját, ám 2018 augusztusában oroszbarát szeparatisták vették őrizetbe.

Arról, hogy ez után mi történt vele, Olena más foglyok telefonján mesélt Izabellának, illetve később Izabella az anyjának korábbi fogolytársaitól szerzett tudomást. Az alábbi részlet Izabella vallomásából származik, amelyet a Raphael Lemkin Központnak az ukrajnai orosz bűncselekmények dokumentálásában végzett munkájuk részeként tett:

„Fegyveres férfiak jöttek a házához, megbilincselték és egy zsákot húztak a fejére. Elvitték egy katonai egységhez, és öt órán át fogva tartották. Ezután betették egy autóba, elkezdték szidalmazni, lökdösni, fejbe verték, és a megszállt Donyeckbe vitték. [...] Azt mondták neki, hogy írjon egy nyilatkozatot, hogy ha sérülésekkel tér vissza, nem lesz semmilyen követelése ezekkel a katonákkal szemben.”

Amikor Izabella édesanyját a katonai bázisra vitték, rögtön kirángatták a kocsiból a földre, majd felvonszolták a lépcsőn, berángatták egy szobába, itt is zsákot húztak a fejére, aztán elkezdték fojtogatni. Amikor elájult, abbahagyták. Ez a fajta kínzás folyamatosan zajlott. Elektromos áramütésekkel kínozták, majd elkezdett vérezni, vér folyt a nemi szervéből – mesélte Izabella. Súlyosan megverték, csavarokat tekertek a térdébe.

„Anyámat folyamatosan kínozták. Többször megerőszakolták. A kínzások miatt anyám öngyilkosságot kísérelt meg. [...] Nem tudom, mi kellett ahhoz, hogy egy olyan ember, aki annyira szerette az életet, ilyen lépésre szánja el magát.”

2020-ban, két év fogva tartás után Olenát az úgynevezett Donyecki Népköztársaság bírósága előtt tartott kirakatperben 13 évre ítélték, amit a megszállt Donyeck megyei Sznyizsnye város büntetőtelepén kellene letöltenie. A hivatalos vád: hazaárulás. Mióta a büntetőtelepre szállították, Izabella gyakorlatilag semmit sem tud róla.

Nincsenek pontos adatok arról, hogy hány nőt tartanak még fogva az Orosz Föderáció területén és Ukrajna ideiglenesen megszállt területein, de becslések szerint több ezer lehet a számuk – olvasható a Rafal Lemkin Központnak az ukrajnai orosz bűnök dokumentálásáért felelős csoportja által készített jelentésben. Amit biztosan tudni az az, hogy kínzásoknak vannak kitéve, beleértve a szexuális erőszakot is. Megalázzák, megfélemlítik őket, orvosi segítséget nem kapnak, és a szeretteikkel sem tarthatják a kapcsolatot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Visszavonták Aranyosi Péter Karinthy-gyűrűjét rasszista megjegyzése miatt
A humorista Gulyás Márton műsorában a romákat „dakotáknak” nevezte, és azt állította, hogy a 80-as években a moziban tetvesek lettek, ha együtt ültek be velük a filmekre.


Gyűlöletkeltésre és az előítéletek erősítésére alkalmas megnyilvánulásai miatt a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) az Aranyosi Péter humorista részére 2017-ben adományozott Karinthy-gyűrűt visszavonja – közölte az MTVA Sajtó és Marketing Irodája hétfőn az MTI-vel.

Azt írták: a közmédia felszólítja a humoristát, hogy saját nevével összefüggésben ne használja a Karinthy-gyűrű díjazottja kifejezést.

A közmédia nem tűri közösségeiben azokat, akik az emberi jogokat, az egyetemes emberi értékeket megsértik, ezért nem maradhat következmények nélkül, ha valaki az elismerés és ismertség fényét használja fel méltatlan, másokat súlyosan sértő megnyilvánulásokhoz

– fogalmaztak.

Hozzátették: Aranyosi Péter humorista az elmúlt időszakban többször is olyan kijelentéseket tett nyilvánosan, amelyek nemcsak ízléstelenek és kirekesztőek voltak, de súlyosan sértették egyes nemzetiségek és népcsoportok méltóságát. Megnyilvánulásai alkalmasak voltak gyűlölet szítására, az előítéletek erősítésére – mindezt a humor köntösébe bújtatva.

A tájékoztatás szerint a döntésről Altorjai Anita és Papp Dániel vezérigazgatók közös levélben értesítették Aranyosi Pétert.

Mint írják: „A közmédia határozottan fellép minden visszaélés ellen, amely bármely általa adományozott díj hitelét, súlyát és értékrendjét veszélyezteti” - jelezték.

Az ügy előzménye, hogy Aranyosi Péter Gulyás Márton Partizán című műsorában arról beszélt: amikor fiatalkorában megnézte a moziban a Star Warst, az első sorban ülő „dakoták” (azaz cigányok) miatt tetvesek lettek a nézők. A műsorban a humorista a cigányokat többször is a degradáló „dakoták” kifejezéssel illette. Később Gulyás Márton elnézést kért, amiért nem szakította félbe Aranyosi mondanivalóját, és elismerte műsorvezetői felelősségét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
„Ott ültünk vagy két és félórát a napon” – Szörnyű útra panaszkodtak a késő vonatok utasai, a MÁV szerint „üzembiztosabbak” voltak, mint egy hete
Utasok százai rekedtek a tűző napon, órákig várva a semmire. A vonatok késtek, a mozdony lerobbant, a MÁV mégis elégedett magával.


Újabb hétvége, újabb káosz a magyar vasúton. Vasárnap délután lerobbant egy mozdony a Balaton déli partján, az utasok pedig megint ott ragadtak, ahol nem akartak. A hazaút sokaknak órákkal tovább tartott a tervezettnél.

Az RTL-nek több utas is arról mesélt, hogy Fonyódnál lerobbant az egyik vonat, és mivel nem jött semmi, csak ültek a tűző napon.

„Két és fél órát vártunk, árnyék alig volt, egymást váltottuk, hogy ne mindenki süljön meg” – mondta egyikük. Végül jött egy mentesítő járat, ami minden bokornál megállt, és mire beért a Délibe, már 130 perc késésnél járt.

Egy másik utas így foglalta össze az élményt: „Azt mondták, hogy ez most mindenhol megáll Aligáig. Úgy is lett.” Több diák is arról számolt be, hogy órákkal később értek haza, mint tervezték. Este negyed 11-kor még úton voltak – pedig 19:45-re kellett volna célba érniük.

Közben a MÁV úgy látja, minden rendben volt. A vasúttársaság szerint „érdemben üzembiztosabb” volt a rendszer, mint egy héttel korábban, mert a vonatok 80 százaléka pontosan célba ért. (A maradék 20 százalékról nem szólnak.)

Pénteken még optimista Facebook-posztban írta Hegyi Zsolt MÁV-vezér, hogy minden felkészült a hétvégére. Szombaton már arról posztoltak, hogy egy vonat időben ért Balatonfüredre. A vasárnapi késéseket viszont nem kommentálták.

A helyzetre reagált Vitézy Dávid és Magyar Péter is, akik Lázár János közlekedési minisztert hibáztatják. Szerintük a folyamatos forráskivonás és a vasútfejlesztések leállítása vezetett oda, hogy a rendszer most ott tart, ahol: lerobbant mozdonyok, késő esti vonatok, tűző nap alatt várakozó utasok.

Vitézy Dávid az RTL-nek elmondta: „Én olyan utassal beszéltem, aki végül 7 azaz 7 óra alatt érkezett meg Keszthelyről Budapestre. Mindezt azért, mert egyetlen vonat lerobbant. Tehát én azt nem látom, hogy bármi jobban menne idén mint a korábbi években, sőt. És nyilván az alap probléma pedig az, hogy egy elképesztő forráskivonás zajlik a vasútból.”

Magyar Péter szerint Lázár János állította le a fejlesztéseket, ezért van ilyen állapotban a vasút.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: élő adásban bombázták az iráni tévé épületét – menekülnie kellett a műsorvezetőnek
A légicsapás előtt az izraeli hadsereg evakuációra szólította fel a környéken élőket. A támadás után egy vérző férfi nyilatkozott a lángoló épület előtt.


Az izraeli hadsereg evakuálásra szólította fel az iráni főváros, Teherán 3. kerületében élőket. Itt található az iráni állami televízió, az IRIB is.

Röviddel ezután az izraeli légierő bombát dobott az épületre – írja a Times of Israel.

Az egyik felvételen jól látszik, ahogy a bemondónő élő adás közben menekül, amikor találat éri az épületet.

Nem sokkal később Izrael elismerte, hogy ők hajtották végre a támadást. Izrael Kác védelmi miniszter azt mondta: „a támadást egy nagyobb méretű kiürítés után hajtották végre”, majd hozzátette: „Izrael lecsap a diktátorra, bárhol is legyen”.

Egy iráni videón egy férfi beszél a kamerába, miközben mögötte a tévécsatorna épülete lángol. A felvételeken jól látható, hogy a férfi keze megsérült.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
MÁV: A magyar vasútnak sikerült tartósan kilendülnie a menetrendszerűségi mélypontjáról
A MÁV riportja szerint májusban áprilishoz képest kisebb, a tavalyi év azonos időszakához - azaz 2024 májusához - képest már jelentősebb mértékben, 4 százalékkal nőtt a vonatok pontossága.
Fotó: SZMO - szmo.hu
2025. június 17.



Bár haváriahelyzetektől májusban sem volt mentes a vasúti közlekedés, a tavalyi év azonos időszakához képest érdemben javítani tudott a MÁV a pontossági mutatókon - közölte a MÁV-csoport vezérigazgatója a Facebook-oldalán megjelent havi riport adatait értékelve.

Hegyi Zsolt közösségi oldalán arról is írt, hogy "ez visszaigazolja a létjogosultságát az elmúlt évben elindított, célzott pályafelújítási és járműbeszerzési törekvéseinknek".

A hétfőn közzétett jelentés szerint a májusi adatokra "óhatatlanul árnyékot vet" a júniusi pünkösdi hosszú hétvége - balatoni fővonalat érintő - forgalmi zavara, de az akkor regisztrált adatok csak a következő havi riportban jelennek meg.

Májusban áprilishoz képest kisebb, a tavalyi év azonos időszakához - azaz 2024 májusához - képest már jelentősebb mértékben, 4 százalékkal nőtt a vonatok pontossága.

Mint írták,

ez azt jelenti, hogy a magyar vasútnak "sikerült tartósan kilendülnie a tavaly késő tavasztól kora őszig tartó menetrendszerűségi mélypontjáról" és valós az esély a javuló trend újbóli megközelítésére. Ez az országos sorompófelülvizsgálatnak, a célzott pályakarbantartásoknak és a járműbeszerzéseknek is köszönhető

- közölték.

A riport szerint a szegedi vonalon is javulás indult meg, a sebességkorlátozások feloldását követően egyre nagyobb számú nagy teljesítményű mozdony áll üzembe a Napfény Intercity-k élén. Emellett a vácrátóti elővárosi vonalon is nőtt a vonatok pontossága a pályafenntartási munkálatok eredményeképp.

A Budapestet és a Balatont összekötő vonalakon a társaság kijavította a pályahibákat, de a szakaszok beszabályozása csak júniusban történhet meg, akárcsak a Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakasz sebességének 160 kilométeres óránkénti sebességre való növelése

- olvasható a jelentésben.

Közölték, májusban átlagosan minden második nap történt halálos gázolás vagy útátjárós baleset, és egy-egy ilyen eset önmagában is akár több százalékkal ronthatja a napi hálózati pontosságot.

A hónapban több jelentős biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést, és mivel Magyarországon "Európa egyik legszigorúbb szabályozása érvényes, ez törvényszerűen késéseket von maga után".

A májusi riport szerint a lemondott járatok száma kevesebb mint 1 százaléka volt az összes járatnak: a vonato 0,25 százaléka, a HÉV-ek 0,1 százaléka, míg a buszok 0,23 százaléka nem közlekedett. Az ismertető végén kiemelték, hogy a júniustól bevezetett késési biztosítás ezekre a járatokra is érvényesíthető.

A tájékoztatóból az is kiderül, hogy a vonatok 83,12 százaléka közlekedett pontosan és 20 percnél többet csak a járatok 2,65 százaléka késett.

A vonalonkénti pontossági adat a Szeged-Hódmezővásárhely (TramTrain) vonalon volt a legmagasabb, 98,19 százalékkal és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Záhony szakaszon a legalacsonyabb, 74,7 százalékkal.

Az autóbuszok 97,01 százalékos pontossággal közlekedtek májusban az országban, a regionális és országos járatok 98,35 százaléka, míg az agglomerációs buszok 78,92 százaléka volt pontos. A HÉV 99,84 százalékban biztosított pontos meneteket az ismertető szerint.

A közlekedési társaság 335 090 országbérletet, 595 735 vármegyebérletet és 1 316 094 vasúti helyjegyet értékesített az ötödik hónapban. Eladtak még 13 650 Intercity Prémium helyjegyet, 21 952 Magyarország24 és 350 720 darab Vármegye24 jegyet - ismertették.

(MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk