Alapvető dolgok változnak meg holnaptól az ingatlanok adásvételénél: itt vannak az új szabályok
Január 15-én életbe lép az új ingatlan-nyilvántartási törvény, amely a teljes digitalizációt alapozza meg - írja a Portfolio. Az E-ING nevű rendszert a Lechner Tudásközpont koordinálja. Az elektronikus platformra helyezett nyilvántartás minden földhivatal számára kötelező lesz az átmeneti időszak után.
Az új szabályozás értelmében bevezetik a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jogot, ami a korábbi függőben tartás eljárását váltja fel. Ez a jog az eladó és a vásárló közötti biztosítékot segíti, hiszen amíg a teljes vételárat nem fizetik ki, a tulajdonjogot nem jegyzik be a tulajdoni lapra. Ehelyett először a biztosítéki jogot jegyzik be – ha pedig a vevő kifizette a vételárat, akkor a tulajdonjog bejegyzését egy külön eljárásban kell majd kérni. Mivel mindkét dologért 10.600 Ft-ot számol fel a földhivatal, ez a költség a duplájára nő.
A vevői jog legfeljebb öt évre jegyezhető be a tulajdoni lapra és az első hat hónapban teljes körű védelmet nyújt a végrehajtással szemben. A hat hónapos időszakot követően a jog elidegenítési és terhelési tilalomként funkcionál.
Az új rendszer a jövőbeli épületekre vonatkozó vevői jogot is bevezeti. Ez az ingatlanpiacon az építkezések biztonságát szolgálja, mivel a jog az ingatlan elidegenítését és terhelését akadályozza meg az építkezés időszaka alatt.
Az E-ING rendszer lehetővé teszi az automatizált döntéshozatalt, így bizonyos esetekben órák alatt lezárhatja az ügyeket. Ez főleg azok számára előnyös, akik készpénzzel vásárolnak. A Portfolio hozzáteszi, hogy a kapcsolódó kiadások csökkenhetnek azáltal, hogy az ügyvédeknek nem kell személyesen kezelniük a dokumentumokat a földhivatalban, ami időt és költséget takaríthat meg az ügyfelek számára.
Az új rendszer bevezetése nagy felháborodást váltott ki az ügyvédek körében, mert eredetileg minden aláírást kizárólag elektronikusan lehetett volna hitelesíteni. Az E-ING rendszerben az ügyfeleknek elektronikus aláírással, Ügyfélkapu+-szal vagy DÁP eAláírással kellett volna eljárniuk. Végül azonban a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet módosítása megengedőbbé vált: mostantól az ügyvédek kinyomtathatják a dokumentumokat, amelyeket az ügyfelek személyes jelenlét mellett aláírhatnak. Az ügyvédek ezek után a dokumentumokat beszkennelik, „elektronikus okirattá” alakítják, és feltöltik az ingatlan-nyilvántartási rendszerbe. Ez a megoldás kötelező jogi személyek és jogi személyiség nélküli szervezetek esetében, de természetes személyek is választhatják majd ezt az eljárást.