„Lett volna mód saját, őszinte szavakat találni” – Botrány tört ki, mert lemásolta az American Airlines vezetőjének beszédét az Air India
Miután az Air India egyik repülőgépe 242 emberrel a fedélzetén lezuhant Ahmedabad közelében, a légitársaság vezérigazgatója, Campbell Wilson nyilvános nyilatkozatot tett a történtekről. Néhány nappal később egy indiai kommunikációs szakértő, Karthik Srinivasan arra hívta fel a figyelmet, hogy Wilson megszólalása szinte teljes egészében megegyezik az American Airlines vezetőjének korábbi beszédével, amelyet egy januári, halálos baleset után mondott el.
Mindkét nyilatkozat azzal kezdődött, hogy: „Először is, és mindenekelőtt szeretném kifejezni mély szomorúságunkat az események miatt.” A két felszólalásban a tragédia napját is egyaránt „nehéz napként” írták le, és ugyanolyan paneleket használtak a tájékoztatásról, a segítségnyújtásról és a forródrót beindításáról.
A közösségi médiában sokan kifogásolták a hasonlóságokat, és kérdésként merült fel az Air India őszintesége. Jo Scard ausztrál kommunikációs tanácsadó úgy fogalmazott: „Majdnem öt óra telt el a baleset és a nyilatkozat között – ennyi idő alatt lett volna mód saját, őszinte szavakat találni.”
Közleményükben azt írták: Wilson beszédében az érzelmek „annyira valódiak voltak, amennyire egy ilyen tragédia utáni percekben elvárható”.
John Bailey, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség tanácsadója szerint a vezérigazgató a nehéz helyzet ellenére is képes volt átadni az üzenetet. Ugyanakkor több szakértő is bírálta a nyilatkozatot.
A Tata cégcsoport elnöke, N. Chandrasekaran – amely az Air India anyavállalata – egy tévéinterjúban azt mondta, most a károsultak támogatására koncentrálnak, de tisztában vannak a kritikákkal, és az ügy kivizsgálását ígérte.
A New York Times emlékeztetett arra is, hogy az Indiai Polgári Légi Közlekedési Hatóság nemrég „ismétlődő és súlyos hiányosságokra” figyelmeztette az Air Indiát. Egy kormányzati jelentés szerint a Bengaluruból Londonba tartó májusi járatokon a pilóták túllépték a megengedett 10 órás repülési időt.
A hatóság ezért arra kötelezte a légitársaságot, hogy három munkatársát távolítsa el pozíciójából. A jelentés szerint az eset hátterében „rendszerszintű hibák az ütemezési protokollban és felügyeleti hiányosságok” álltak. A Reutershez eljuttatott közleményében az Air India azt írta: végrehajtja a DGCA utasításait, és hangsúlyozta, hogy „teljes mértékben betartja a biztonsági előírásokat és sztenderdeket.”