hirdetés

HÍREK

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.

Link másolása

hirdetés

Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

hirdetés
A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
„Inkább a McDonald's-ban kellene dolgoznom, mert ott sokkal jobban keresnék” – újabb pedagógus nyílt levele került elő
Medveczki Krisztina két évvel ezelőtt üzent a kormánynak és az EMMI-nek, most a PDSZ posztolta újra szavait.

Link másolása

hirdetés

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) megosztotta Medveczki Krisztina óvodapedagógus nyílt levelét, amit két évvel ezelőtt írt. Ebben leírta, hogy 2012-ben diplomázott 22 évesen, ami után nettó 82 ezer forintot keresett. Később 26 évesen úgy döntött, hogy munkát vállal a McDonalds-ban, ugyanis akkor még mindig csak 128 ezer forintot keresett.

"Mindig volt valami plusz, ami miatt ott kellett maradni az óvodában, tehát a délelőttös héten 16 órától, a délutános héten 18 órától tudtam biztosra munkát vállalni, így a Szolnoki Mc’Donalds munkatársa lettem. Ami azt jelentette, hogy este 22 vagy 24 óráig, hétvégente volt, hogy hajnal 2 vagy hajnal 4 óráig."

"Így lett annyi a fizetésem a két munkahelyről összesen, mint az öcsémnek, aki szakmunkásképzőt végzett"

- áll a posztban. Két évvel ezelőttre 157 ezer forintra emelkedett a fizetése, ami mellett még mindig szüksége volt kiegészítésre. Medveczki Krisztina most ismét posztolt, a PDSZ közzé is tette a szavait: "a helyzet két év óta semmit sem javult. Csupán megkaptam a második diplomám, ami önmagában semmit nem ér, ugyanúgy szeretem a munkám, csupán az életben nem tudok haladni előre. Hurrá, 9 év szakmai tapasztalattal a hátam mögött ki kellett egészíteni a fizetésem, mert nem érte el a garantált bérminimumot!"

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
HÍREK
Sokkoló videókon a tongai víz alatti vulkánkitörés és szökőár
A vulkánkitörést Új-Zélandon és Ausztráliában, sőt még a 800 kilométerre lévő Fidzsi-szigeteken is hallani lehetett.

Link másolása

hirdetés

Szombaton kitört a vízalatti Hunga Tonga Hunga Ha’apai vulkán, aminek következtében szökőár árasztotta el a csendes-óceáni Tongát. A víz alatti vulkánból 20 kilométer magasra csapott fel a feltörő gáz, füst és hamu.

A vulkánkitörésről és a Tongát elérő szökőárról több felvétel is megjelent a közösségi oldalakon.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK
700 forintig is felszaladhat egy liter benzin ára idén, ha nem marad az ársapka
Egyetlen hét alatt 6 százalékkal drágult az olaj a világpiacon, már a hordónként 150 dolláros rekordárat sem zárják ki az új évben.

Link másolása

hirdetés

A GKI szerint akár 700 forintba is kerülhet egy liter benzin idén, ha kivezetik az árbefagyasztást. Egyetlen hét alatt 6 százalékkal drágult az olaj a világpiacon, már a hordónként 150 dolláros rekordárat sem zárják ki az új évben.

A holtankoljak.hu úgy számol, hamarosan sehol sem tankolhatunk majd 480 forint alatt

- hangzott el az RTL híradójában. A kormány egyelőre február közepéig maximálta az üzemanyagárakat.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK
Feloszlott a Jobbik egri alapszervezete
A párt volt elnöke szerint a Jobbik felszámolta az országos lefedettségét azzal, hogy beálltak az egységes ellenzékbe.
Címkép: Jobbik/Facebook - szmo.hu
2022. január 17.


Link másolása

hirdetés

Vasárnap rendkívüli taggyűlésen feloszlatta magát a Jobbik egri alapszervezete – értesült az Egerinfo. Több, névtelenséget kérő jobbikos is megerősítette nekik az információt, és úgy tudják, hogy hétfőn az országos elnökséget is értesítik.

Azért döntöttek így, mert nem asszisztálnak tovább „biodíszletként” az ellenzék közös jelöltjének, Berecz Mátyásnak a kampányához, amelyet szerintük a szocialista Mirkóczki Zita irányít.

Megszólalt az ügyben Sneider Tamás, a Jobbik volt elnöke is, aki jelenleg a Polgári Válaszban politizál. Szerinte a párt gyakorlatilag felszámolta az országos lefedettségét azzal, hogy beálltak a közös ellenzékbe és leamortizálták a Jobbikot.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: