A MÁV karbantartási pénzéből újíttatta fel Lázár János tárcája Horthy Miklós vonatkocsiját
A MÁV karbantartási pénzéből újíttatta fel Lázár János minisztériuma Horthy Miklós egykori étkezőkocsiját – értesült a HVG. Az eredetileg múzeumi célú látványberuházást a vasúttársaság flottafenntartási keretéből fizették, amelyre egyébként a rendszeresen lerobbanó személyszállító járművek életben tartásához is alig jut pénz.
Az egykori Turán-szerelvény 9-es pályaszámú étkezőkocsiját közel 200 millió forintért állították helyre, a munkát a MÁV Rail Tours Kft. végezte el. A Ganz által 1913-ban gyártott, majd 1937-ben átépített kocsi Horthy Miklós kormányzó különvonatának része volt, és az eredeti, fényűző állapotába újították fel. Az étkezőkocsiban egy faintarziás étkező, három hálófülke, konyha és tálalóhelyiség is volt. A 14 fős asztalt bordó bakbőrrel bevont fotelek vették körül, a falakat francia selyem kárpit és mahagóni díszítések borították.
A történelmi jármű felújítása azonban nem volt zökkenőmentes. A Közlekedési Múzeum két sikertelen közbeszerzést is kiírt, mert nem tudták előteremteni a megfelelő forrásokat. Végül a múzeum úgy döntött, hogy valamilyen, máig tisztázatlan szerződéses konstrukcióban mégis belevágnak a projektbe, és a munkát a MÁV Rail Tours Kft.-vel kezdték el. A minisztérium pedig a MÁV járműkarbantartási keretéből fedezte a költségeket.
A döntés nem a vasúttársaság kezdeményezése volt. A HVG információi szerint a megbízás Lázár János tárcájától érkezett, amely a történelmi jármű megőrzését közérdeknek nevezte. Az építési és közlekedési miniszter többször méltatta Horthy Miklóst, és a kormányzót „kivételes államfőnek” nevezte tavaly, az újratemetésének 30. évfordulóján. A minisztérium később azzal indokolta a felújítást, hogy az értékvédelem része Magyarország közlekedési örökségének ápolása.
Az ötlet azonban végül nem valósult meg, a HVG értesülései szerint protokollszempontok miatt. Horthy Miklós megosztó személye, valamint kormányzóságának ellentmondásos történelmi öröksége – beleértve a zsidótörvények bevezetését és a második világháború alatti passzivitását – nem ment át az uniós miniszterek protokollján.
A részleteket a múzeum és a minisztérium sem árulta el, a MÁV pedig annyit közölt, hogy „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, amelynek megőrzése közérdek”. Bár a felújított kocsi bemutatójára a múzeum meghívta a HVG-t, a finanszírozás körüli kérdéseket továbbra sem tisztázták. Az ügy azonban jól példázza, hogy a látványprojektekre van forrás, miközben a közforgalmú személyszállító járművek állapota folyamatosan romlik.