varzslotanoncok
Harry Potterrel megszeretik a kicsik az olvasást a tanítónéni szerint
Csabai Brigitta J. K. Rowling varázslatos világának segítségével szoktatja rá diákjait a könyvek szeretetére. Elárulta, miért tartja ezt jó ötletnek.
Szegedi Éva interjúja, Fotó: Erkel Ferenc Általános Iskola Facebook-oldal
2016. október 10.

"Andor másodikos volt, amikor elkezdte olvasni a Harry Pottert, és azt vettem észre, hogy nem tudja letenni. Voltak addig is kedvencei, de olyan nem fordult elő, hogy ennyire lelkesedjen valamiért. Amikor az első kötet vége felé járt, megkértem, hadd olvassak bele" - mondja Csabai Brigitta, az Erkel Ferenc Általános Iskola egyik tanítónője.

13330937_1143887615668509_7027317906573056519_n
brigitta2

Kíváncsi voltam, mi tetszett neki olyan nagyon. Brigitta azt feleli, hogy miután fogta a Harry Potter első kötetét, és elolvasta az első fejezetet, nahát, azt a mindenit felkiáltással végigolvasta az egész könyvet. Az első oldalakon a titok, a macska, az első néhány oldal alapot teremt arra, hogy az olvasót érdekelje, mi fog történni a továbbiakban.

„Ez a J. K. Rowling egy istennő. Annyira ügyes, annyira eltalálta a mai világ gyermekeinek az igényét azzal, hogy ezt az ingerdús környezetet könyvben képes volt megteremteni.”

Brigitta úgy gondolja, egyáltalán nem meglepő, hogy film készült belőle, mert teljesen filmszerű, csakúgy, mint a Stephen King-regények.

„A Harry Potter miatt a fiam egyre több könyvet olvasott el – hát megpróbáltam megtudni, miért gyakorol rá ekkora hatást. Rájöttem, hogy ha engem is arra sarkall, hogy olvassam el a folytatást, akkor ez a tanítványaimnál is működni fog.”

Harry Potter és a bölcsek köve, első fejezet, az első bekezdések

„A Privet Drive 4. szám alatt lakó Dursley úr és neje büszkén állíthatták, hogy köszönik szépen, ők tökéletesen normálisak. Senki sem feltételezte róluk, hogy közük lehet bármilyen rejtélyes vagy szokatlan dologhoz, ugyanis a leghatározottabban elzárkóztak minden sületlenségtől.

Dursley úr, aki igazgatói posztot töltött be egy Grunnings nevű fúrógyártó cégnél, jókora, tagbaszakadt ember volt, aránytalanul kurta nyakkal és hatalmas bajusszal. Dursleyné ezzel szemben sovány volt és szőke, s nyak dolgában a szokásos méret kétszeresével büszkélkedhetett. Ez kapóra is jött neki, mivel naphosszat a kerítésnél ágaskodott, és a szomszédokat leste. Dursleyéknak volt egy csemetéjük is, Dudley, aki szüleinek egybehangzó véleménye szerint a legpompásabb fiúcska volt a világon.

A Dursley család semmiben nem szenvedett hiányt. Volt azonban egy féltve őrzött titkuk - egyenesen rettegtek tőle, hogy kitudódhat. Úgy érezték, nem is élnék túl, ha valaki tudomást szerezne Potterékről.”

pd

A Harry Potter és a bölcsek köve 1997 nyarán jelent meg az Egyesült Királyságban, a magyar fordítása pedig 1999-ben az Animus Kiadónál. Külföldön és Magyarországon is a legjobb eladást produkáló könyvek között tartják számon.

Brigitta szerint nemcsak az számít, milyen könyveket adunk a kicsik kezébe, hanem a tanító személye és módszere is. Mindkét fiának kiváló tanítónője volt, olyan lelkes pedagógusok, akik miatt a gyermekeinek élvezetet jelentett a múzeumba járás, az olvasás és a filmnézés. Rá is nagy hatással voltak ezek tanítónők, a munkájában kifejezetten inspirálták.

varzslotanoncok

Megkérdezem, mit ért azon, hogy J. K. Rowling könyveiben megteremti az ingerdús környezetet. Brigitta azt feleli, észrevette, hogy ma a gyermekek már mások mint akár tíz évvel ezelőtt, de főleg mint amilyenek húsz-harminc évvel ezelőtt voltak. „Ez a túlinformált, ingerekben gazdag világuk nem Móra Ferenc Kincskereső kisködmönjére van már kihegyezve. Annak a népi jellege, a nyelvezete nem nyújtja már azt az élményt a mai generációnak, mint régen.

"
Mi annak idején a Tenkes kapitányán is halálra izgultuk magunkat, de ma ha megnézed, felnőttként, azt mondod: Te jóságos ég, hiszen ez baromi unalmas! Kettőt vagdosnak karddal és kész.

"Miért, most mi kell szerinted a gyermekeknek?" - kérdezem Brigittától. Úgy látja, gladiátorok, sőt, számítógépes animációval kreált jelenetek, mivel ma a gyereknek egészen más az ingerküszöbük.

brigitta4

"Millió éve tanítok kicsiknek tantárgycsoportban magyart. Nyelvtant és olvasást. Nálunk kiemelt cél az olvasóvá nevelés. Alsó tagozatban hamar el kell kezdeni, különben a gyerek nem fog olvasni."

Az olvasóvá nevelés régebben is cél volt, de az évtizedekkel ezelőtti kötelező olvasmányok közül sajnos nem mindegyik kelti fel a kicsik érdeklődését.

A Misi Mókus kalandjait, Erich Kästner könyveit – A két Lottit és az Emil és a detektíveket – például be lehet emelni az alsós oktatásba, a Vuk a leírások miatt fontos, de a 30-40 évvel ezelőtt népszerű Tüskevár világa például távolabb áll a mai gyerekekétől.

hp

Amikor bejön az óvodából az iskolába a gyermek, egy jó tanítónéni Brigi szerint azzal kezdi, hogy mesét olvas neki. De nem mindegy, milyet.

"
Megtörténik, hogy amikor olvasok valamilyen más könyvet a gyerekeknek, rajzolgatnak, látszólag oda sem figyelnek. De amikor a Harry Pottert kezdem el olvasni, akkor mindjárt abbahagyják a rajzolást, és figyelnek.

Mi lehet a Harry Potter-regények sikerének titka? Brigi úgy véli, több ok miatt is. Például azért, mert az európai, illetve az angolszász kultúrában nevelkedett gyerekek könnyen tudnak azonosulni a szemüveges, homlokán sebhelyet viselő kisfiúval, akit otthon piszkálnak, és akiről kiderül, hogy igazából csodálatos dolgokra képes.

A tanítónéni szerint lényeges szempont, hogy J. K. Rowling sorozata nem az iskola ellen nevel, hanem iskolai kötelességtudatra. Mintegy elvezeti a gyerekeket a tudás felé. Szabály-játékokra tanítja a kicsiket, a kviddiccsel felhívja a figyelmet arra, hogy mennyire fontos egy játékban a szabályok ismerete. „Testnevelésre, fegyelemre is nevel, és rengeteg iskolai tantárgy felel meg a varázstárgyaknak. Aztán ott van a közösségre nevelés, hiszen az egész egy bentlakásos iskolában játszódik.”

A Harry Potter-történetnek még egy fontos tanulsága van: a családot nem ő választja, az adott, de a barátait maga választhatja meg. Annyira fontos az, hogy a gyerek ezt tudja, hogy soha nem lesz egyedül, mert ha más nem, a barátai ott lesznek vele.

"
Sőt, miután más könyvek is megjelentek a történethez kapcsolódva, és egy egész univerzum épült köré, a mitológiától kezdve egy sor tudományig megvan a kapcsolódási pont. Olvasnak például a kentaurokról, és hopp, utánanéznek, kik is azok.

Az azért érdekel, hogy a szülők vajon szoktak tiltakozni a Harry Potter ellen? Abból indulok ki ugyanis, hogy a könyvek megjelenésekor külföldön és itthon is tiltakoztak – jellemzően vallásos – szervezetek azt állítva, hogy a történetek okkult, keresztényellenes praktikákkal tömik tele a gyerekek fejét. Volt olyan lelkész, aki a szószékről ítélte el a Harry Potter-regényeket.

"Nálunk mindenki hittanos, de senkinek nem volt ellenérzése, a szülőknél nem volt probléma. Van, aki nem ismeri, azért nem szól érte, aki meg ismeri, azért nem." És sokat számít a pedagógus személye is.

Amikor elmondták a szülőknek, hogy megnézik a moziban A kis herceget, ketten azt mondták, nem szeretnék, ha elmenne az ő gyerekük is, mert nem akarják, hogy a szomorú történeten sírjanak.

Brigitta pedig úgy véli, egy kisgyermeknek is szüksége van arra, hogy katarzist éljen át.

"Nem is tudtam még akkor, hogy ennyire mai világra íródott a film, mégis úgy gondoltam, érdemes megnézniük. A film után az egyik gyerek azt mondta: nagyon megható volt. Élvezték, hogy sírhattak, ránk néztek, a tanítónénikre, látták, hogy mi is sírunk, akkor ők is sírhatnak."

A gyerekek – képességeiktől függetlenül – respektálják, ha azt látják, hogy adni akarnak nekik, tanítani akarnak nekik valami nagyszerűt. Brigitta azt mondja, hogy ami élmény számukra, az megmarad bennük, és sokáig emlékezni fognak rá. Ha felnőttektől azt kérjük, mondjanak el egyetlen dolgot az iskolával kapcsolatban, azt, ami az eszükbe jut, akkor az jellemzően nem egy szokványos tanóra lesz, hanem valami más: színházi előadás az iskolával, növények gyűjtése az árokparton biológia órára, rajzolás, tánc, ötletes jelmez a farsangi bulin és a többi.

brigitta1

Az olvasóvá nevelés is ehhez hasonló, egy olyan könyvön keresztül, amelyik érdekes, amelyik leköti a gyerekeket. "Ugyanakkor ódzkodnék attól, hogy kötelező olvasmány listára felvegyem a Harry Pottert, mivel a kötelező olvasmány kifejezés sajnos elriasztja a gyermekeket. Ha valami kötelező, akkor ők inkább valami más olvasnivalót választanak."

Brigitta felhívja rá a figyelmet, hogy minden, amit negyedik osztályig tanul meg egy gyerek, az egy életre elkíséri, egy életen át abból táplálkozik, mert addig olyan a kis agya, mint egy szivacs. Ötödik osztálytól már nem, onnantól kezdve már gyakran kínlódik a tanulnivalóval, le kell ülnie, be kell magolnia.

Brigitta szerint a világon az egyik legnehezebb dolog: érdekesen tanítani, úgy, hogy odafigyeljenek a tanárra.

Nem az adminisztráció a fontos, hanem az, hogy mennyire tudja elérni, hogy figyeljenek rá, és hogyan tud fegyelmezni – nem erőszakkal, hanem úgy, hogy ne jusson az eszébe rendetlenkedni, mennyire tud érdekeset mondani, és hogyan tudja elérni azt, hogy tiszteljék is.

„Nem az érdekel, hogy milyen ajándékokat kapok, hanem a levelek, képeslapok, rajzok, amelyeket a gyerekektől kapok. Legutóbb egy virágot kaptam, a cserépbe tűzve egy üzenet: szeretlek Brigi néni.”

brigineni

Ha ismerőseidnek is ajánlanád a cikket, kattints a megosztásra:


KÖVESS MINKET:



Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!