hirdetés
DSC8481.jpg

Háda György: "A kereskedést kiválóan megtanultuk"

1995-ben egy fél kamionnyi használt ruhával indult a ma már milliárdos forgalmú Háda Kft.
Szegedi Éva, Fotók: Nagy Szabolcs - szmo.hu
2014. május 09.


hirdetés

Bár családi kisvállalkozásként kezdték, a tiszakanyári bejegyzésű Háda Kft. használtruha üzletei mára országszerte több mint 700 embernek adnak munkát. Hogyan lett a vidéki turkálóból magyarországi üzletlánc? Háda György, a cég alapítója és az cég egyik tulajdonosa mondja el.

- Előre készült arra, hogy egyszer saját vállalkozásba fog?

- A szocializmusban egy vállalatnál mindenkinek megvolt a maga kényelmes vagy kényelmetlen helye, megkapta a fizetését. Én viszont 1988-89-ben a vállalattól sokat jártam Budapestre, valamivel többet láttam a világból. 1988 környékén már lehetett tudni elejtett megjegyzésekből, félszavakból, hogy itt a rendszerváltás után mindenki magára lesz utalva, senkire nem fognak vigyázni.

A kilencvenes évek elején aztán a 25 éves érettségi találkozónkon mindenki elmondta, mi történt vele. Kiderült, hogy csak 4-5 ember maradt a szakmájában. Szinte mindenki életében változás történt 1990-ben: volt, akinek egyenesen megtört a karrierje. Az én korosztályomon jól lemérhető a rendszerváltozás.

- Hogyan indult a Háda Kft.?

hirdetés

- Eredeti szakmám gépész. A kilencvenes években nyilvánvalóvá vált, hogy a cég, ahol addig dolgoztam, nem fogja sokáig húzni. Többféle dologba fogtam, utoljára például építőiparral foglalkoztam. 1995-ben a Dunántúlon dolgoztunk, ott találkoztam egy gimnáziumi magyar-történelem szakos tanárral, aki egyébként a történelemtudományok doktora. Ő már akkor használt ruhákkal kereskedett, rábeszélt, hogy vegyek meg bizományba egy félkamionnyi ruhát. A keresztfiam, aki jelenleg is üzlettársam, akkor végzett főiskolán. Elkezdtük ketten, aztán a másik keresztfiam, aki a következő évben végzett, beszállt. Végül a lányom is csatlakozott a céghez. Végigjártuk ezt az egész szakmát a legaljától kezdve. Mivel családi vállalkozás, a menedzsment és a tulajdonosi kör ugyanaz. Ezt a típusú üzletet mások is családi vállalkozásként viszik._DSC8486

_DSC8478

- A félkamionnyi ruha átvétele után mivel folytatták?

- Béreltünk egy raktárt, vásároltunk egy mérleget, és jártuk a kultúrházakat a környéken. Tiszakanyárra van bejegyezve a cég, onnan indultunk. Azután meghirdettük egy-egy faluban, hogy mikor árusítunk. Kicsit nagyképűen hangzik, de az első öt év az anyagi megerősödésről szólt.

Amikor kezdtük, javában folyt a használtruha-kereskedelem, aki hülye volt hozzá, az is meggazdagodott belőle a szűz piacon. 1980-as években a téeszek melléküzemágában indult, a klasszikus, összepréselt bálás ruhákkal.

- Ha ilyen nagy volt a konkurencia, mivel lehetett kitűnni?

- Öt év után kitaláltunk egyfajta kereskedelmi technikát, hogy profibbá tegyük az eladást, és kicsiben teszteltük Kisvárdán, a legközelebb fekvő városban. A ruhát 3 kategóriába osztottuk: az első a darabáras "krém" ruha, a következő a közepes minőségű, amit kilóra adunk, és van még egy harmadik, ami Budapesten nincsen, csak vidéken négy városban, az úgynevezett "esőáras" termék. Ez azt jelenti, hogy egy kilogramm ruha hétfőn például 1490.- Ft, és ahogy telnek a napok, automatikusan egyre olcsóbb.

A szisztéma alapja, hogy egy készlet mindig csak egy hónapig van kint az üzletben. Az első variáció az volt, hogy a darabáras ruhák a kilósba kerültek, ahol szintén egy hónapig voltak kinn. Mivel egyre nagyobb alapterületű üzletekben vagyunk, és a válság miatt nem olyan nagy a pörgés, most közbeiktattunk egy úgynevezett outletet._DSC8495

Így kerül hozzánk a használt ruha

"Az Egyesült Királyságban az utak szélén látható ruhagyűjtő konténerek kihelyezésére kizárólag olyan karitatív szervezetek kapnak engedélyt, mint az Üdvhadsereg vagy a Madame Curie Alapítvány. Nekik viszont nincsen konténerük, szállítóeszközük, raktáruk. A jogot megveszi tőlük egy használtruha-cég, és megegyeznek, hogy a begyűjtött ruha után mennyit fizet. A karitatív szervezet a kapott összegből például élelmiszert vesz, és eljuttatja az úgynevezett fejlődő országokba. A másik beszerzési forrás a cash 4 clothes, ahová be lehet vinni eladásra a használt ruhadarabokat. Innen kerül a ruha a magyar, lengyel vagy más kelet-európai vevőkhöz."

- A forgalom növekedésével hol kezdték a terjeszkedést?

- Először nem a fővárosba jöttünk, hanem Győrbe, Tatabányára, és könnyen elérhető helyekre, autópálya mellé. Az első pillanattól kezdve sokat költöttünk a marketingre és a reklámra. Azzal tisztában voltunk, hogy Budapestet nagyon nehezen tudjuk "bereklámozni".

- Mikor és hol nyílt az első budapesti üzlet?

- 2005 májusában, a Rákóczi úton nyitottuk. Budapesten a válság előtt nem volt könnyű az indulás, nehezen találtunk kiadó üzlethelyiséget abban az időben, a bérleti árak is magasak voltak. Azért mégis sikerült Budapest különböző pontjain néhány üzletet nyitnunk. A cég fejlődésének ez volt a második szakasza.

- A következő szakasz...

-...a jelenlegi, a plázák időszaka. Egy dolgot tudni kell: a B típusú plázákban vagyunk jelen. Tehát az Arénába, a Westendbe nem mehetünk. B-típusúnak nevezik a Lurdy házat és a Kökit is. Országszerte 26 plázában vagyunk jelen, ennek nagy része fővárosi. A kereskedelmi forgalmunk több mint 50 százaléka Budapesten bonyolódik. A vidéki városokban, egy két kisebb város kivételével, majdnem mindenhol üzletet nyitottunk a plázákban. Hogy a válság ellenére talpon maradtunk, annak is köszönhető, hogy megtanultunk sokkal jobban gazdálkodni, mint azelőtt. De ezt megtanulták a vásárlók is._DSC8474

_DSC8483

- Céltudatosabban keresnek ruhákat, mint korábban?

- Bizony! Annyira tudják, hogy hol olcsóbb valami 100 forinttal. Megpróbálhatok árat emelni, de akkor lehet, hogy rámegy az üzletem. Akkor inkább azt mondom, hogy megelégszem egy kis nyereséggel, csak tudjak egy kicsit előrébb lépni. Ha ezt nem tartanám be, akkor rámenne a cégünk.

Mostanra, úgy érzem, a csúcs közelébe értünk. De a mai napig rengeteget dolgozunk. 2009-től kezdve három évig azért dolgoztunk háromszor annyit, hogy egyáltalán fennmaradjunk. Talán a 2011-12-es év volt a legkeményebb.

- Addigra gyűrűzött be a gazdasági válság a vevőknél?

- A vásárlóknál szinte azonnal, féléves késéssel csapódott le a válság. Jellemző erre az időszakra, hogy az az autóforgalmazó cég, amelyik 2009-ben száz kocsit adott el, 2010-ben már csak tízet. Rengeteg küzdelemmel járt a fennmaradás, mivel a mi vállalkozásunkat rendkívüli mértékben befolyásolja a valutaárfolyam. Arról nem beszélve, hogy a válság idején megnövekedett a kereslet a használt ruha iránt, ezért nagyon könnyű helyzetbe kerültek az importőrök. Úgy voltak vele, hogy ha nem viszem el, majd elviszi más. Ugyanakkor árat a mai napig sem tudunk emelni. Ezt szerintem rajtunk kívül más kereskedő cég sem meri megtenni.

"Már nem hozzuk haza Magyarországra az összes ruhát, csak a krém kategóriát; magyar lányok válogatnak kint az importőrnél, mi tanítottuk be őket. Hetente összesen 600.000 kg fertőtlenített ruhából válogatnak ki 50.000 kilogrammot. A holmik nagyobb részét lepréselik bálába, és megy Afrikába. Itthon még két válogatáson átmennek a ruhák, mire kikerülnek a boltokba."Hada_ruhavalogatas_uzletben

- Véletlenül vagy tudatosan alakult ki az, hogy angol konfekcióval dolgoznak?

- Holland ruhákkal kezdtünk. Egyszer nem tudtak szállítani, és kérdezték, hogy nem akarunk-e kipróbálni egy angol kamiont? Akkor még annyira családi vállalkozás voltunk, hogy a nagymama, a feleségem, a gyerek és én voltunk a szortírozók, előkészítők is. A hölgyek jobban értenek a ruhákhoz, és mondták, hogy te, ez nagyon jó minőségű! Rájöttünk, hogy az angol ruha egész jó. Ha összehasonlítjuk máshonnan származó ruhákkal, a laikusok is látják, hogy az angol finomabb darab. Ráadásul az angol világmárkák - Marks&Spencer, River Island, Dorothy Perkins és a többi - Magyarországon is ismertek. Az első kamion ruhákat angol zászlót kirakva hirdettük. Hogy ez vonzotta-e a vásárlókat, nem tudom.

- Ma is látható angol zászló Háda üzletek kirakatán…

- De a dizájnon folyamatosan változtatunk. Teljesen mindegy, melyik városban megy be az ember az üzletünkbe, ugyanúgy van elrendezve az üzlet, ugyanazokat a díszítőelemeket találja. A jelmondatot - Stílus, Divat, Minőség- és a logót mi találtuk ki, annak idején. A kezdeti időszakban mindent mi csináltunk. Ma már külön marketingszakemberünk van.

Az angol ruhákat a stílusról, a szövet minőségéről ismerhetjük fel

"Gyakran visszafogottabbak az árnyalatok, mint mondjuk az átlagos holland kínálatban. Persze mindig jönnek új trendek, van, amikor divatba jönnek a harsogóbb színek. Most kaptam levelet az egyik vásárlónktól. Olaszországban volt társasutazáson, és az idegenvezető odaszólt neki, hogy az angol hölgy legyen szíves, jöjjön közelebb. Egyébként én is innen, a Hádából öltözöm."

_DSC8488

- Sikeres az Ön vállalkozása?

- A kereskedést kiválóan megtanultuk. Az üzletükben figyeljük, hogy mit vásárolnak jobban. Visszacsatolunk az árazókhoz és a válogatókhoz. Az információ kijut külföldre is. És itt az előnye annak, hogy mi válogatunk: ami nem fogy, azt kérjük, hogy ne rakják az áruhoz.

Harminc nap alatt, ha tetszik, ha nem, jó eladást kell produkálnunk, mert a következő hónapban le kell cserélni a teljes árukészletet. Egyszer, az elején, kipróbáltuk, mi lenne, ha nem cserélnénk. Nagyon meglátszott a forgalmazásunkon. Azóta ezt nem csináljuk. Nagyon odafigyelünk mindenre. Rájöttünk, hogy a bevált szisztémát nem szabad megváltoztatni.

"Bár az angolok nehéz emberek, nem írunk több oldalas szerződéseket, mert nincs rá szükség. A partnercéggel minden év elején megegyezünk az árban és a mennyiségben. Általában megbeszéljük, és működik a szóbeli megállapodás. Ő szállít, mi fizetünk. Ennyire egyszerű. A nyugati kultúrában még mindig van becsülete az adott szónak. Egyébként régóta partnereink az angolok... Örülünk, hogy befogadtak bennünket, és nagyobb volumenben velünk üzletelnek. Azt azért tudni kell, hogy naponta keresik meg őket vásárlók, de azt mondják, hogy ők Hádáékkal üzletelnek, mert eddig, ha valamit megígértek, akkor azt betartották. Akkor miért foglalkozzanak mással?"

- Jelenleg milyen a Háda pozíciója?

- Hála Istennek elég sok ismerősünk van, aki segít bennünket. Ehhez hozzátartozik, hogy jó partnerek vagyunk a bérbeadók számára, a bérleti díjakat mindig időben fizetjük, erre kényes vagyok. Úgy tűnik, hogy túléltük a válságot, tavaly már volt egy kis nyereségünk is. A fejlesztések sok pénzt elvittek, a Nagy Lajos király úti üzlet átalakítását tavaly fejeztük be. Itthoni és külföldi kapcsolataink is jók.

- Első kézből kap információkat az aktuális trendekről?

- Nemrég találkoztam Lakatos Márkkal, és mondta, hogy nem az számít, hogy egy ruhadarab mikori trend, hanem az, hogy az valakin jól áll-e vagy sem. Vannak egyébként olyan üzleteink, ahol igénybe lehet venni stylist, tanácsadó segítségét, sőt, a Facebook oldalunkon rendszeresen teszünk közzé tippeket stylist segítségével. Előfordul, hogy egy stylistnak ruhákat kell beszereznie, és lehet, hogy egy topot nálunk talál majd meg. Volt, aki bement a Corvin Plázában lévő boltunkba, és 15 perc elteltével jött rá, hogy ez egy használtruha-üzlet.

"Hírességek is vásárolnak Háda-ruhákat. Az eladók tudnák megmondani, kik, és hova járnak. Vannak egyrészt mániákusok, szenvedélyes turisok. Aztán van, akit felöltöztettünk egyszer egy magazinban. Aztán van, aki itt vásárol, ám nem árulja el a nyilvánosság előtt. De Nagy Feró, aki jó barátom, szokta mutogatni, hogy látod, ez is tőled van, ez is, meg ez is."

Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
netpincer-wolt-cim.jpg

Az ételkiszállítók lehetnek a járvány nagy nyertesei: a NetPincérhez és a Wolthoz is százával csatlakoznak új éttermek

Megkérdeztük a hazai piac két legnagyobb szereplőjét, mennyivel nőtt a forgalmuk, keresnek-e új munkaerőt és milyen biztonsági előírásokat vezettek be.
Láng Dávid - szmo.hu
2020. április 02.


hirdetés

A koronavírus-járvány kapcsán a megbetegedések mellett a gazdasági nehézségekről lehet a legtöbbet hallani. Elképesztően sok ember vesztette el a megélhetését, teljes ágazatok nullázódtak le egy szempillantás alatt,

A házhoz szállítás azonban szárnyal a home office munkarend és a kijárási korlátozás bevezetése óta.

Arra voltunk kíváncsiak, mennyiben változtatta ez meg a két legismertebb, ételkiszállítással foglalkozó cég mindennapjait, és mit várnak tőle hosszabb távon.

A NetPincért két akkori egyetemista alapította a Közgáz kollégiumában 1999-ben. A cég gyorsan piacvezetővé vált, már a mostani járványhelyzet előtt is országszerte 2000 étterem volt a partnerük. Négy éve felvásárolta a világ egyik legnagyobb online ételrendelő hálózata, a német Delivery Hero, az ő segítségükkel indították el 2018 májusában a NetPincér GO nevű szolgáltatást és az ehhez tartozó mobilapplikációt.

A finnországi központú Wolt épp a fenti időpontban, 2018 májusában jelent meg a magyar piacon, azóta folyamatosan növekednek. Kezdetben csak Budapesten, kisebb szállítási területtel kezdték el a szolgáltatást egy szűkített étterem kínálattal, majd az elmúlt két év során igyekeztek folyamatosan bővülni mindkét szempontból. Ma már négy városban, Budapesten kívül Pécsen, Győrben és Debrecenben is jelen vannak, közel 1000 étterem ételeit szállítják ki.

Ugyanazokat a kérdéseket tettük fel mindkettőjüknek.

hirdetés

Mekkora a forgalomnövekedés, hány új étterem kereste meg őket a veszélyhelyzet kihirdetése óta?

A Woltnál ugrásszerű növekedést tapasztalnak a rendelések számában, lényegében napról napra.

Az elmúlt két hétben körülbelül 600 étterem jelentkezett náluk, ami tízszerese a normál időszakokban megszokottnak. Ennek több mint a felével már le is szerződtek.

Juhász Alexandra marketingigazgató elmondása szerint ezek az új helyek is nagyon vonzóak a megrendelők számára, sokan kipróbálják őket. Szállítási területet is bővítettek már azóta, amit a továbbiakban is terveznek, hogy minél többeket tudjanak kiszolgálni.

A NetPincérnél a rendelések a vírust megelőzően is folyamatosan növekedtek, így nem tudják pontosan megmondani, az elmúlt pár hét növekedéséhez mennyiben járult hozzá a járvány – tudtuk meg Blaumann Debóra marketingigazgatótól.

Új jelentkezők viszont náluk is akadnak bőven: az elmúlt 2 hétben közel 900 étterem kereste fel őket csatlakozási szándékával.

Jelentős részük továbbra is budapesti vagy Budapest környéki, azonban a vidéki nagyvárosok élénkülése is egyre intenzívebb. Amennyiben minden, a csatlakozáshoz szükséges adatot benyújtanak, és a feltételeknek is megfelelnek, akár 3 napon belül bekerülhetnek a rendszerbe.

A most csatlakozók között olyan éttermek és étteremláncok is vannak, mint a Bellozzo, a Félix Kitchen&Bar, a The Box Donut, A Semmi Extra, A Zoska reggeliző, Franziska reggelizője, a Black Cab Burger, a Buja Disznók, a Neked csak Dezső!, a Séf utcája, a Crunchy, a padthai, a Burger King országszerte 41 éttermével, a debreceni Karantén grill, valamint a szintén debreceni Bonita Bistro, akik a 2019-es Nápolyi Pizza Világbajnokságon a legjobb magyar csapatként végeztek.

Milyen biztonsági előírásokat vezettek be?

A Woltnál az érintkezésmentes kiszállítás jelenleg alapbeállítás, tehát minden megrendelés teljesítése így történik. A felhasználóknak lehetőségük van ennek kikapcsolására, de ezt csak nagyon indokolt esetben javasolják nekik.

A legjobban akkor működik a folyamat, ha a rendeléskor megadják a futárnak írt megjegyzésben, hogyan tud bejutni az épületbe, illetve hova helyezze el a csomagot. A gyakorlatban vannak kihívások, előfordult például, hogy a kilincsre kérte a megrendelő akasztani az ételt, ez azonban leesett, mikor belülről az ajtót kinyitották. Napról napra minden futár és megrendelő tapasztaltabb lesz, így egyre kevesebb a fennakadás.

A NetPincér GO-nál külön lehet kiválasztani ezt az opciót egy checkbox segítségével, a NetPincér rendeléseknél pedig a megjegyzés rovatban lehet feltüntetni, ha érintkezésmentes szállítást szeretnénk kérni. Az eddigi visszajelzések alapján a folyamat mindenki számára gördülékeny, nem okoz problémát.

Mivel a NetPincér GO esetén érhető el a checkbox, erre vonatkozóan van pontos statisztikája a cégnek: itt már a rendelések 50%-ánál kérik, két hete ez az arány még csak 20% volt.

A futárok tudatosan figyelnek arra, egy adott rendelést pontosan hova kértek, és szükség esetén telefonon is egyeztetnek a vevővel, hogy a csomag biztonságosan eljuthasson találkozás nélkül is a fogadóhoz.

Részletes útmutatást kaptak a higiéniai előírásokkal kapcsolatban is, illetve igény esetén kézfertőtlenítőt is biztosítanak számukra. Rendszeresen fertőtlenítik az ételszállító dobozukat, valamint minden olyan, kiszállítás során használt eszközt, amivel esetleg más is érintkezhet.

A NetPincér az éttermi partnereinek is többször küldött tájékoztató levelet a koronavírus hazai megjelenése óta. Bár az EFSA (European Food Safety Authority) szerint a fertőzés nem terjed étellel vagy itallal, az éttermek továbbra is fokozottan figyelnek a HACCP és élelmiszerbiztonsági előírásokra.

Minimum 60%-os alkoholtartalmú tisztítószerrel kell, hogy fertőtlenítsenek minden eszközt, amelyet a futárral vagy a fogyasztókkal való fizikai kapcsolat alatt használnak. Továbbá rendszeresen le kell tisztítaniuk a kiszolgálási területet és azokat a tárgyakat, melyekkel a vendégek és futárok érintkeztek.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
padthai1-scaled.jpg

„Beleborzongok, amikor látom, hogy sorban állnak az éttermeinkben” – a padthai wokbar sikersztorija

Az egyik legmenőbb étteremlánc társtulajdonosa, Kanóczky Máté mesélt a márka felfutásáról és jövőbeni terveikről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 12.


hirdetés

Kanóczky Máté még csak 29 éves, de már közel egy évtizede dolgozik cégvezetőként: három társával 2011-ben alapította meg a padthai wokbart, ami azóta az egyik leggyorsabban növekvő étteremlánccá nőtte ki magát.

Következő éttermüket a tervek szerint áprilisban nyitják meg, és már a külföldi terjeszkedés is folyamatban van.

Ennek kapcsán adott interjút.

– Nagyon fiatalon, végzős egyetemistaként csöppentél bele a cég megalapításába. Mennyire érezted ezt akkor mélyvíznek?

– A kezdetekből hittem a sikerben, így kihívásokon is könnyedén túllendültem. Természetesen sokat segített a közgazdász végzettségem, illetve az is, hogy a tulajdonostársak közül mindenki vállalkozó volt. Fokozatosan tanultam bele, az első években reggeltől estig az étteremben voltam.

hirdetés

– Mik voltak a padthai (külföldi, vagy akár hazai) előképei, honnan inspirálódtatok?

– Az inspiráció egyértelműen Horváth Ági által, egyenesen Thaiföldről érkezett. A streetfood és az utcán étkezés ott a kultúra része, és ezt dolgoztuk át Európában is könnyen fogyasztható koncepcióvá. Abban az időben a "fast casual" stílusú éttermek még gyerekcipőben jártak, Magyarországon szinte csak a Vapiano létezett ebben a szegmensben. A cél az volt, hogy melléjük pozicionáljuk a padthait is.

– Itthon mennyire volt elterjedt akkoriban a thai konyha? Miben volt hiánypótló a ti koncepciótok?

– Voltak már thai, ázsiai éttermek, viszont ezek mind hagyományos étlapos, pincéres felállásban mentek.

Mi tudtuk, hogy nem szeretnénk beállni a sorba, hiszen pont abban éreztünk hiányt itthon, hogy a rohanó hétköznapokban gyorsan, egészséges ételeket nagyon nehéz találni.

Arról nem is beszélve, hogy különböző életmód/ételallergia igényeket egyáltalán nem elégítették ki. A wok technológia és a padthai wokbar menürendszere pont ezt az űrt kívánta pótolni.

– Mik voltak az építkezés fázisai? Milyen akadályokat kellett leküzdenetek még az első étterem megnyitása előtt?

– Négy tulajdonostársam közül mindenki olyan háttértudással érkezett, amivel tökéletesen kiegészítettük egymást már a kezdetekben is. Horváth Ági és Lovas Gusztáv is az építőiparban dolgozott, Simon Gergelynek pedig a vendéglátás területén volt tapasztalata. Az én feladatom az üzleti terv elkészítése és a pénzügyi rendszer kialakítása volt.

Sokszor gondolkodtunk rajta, de nem tudunk akadályokat feleleveníteni, mert az egész egy álom megvalósulása volt.

– Mikor éreztétek először, hogy tömeges igény van a padthaira, és egész étteremlánccá is fejlődhettek?

– Titkon vagy nem is annyira titkon a kezdetektől ez volt a terv, hogy egy több egységből álló étteremláncot szeretnénk létrehozni. Már a márka alapokat és a koncepciót is így terveztük meg, hogy könnyedén átültethető legyen. Az első egység már a nyitás napjától túlszárnyalta minden elvárásunk, így nem volt kérdés, hogy nem állunk meg.

– Hogyan vonzotok be újabb és újabb vendégeket, mi szerinted a jó marketing titka?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
craftunique.jpg

Egy magyar cég 3D nyomtatott termékei is segítenek a koronavírus elleni küzdelemben

Arcvédő maszkokkal és kilincsre szerelhető ajtónyitókkal is segíti a járvány elleni harcot a CraftUnique Kft.
Fotó: CraftUnique/Facebook - szmo.hu
2020. március 27.


hirdetés

Több száz arcvédő pajzsot nyomtatott ki és adományozott kórházaknak és önkormányzatoknak a 3D nyomtatókat gyártó CraftUnique.

A körülbelül egy óra alatt kinyomtatható pajzs nagy segítség lehet a szemüveges orvosoknak, akik nehezebben tudnak védőszemüveget húzni, de az önkormányzatoknál dolgozó szociális munkásoknak is hasznos, akik például az időseknek segítenek. Ezen kívül közterületeseknek, patikusoknak és idősek otthonában dolgozóknak is jól jöhet.

A CraftBot által gyártott arcvédő pajzsok

Az ellenálló, áttetsző PETG műanyagból készült tartozékot, vagyis magát a védőburkolatot a Makerspace Budapest és a fóti székhelyű Acryl World Kft. ajánlotta fel a pajzsokhoz.

A CraftUnique egy speciális, kilincsre szerelhető ajtónyitó eszközt is kinyomtatott, hogy a tenyerünk használata nélkül, alkarral ki lehessen nyitni az ajtókat, és még kisebb legyen a veszélye a kórokozók terjedésének.

A mintegy 350 pajzsból a Péterfy Kórház-Rendelőintézet Országos Traumatológiai Intézet, a Magyarországi Sürgősségi Ellátásért és Mentésért Alapítvány, valamint a szentgotthárdi, répcelaki, tamási és a kőbányai önkormányzatok kaptak.

hirdetés

Forrás: Index

hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
netpincer-wolt-cim.jpg

Az ételkiszállítók lehetnek a járvány nagy nyertesei: a NetPincérhez és a Wolthoz is százával csatlakoznak új éttermek

Megkérdeztük a hazai piac két legnagyobb szereplőjét, mennyivel nőtt a forgalmuk, keresnek-e új munkaerőt és milyen biztonsági előírásokat vezettek be.
Láng Dávid - szmo.hu
2020. április 02.


hirdetés

A koronavírus-járvány kapcsán a megbetegedések mellett a gazdasági nehézségekről lehet a legtöbbet hallani. Elképesztően sok ember vesztette el a megélhetését, teljes ágazatok nullázódtak le egy szempillantás alatt,

A házhoz szállítás azonban szárnyal a home office munkarend és a kijárási korlátozás bevezetése óta.

Arra voltunk kíváncsiak, mennyiben változtatta ez meg a két legismertebb, ételkiszállítással foglalkozó cég mindennapjait, és mit várnak tőle hosszabb távon.

A NetPincért két akkori egyetemista alapította a Közgáz kollégiumában 1999-ben. A cég gyorsan piacvezetővé vált, már a mostani járványhelyzet előtt is országszerte 2000 étterem volt a partnerük. Négy éve felvásárolta a világ egyik legnagyobb online ételrendelő hálózata, a német Delivery Hero, az ő segítségükkel indították el 2018 májusában a NetPincér GO nevű szolgáltatást és az ehhez tartozó mobilapplikációt.

A finnországi központú Wolt épp a fenti időpontban, 2018 májusában jelent meg a magyar piacon, azóta folyamatosan növekednek. Kezdetben csak Budapesten, kisebb szállítási területtel kezdték el a szolgáltatást egy szűkített étterem kínálattal, majd az elmúlt két év során igyekeztek folyamatosan bővülni mindkét szempontból. Ma már négy városban, Budapesten kívül Pécsen, Győrben és Debrecenben is jelen vannak, közel 1000 étterem ételeit szállítják ki.

Ugyanazokat a kérdéseket tettük fel mindkettőjüknek.

hirdetés

Mekkora a forgalomnövekedés, hány új étterem kereste meg őket a veszélyhelyzet kihirdetése óta?

A Woltnál ugrásszerű növekedést tapasztalnak a rendelések számában, lényegében napról napra.

Az elmúlt két hétben körülbelül 600 étterem jelentkezett náluk, ami tízszerese a normál időszakokban megszokottnak. Ennek több mint a felével már le is szerződtek.

Juhász Alexandra marketingigazgató elmondása szerint ezek az új helyek is nagyon vonzóak a megrendelők számára, sokan kipróbálják őket. Szállítási területet is bővítettek már azóta, amit a továbbiakban is terveznek, hogy minél többeket tudjanak kiszolgálni.

A NetPincérnél a rendelések a vírust megelőzően is folyamatosan növekedtek, így nem tudják pontosan megmondani, az elmúlt pár hét növekedéséhez mennyiben járult hozzá a járvány – tudtuk meg Blaumann Debóra marketingigazgatótól.

Új jelentkezők viszont náluk is akadnak bőven: az elmúlt 2 hétben közel 900 étterem kereste fel őket csatlakozási szándékával.

Jelentős részük továbbra is budapesti vagy Budapest környéki, azonban a vidéki nagyvárosok élénkülése is egyre intenzívebb. Amennyiben minden, a csatlakozáshoz szükséges adatot benyújtanak, és a feltételeknek is megfelelnek, akár 3 napon belül bekerülhetnek a rendszerbe.

A most csatlakozók között olyan éttermek és étteremláncok is vannak, mint a Bellozzo, a Félix Kitchen&Bar, a The Box Donut, A Semmi Extra, A Zoska reggeliző, Franziska reggelizője, a Black Cab Burger, a Buja Disznók, a Neked csak Dezső!, a Séf utcája, a Crunchy, a padthai, a Burger King országszerte 41 éttermével, a debreceni Karantén grill, valamint a szintén debreceni Bonita Bistro, akik a 2019-es Nápolyi Pizza Világbajnokságon a legjobb magyar csapatként végeztek.

Milyen biztonsági előírásokat vezettek be?

A Woltnál az érintkezésmentes kiszállítás jelenleg alapbeállítás, tehát minden megrendelés teljesítése így történik. A felhasználóknak lehetőségük van ennek kikapcsolására, de ezt csak nagyon indokolt esetben javasolják nekik.

A legjobban akkor működik a folyamat, ha a rendeléskor megadják a futárnak írt megjegyzésben, hogyan tud bejutni az épületbe, illetve hova helyezze el a csomagot. A gyakorlatban vannak kihívások, előfordult például, hogy a kilincsre kérte a megrendelő akasztani az ételt, ez azonban leesett, mikor belülről az ajtót kinyitották. Napról napra minden futár és megrendelő tapasztaltabb lesz, így egyre kevesebb a fennakadás.

A NetPincér GO-nál külön lehet kiválasztani ezt az opciót egy checkbox segítségével, a NetPincér rendeléseknél pedig a megjegyzés rovatban lehet feltüntetni, ha érintkezésmentes szállítást szeretnénk kérni. Az eddigi visszajelzések alapján a folyamat mindenki számára gördülékeny, nem okoz problémát.

Mivel a NetPincér GO esetén érhető el a checkbox, erre vonatkozóan van pontos statisztikája a cégnek: itt már a rendelések 50%-ánál kérik, két hete ez az arány még csak 20% volt.

A futárok tudatosan figyelnek arra, egy adott rendelést pontosan hova kértek, és szükség esetén telefonon is egyeztetnek a vevővel, hogy a csomag biztonságosan eljuthasson találkozás nélkül is a fogadóhoz.

Részletes útmutatást kaptak a higiéniai előírásokkal kapcsolatban is, illetve igény esetén kézfertőtlenítőt is biztosítanak számukra. Rendszeresen fertőtlenítik az ételszállító dobozukat, valamint minden olyan, kiszállítás során használt eszközt, amivel esetleg más is érintkezhet.

A NetPincér az éttermi partnereinek is többször küldött tájékoztató levelet a koronavírus hazai megjelenése óta. Bár az EFSA (European Food Safety Authority) szerint a fertőzés nem terjed étellel vagy itallal, az éttermek továbbra is fokozottan figyelnek a HACCP és élelmiszerbiztonsági előírásokra.

Minimum 60%-os alkoholtartalmú tisztítószerrel kell, hogy fertőtlenítsenek minden eszközt, amelyet a futárral vagy a fogyasztókkal való fizikai kapcsolat alatt használnak. Továbbá rendszeresen le kell tisztítaniuk a kiszolgálási területet és azokat a tárgyakat, melyekkel a vendégek és futárok érintkeztek.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!