hirdetés
hullam.jpg

Ha betartanák a klímaegyezményt, akkor is 20 centimétert emelkedhet a tengerek vízszintje

Sőt elképzelhető, hogy még rosszabb lesz a helyzet. Ráadásul a gyakoribb és hevesebb áradások kockázata is nő.
MTI - szmo.hu
2019. november 04.


hirdetés

A jelenlegi klímavédelmi intézkedések a kutatók szerint nem elegendőek a tenger vízszintemelkedésének megállításához. Úgy vélik,

ha az országok 2016 és 2030 között tartják magukat a párizsi klímaegyezményben meghatározott célokhoz, a tengerszint 2300 januárjáig akkor is 20 centimétert fog emelkedni.

A tudósok a Proceedings of the National Academy of Sciences című szaklapban hétfőn bemutatott tanulmányukban jutottak erre a következtetésre.

A tanulmány szerzői követelik a klímavédelmi ígéretek utólagos módosítását. "A tengerszint hosszú távú emelkedésének korlátozásához döntő jelentőségű, hogy javítsák az egyes országok klímatervét és szigorítsák az emisszió visszafogását célzó intézkedéseket" - fogalmazott Johannes Gütschow, a Potsdami Klímakutató Intézet (PIK) munkatársa, a jelentés társszerzője.

A tudósok számításai szerint a tengerszint-emelkedés várható mértéke az üvegházhatású gázok öt legnagyobb kibocsátójára vezethető vissza: Kínára, az Egyesült Államokra, az Európai Unióra, Indiára és Oroszországra.

Ezeknek az országoknak a számlájára írható a 20 centiméteres várható emelkedésből 12 centiméter - ráadásul csak abban az esetben, ha sikerül betartani 2030-ig a Párizsi klímaegyezmény céljait.

Ha ez nem sikerül, akkor még nagyobb mértékben emelkedik a tengerek vízszintje.

A tanulmányt a berlini Climate Analytics és a PIK kutatói készítették, akik elsőként vizsgálták meg a párizsi klímaegyezmény keretében az egyes országok által vállalt ígéretek konkrét hatásait a tengerszint hosszú távú emelkedésére.

Az óceánok, a jégtakaró és a gleccserek lassan reagálnak a globális felmelegedésre, ezért "az üvegházhatású gázkibocsátás valódi következményei csak évszázadok alatt bontakoznak ki" - figyelmeztetett Alexander Nauels, a Climate Analytics munkatársa. Hozzátette: "minél több szén-dioxid szabadul fel, annál erőteljesebben befolyásoljuk már most a jövő tengerszint-emelkedését".

A tengerek vízszintjének emelkedésével együtt növekszik a gyakoribb és hevesebb áradások kockázata is a kutatók szerint. Ez sok partvidéki és szigeteken élő közösség számára megsemmisítő hatásokkal járhat.

"Eredményeink alapján világos, hogy mai emissziónk mértéke tagadhatatlanul oda vezethet, hogy a tengerek vízszintje a jövőben tovább emelkedik. Ez a folyamat nem visszafordítható, ez lesz a hagyatékunk az emberiség számára" - fogalmazott Carl-Friedrich Schleussner, a tanulmány társszerzője.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
ketoldalas-orvosi-tapasz.jpg

Akár 5 másodperc alatt begyógyítja a nyílt sebeket az orvosi csodatapasz

Akár életmentő segédeszköz is lehet az amerikai kutatók által kifejlesztett kétoldalas tapasz, amit komoly műtéteknél és orvosi vizsgálatoknál is alkalmazhatnak a jövőben.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 02.



Rendkívül hasznos segédeszközt fejlesztettek ki amerikai kutatók a sebek extra gyors begyógyítására. A Massachusetts-i Technológiai Intézet tudósai

egy olyan kétoldalas sebtapaszt alkottak meg, amely pillanatok alatt, akár 5 másodpercen belül összehúzhatja a bőrt nyílt sebek esetén.

Dr. Xuanhe Zhao mérnök, a tapasz egyik létrehozója elmondta, hogy ma a világon évente 230 millió komoly műtétet végeznek el, amelyeknél szükséges, hogy minél gyorsabban lezárják a nyílt sebeket, de akár a beavatkozások után is felszakadhatnak ezen, ami szivárgással, fájdalommal, felületi elváltozásokkal és fertőzésekkel járhat. Munkatársaival együtt azért alkották meg ezt a csodatapaszt, hogy minél gyorsabban újraegyesülhessenek a bőr kötőszövetei, vagyis rekordidő alatt begyógyulhasson a nyílt seb.

A szakember szerint

a tapasz az olyan érzékeny területeken, mint a tüdő vagy a légcső is működik, akár 5 másodperc alatt összehúzza a szöveteket.

A kutatócsapat tapasztalatai szerint ez hatásosabb és gyorsabb is, mint a műtét közben használt ragasztók, amelyeket az 1970-es évektől kezdve használnak az orvosok a szövetek összeillesztésére.

A tudósok egyébként a pókoktól lesték el az ötletet. Ezek az állatok ragasztószerű anyagot bocsátanak ki, amikor zsákmányra vadásznak, mert ezzel nedves körülmények között könnyebben megkaparinthatják áldozatukat. Ebben a ragacsos gélben lévő poliszacharidok (cukormolekulákból álló vegyületek) azonnal felszívják a vizet a rovaron, az így keletkezett száraz folthoz pedig hozzá tud ragadni a pók.

A kutatók ezt a folyamatot utánozták le poliaktrilsavval, amelyet a pelenkákban is alkalmaznak. Ebben olyan vegyszerek vannak, amelyek erős kötéseket tudnak képezni - ez segíti elő a szövetek összeillesztését.

A kétoldalas tapaszt az orvosok nemcsak sebek gyors gyógyítására, de a testbe beültethető orvosi eszközöket is lehet vele rögzíteni a szövetekhez, akár a szívben is.

A kutatócsapat patkányokon és sertéseken már sikeresen tesztelték a segédeszközt. Szerintük rendkívül hasznos, sőt akár életmentő is lehet a komoly műtétek utáni komplikációk elkerülésében, például a gyomorműtét utáni szivárgások megelőzéséhez, ami vérmérgezéshez és más halálos szövődményekhez vezethet.

Forrás: Daily Mail, fotó: Massachusetts Institute of Technology


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
secretary-338561_1920-1000x664.jpg

Microsoft: a négynapos munkahét jó, mert növeli a produktivitást

A Microsoft japán részlege ki is próbáltatta dolgozóival a rövidebb munkahetet. Fontos, hogy a meetingek idejét is 30 percben maximalizálták.
MTI - szmo.hu
2019. november 04.



A Microsoftnál azzal kísérleteznek, hogyan tehetnék produktívabbá a cég termelését, éppen ezért a tokiói részlegükben elvégeztek egy kísérletet:

2019 augusztusában minden péntek szabadnap volt, az irodák zárva voltak.

Emellett a meetingek idejét 30 percben maximalizálták - írja a BBC - és a személyes találkozók alternatívájaként az online megbeszélést ajánlották. Mindezzel azt tesztelték, miként hat a négynapos munkahét a dolgozók hatékonyságára, milyen arányban áll egymással a munkaidő hossza és a produktivitás.

A kísérlet nem várt sikereket hozott, amellett, hogy a résztvevők 92 százaléka sokkal boldogabbnak érezte magát a négynapos munkahéten,

hiába dolgoztak kevesebb munkaórát a japánok, 40 százalékkal nőtt a termelékenységük a kísérleti hónap alatt.

A termelékenység javulása mellett azonban más pozitív eredményt is hozott a kísérlet: mivel egy napig zárva voltak az irodák, 23 százalékkal csökkent a vállalat energiafelhasználása, ráadásul 59 százalékkal kevesebb iratot nyomtattak ki.

Japán azért volt különösen érdekes terepe a kísérletnek, mert az országban egyáltalán nem számít kirívónak a nyolcvan órás munkahét sem. Az Alibaba nevű cégnél például heti hat nap dolgoznak az alkalmazottak reggel kilenctől este kilencig.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
formula-e_róma.jpg

Világvárosokban repesztenek az elektromos csúcsautók – hamarosan indul a Formula E hatodik szezonja

Az elektromos autózás csúcsa, az elektromos Forma-1-nek vagy Zöld Forma-1-nek is nevezett Formula E egyre népszerűbb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a sorozatról.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 03.



Mint arról nemrégiben beszámoltunk, Extreme E néven elektromos hajtású tereprali versenysorozat indul 2021-ben, meglehetősen patinás mezőnnyel. A "zöld Dakar-rali" azonban nem az első csúcstechnikájú autóverseny lesz, ami környezetkímélőbb technológiával próbálja meg magához vonzani a sebesség szerelmeseit:

a Formula E 2014 óta jelenti az villanyautózás csúcsát

világvárosokban kialakított pályákkal, klasszis versenyzőkkel és igen komoly háttértámogatással. A november 22-i versennyel immáron hatodik szezonját kezdi meg a mezőny.

A 2014 ősze óta zajló Formula E nem különbözik alapvetően a Formula-1-től, vagy más hasonló, együléses versenysorozattól. 11 csapat 22 pilótája versenyez úgy nevezett "e-prix"-ken (a szokásos Grand Prix elnevezésre utalva)

1,9 és 3,4 km közötti hosszúságú városi pályákon, amelyeket többnyire nagy világvárosok központjában, egyszerű közútból alakítanak ki.

A hasonlóság és a nemzetközi automobil-szövetség szerinti szabályzat miatt olykor szokták "elektromos Forma-1-nek" vagy "zöld Forma-1-nek" nevezni. Kétségtelen, hogy a kasztni felépítése hasonló, és megtalálható a F1-ben már szabványosított fejvédő, az ún. HALO (magyar fordításban gyakran: glória) is, de a 2018 óta használt második generációs autók sok műszaki és aerodinamikai megoldásban eltérőek.

Úgynevezett Gen 2-es típusú Formula E autó. Forrás: Formula E

A technikai adatok igen sokatmondóak: az autósportban jól csengő McLaren cég által gyártott akkumulátorok a Dallara-kasztnis autókat 250 kW-os teljesítménnyel

2,8 másodperc alatt képesek 0-ról 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség pedig eléri a 280 km/órát is

- ami városi pályákon nem jelentősen kevesebb, mint akár a Forma 1-es autóké. További érdekesség az úgynevezett fanboost-mód: a nézőknek a futam kezdete előtt (az új szezonban nem sokkal a rajt után is)

lehetőségük van a számukra szimpatikus pilótát extra kilowattokkal segíteni.

Különböző közösségimédia-felületeken szavazhatnak arról, ki legyen az az 5 pilóta, aki a verseny tetszőlegesen választott 5 másodpercében plusz energiával szállhat szembe riválisával. Ezen kívül a versenyirányítás minden pályán kijelöl egy olyan zónát, amit a versenyzők érinthetnek - letérve az ideális ívről -, ezzel nyerve újabb 25 kW plusz energiát. (Ezeket a zónákat csak nem sokkal a versenyhétvége előtt közlik a csapatokkal és a versenyzőkkel.)

Ha valaki csak a benzingőz és a hangosan bőgő motorok miatt szereti a technikai sportokat, annak a Formula E minden bizonnyal nem a legjobb választás. Az autóversenyeket kísérő efféle kötelező elemeken kívül azonban minden megvan az elektromos versenyzésben is: bátor, kockázatvállaló pilóták, csúcstechnológiájú autók, taktikai és kerék kerék elleni küzdelmek.

Az alábbi videó megmutatja, milyen autókkal fognak küzdeni a Formula E versenyzői a 2019/2020-as, őszi-tavaszi lebonyolítású szezonban. A bemutató annyiban csalóka, hogy a járművek külön-külön indítva természetesen még csendesebbnek hatnak, mint a versenyhétvégéken.

Az előremutató zöld technológia miatt nem csoda, hogy olyan emberek is elkötelezettek a versenysorozat iránt, mint a környezetvédelmi aktivitásáról híres Leonardo DiCaprio. A színész a Formula E "alapító atyái" közé tartozik, a sorozat kezdete óta résztulajdonosa a Venturi csapatnak, amely a korai évek nehézségei után 2019 tavaszán már futamgyőzelmet is tudott szerezni. Csapatának tagja a volt F1-es Ferrari-pilóta, Felipe Massa is. Rajta kívül egyébként számos ex-Forma-1-es pilóta volt vagy jelenleg is tagja a mezőnynek: pl. a több mint 250 F1-es rajttal büszkélkedő Jarno Trulli (ő saját csapatot is tulajdonolt), 1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve, vagy épp a tavalyi FE-bajnok, Jean-Éric Vergne. Autógyártók közül megtaláljuk a sorozatban az Audit, a BMW-t, a Jaguart vagy a Nissant is.

DiCaprio egyébként producere egy idén tavasszal elkészült dokumentumfilmnek is, amely a versenysorozat kulisszái mögé enged betekintést.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
goteborg-svedorszag-flickr-1000x667.jpg

Ingyen strandolhatsz és mindenhol parkot találsz a világ legzöldebb városában

Szénsemleges repülőtér, megújuló energiával működő tömegközlekedés, környezetbarát szálláshelyek - csak néhány fontos dolog, ami miatt a svédországi Göteborg megelőzi a világ legnagyobb városait is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 05.



Svédország második legnagyobb városa már most is a fenntarthatóan működő város egyik mintapéldája. A több mint félmilliós lakosságú Göteborg az ország nyugati partvidékén helyezkedik el, és érdekesség, hogy Norvégia, Svédország és Dánia fővárosától is nagyjából egyenlő távolságra található. Stockholm mellett mindig csak "másodhegedűsnek" számított, és nincs olyan gazdag történelme sem, mint a fővárosnak, de az elmúlt évtizedek alatt szinte teljesen megújult, és mára már a világ legzöldebb városává nőtte ki magát.

Ahogy a CNN is írja, Göteborg ma már az a hely, ahol egy régi raktárból piac, egy kazánházból művészeti galéria, egy vágóhídból pedig egy városi pincészet lesz.

A korábban hajógyáráról és kikötőjéről híres város megmaradt ugyan az ipari gyökereinél, de emellett fiatalos egyetemváros, csúcstechnológiai központ, és ami talán a legfontosabb, hogy a fenntarthatóság terén vezető város lett (utóbbi szempontból Stockholmot is lepipálja).

Ugyanis 2016 óta minden évben Göteborgot választották meg a legfenntarthatóbb helynek Koppenhágát megelőzve, ráadásul sokkal előrébb tart ezen a téren még a top 10-es listán szereplő többi városnál is.

De mi a titka?

Göteborg már csak azért is zöld város, mert rengeteg ott a zöldterület - tele van erdőkkel és parkokkal.

Egy emberre 274 négyzetméternyi zöldterület jut, ami igen sok egy nagyvárost tekintve.

A közlekedés is rendkívül fejlett, már csak azért is, mert a bőséges választékban rendelkezésre álló tömegközlekedési eszközök 65 százaléka megújuló energiával működik. A Landvetter Repülőtér már 2011 óta szénsemlegesen működik, ami szintén elismerésre méltó és rendkívül fontos a környezetvédelem szempontjából.

A város önkormányzata komoly erőfeszítéseket tesz az ökoinnovációra is. 2013 Göteborg lett a világon az első város, amely zöld kötvényt bocsátott ki a beruházásokra a fenntartható fejlődés érdekében.

A svéd nagyváros különlegessége az is, hogy rengeteg kikapcsolódási és szórakozási lehetőséget kínál teljesen ingyen.

Nem kell fizetni például azért, hogy egy városi közösségi kertben növényt termeszthess, díjtalanul használhatod a városi strandokat és medencéket, sőt ingyen vitorlázhatsz is. Sőt van egy közkedvelt és szintén ingyenes szauna is, amelynek öltözője 12 ezer újrahasznosított palackból készült.

A több mint 40 játékelemmel rendelkező Liseberg vidámparkban minden szélenergiával működik, az ingaszerű Loke játék pedig villamosenergiát is termel a mozgása közben.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!